Web Analytics Made Easy - Statcounter

جامعه روحانیت مبارز به گفته "محمد حسین موسی پور" عضو شورای مرکزی در حال برنامه ریزی و رایزنی برای ایجاد یک تشکیلات فراگیر و فعال سازی ساختاری هدفمند برای انتخابات پیش روست و قرار است احزاب و تشکل‌های انقلابی و ولایی اعضای منتخب خود را برای عضویت در هیات موسس ساختار جدید به جامعه روحانیت مبارز معرفی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با مشخص شدن تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و آغاز به کار ستادها در وزارت کشور، جریان‌های سیاسی با دغدغه‌های متنوعی دغدغه‌های خود را پیگیری می‌کنند.

در اردوگاه راست سیاسی ایران، اصولگرایان از رفتارهای پوپولیستی ابراز برائت می‌کنند و درباره آن هشدار می‌دهند. جامعه روحانیت مبارز برخلاف جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فعالانه و در قامت عنصر وحدت بخش وارد رقابت‌های انتخاباتی شده و در پی سازوکاری هستند که جمنا و شانا و دیگر اجتماعات اصولگرایی را یکجا در برگیرد. تفسیرها از رفتارها و اظهارات برخی شخصیت‌های اصولگرا شائبه انتخاباتی بودن آن‌ها را تقویت می‌کند هرچند این گمانه‌ها نه تایید و نه تکذیب شده‌اند.

جامعه روحانیت مبارز به دنبال ایفای نقش جدی‌تر

نشست هم‌اندیشی روز پنجشنبه ۱۵ آبان جامعه روحانیت مبارز با ۴۰ حزب و تشکل‌ اصولگرا نشانه‌ای از ورود جدی و رسمی این تشکل اصولگرا به فعالیت‌های انتخاباتی و نیز تلاش برای ایفای نقش وحدت بخش میان جریان‌های مختلف اصولگرایان است. از اظهارات و توصیفات اعضای این تشکل پس از نشست با احزاب اصولگرا چنین برمی‌آید که آن‌ها در پی سازوکاری از جنس جمنا و شانا برای انتخابات ریاست جمهوری آینده با محوریت جامعه روحانیت مبارز هستند.

«مصطفی پورمحمدی» دبیرعالی جامعه روحانیت مبارز در این نشست جامعه روحانیت مبارز را میزبانی صادق و امین برای همه احزاب و جریان‌های موجود در گفتمان ارزشی و انقلابی دانست و گفت: «ما می‌خواهیم با ساماندهی کار تشکیلاتی و ایجاد ارتباط منسجم و تعریف‌شده، همه اضلاع و جریان‌های همسو با نیروهای انقلابی و ولایی و ارزشی را تجمیع کنیم.»

«محمدحسین موسی‌پور» عضو شورای مرکزی این تشکل درباره جزییات نشست تازه آن گفت: «برنامه‌ریزی و رایزنی برای ایجاد یک تشکیلات فراگیر و فعال‌سازی یک ساختار هدفمند در انتخابات پیش رو ادامه دارد. مقرر شد که احزاب و تشکل‌های انقلابی و ولایی نمایندگان و اعضای منتخب خود را برای عضویت در هیات موسس ساختار جدید به جامعه روحانیت مبارز معرفی کنند. بدیهی است که براساس برنامه زمانبندی، پس از تشکیل هیات موسس، سایر ساختارهای اجرایی هم برای انتخابات پیش رو شکل خواهد گرفت.»

«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم در توضیح ساختار تازه اصولگرایان آن را مجموعه‌ای از جمنا و شانا و دیگر تشکیلات اصولگرایی اعلام کرده که قرار است با محوریت جامعه روحانیت مبارز تجمیع شود و تجربیات آن‌ها مورد توجه قرار گیرد و همه این ساختارها، اشخاص و افراد در قالب جدید وارد شده و در آن فعالیت می‌کنند. از دیگر توضیحات این جلسه هم مشخص است که سازوکار موجود قرار است از بدنه اصولگرایان نظرسنجی کرده و به نامزدی مورد اجماع برسد اما فعلا سازوکاری برای این نظرخواهی مشخص نیست.

