Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-28@11:10:58 GMT

لحظه تاریخی سقوط دیوار برلین ۲۸ سال پس از ساخت

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۶۳۲۲

لحظه تاریخی سقوط دیوار برلین ۲۸ سال پس از ساخت

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: بنابر رای بسیاری از مورخان بزرگترین اشتباه هیتلر در جنگ جهانی دوم حمله به اتحاد جماهیر شوروی بود. هیتلر در جبهه غرب با بریتانیا و فرانسه درگیر شده بود و ایالات متحده نیز به زودی وارد جنگ می‌شد. اما حمله به شوروی جبهه شرق را نیز درگیر کرد و کشوری بسیار قدرتمند را با متفقین و علیه آلمان وارد جنگ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هیتلر به دلیل همین اشتباهش مغلوب شد و ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی با قدرت تمام آلمان را فتح کرد و وارد برلین شد. هم‌پیمان شدن شوروی با اروپای غربی و آمریکا اتفاق کوتاه‌مدتی بود و بنا به تهدید هیتلر برای هر دو طرف عملی می‌شد اما پس از اتمام جنگ اختلافات آغاز شدند در جنگ سرد به اوج خود رسیدند.

برلین مرز دو بلوک شرق و غرب بود و توسط ارتش سرخ فتح شده بود. در ابتدا توسط شورایی متشکل از هر چهار کشور پیروز اداره می‌شد. اما به زودی به دو قسمت سرقی و غربی تقسیم شد و با هجوم مهاجران از آلمان شرقی به غرب، خروشچف دستور مسدود کردن راه‌ها را داد. مهاجرت تکنسین‌ها و کارگران به غرب خسارت بزرگی به بلوک شرق بود.

بیشتر بخوانید: سقوط دیوار برلین ۳۰ ساله شد/ سوغاتی برلین: یک قطعه از دیوار 

به گزارش رویداد۲۴ آلمان شرقی در راستای کنترل عبور و مرور شهروندان در سال ۱۹۶۱ دیواری در برلین ساخت که قسمت‌های غربی و شرقی را از هم جدا می‌کرد و روی دیوار هم به نوعی ساخته شد که فرار از آن ممکن نباشد. این اتفاق در اوج جنگ سرد افتاد و دیوار برلین نمادی ازجدایی بلوک شرق و غرب شد.

رسانه‌ها دیوار برلین را پرده آهنین نامیدند که برگرفته از سخنرانی وینستون چرچیل درباره اتحاد شوروی بود که در آن شوروی را به کشیدن پرده‌ای آهنین به دور خود محکوم می‌کرد.

از زمان تکمیل دیوار تا تاریخ فروپاشی آن، ۱۲۵ نفر در تلاش برای گذر از آن جان باختند. نهایتا در دهه هشتاد و با بهبود روابط غرب و شرق، درخواست‌ها برای تخریب دیوار بالا گرفت که سخنرانی ریگان تحت عنوان «این دیوار را بشکن!» یکی از آن‌ها بود.

در همین حین اتفاقی در مجارستان باعث تسریع در روند تخریب دیوار شد. دولت کمونیستی مجارستان در‌های خود را بر غرب گشود و در بیست و سوم اوت ۱۹۸۹ مرز‌های بین مجارستان و اتریش باز شد. از آن‌جا که مهاجرت بین کشور‌های کمونیستی ممنوع نبود، ساکنان آلمان شرقی که مجاز به رفت‌وآمد به مجارستان بودند. از طریق این کشور و نیز چکسلواکی به آلمان غربی و سایر کشور‌های اروپای غربی رفتند. این مهاجرت‌ها طی یک ماه به سرعت افزایش یافت. به‌طوری‌که در ماه سپتامبر حدود ۱۳ هزار نفر از اهالی آلمان شرقی به سمت مجارستان حرکت کردند تا بتوانند از طریق اتریش خود را به آلمان غربی برسانند.

دولت آلمان شرقی با دیدن چنین وضعیتی اجازه تقاضای ویزا برای رفتن به آلمان غربی را صادر کرد و سیل جمعیتی که برای درخواست ویزا راهی مرز بین دو کشور شدند ماموران را ناچار کرد مرز‌ها را باز کنند تا همه بتوانند عبور کنند. به این ترتیب نهم نوامبر روز فروپاشی دیوار برلین نامیده شد و در روز‌های بعد از آن مردم به تدریج دیوار را تخریب کردند و آلمان شرقی و غربی دوباره یکپارچه شدند.

لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 دیوار برلین تصاویر تاریخی علیرضا نجفی تصاویر تاریخی دیوار برلین آلمان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۶۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛   رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اردستان با اشاره به پایش کامل بافت تاریخی زواره از سیل اخیر گفت: با ورود سامانه بارشی در روز سه‌شنبه به استان اصفهان، شهرستان اردستان بارش فراوانی را تجربه کرد به‌گونه‌ای که میزان بارش در زواره در کمتر از یک روز به ۲۷ میلی‌متر رسید
نرگس بهشاد ادامه داد: با توجه به گستردگی بافت تاریخی زواره، این حجم سنگین بارندگی در کوچه‌ها و معابر زواره روان و باعث وقوع سیل و آب‌گرفتگی در بخش‌هایی از این شهر شد.


به گفته وی بررسی‌ها حاکی است تنها دو مورد تخریب در بافت تاریخی زواره اتفاق افتاد که خوشبختانه این خانه‌ها بدون ارزش تاریخی بوده است.
بارندگی روز گذشته باعث شده دریاچه وسیعی در کویر دق سرخ زواره تشکیل شده است.
شهر زواره با بیش از هشت هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۴ کیلومتری شمال شرقی اردستان قرار دارد.
شهرستان ۴۲ هزار نفری اردستان با برخورداری از ۶۷ اثر ثبت ملی، یک اثر ثبت جهانی، ۲ بافت تاریخی و ۷۸ محوطه باستانی در فاصله نزدیک به ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.

دیگر خبرها

  • ویدیو/ سربازهای اوکراینی، با اسلحه‌های شوروی راحت‌ترند تا تجهیزات غربی‌ها
  • فیلم/ یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • ببینید | یورش پلیس آلمان به تجمع حامیان فلسطین در برلین
  • ساخت ۲۳۰ واحد برای جا به جایی ساکنین منبع آب اهواز
  • سقوط وحشتناک یک زن از اتوبوس درون شهری (فیلم)
  • تصاویری از لحظه سقوط زنان در مسابقات شترسواری در عربستان! | ویدئو
  • برچیدن کمپ اعتراضی حامیان فلسطین در برلین توسط پلیس
  • انتقام از شوروی
  • قتلگاه نیروهای آمریکایی در تهران کجا بود؟
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره