Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@22:01:20 GMT

شفابخش اردبیلی ها اما ناشناخته برای جهان

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۷۷۷۸

شفابخش اردبیلی ها اما ناشناخته برای جهان

ایسنا/اردبیل عسل، عسل است با هزار و یک خواص که از ان به عنوان داروی شفابخش یاد می شود، حال می خواهد در میان طبیعت زاگرس تولید شده باشد و یا در شمال ایران و در میان رشته کوه های البرز اما انچه عسل سبلان در استان اردبیل را شهره کرده، 3000 نوع گیاهی است که زنبورهای عسل از ان در دامنه های سبلان از آن تغذیه می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند عسل سبلان جایگاه خاصی میان اردبیلی ها دارد و ایرانی ها برایش سر و دست می شکنند اما هنوز نتواسته به یک برند کاملا شناخته شده در تمام ایران و دنیا  معرفی شود که اگر بشود برای بیش از 8000 نفر در استان اشتغال ایجاد می کند و به ثروتمند شدن اردبیلی ها تنها با زنبورهای عسلشان کمک خواهد کرد.

آنچه که مشخص است برای شناساندن عسل تولیدی استان اردبیل به جهان راه دور و درازی در پیش است چرا که هر تولیدکننده عسل در اردبیل ساز خودش را می زند و با هم برنامه ای برای معرفی این برند و نیز تولید فراورده های دیگر از عسل ندارند و تنها به تولید سنتی عسل در استانشان و تلاش فردی برای صادرات محصولشان ادامه می دهند.

فعلا عسل ارگانیک که با کمک زنبوردار با انصاف، درستکار و متخصص این کار و با استفاده از کمک شرکت های دانش بنیان در دامنه های سبلان تولید شده باشد زیاد نیست و یا دست کم تحت عنوان برندی به نام سبلان هر چند مشهور است اما جهانی نشده است. راهی که اگر با برنامه باشد و هدفمند می تواند عامل انگیزشی برای تولید کنندگان استان اردبیل بوده و آنها را برای تولید بیشتر و همچنین برای ارتقای کیفیت تشویق کند که البته در پی آن افزایش تولید ناخالص استان و همچنین اشتغالزایی نهفته است.

خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به ایسنا گفته، در سال گذشته، 90 تن از عسل های تولیدی در استان اردبیل به کشورهای مختلف صادر شده و  براساس آمارگیری از زنبورستان‌های استان اردبیل، در سال گذشته 4003 زنبوردار 7340 تن عسل، تولید و به بازار عرضه کرده است.

فعالیت حدود 4000 رنبوردار در سطح استان نشان از ان دارد که اگر تولید این زنبورداران افزایش یابد و هر کدام تنها 2 نفر به جمع شاغلان اضافه کنند برای حدود 8000 نفر در استان اردبیل اشتغالزایی ایجاد می شود که به مرور زمان این تعداد حتی می تواند افزایش یابد.

و یکی از راههای افزایش تولید برندسازی است؛ برندسازی که نیازمند یک برنامه بلند مدت با نگاه مکعبی است که می تواند در طول زمان محصول تولیدی را به عنوان کالای تقاضامحور برای عرضه در بازار ارائه دهد اما باید این برنامه و چشم انداز با دریافت نظرات کارشناسی حوزه های مختلفی چون کارشناسان تغذیه، کارشناسان حوزه ارتباطات و تبلیغات، تدوین و پیاده سازی شود.

برگزاری استارت آپ های مرتبط با صنعت عسل می تواند حامی ایده های نوین ابتکاری باشد که در راستای تبلیغات و برندسازی این ماده پرخاصیت کم مصرف نقش آفرینی کند. همین چند هفته پیش بود که استارت آپ عسل در مرکز علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل برگزار شد و شرکت کنندگان ایده های خود را مطرح کردند، ایده هایی در حوزه تولیدات مصرفی از محصولات عسل با ارزش افزوده بالاتر و همچنین روش های ابتکاری تبلیغاتی که هر کدام می توان در شناساندن عسل تولیدی استان اردبیل بازوی قابل تکیه ای باشد.

