Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه مطالعات آینده، علم و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: نظام آموزشی کشور دچار تغییرات زیادی شده و فرصت تحصیلی برابر را برای همه دانش‌آموزان به وجود آورده است.

گروه فناوری خبرگزاری آنا- علیرضا باجلان، زندگی اقشار مختلف جامعه در دهه‌های اخیر چنان دچار تغییر شده که شاید اصلا نتوان سبک زیستن امروزی را با  50 سال گذشته مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان شیوع بیماری کرونا سیل تغییرات بنیادی را شدیدتر کرد و تاثیر زیادی بر رفتارهای روزمره مردم گذاشت.

بیشتر بخوانید:

اندراحوالات مدارس هوشمند در روزهای کرونایی/ عدالت آموزشی با مدارس دانا محقق می‌شود؟

آموزش یکی از معیارهای اساسی زندگی باکیفیت در سراسر دنیا است. این وجه با اهمیت از زندگی در شرایط کرونا تغییرات زیادی را تجربه کرد و این تغییرات همچنان ادامه دارد. در همین خصوص با امیر هوشنگ حیدری مدیر گروه مطالعات آینده، علم و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفتگو کرده‌ایم. در ادامه مشروح این گفتگو را مشاهده می‌کنید:

آنا: باتوجه به شرایط کنونی نظام آموزشی کشور چه آینده‌ای را برای آموزش دانش‌آموزان و دانشجویان تصور می‌کنید؟ هم اکنون آموزش مجازی در کشور چه وضعیتی دارد؟

حیدری: انسان‌ها همواره آینده‌‌ای دارند تحت عنوان آینده‌ غیرقابل ملموس. یعنی موضوعاتی که از نظر انتزاعی و ذهنی می‌توان به آن‌ها پرداخت و در موردش صحبت کرد ولی تحقق آن‌ها عملاً غیرقابل باور است. به‌طور مثال وقتی در مورد این صحبت می‌کنیم که آدم‌ها روزی دیگر با هیچ با وسایل نقلیه سفر نمی‌کنند؛ احتمال این را هم می‌دهیم که چنین مسئله‌ای محقق شود ولی در حال حاضر بیشتر آرزو، باور و آرمان است و ممکن است زمانی تحقق یابد که دیگر زنده نباشیم.

آینده‌ای از جنس امید و باور

موضوع آموزش دقیقاً مثل فناوری هوش مصنوعی است. وقتی مردم در مورد  هوش مصنوعی صحبت می‌کنند، می‌گویند روزی دیگر انسان‌ها فکر نمی‌کنند. وسایل و ابزارهای دست‌ساز بشر است که به جای او تفکر می‌کنند و بهترین ایده‌ها را ارائه می‌دهند. در این مورد تا کنون صحبت‌های زیادی مطرح شده ولی تصور آنکه چنین فناوری به زودی در دسترس مردم قرار گیرد بسیار بعید است. چنین افکاری بیشتر از جنس آرمان و امید هستند. این‌ها آینده‌‌ای هستند که تحققش زمان‌بر و بیشتر به شکل باور است.

آنا: یعنی تکامل آموزش مجازی در ایران به شکل آرمان است و هنوز محقق نشده؟

حیدری: دقیقاً بحث آموزش مجازی در همین حالت است. در گذشته وقتی از این موضوع صحبت می‌کردیم از آموزش مجازی می‌گفتیم زمانی می‌آید که مدارس به شکل کنونی دیگر نیستند، معلم‌ها دیگر به این شکل نیستند، سرویس مدارس وجود ندارد و دیگر لازم نیست خانواده‌ای فرزندش را برای تحصیل به شهر یا کشور دیگری بفرستد. هیچ وقت تصور نمی‌کردیم چنین تغییراتی به این زودی رخ دهد.

تغییرات بزرگ آموزشی پس از شیوع بیماری کرونا

همه‌گیری بیماری کرونا باعث شد چنین تصوراتی محقق شود. تا این لحظه مردم تغییرات زیادی را مشاهده کردند. تا پیش از شیوع این بیماری مدارس دانش‌آموزان را از به همراه داشتن تلفن همراه منع می‌کردند و به هیچ کدام از دانش‌آموزان اجازه نمی‌دادند گوشی هوشمند با خود به مدرسه بیاورند ولی اکنون این دستگاه‌ها به عنوان پل ارتباطی با مدرسه و آموزگار محسوب می‌شوند. تمامی این اتفاقات تنها در مدت محدودی رخ داده است.

