Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@06:27:42 GMT

مهمانخانه‌ای با بیش از یک قرن قدمت

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۷۱۹۴

مهمانخانه‌ای با بیش از یک قرن قدمت

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، تبریز به سبب قرارگیری در شاه‌راه ابریشم و موقعیت تجاری همواره از شرق و غرب جهان، کاروان‌ها و مسافران فراوانی را پذیرا بود، ازاین‌رو از قدیم‌الایام احتیاج مبرم به کاروانسراها، مسافرخانه‌ها و انبار‌های بزرگی داشت تا کاروانیان و کالا‌های آنان را در خود جای دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کاروانسراها، مسافرخانه‌ها که اغلب مسافران در آن‌ها اتراق می‌کردند، جنب دروازه‌های شهر بنا می‌شدند که مسافر‌ها مجبور نباشند برای توقف در شهر، راه طولانی را بپیمایند و به مرکز شهر بروند، به همین سبب در جوار آن‌ها امکاناتی نظیر حمام، مسجد و بازارچه‌هایی پدید می‌آمد که احتیاجات کاروانیان را تأمین کند.

در وقف نامه‌های قدیمی تبریز نیز اغلب مطالبی در این زمینه به چشم می‌خورد که واقف، مکانی را برای استراحت مسافران تعیین کرده و شرایطی برای پذیرایی از آن‌ها و مدت‌زمانی که می‌توانستند در آنجا‌ها توقف نمایند، قرار داده است. چنانکه در وقف نامه ربع رشیدی در بحث "دارالضیافه" به طور تفضیلی در این خصوص ذکر شده است.

طی ۲۰۰ سال گذشته رفت‌وآمد اروپاییان به ایران بیشتر شد، اغلب جهانگردان از اقامتگاه سفیران و کنسولگری‌ها یا نزدیکانی که در تبریز سکونت داشتند، استفاده می‌کردند و چراکه به‌جز کاروانسرا، مهمانخانه‌ای برای پذیرایی از آن‌ها در شهر وجود نداشت.

ازاین‌رو نخستین مهمانخانه به سبک جدید شهر تبریز در سال ۱۳۲۱ه. ق / ۱۲۸۲ه. ش توسط میرزا اسحق خان معززالدوله، فرزند حاجی میرزا مهدی کلانتر و بیگلربیگی تبریز و برادر میرزا ابراهیم‌خان شرف الدوله، از نخستین نمایندگان مجلس شورای ملی در مشروطه، ایجاد شده است.

این خاندان از سرشناسان و آزادیخواهان تبریز بودند و در کوی "باغمیشه" بیرون از قلعه شهر زندگی می‌کردند.

حاجی کلانتر در نزدیکی بازارچه و دروازه باغمیشه، جنب سربازخانه و میدان مشق قدیم سر کوچه میرزا نصرالله که اکنون عمارت دانشسرای مقدماتی و کتابخانه تربیت بر روی آن قرار گرفته، کاروانسرای بزرگی داشت که به کاروانسرای "کلانتر" معروف بود. این کاروانسرا از راه توارث به میرزا اسحق خان، کدخدای باغمیشه تعلق گرفته بود که او آنجا را تخریب کرده و ساختمانی با اتاق‌های متعدد، آشپزخانه، سالن غذاخوری و رستوران پدید آورد و نام آن را "مهمانخانه نظافت" نهاد و در جوار آن، قرائت‌خانه‌ای نیز بنا نهاد که آن نیز نخستین قرائت‌خانه تبریز محسوب می‌شود.

طی اعلانی که در بیست و پنجم شعبان ۱۳۲۱ ه. ق درباره افتتاح این مهمانخانه به خط نستعلیق و چاپ سنگی انتشاریافته، مطالبی درباره محل پذیرایی و دادن غذا به بیرون درج‌شده که در آن زمان به‌کلی تازگی داشته است.

در مورد این مهمانخانه و قرائت‌خانه، مرحوم تقی زاده در کتاب" تهیه مقدمات مشروطه در آذربایجان"می‌نویسد: «برادران کلانتری باغمیشه، خصوصاً برادر کوچک‌تر معززالدوله که ازجمله ترقی‌طلبان بزرگی بود، قرائت‌خانه‌ای در نزدیکی "قاری کورپوسی" تأسیس نمود و مهمانخانه‌ای بنا کرد که بسیار زیبا و مفید بود. در جای دیگر با تعجب متذکر شده است: «این مهمانخانه "زنگ اخبار" نیز داشت.

این قرائت‌خانه در اوایل مشروطه، سه بار مورد هجوم قرارگرفته و به غارت رفت و از نو دایر شد.

حال ۱۱۷ سال از تأسیس اولین مهمانخانه در تبریز می‌گذرد و این شهر کهن همچنان پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری از جای‌جای جهان است که در ۳۵ هتل، ۲۹ هتل‌آپارتمان و ۳۰ مهمان‌پذیر قدیمی به پذیرایی و ارائه خدمات به آن‌ها می‌پردازد.

انتهای پیام/ف

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قرائت خانه خانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۷۱۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، کنعانی مسئول هیات زورخانه و پهلوانی آباده گفت: ورزش زورخانه‌ای در آباده قدمت ۱۵۰ ساله دارد که نخستین زورخانه به نام وهب است و در حال حاضر چهار زورخانه در این شهرستان فعالیت دارد.
عرفان نعمت الهی از باستانی کاران نوجوان آباده‌ای افزود:۱۲ سال است که در این ورزش فعالیت می‌کنم و مقام اول و دوم مرشدی کشور را به دست آورده ام.
اکبر هادی از پیشکسوتان این ورزش هم در سال ۹۶ به عنوان پدر گود کشور معرفی شد و علی رضا نعمت الهی مرشد این زورخانه  در سال‌های اخیر، مرشدی برتر کشور را در جشنواره‌ها و مسابقات مختلف کسب کرد.
در حال حاضر بیش از ۲۵۰ نفر در شهرستان آباده در ورزش باستانی پهلوانی زورخانه فعالیت دارند.
شهرستان آباده در شمال فارس و در فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • قدمت ۱۵۰ ساله ورزش زورخانه‌ای در آباده
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • میرزا مهدی آشتیانی؛ جمع بین نبوغ و تبحر
  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • میرزا زاده: انتخاب مردم قابل احترام است
  • اصلاح هندسی و تعریض باند جنوبی خیابان میرزاطاهر شرقی
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد
  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • یازدهمین جلسه دادگاه منافقین آغاز شد