چرا برند عسل سبلان در دنیا شناخته شده نیست؟

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل و دبیر اجرایی اولین رویداد ملی شتاب استارت آپی صنعت عسل استان اردبیل تصریح کرد:  پیشینیان فعال در صنعت زنبورداری و تولید عسل استان با شناسایی دقیق و همه جانبه موضوع و توجه به شاخص های کیفی موثر در کیفیت عسل تولیدی در منطقه کوهپایه ای سبلان میراث ارزشمندی را برای فعالین صنعت پرورش زنبور و تولید عسل در استان اردبیل به میراث گذاشته اند و کارشناسان و مسئولان متولی بخش صنعت عسل استان نیز «عسل سبلان ایران» را ثبت ملی کرده و راه را برای آندسته از فعالین زمینه های مرتبط با پرورش و نگهداری زنبور عسل و نیز تولید و بازاریابی و فروش محصولات متعدد عسلی در استان هموار کرده اند.

اسماعیل صبوری در گفت و گو با ایسنا ادامه داد: طی بازه زمانی چند ماهه ای که دبیرخانه رویداد برقرار بود و در خدمت فعالان صنعت زنبورداری و عسل استان بودیم با اقدامات زیادی که درخصوص برندسازی عسل سبلان انجام گرفته است آشنا شده و اطلاعات ارزشمندی گردآوری شده که با کمال میل آماده ارایه به متقاضیان و بهره برداران هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چالش پیش روی صنعت عسل در زمینه برندسازی تصریح کرد: یکی از چالش ها و نقاط ضعف این صنعت در استان و در سطح کشور که ناشی از خصوصیات اجتماعی نیز ممکن است باشد اقدامات پراکنده و فردی فعالان این صنعت در سطح ملی و بین المللی می باشد و هیچگونه اقدام جمعی و مشترک که بصورت هدفمند شکل گرفته باشد و منجر به نتیجه و هدف دلخواهی بگردد، مشاهده نمی شود و حتی آن دسته از افرادی که در راس نهادهای ذیربط هستند فعالیت های انفرادی داشته و به دنبال سودهای فردی و به فکر مزرعه یا کارگاه تولیدی خود هستند.

صبوری اضافه کرد: در انتقال تکنولوژی صنایع غذایی که در کشورهای پیشرو در صنعت عسل وجود دارد اهتمام ویژه ای صورت نگرفته و اغلب در حد بازدیدهای انجام شده از نمایشگاه های بین المللی راکد مانده است یا در خصوص عملیاتی نمودن مشاهدات نیز اقدامات قابل عرضه ای صورت نگرفته است و در مقابل نیروی علمی و جوانی که وارد عرصه فعالیت در زمینه پرورش زنبورعسل  یا تولیدات محصولات عسلی شده اند دارای ایده های نو و ارزشمندی هستند که حمایت های اولیه مسئولین بویژه درخصوص تامین مالی برای عملیاتی نمودن ایده ها را می طلبند.

به گفته رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی مدیریت صنعتی اردبیل و دبیر اجرایی اولین رویداد ملی شتاب استارت آپی صنعت عسل استان اردبیل، دربخش  شبکه های مجازی و دیجیتال مارکتینگ در صنعت عسل استان فعالیتی مشاهده نمی شود اما خوشبختانه دو مورد از ایده های کسب کننده رتبه برتر رویداد مربوط به فعالیت های دیجیتال مارکتینگ بودند و در صورت حمایت از ایده و جذب سرمایه گذار امکان تجاری سازی آن در کوتاه مدت در سطح کشور وجود دارد. 

صبوری افزود: در بخش تولید محتوا و جلب نظر آحاد جامعه به ویژگی های تغذیه ای و نیز درمانی عسل فقط به کلی گویی در سطح ادبیات شفاهی جامعه پرداخته شده و کمتر به خواص و ویژگی های اصلی  یا دوره و شرایط مصرف و انواع و ویژگی های عسل پرداخته شده است که این موضوع باعث پایین آمدن سطح توجه جامعه به محصول یا محصولات عسل نیز گردیده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی سخن از محصولات عسل به میان می آید واقعاً فقط بسته بندی های مختلف عسل را درسطح استان اردبیل و یا حتی سطح کشور مشاهده می کنیم درحالیکه امکان تولید و عرضه محصولات ترکیبی متعددی از عسل با انواع محصولات غذایی وجود دارد که البته با توجه به ذائقه و سبد غذایی جامعه ایرانی بایستی تولید و عرضه می شود

در همین راستا نیز یکی از ایده های برتر رویداد محصول «سس عسل با حلوای کنجد» بود که خود ایده پرداز، سرمایه گذار طرح هم بودند و البته تولید و تجاری سازی طرح نیاز به حمایت دستگاه های ذیربط استانی هم دارند.