«مهدی چمران» فعال سیاسی اصولگرا درباره فعالیت‌های انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز معتقد است: «فکر نمی‌کنم به صورت مصداقی به انتخابات ورود کنند. بیشتر به بحث‌های انتخاباتی در راستای هدایت و کمک کردن و همراهی و همفکری کردن ورود می‌کنند؛ حال احتمال دارد از یک کاندیدایی که جامع الاطراف باشد حمایت کنند. البته هنوز برنامه‌های خاصی را اعلام نکرده‌اند.» پرچم وحدت را این بار یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های اصولگرا به دست گرفته است اما باید منتظر ماند و دید ریش سفیدی این گروه تا چه اندازه از سوی جبهه پایداری، نواصولگرایان و بهاریون مورد پذیرش قرار خواهد گرفت.

نگرانی‌های اصولگرایان از ظهور پوپولیسم

پوپولیسم و ظهور دوباره آن در شرایط کنونی کشور موضوعی قابل تامل و البته محتمل است که به یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های هر دو جریان اصلی سیاسی هم تبدیل شده است. این روزها اما اصولگرایان بیشتر از آن سخن می‌گویند. «مصطفی میرسلیم» نماینده مجلس خطر ظهور پوپولیسم در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را جدی دانسته و گفته است : «باید در مجلس مراقب باشیم که دولت سیزدهم در ورطه عوامزدگی غرق نشود و بتواند کارهای اساسی نجات‌بخش کشور را بر مبنای خودباوری و نه خودنمایی عوام‌فریبانه انجام دهد.»

«حسین مظفر» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نگرانی خود را از تکرار پوپولیسم اینگونه بیان کرده است: «مطبوعات، رسانه‌ها و احزاب باید به دنبال آگاه کردن مردم باشند تا انتخاب خوبی رقم بخورد اما نامزدها از عدم آگاهی و احساسات مردم سوء‌استفاده می کنند که سبب می‌شود شعارهایی که ضمانت اجرایی ندارد، منطقی، عقلانی و متناسب با ظرفیت‌های کشور نیستند ارائه شود که این نوع شعارها جای خود را میان مردم هم باز می کند و هوادارانی جذب می‌کند که این آفت بزرگی است.»

نگرانی اصولگرایان از پیدایش و حتی پیروزی شخصیتی پوپولیست در شرایط جامعه ایران ریشه در تجربه تاریخی آن‌ها در حمایت از برخی چهره‌های سیاسی دارد و شاید به همین دلیل است که حسین مظفر از چهره‌های مطرح اصولگرا بخشی از تصمیمات و شعارهای وی را پوپولیستی دانست که با واقعیت‌های کشور منطبق نبود.

گمانه‌هایی که تقویت می‌شوند

جز سردار «حسین دهقان» وزیر پیشین دفاع و «محمد غرضی» وزیر اسبق پست، تاکنون اظهارنظر رسمی در تایید حضور یا رد نامزدی از سوی هیچ یک از چهره‌های شناخته شده اصولگرا شنیده نشده و هرچه بوده شنیده‌ها، تفسیرها و گمانه ها از حضور است. تازه‌ترین گمانه‌زنی از حضور شخصیت‌ها در انتخابات، محسن رضایی است و اظهارات تازه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با جوانان عضو جمعیت گام دوم انقلاب و درباره اقتصاد هم واکنش‌هایی در پی داشته است. رضایی گفته است: «از من سوال می‌کنند که طرح شما برای اقتصاد بدون نفت چیست؟ اگر اقتصاد و تولید ملی ما راه بیفتد هیچ ایرانی نیست که درآمد سرانه آن زیر ۵۰ هزار دلار باشد. همه چیز برای این جهش و تحول آماده است. هر تحول در ایران، بر روی زندگی ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف ایران تاثیر می‌گذارد به شرط آنکه بازارهای منطقه و حوزه نفوذ فرهنگی را در اهداف خود داشته باشیم.»

برخی این اظهارات نامزد دوره‌های پیش انتخابات ریاست جمهوری را نشانه‌ای از تمایل وی برای کاندیداتوری مجدد تفسیر کردند. گرچه هنوز برای اظهارنظر در این زمینه زود است اما واکنش وی به طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری و سفرهای وی به سمنان و قم در شرایط کرونایی گمانه انتخاباتی بودن این اقدامات و سخنرانیها را تقویت کرده است. با این همه اما اگر فرض بر نامزدی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد اظهارات وی که بخشی از آن در بالا آمده چندان با واقعیت های اقتصادی کشور هماهنگی ندارد اینکه می توان درآمد سرانه ایرانیان را به بالای ۵۰ هزار دلار ارتقا داد با آنچه این روزها در جریان است فاصله زیادی دارد و اگر برنامه‌ای معجزه آسا در این زمینه وجود دارد چرا دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام آن را در اختیار دولت قرار نمی‌دهد که دشواری‌های معیشتی مردم کاهش یابد؟/ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: انتخابات ریاست جمهوری جامعه روحانیت مبارز تشخیص مصلحت نظام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۵۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم

امیر حسین بانکی پور، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با بیان اینکه معلم در ادبیات دینی ما عالی‌ترین درجه است، اظهار کرد: پیامبر فرموده اند: به معلمی مبعوث شده ام، یعنی در بین آنچه که امروز به عنوان این همه شغل مطرح است پیامبر معلمی را به عنوان شغل خود بیان می‌کنند و حتی خداوند هم در قرآن کریم خود را معلم انسان توصیف کرده است.