در مورد آموزش مجازی هم روند تغییرات به همین صورت است. در سراسر کشور انواع مدارس با نام‌های دولتی، نمونه دولتی، هیئت امنایی و غیرانتفاعی وجود دارد و گاهی هزینه تحصیل سالانه در آن‌ها بیشتر از درس خواندن در رشته‌های دانشگاهی مانند پزشکی است اما دیگر شیوه تحصیلی مثل سابق نیست و دانش‌آموزان از خانه دروس خود را پیگیری و مفاهیم درسی را فرامی‌گیرند. قبل‌تر خانواده‌ها به خاطر اینکه فرزندانشان در فضا و محیط آموزشی بهتری تحصیل کنند هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کردند. این شرایط دیگر تغییر کرده و آن شکل از پرداخت هزینه دیگر لزومی ندارد.

تبدیل هنجارهای نظام آموزشی به ضدهنجارها

به سمتی رفته‌ایم که واقعاً یک‌سری هنجارها برداشته شد. ضد هنجارها گاهی به هنجار تبدیل می‌شود مثل همین استفاده از تلفن همراه. در حال حاضر اگر دانش‌آموزی گوشی هوشمند نداشته باشد تا حد زیادی از زندگی روزمره‌ عقب می‌افتد. اگر جامعه علمی کشور در مسیری که در آن حرکت می‌کنند درست هدایت شوند در آینده می‌توان از آن به عنوان آموزش مبتنی مبتنی بر عدالت اجتماعی است یاد کرد.

آنا: لطفاً توضیح بیشتری در مورد آموزش مبتنی بر عدالت اجتماعی بیان کنید.

حیدری: فرض کنید دانش‌آموزی در منطقه‌ای دور افتاده و محروم که مردم ساکن آن زاغه‌نشین هستند با معلمی ارتباط دارد که فرزند خانواده‌ای شهری با امکانات متعدد آموزشی نیز از همان آموزگار درس‌ها را یاد می‌گیرد. بدون شک هیچ تغییری در جهان غیرقابل تصور نیست و نباید فکر کرد بسیاری از اتفاقات برای آینده دور است و هرگز انسان‌های کنونی آن را نمی‌بینند. عدالت اجتماعی در نظام آموزشی کنونی بیشتر ملموس است و تقریباً همه کشور از امکاناتی برابر برخوردارند.

لزوم توجه به نشانک‌ها برای کسب آمادگی نسبت به آینده

پدیده‌های شگفتی‌ساز معمولاً با نشانک‌های ضعیف شروع می‌شوند. به نظر بنده پدیده‌هایی مثل زلزله، سیل، آتش‌فشان و آلودگی هوا که گاهی یک هفته مدارس را تعطیل می‌کرد نشانک‌هایی شرایطی هستند برای وضعیت کنونی و آینده. در واقع اتفاقات هستی به طور سلسله‌وار رخ می‌دهند. نباید تعجب کنیم اگر روزی شاهد دگرگونی‌های بزرگ‌تر باشیم.

شاید برای اولین بار باشد که دنیا دارد این روزگار شگرف در حوزه آموزش را تجربه می‌کند ولی مطمئناً دوران آموزشی پس از کرونا به آن حالت سنتی بازنخواهد گشت. به جرأت می‌توانیم بگوییم در نظام آموزشی شاهد انقلابی بزرگ بوده‌ایم و تغییرات آن همچنان ادامه دارد. عدم الزام به حضور در مکان‌های مشخص آموزشی و استفاده از ابزارهای دیجیتال مهم‌ترین تغییراتی است که تا کنون شاهد آن بودیم.