برای برندسازی نباید فقط به تولید محض عسل پرداخت

 دبیر اجرایی اولین رویداد ملی شتاب استارت آپی صنعت عسل استان اردبیل اضافه کرد: برای برندسازی نباید فقط به تولید محض عسل پرداخت بلکه محصولات و فرآورده های دیگر عسل هم می تواند این ماده پرخاصیت را برای مردم معرفی کند.

عسل سبلان ثبت جهانی شده است

رئیس اتحادیه صنف عسل و لبنیات فروشان اردبیل نظرات متفاوتی دارد و معتقد است که عسل سبلان تبدیل به برند شده است و باید از این برند صیانت و حراست کرد.

 سید فردین صفوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عسل سبلان در سال 97 ثبت جهانی شده است، تصریح کرد: ثبت جهانی عسل سبلان آن را به برند تبدیل کرده است و باید با ارتقای کیفیت و تبلیغات مناسب از این برند محافظت کرد.

به گفته این تولید کننده عسل، در سطح استان اردبیل بیشتر از 270 گونه گیاهی و دارویی توسط مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی استان اردبیل شناسایی شده که این امر باعث تمایز آشکاری از لحاظ کیفیت عسل‌های تولیدی این استان با سایر استان‌ها شده است و باید بیشتر از قبل از کیفیت عسل صیانت کرد.

تبلیغات بازوی قدرتمند برندسازی است اما برای تبلیغات نباید بی گدار به آب زد بلکه باید با تسلط بر ارکان تبلیغاتی در زمینه برندسازی برنامه ریزی کرد چرا که بدون برندسازی نمی تواند شاهد رشد کیفی و کمی عسل و فرآورده های آن در سطح استان اردبیل بود.

یک کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی بر این باور است که با توجه به ارکان و مولفه های استراتژی برند، یعنی تعیین اینکه چه چیز را، چگونه، در کجا و به چه کسی ارائه کنیم و لازم است اصول ارتباطات موثر اعم از کلامی و غیرکلامی مورد عنایت باشد و خروجی مدنظر که همان برانگیختن مخاطب به عمل و ایجاد وفاداری درمشتری است، ایجاد شود.

تلاش برای تقاضامحور شدن عسل تولیدی اردبیل

فرهاد یوسفی در گفت و گو با ایسنا خاطرنشان کرد: شناخت خود زیربنای هر شکل از ارتباطات است و دراینجا نیز تحت عنوان «چه چیزی » باید در گام اول برند سازی لحاظ شود. در برندسازی صرفا نمی توان یک کالای عرضه محور ارائه کرد بلکه کالایی برند می شوند که تقاضامحور باشد و جامعه هدف را برای خرید و مصرف اقناع کرد.

یوسفی با بیان اینکه لحاظ مزیت های این عسل در ارتباط با محصولات مشابه در تولید پیام برند، مخاطب شناسی و دسته بندی مخاطبان و تولید محتوای پیام برند براساس ضائقه مخاطبان از گامهای اساسی است، ادامه داد: ساخت لوگو و شعار که معرف هویت برند باشد، نمایش شخصیت برند در بسته بندی ها، طراحی اماکن فروش، تبلیغات ها، حتی گفتار و پوشش و ارتباطات عوامل تهیه و توزیع در قبال مخاطبان ضروری است.

این دکتر ارتباطات اجتماعی بر این باور است که توجه به ماهیت ارتباط جمعی و ضرورت استفاده از رسانه متناسب با مخاطبان دسته بندی شده و استفاده حداکثری از فضای مجازی و قابلیت های شبکه های اجتماعی از اصول مهم دیگر فرایند خواهد بود.

وی ادامه داد: براساس اصل تاثیرگذاری بیشتر دیده ها تا شنیده ها و تاثیر دریافت پیام از تجربه شخصی درقیاس با تبلیغات،  توجه به کیفیت محصول و رسانده شدن صدای برند به مشتری توسط خود محصول فارغ از هرگونه تاکتیک های فنی حائز اهمیت است بطوریکه صدای مشتریان وفادار برای رسیدن به گوش دیگران دراین بین به عنوان سرمایه اصلی و فراتاکتیک برند سازی،  عمل خواهد کرد و دراین زمینه ساماندهی وضعیت ارائه عسل سبلان درمسیرها و جاده ها ضرورت دارد چراکه درارتباط مستقیم با مسافران و گردشگران به شکل گیری تجربه از هویت این برند ایفا نقش دارند.

