Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@05:05:00 GMT

چرا قانونی برای بیمه ناباروری زوجین وجود ندارد؟

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۴۲۶۹

چرا قانونی برای بیمه ناباروری زوجین وجود ندارد؟

اگر راه‌حلی برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه درمان ناباروری و یا تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری نیست، چرا هر زوج نابارور به صورت جداگانه و به محض محرز شدن ناباروری به صورت خاص بیمه نمی‌شود؟

به گزارش مشرق، بیمه ناباروری و تامین هزینه‌های درمان ناباروری سالهاست که پای ثابت مسائل و مشکلات حوزه خانواده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همه می‌دانند که زوجی که تمایل به فرزندآوری دارند اما از نظر جسمی توانایی آن را ندارند، علاوه بر مشکلات روحی ناشی از این بیماری باید با انواع مشکلات مالی ناشی از هزینه‌های درمان هم دست و پنجه نرم کنند. و باز هم همه می‌دانند که درمان ناباروری، جزء درمان‌های گران در سیستم پزشکی و بهداشتی است. اما باز هم روزها می‌گذرد و درحالی که آمارها می‌گوید تعداد زوجین نابارور در کشور ما رو به افزایش است گره‌ای از مشکلات این قشر باز نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی علل و عوامل ناباروری یک پنجمی میان زوجین

درمان ناباروری و تلاش برای درمان زوج‌های نابارور بخشی از سیاست کلی تسهیل ازدواج، افزایش فرزندآوری و افزایش جمعیت است. با این تفاوت که زوجین ناباروری که دنبال درمان هستند، پله دریافت مشوق و تصمیم برای داشتن بچه را پشت سر گذاشته‌اند و درحالی که تمایل به داشتن بچه دارند، در حسرت این آرزوی خود مانده‌اند.

در این بین سوال اصلی این است که اگر راه‌حلی برای جلوگیری از هدر رفتن بودجه درمان ناباروری و یا تحت پوشش قرار گرفتن هزینه‌های درمان ناباروری نیست، چرا هر زوج نابارور به صورت جداگانه و به محض محرز شدن ناباروری به صورت خاص بیمه نمی‌شود؟ و اصولا چرا قانون مستقلی به اسم بیمه ناباروری زوجین وجود ندارد؟

چرا درمان ناباروری هزینه بر است؟

در فرآیند درمان ۱۵تا ۳۵درصد زوج‌های نابارور نیازمند انجام عمل پیشرفته تلقیح آزمایشگاهی  و لقاح مصنوعی (آی وی اف) هستند. این عمل‌ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد منجر به باروری میشوند ولی به دلیل هزینه بالایی که برای زوجین در بر دارد؛ برخی از ادامه درمان صرف نظر می‌کنند.

مطابق آیین‌نامه وزارت بهداشت ۸۵درصد تعرفه دولتی انواع عمل‌های کمک‌باروری برای زوجین تحت درمان در مراکز طرف قرارداد در قالب یارانه پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه هزینه واقعی یک سیکل کمک‌باروری (عموما به روش آی سی اس آی) حدود ۷۰میلیون ریال است و یارانه پرداخت شده از سوی وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۵.۰۰۰ تعیین شده است. در حال حاضر پوشش یارانه‌ای حدود ۳۰درصد هزینه مورد نیاز برای طی دوره درمانی است و تنها در مراکز درمان ناباروری دولتی برخی شهرها و برای زوجین با شرایط خاص قابل دستیابی است.

بیشتر بخوانید: غربالگری‌های نسنجیده بارداری همچنان ادامه دارد!

همچنین با توجه به اینکه به طور میانگین ۳بار دوره درمانی (ای سی اس آی) برای هر زوج طی می شود تا منجر به یک تولد زنده شود؛ در حال حاضر یارانه دوره درمانی (ای سی اس آی) تنها برای ۲سیکل درمانی برای هر زوج پرداخت می‌شود. لذا پرداخت از جیب زوجین نابارور ایرانی به ازای یک فرزند با تعرفه دولتی حدود ۱۸میلیون تومان برآورد می‌شود. همین عدد برای مراکز خصوصی طرف قرارداد و بدون قرارداد با وزارت بهداشت، به ترتیب حدود ۴۹ و ۵۴ میلیون تومان است.

دولت چقدر برای درمان ناباروری هزینه می‌کند؟

بند۳ سیاست‌های کلی جمعیت به طور صریح به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان ودرمان ناباروری مردان و زنان اشاره می‌کند. همچنین تبصره ماده ۱۰۲ قانون پنج ساله ششم توسعه در توصیف بخشی از وظایف دولت برای پیاده‌سازی سیاستهای کلی جمعیت تأکید کرده است : «تمهیدات لازم از قبیل ارائه تسهیلات جهت افزایش سلامت ازدواج و درمان ناباروری در قالب بودجه سنواتی»

از سال ۱۳۹۸، که اعتبارات طرح تحول سلامت از محل منابع حاصل از موضوع ماده(۶۴) تنظیم مقررات تعیین شد، فعالیت حمایت از درمان ناباروری در ذیل برنامه ارائه خدمات درمانی طرح تحول سلامت قرار گرفت.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ هم برای درمان ناباروری ۲۰۰۰ میلیارد ریال ذیل ردیف‌های وزات بهداشت در نظر گرفته شده است. در سال‌های گذشته وزارت بهداشت این اعتبار را در قالب دستورالعمل برنامه حمایتی مالی زوج نابارور و توسعه خدمات ناباروری هزینه کرده است و اعلام می‌کند که ۸۵درصد از هزینه‌های عمل کمک باروری در دفعات محدود به زوجین متقاضی دارای شرایط مندرج در آیین‌نامه پرداخت می‌کند.

اما اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد که این طرح نتوانسته پوشش مناسب خدمات، توزیع مناسب جمعیتی و دسترسی به درمان باکیفیت را برای بیماران فراهم آورد. به طوریکه طبق گزارش دبیرخانه ستاد طرح تحول سلامت در سال ۱۳۹۶ از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه‌ای وزارت بهداشت برای اجرای سیاستهای جمعیتی و حمایت از درمان ناباروری، فقط حدود ۲۰میلیارد تومان صرف تخصیص یارانه به درمان بیماران شده است.

بیمه ناباروری زوجین در صحن مجلس

در شهریور ماه سال جاری، فاطمه محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام اینکه «بیمه ناباروری زوجین در انتظار تصویب است، گفت: « میزان ناباروری در دهه ۶۰ حدود ۸ درصد، دهه ۸۰ حدود ۱۲ درصد و در دهه ۹۰ به ۲۱ درصد رسید به عبارت دیگر در حال حاضر یک پنجم از زوج‌ها با ناباروری دست و پنجه نرم می‌کنند پس از آنجایی که این عدد، رقم کمی نیست باید برای درمان ناباروری در جهت رفع مشکلات جمعیتی اقدام جدی صورت گیرد»

این نماینده مجلس افزود: «عمده درمان‌های ناباروری هزینه‌های بالایی دارند و معمولا زوجین از پس این هزینه‌های هنگفت برنمی‌آیند بنابراین بیمه ناباروری زوجین می‌تواند کمک کننده باشد هرچند که سال‌های گذشته به صورت محدود اجرا شد و فقط یک نوبت از درمان زوجین را پرداخت کرد اما موفقیت آمیز نبود. ما اکنون دنبال توسعه خدمات بیمه ناباروری هستیم تا مراجعه مکرر زوجین نابارور را تحت پوشش قرار دهیم.»

محمدبیگی همچنین با گفتن اینکه نمی‌توان زمان دقیقی را برای توصیب طرح بیمه زوجین نابارور اعلام کرد گفت: « از آنجایی که این طرح در کمیسیون فرهنگی مطرح شده است باید به کمیسیون بهداشت و درمان بیاید و چکش کاری شود تا در نهایت در صحن علنی مطرح و مورد تصویب قرار گیرد»

بیمه ناباروی زوجین در برابر بیمه درمان ناباروری

همه این مباحث درحالی مطرح می‌شود که این روزها یکی از بحثهای داغ فراکسیون زنان و کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرحی به نام «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» است.

امیرحسین بانکی‌پور فرد، عضور کمیسیون فرهنگی مجلس در توزیع  جزئیات این طرح گفته است که قرار است در قالب بیمه ناباروری از زوجین نابارور حمایت بشود. بانکی‌پور می‌گوید دولت از نظر مالی قول مساعد برای پیگیری جزئیات این طرح داده است.

همان‌طور که گفته شد بند۳ سیاست‌های کلی جمعیت به طور صریح به پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان ودرمان ناباروری مردان و زنان اشاره می‌کند. در واقع ناباروری فقط یکی از زیرمجموعه‌های تامین طرح سیاست‌های کلی جمعیت است که تجربه سالهای اخیر نشان داده بودجه آن به جز در درمان ناباروری صرف امور دیگری در حوزه بهداشت و درمان می‌شود.

 به همین خاطر به نظر می‌رسد یکی از راه‌های جایگزین در برابر پیگیری بودجه‌ای که به مقصد نمی‌رسد و گم می‌شود ایجاد طرحی است که زوجین نابارور را با تشخیص ناباروری از ابتدای امر تحت بیمه قرار بدهد. طرحی که در سال‌های گذشته هم به صورت محدود اجرا شده است اما به دلیل تحت پوشش قرار دادن فقط یک نوبت از مراحل درمان، موفقیت‌آمیز نبوده است.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا طرحی که در قالب بیمه ناباروری زوجین در مجلس مطرح شده به نتیجه خواهد رسید و یا طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» برگ جدیدی برای زوجین نابارور رو خواهد کرد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قره باغ ناباروری درمان زوجین بیمه مجلس درمان ناباروری زوجین نابارور هزینه لقاح مصنوعی فرزندآوری سلامت یارانه دولت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمیسیون فرهنگی طرح تحول سلامت بیمه ناباروری زوجین هزینه های درمان ناباروری هزینه درمان ناباروری زوجین نابارور کلی جمعیت تحت پوشش قرار وزارت بهداشت برای درمان برای زوجین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۴۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث

الزام داشتن بیمه شخص ثالث برای رانندگی با انواع وسایل نقلیه از قوانین مطلوبی است که آرامش زیادی به‌همراه می‌آورد. فرقی نمی‌کند که در جریان حادثه رانندگی خاطی هستید یا کسی که دچار آسیب می‌شود، درهرحال، وجود بیمه شخص ثالث راهی برای مدیریت هزینه خسارت‌ها به‌نحوی است که همه سود ببرند. با وجود این بیمه اجباری، رانندگی حاشیه امنی پیدا می‌کند و در پناه پوشش خدماتش، وقوع حوادث مختلف قابل کنترل می‌شوند. در ادامه درباره محاسبه هزینه خرید این بیمه بیشتر می‌گوییم.

عوامل اثرگذار در تعیین هزینه بیمه شخص ثالث

سالانه، سازمان بیمه مرکزی تعرفه‌ای مشخص را برای خرید بیمه شخص ثالث اعلام می‌کند. تعیین این تعرفه هم در گروی نرخی است که قوه قضاییه برای دیه در نظر می‌گیرد. نرخ دیه وابسته به عواملی مانند تورم و شاخص‌هایی است که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود. قیمتی که با در نظرگرفتن این عوامل برای خدمات بیمه شخص ثالث تعیین می‌شود، قیمت پایه دریافت خدمات آن از شرکت‌های ارائه‌دهنده بیمه یا همان بیمه‌گران است.