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

 

وی افزود: جایگاه معلمی در فرهنگ دینی جایگاه مرتفع انبیای الهی، اولیای الهی و جایگاه مقدس‌ترین انسان‌ها در جامعه بوده است، معلمی پیش از آنکه شغل باشد به عنوان جایگاه بزرگ اجتماعی به حساب می‌آید.

بانکی پور تصریح کرد: افرادی باید به سمت معلمی روند که عاشق این جایگاه باشند، یعنی معلمی قبل از اینکه حرفه باشد عشق است و کسانی معلم موفق هستند که جنبه عاشقانه را نسبت به این جایگاه داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شیرین‌ترین لحظات عمر بنده معلمی بوده است و به هیچ عنوان آن را با شغل دیگری جا به جا نمی‌کنم، معلم بزرگ سیر زندگی و نقطه عطف زندگی انسان را متحول می‌کند و بینش انسان را شکل می‌دهد و نقش تربیتی اساسی در زندگی دارد و دانش‌های علم را به زندگی انسان منتقل می‌کند، مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت و منزلت جایگاه معلمی در اجتماع است و زمانی حفظ می‌شود که معلمان از نظر مادی تامین شوند و هم جایگاهشان حفظ شود، بنده مرحوم حضرت امام را به عنوان بهترین و بزرگترین معلمم یاد می‌کنم.

بانکی پور گفت: گاهی برخی از رفتار‌های عملی و عینی معلمان در زندگی انسان‌ها تاثیر گذار است، مثلا افرادی بودند که در گذشته در مقابل استاد و معلم بی ادبی می‌کردند، اما معلمان در مقابل اهانت آنها رفتار خوبی از خود به نمایش می‌گذاشتند که با وجود گذشت ۳۰ تا ۴۰ سال از آن رفتار‌ها ما آن را به عنوان الگو در زندگی خود پیاده سازی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جایگاه معلم در گذشته دارای حرفه قدسی بود و ارزش گذاری بیش از وضعیت فعلی را شاهد بودیم؛ تاکید کرد: هم اکنون جایگاه معلمی در کشور افت کرده است و در درجه اول باید مسئولان کشور نگاهشان را در برنامه ریزی‌های بودجه تغییر دهند، متاسفانه شاهد افت این جایگاه هستیم.


نماینده مجلس اضافه کرد: سهم این جایگاه باید حفظ و ثبات در آموزش و پرورش تقویت شود. ثبات در آموزش و پرورش در کشور ما طی ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته متوسط کمتر از ۲ سال بوده است، حفظ ثبات آموزش و پرورش در مدیریت کلان و ثبات برنامه ریزی می‌تواند در این قضیه نقش داشته باشد.

بانکی پور گفت: از زبان خیلی بزرگان شنیدم که اگر آنها را رها کنیم و بخواهند جایگاهی برای خودشان انتخاب کنند، بهترین جایگاه را معلمی می‌دانند که با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست و امیدوارم که قدر جایگاه خود را بدانند.

وی اضافه کرد: روایت داریم که حضرت علی به پیامبر اکرم فرموده اند اگر یک نفر به دست تو تربیت شود از آنچه که خورشید بر او می‌تابد ارزشش بیشتر است.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • پدر مهران غفوریان افسر ارشد ساواک بود؟ | واکنش فوری ستاره سینما و تلویزیون به یک شایعه فراگیر درباره پدرش
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • فهرست نامزدهای اصولگرا برای دور دوم انتخابات مجلس در تهران
  • ایجاد منطقه آزاد مغان راپیگیری می‌کنم/کشاورزی شاه‌کلید توسعه مغان
  • فعال اصولگرا: نماز خواندن پشت صدیقی باطل است!
  • رسالت معلمی دفاع از حق است
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • فتاوای آیت‌الله حکیم در سطح جامعه تحول ایجاد می‌کرد
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • رایزنی با سرمایه‌گذاران برای فعالیت در لرستان