انتهای پیام/4144/

منبع: آنا

کلیدواژه: فضای مجازی آموزش الکترونیکی بیماری کرونا آموزش مجازی عدالت اجتماعی آموزش مجازی دانش آموزان نظام آموزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۷۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت

ایتنا - تحلیلگران ادعا کردند که بیت‌کوین در بالاترین سطح خود قرار دارد و می‌تواند تا سطح ۴۲هزار دلار سقوط کند.
تحلیل‌های اخیر کارشناسان برجسته ارزهای دیجیتال نشان می‌دهد که بیت‌کوین در حال حاضر بین ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار نوسان دارد و ممکن است برای رکود قابل توجه آماده باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، تحلیلگران این حوزه، در مورد بالا بودن احتمالی بازار که می‌تواند منجر به اصلاح قیمت تهاجمی شود، هشدار می‌دهند. همچنین یکی از تحلیلگران حوزه رمزارزها (DonAlt) نگرانی خود را در مورد آزمون‌های تکراری محدوده قیمت پشتیبانی ۶۳هزار تا ۶۱هزار دلار ابراز کرد.

این تحلیلگر گفت: بیت‌کوین به همان سطح قبلی بین ۶۳هزار  تا ۶۱هزار دلار بازگشته است. هرچه بیشتر این سطوح تکرار شود احتمال شکستن آن بیشتر است.
او پیش‌بینی کرد که حتی سرمایه‌گذاران صعودی نیز آماده سقوط به سطوح پایین‌تر از ۵۲هزار دلار یا ۴۶هزار دلار هستند.

کریپتوکارنسی نوشت، رضایت در بازار کریپتو اغلب پس از دوره‌های طولانی افزایش قیمت، ظاهر می‌شود، جایی که سرمایه‌گذاران بیش از حد خوش‌بین هستند و ریسک‌های بالقوه را نادیده می‌گیرند. این احساسات می‌تواند هوشیاری بازار و حجم معاملات را کاهش و آسیب‌پذیری در برابر اصلاحات ناگهانی بازار را افزایش دهد و معتقدم تا زمانی که خلاف این مورد ثابت یا تا زمانی که ۶۸ هزار دلار بازپس گرفته شود یا محدوده از دست رفته دوباره بازگردد، بازار همچنان در همین مسیر است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال در حال حاضر ۲.۳۲ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل  ۲.۸۲ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۵۳.۰۰ درصد کل بازار ارزهای دیجیتال در اختیار بیت‌کوین است که ۰.۱۰ درصد افزایش روزانه را ثبت کرده است.

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۵۱.۸ میلیارد دلار است که ۰.۵۲ درصد افزایش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۴.۹ میلیارد دلار است که  ۹.۴۶ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال  بوده و حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۴۶.۵۸ میلیارد دلار است که ۸۹.۹۳ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهد.

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی
این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.
۱- بیت‌کوین
قیمت: ۶۲ هزار و ۶۳۳.۳۴ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۸ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۰۵ درصد کاهش
۲- اتریوم
قیمت: ۳۱۹۷.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۳۷ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۲۷ درصد کاهش
۳- تتر
قیمت: ۰.۹۹۹۹ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۳ درصد افزایش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۸ درصد کاهش
۴- بایننس کوین
قیمت: ۵۹۲.۶۲   دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۲۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۰.۷۴ درصد کاهش
۵-  سولانا
قیمت: ۱۳۶.۲۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۵.۲۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۹.۷۵ درصد کاهش
۶- یو اس دی کوین
قیمت: ۱.۰۰ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۴ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۲ درصد افزایش
۷-  ریپل
قیمت: ۰.۵۰۶۵ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۰۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر ۵.۲۸ درصد کاهش
۸- دوج کوین
قیمت: ۰.۱۴۴۸ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته ۳.۳۳ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۰.۳۷ درصد کاهش
۹ – تون کوین
قیمت: ۵.۳۶ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته:  ۲.۳۵ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۵۶ درصد کاهش
۱۰-  کاردانو
قیمت: ۰.۴۵۵۳ دلار
تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۱۶ درصد کاهش
تغییرات قیمتی یک هفته اخیر:  ۱۰.۵۶ درصد کاهش

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش کارخانه انسان‌سازی است
  • نواخته شدن زنگ سپاس معلم در آذربایجان شرقی
  • ۳۶۰۰ معلم در اصفهان استخدام می‌شود/تخلیه ۴۲ مدرسه به دلیل فرونشست
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • معلمان معمار آینده نظام هستند
  • جدیدترین قیمت رمزارزها در جهان: ۱۰ ارديبهشت
  • توجه به معلم «سرمایه‌گذاری برای کشور» است/ آموزش و پرورش، مسئله اول کشور
  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است