به‌جز نرخ پایه بیمه شخص ثالث، عوامل متنوع دیگری هم هستند که روی تعیین هزینه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه اثر می‌گذارند. از جمله این عوامل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

مدل خودرو؛ سال ساخت؛ کاربری وسیله؛ اعتبار بیمه‌نامه؛ جرایم انجام‌شده؛ پوشش‌های بیمه؛ تخفیف‌های در دسترس.

مدل خودرو

بنا به اینکه چه خودرویی سوار می‌شوید و وسایل نقلیه‌تان چیست، هزینه بیمه شخص ثالث آن هم تغییراتی می‌کند. برای مثال، یکی از عوامل اثرگذار در این زمینه، تعداد سیلندرهای هر مدل از خودرو است. هرچقدر که وسیله نقلیه‌تان تعداد سیلندر بیشتری داشته باشد، هزینه بیمه شخص ثالثش هم بیشتر می‌شود. برای مثال، باید دقت کنید که هزینه بیمه شخص ثالث پژو ۲۰۶ با یک وانت باری یکسان نیست.

سال ساخت

یکی از عواملی که روی تعیین قیمت بیمه شخص ثالث نقش دارد، سال تولید آن است. اگر خودرویی بیشتر از ۱۵ سال عمر کرده باشد، هزینه بیمه آن هم افزایش پیدا می‌کند. بعد از ۱۵ سال، به‌ازای هر سال اضافه، ۲درصد به مبلغ بیمه‌تان اضافه می‌شود. بیشینه این مقدار هم ۲۰درصد است. بنابراین، حواستان باشد که لزوما نرخ و تعرفه بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها یکسان نیست و پیش از خرید، حتما استعلامی از هزینه لازم برای خرید بیمه خودروی موردنظرتان تهیه کنید تا با آگاهی اقدام به خرید کنید.

کاربری وسیله

نرخ بیمه شخص ثالث برای تمام خودروها یکسان نیست و کاربرد آن‌ها هم در تعیین قیمت بیمه‌شان اثرگذار است. برای نمونه، خودروهای شخصی بیمه شخص ثالث ارزان‌تری نسبت به خودروهایی دارند که در نقش تاکسی‌های معمولی یا اینترنتی مشغول به فعالیت هستند. حمل بار با خودرو و کارکردهای این‌چنینی دیگر هم باعث می‌شوند که هزینه بیمه شخص ثالث برای هر وسیله متفاوت از دیگری باشد.

اعتبار بیمه‌نامه

بنا به اینکه مدت‌زمان عقد قرارداد بیمه چقدر است، هزینه بیمه شخص ثالث هم تغییر می‌کند. اعتبار بیمه‌نامه‌ها می‌تواند کوتاه‌مدت یا یک‌ساله باشد. بعضی از شرکت‌های بیمه امکان تهیه و خرید روزشمار بیمه شخص ثالث را هم فراهم می‌کنند. دقت کنید که بیمه‌های شخص ثالث کوتاه‌مدت ریسک بیشتری برای بیمه‌گران یا همان شرکت‌های ارائه خدمات بیمه دارند و به همین دلیل، نرخشان پایین‌ نیست.

جرایم انجام‌شده

یادتان باشد که به‌ازای هر روز بدون بیمه شخص ثالث، مبلغی جریمه برایتان ثبت می‌شود. این جریمه براساس نرخ و تعرفه سالانه بیمه تعیین می‌شود و هر سال متفاوت از سال دیگر است. اگر خودرو را بیمه نکنید، جریمه روزانه برایتان لحاظ می‌شود و مبلغ سنگینی شکل می‌گیرد. بنا به اینکه چقدر جریمه پرداخت‌نشده دارید، هزینه خرید و تمدید بیمه برایتان متفاوت خواهد بود.

پوشش‌های بیمه

براساس اینکه خدمات بیمه شخص ثالث چه مواردی از حوادث را تحت پوشش قرار می‌دهد، مبلغ خرید آن هم متفاوت خواهد بود. با انتخاب پوشش‌های بیشتر، هزینه خرید بالاتر می‌رود. سقف تعهدات شرکت‌های بیمه در این زمینه مهم است. در هر سال، این سقف و مبلغ کف ارائه خدمات بیمه متفاوت است. در سال ۱۴۰۲، بیشترین مبلغی که می‌توانید از بیمه شخص ثالث دریافت کنید، معادل با ۴۰۰ میلیون تومان است. حداقل میزان پوشش هم در حدود ۲۰ میلیون اعلام می‌شود.

تخفیف‌های در دسترس

شرکت‌های بیمه باید برای دریافت مبلغ پایه بیمه از قانون سازمان بیمه مرکزی پیروی کنند. بعد از اینکه نرخ اصلی مشخص شد، امکان ارائه تخفیفات مختلف از سوی شرکت‌ها وجود دارد. آن‌ها می‌توانند خرید با تخفیف‌های گوناگون را برای مشتریانشان ممکن کنند. تخفیف مهمی که در این زمینه ارائه می‌شود هم تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث است. به‌ازای هر سال که بدون تصادف بگذرد، تخفیف‌هایی برای وسیله نقلیه در نظر گرفته می‌شود. بهره‌مندی از این تخفیف‌ها راهی برای خرید ارزان‌تر بیمه شخص ثالث است.

خرید آسان برای مدیریت هزینه و آگاهی دقیق از قیمت‌ها

برای خرید بیمه شخص ثالث باید از میان شرکت‌های مختلف فعال در این حوزه، دست به انتخاب بزنید. پیداکردن مناسب‌ترین گزینه کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد و برای مقایسه شرایط و تعرفه‌های هریک باید روند تحقیقاتی دشواری را پشت‌سر بگذارید. خبر خوب آن است که با وجود سامانه‌ای مانند بیمه بازار جای نگرانی بابت انتخاب وجود ندارد. با مراجعه به این بستر آنلاین می‌توانید انواع بیمه را بی‌دردسر و راحت بخرید. در بیمه بازار، امکان واردکردن اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه و مشاهده فهرستی کامل از بیمه‌گران برای دریافت خدمات بیمه شخص ثالث از آن‌ها وجود دارد. با مراجعه به این سامانه، فهرست شرکت‌های مختلف و شرایطشان را مشاهده و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. در نهایت هم در فرایندی اینترنتی و ساده، اقدام به خرید بهترین بیمه شخص ثالث کنید.

برآوردی از قیمت بیمه شخص ثالث و استعلام قیمت‌ها در بیمه بازار

برای محاسبه آنلاین بیمه شخص ثالث، کافی است که از بیمه بازار کمک بگیرید. با ورود اطلاعات مربوط به وسیله نقلیه، فهرستی متناسب با مشخصات آن در اختیارتان قرار می‌گیرد. با مرور فهرست که شامل اطلاعاتی درباره قیمت و شرایط خدمات بیمه شرکت‌های مختلف است، امکان تصمیم‌گیری ساده‌تر می‌شود. با انتخاب گزینه مناسب و ورود اطلاعات و مدارک لازم هم تمام روند به‌طور اینترنتی پیش می‌رود. در عرض چند دقیقه می‌توانید صاحب بیمه‌نامه شخص ثالث خودروی خود شوید. هزینه‌ها هم به‌طور اینترنتی و با اتصال به درگاه‌های امن پرداخت از شما دریافت خواهند شد. با روش‌های تازه، امور مختلف از جمله خرید بیمه را خوشایند، ساده و دل‌چسب کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

دیگر خبرها

  • سهمیه سوخت این خودروها قطع می شود
  • سهمیه سوخت این خودرو‌ها قطع می شود
  • نامه بنزینی وزیر اقتصاد به بذرپاش/ سهمیه سوخت این خودروها را قطع کنید
  • خاندوزی: سهمیه سوخت خودر‌وهای فاقد بیمه قطع شود
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • رایگان شدن درمان کودکان زیر هفت سال از امروز
  • حال ناخوش رانندگان تاکسی در گرگان
  • کاردرمانی در منزل چقدر هزینه دارد؟