اقداماتی در اردبیل در زمینه تبدیل عسل تولیدی به برند ملی و بین المللی انجام شده است اما این تلاش ها کافی نبوده است و باید بیش از پیش و به صورت هدفمند این تلاش ها ادامه یابد تا بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد. به عبارتی ساده، برگزاری برنامه های بدون هدف در حقیقت پرتاب کردن سنگ در تاریکی است که شانس برخورد به هدف نزدیک به صفر می باشد.

گزارش از توحید مهدوی علی بابالو

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی عسل توليد استان اردبیل استان اردبیل صنعت عسل استان عسل سبلان محصولات عسل عسل تولیدی عسل تولید سطح استان ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۷۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، گفت: زنان توانمند و غیور عشایری ایل شاهسون در تولید بیش از ۳۰ نوع صنایع دستی و رشته‌های متنوع هنر صنعت بی‌بدیل نمایان و آشکار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حسن محمدی‌ادیب عصر امروز در جریان بازدید از بافته‌های زنان عشایر مغان در جعفرآباد، اظهار داشت: عشایر استان اردبیل با نام ایل شاهسون معروف است و دارای 13 هزار خانوار بوده و 5.6 دهم جمعیت عشایری کشور را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در کشورمان بیش از 300 رشته صنایع دستی رایج و مرسوم است که از این تعداد 30 رشته صنایع دستی ویژه مناطق عشایری ایل شاهسون است که سالانه با تولید محصولات متنوع و عرضه آن به بازار سعی می‌کنند برای خود و خانواده تأمین معاش کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: تنوع تولید محصولات صنایع دستی و اصالت آنها به حدی است که در قالب نمایشگاه‌های مختلف امکان عرضه و به نمایش گذاشتن این آثار در غرفه‌های متعدد وجود دارد.

محمدی‌ادیب افزود: ما به آموزش مؤثر و گسترده صنایع دستی در بین علاقه‌مندان جامعه عشایری راغب هستیم و در این زمینه آمادگی همکاری را با بخش‌ها و گروه‌های مختلف داریم تا زمینه و بستر انتقال مفاهیم آموزشی در این ارتباط فراهم آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با پرداخت تسهیلات کم‌بهره از هنرمندان و صنعتگران این حوزه حمایت می‌شود تا تولیدات خود را با کیفیتی مناسب تولید و به بازار عرضه کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل اضافه کرد: توانمندی زنان عشایر شاهسون در این بخش بی‌بدیل و بی‌نظیر است و در تولید فرش، گلیم، جاجیم، عروسک‌بافی، کیف و کفش و سایر صنایع دستی مهارت این هنرمندان توانمند عشایری را شاهد هستیم.

محمدی‌ادیب بیان کرد: در کنار نمایش آثار ارزشمند صنایع دستی عشایر، بافته‌های گران‌قیمت آنها نیز در معرض دید مخاطبان قرار گرفته تا همگان به انگشتان هنرمندانه این زنان غیور و توانمند پی برده و بستر معرفی آنها در عرصه‌های ملی و بین‌المللی نیز به شایستگی فراهم آید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، یادآور شد: در جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر که به میزبانی جعفرآباد برگزار شد در کنار عرضه این محصولات ارزشمند هنرمندان و صنعتگران عشایری، تلاش شد تا بازاریابی نیز در سطح بین‌المللی اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار امام جمعه اردبیل با سه معلم پیشکسوت اردبیلی
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • تولید ۱۰۰ هزار تن دانه‌های روغنی در اردبیل
  • برداشت ۷ هزار و ۴۳۸ تن عسل در سال گذشته
  • جریمه ۵ میلیارد ریالی صافکار متخلف اردبیلی
  • خراسان جنوبی گنجینه ناشناخته سرمایه گذاری /اکسپو سکوی پرتاب توسعه
  • حمایت بیش از ۲۵۰۰ معلم اردبیلی از ایتام
  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • موتور برق ویژه مسافرت و کمپینگ | باغ ویلا
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند