Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@12:11:53 GMT

بررسی پژوهشی مشکلات قم با 500 نخبه علمی کشور و استان

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۷۵۶۹

بررسی پژوهشی مشکلات قم با 500 نخبه علمی کشور و استان

ایسنا/قم رئیس مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: در حال حاضر جریان شناسی فکری حوزه علمیه قم از مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه است و در این میان سنجش وضعیت دین و دین‌داری جامعه تحت عنوان سال نمای وضعیت دین‌داری در کشور و ارزیابی سیر دین‌داری مردم ایران از منظرهای مختلف بخش مهمی از دستاوردهای مرکز را تشکیل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدتقی دشتی امروز در جمع خبرنگاران در کتابخانه آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: موسسه مطالعاتی صراط مبین با تولید محصولات مسئله محور و راهبردگرا و بنیادین در سال 90 شکل گرفت و به همت تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه و پژوهشگران در قم تاسیس شد.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا افزود: این موسسه در سال 97 با اخذ مجوز از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری با عنوان مرکز پژوهشی مبنا گام‌های بزرگتری در عرصه علم و پژوهش برداشت. آسیب‌شناسی در حوزه دین، نهادهای دینی، مردم‌سالاری و فرهنگ دینی و مسئله محوری پژوهشی و آسیب‌شناسی حوزه دین از جمله رسالت‌های مهم این مجموعه است.

دشتی بیان کرد: از جمله ویژگی‌های این مرکز پژوهشی نظام‌وارگی موضوعات پژوهشی، تلاش برای اتصال نهاد پژوهش به نهاد اجرا، بهره‌گیری از روش مبتکرانه پژوهشی مکث و ارتباط با نهادهای مختلف نظام اسلامی است.

وی عنوان کرد: همچنین این مجموعه مسئول هیئت اندیشه‌ورز استان قم بوده و تاکنون سندهای تحولی مختلفی را برای عملیاتی‌سازی در استان قم ارائه کرده و تاکنون در این هیئت پنج سند راهبردی، در راستای دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب تدوین شده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا اظهار داشت: ما با نگاهی ژرف به مسائل، فاصله میان پژوهش و اجرا را از بین برده ایم و امیدواریم با هم‌افزایی مراکز علمی و پژوهشی، راه برای پژوهش‌های کاربردی در کشور نیز هموار شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر جریان شناسی فکری حوزه علمیه قم از مهم‌ترین پروژه‌های این مجموعه است و در این میان سنجش وضعیت دین و دین‌داری جامعه تحت عنوان سال نمای وضعیت دین‌داری در کشور و ارزیابی سیر دین‌داری مردم ایران از منظرهای مختلف بخش مهمی از دستاوردهای مرکز را تشکیل می‌دهد.

دشتی ادامه داد: خوشبختانه پرهیز از رویکردهای جناحی و حزبی نوعی جامعیت و تکامل در تسلط پژوهشگران به مباحث ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: مسئول سازی نهادها و توجه به دیدگاه‌های نخبگانی به مسائل اهمیت زیادی دارد و این مجموعه بنا ندارد صرفا وجوه منفی را مطرح کند بلکه اراده حل مسائل را پیگیری می کند.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا بیان کرد: از دیگر دستاوردهای ارزشمند این مجموعه تهیه پیش نویس سیاست‌های کلی نظام اسلامی در حوزه امربه‌معروف و نهی از منکر است، همچنین سالنمای دین‌داری جامعه ایران از دیگر پژوهشی‌هایی به روزرسانی به شمار می‌رود.

وی افزود: برخی از پژوهش‌های حوزه و دانشگاه دارای آسیب‌هایی چون بومی نبودن و تک بعدی بودن پژوهش و روش ها و موازی کاری ها، تشدد و فعالیت های روبنایی مراکز تحقیقات هستند.

دشتی عنوان کرد: بیش از 500 نخبه حوزه و دانشگاه در عرصه پژوهش‌های راهبردی و مساله محور مبنا مشارکت دارند، در این راستا راه اندازی شبکه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی از سرمایه های عالی این مرکز است و به تازگی سامانه ایده پردازی فرهنگی و دینی کشور نیز در استفاده از ظرفیت نخبگان کار خود را آغاز کرده است.

وی خاطرنشان کرد: مرکز پژوهشی مبنا سه گروه پژوهشی فرهنگ دینی، نهادهای دینی و مردم سالاری دینی متناسب با رسالت خود راه اندازی تا کنون بالغ بر 100 مسئله دینی و فرهنگی را در قالب پژوهش نامه افق مکث هدف گذاری کرده است.

رئیس مرکز پژوهشی مبنا تصریح کرد: متاسفانه در کشور نظام بانکداری اسلامی، بیمه اسلامی و تامین اجتماعی اسلامی متناسب با نسخه بومی نداریم و باید در این عرصه گام‌های اساسی برای رفع مشکلات برداریم.

وی توجه به رکن خانواده را یکی از اقدامات مهم مرکز دانست و گفت: در زمینه تشکیل و استحکام و انحلال خانواده  سازوکار مشخصی وجود ندارد و زوجین مهارت‌های لازم را برای مدیریت بحران‌های زناشویی فرا نمی‌گیرند و مرجعی برای تشخیص و رفع اختلافات نیست.

دشتی عنوان کرد: اساسا خانواده به عنوان رکن مهمی در جامعه متولی خاصی ندارند و اولین مرجع پس از بروز اختلافات، دادگاه است و مهریه، تنها جزء کوچکی از ده‌ها آسیب در حوزه خانواده است، از این رو لزوم شکل‌گیری وزارت خانواده در جهت کاهش طلاق و بحران‌ها امری مهم و حیاتی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهشي منطقه قم مشکلات اقتصادی وضعیت دین دین داری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۷۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، این تفاهم نامه در زمینه‌های علمی، پژوهشی، نشر کتب و مقالات در قالب متنی به امضای طرفین رسید.

دکترحاج عبدالامیر قرشی رئیس مرکز کربلاء للدراسات والبحوث در عتبه مقدس حسینی در دیدار و گفت وگو با رئیس و معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به شرحی از فعالیت‌های مجموعه دراسات در زمینه‌های مختلفی همچون حوزه‌های علمی، پژوهشی و نشر کتب و مجلات پرداخت.

دکتر محمدرضا قائمی نیک، معاون پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی نیز در این دیدار گفت: تفاهم صورت گرفته با این مرکز برای نخستین بار برای ارتقاء فعالیت‌های دو محموعه انجام شده است که پس از گفت وگو و تبادل نظر‌های متوالی درباره فعالیت‌ها و اقدامات آموزشی و علمی دو مجموعه،  امضای تفاهم نامه همکاری صورت گرفت.

 وی با ارائه گزارشی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: این دانشگاه با ظرفیت‌های مطلوب علمی و پژوهشی در سال‌های فعالیت خود با مراکز بین المللی زیادی همکاری کرده و  این تفاهم نامه در زمینه‌های علمی، پژوهشی، نشر کتب و مقالات در قالب متنی به امضای طرفین رسیده است.

 دکتر قائمی نیک گفت: امضا تفاهم نامه با مرکز للدراسات والبحوث فی العتبة الحسینیة المقدسةنیز از شمار توسعه فعالیت‌های بین المللی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در بخش‌های علمی و پژوهشی است .

دیگر خبرها

  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • کنگره علمی پژواک با ارائه دستاورد‌های دانش آموزی در کاشان
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد / معرفی جوان‌ترین و پیرترین استاد
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه رضوی با مرکز کربلاء للدراسات والبحوث
  • دعوای مجلس و دولت بالا گرفت؛ ماجرا چیست؟
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • اسامی اساتید نمونه کشوری منتشر شد/معرفی جوان ترین و پیرترین استاد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی