Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مروه عثمان»، استاد دانشگاه، نویسنده و تحلیلگر لبنانی در تشریح رویکرد دولت آینده آمریکا در قبال کشورهای عربی در سایه پیروزی «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری و شکست «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری فعلی این کشور در گفت‌وگو با خبر نگار ایلنا گفت: طبیعتا در سیاست خارجی بایدن و ترامپ چه با کشورهای متحد آمریکا و چه دشمن آن، شاهد تفاوت‌هایی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ارتباط با کشورهای متحد اروپایی، کانادا و استرالیا فکر می‌کنم که روابط بدی که ترامپ به خاطر شخصیت خود به وجود آورده بود، احتمالا بایدن دست به ترمیم و اصلاح آن به ویژه در ارتباط با توافق آب و هوایی پاریس و توافق تجارت جهانی می‌زند.

مروه افزود: در ارتباط با روابط آمریکا با چین، بایدن احتمالا سیاست‌های دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده را در قبال این کشور دنبال خواهد کرد و فکر می‌کنم اختلافات در مورد دریای چین جنوبی، عامل تداوم جنگ سرد میان دو کشور باشد. در مورد روسیه نیز معتقد هستم که بایدن در قبال این کشور سیاست اوباما و ترامپ را دنبال نکند و در صدد ترمیم روابط میان دو طرف برآید و در مجموع بایدن تلاش خواهد کرد تا برخی تیرگی‌ها را که ترامپ در روابط خارجی آمریکا به وجود آورده بود، کمی بهبود ببخشد.

سیاست خارجی آمریکا در قبال محور مقاومت در دولت بایدن چندان تفاوت نخواهد کرد

وی در ادامه افزود: گمان می‌کنم سیاست خارجی آمریکا در قبال محور مقاومت در منطقه غرب آسیا تفاوت چندانی نخواهد داشت، اما احتمالا تلاش می‌کند تا از تشدید تنش‌هایی که ترامپ با ترور شهیدان «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، فرماندهان مقاومت به وجود آورده، جلوگیری کند.

بایدن احتمالا برای امضای توافقی جدید با ایران اقدام می‌کند

این تحلیلگر لبنانی گفت: احتمالا بایدن به امضای توافقی جدید با ایران اقدام خواهد کرد و اما اینکه پیش شرط خواهد گذاشت یا خیر این موضوع مشخص نیست.

وی افزود: روابط ایالات متحده آمریکا با کشورهای عربی، خوب یا بد همیشه بر پایه منافع رژیم اشغالگر مبتنی بوده است؛ به هر حال ترامپ در این یک ماه اخیر از ریاست‌جمهوری خود با عادی سازی روابط بین امارات، سودان و بحرین با رژیم صهیونیستی خدمت بزرگی را به بایدن کرده و لقمه را آماده کرده است. اما در مورد خود کشورهای عربی فکر نمی‌کنم سیاست بایدن در قبال آنها با سیاست‌های ترامپ تفاوتی داشته باشد؛ به گونه‌ای که فروش تسلیحات به کشورهای عربی خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات، عمان و بحرین ادامه خواهد یافت، بنابراین فکر نمی‌کنم بایدن این سیاست را تغییر دهد.

بایدن احتمالا تعدادی از عناصر اشغالگر آمریکایی را از عراق و شرق فرات خارج خواهد کرد

عثمان گفت: اما درباره رویکرد بایدن در مورد کشورهای عراق و سوریه باید بگویم که احتمالا تعدادی از عناصر اشغالگر خود را از عراق و شرق فرات خارج خواهد کرد. جو بایدن در سخنرانی‌های خود پیش از انتخابات تاکید می‌کرد که حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و چه بسا عراق اشتباه است. بنابراین فکر می‌کنم مقداری روند سیاست خارجی آمریکا در قبال عراق و سوریه را تغییر دهد، اما به فشارهای خود به «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه خواهد افزود و این بدان مفهوم است که میزان تحریم‌ها یا کیفیت آنها بر دولت و ملت سوریه تشدید خواهد شد.

وی افزود: در مورد عراق به طور ویژه باید گفت که طبیعتا تحولات منطقه بر اوضاع داخلی عراق به شدت تاثیر گذار است کما اینکه شاهد تظاهرات‌های متعدد در این کشور بوده ایم و با توجه به قانون اخراج نیروهای خارجی احتمالا فشار نیروهای مقاومت بر دولت به منظور اجرای این قانون بیشتر خواهد شد که البته بایدن به این مسئله واکنش نشان خواهد، اما اینکه واکنش او به چه شکلی باشد باید منتظر بمانیم تا گذر زمان آن را مشخص کند.

بایدن به اعمال فشار بر دولت لبنان علیه حزب‌الله ادامه می‌دهد

این تحلیلگر لبنانی درباره رویکرد بایدن نسبت به کشورش گفت: از دوره اوباما تاکنون فشار بر دولت لبنان به منظور محدود کردن مقاومت به عنوان مهمترین رکن آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و خارج کردن اسرائیل از آن وجود داشته و در دوره بایدن هم به همین شکل ادامه خواهد یافت، به ویژه اینکه لبنان از گروه‌های سیاسی و قومی مختلف تشکیل شده و این موضوع، زمینه را برای دخالت‌های آمریکا فراهم می‌کند.

تشدید وخامت اوضاع اقتصادی در لبنان به نفع آمریکا نیست

وی گفت: بایدن احتمالا تحریم‌هایی که اخیرا آمریکا علیه «جبران باسیل» رئیس جریان ملی آزاد و متحد حزب‌الله وضع کرده است را تکمیل و تشدید خواهد کرد تا معادله بازدارندگی مقاومت در قبال اسرائیل تضعیف شود؛ اما در عرصه اقتصادی فکر می‌کنم منافع و مصلحت آنها ایجاب می‌کند که بیش از این اوضاع اقتصادی در لبنان وخیم نشود، زیرا در این صورت، تمام مردم و آینده سیاسی و استراتژیک را در لبنان از دست خواهند داد.

بایدن احتمالا مانع اشغالگری‌های جدید نتانیاهو در سرزمین‌های فلسطینی می‌شود

این استاد دانشگاه ادامه داد: بایدن در مورد مسئله فلسطین همیشه گفته است که بازگشت به مسیر گفت‌و‌گوها میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین و راه حل تشکیل دو دولت را ترجیح می دهد؛ اما به نظر من نه اسرائیل و نه فلسطین به دلیل تنش‌های بسیاری که در دوره ترامپ به وجود آمده به ویژه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، این موضوع را نخواهند پذیرفت، اما به طور کلی بایدن چیزی از این توافق‌ها را تغییر نخواهد داد، ولی شاید مانع اشغالگری‌های جدید نتانیاهو در سرزمین‌های فلسطینی و پاک‌سازی نژادی او علیه فلسطینیان شود و برخلاف ترامپ موافق این اقدام‌ها نباشد و کاخ سفید دیگر به طور کامل خواسته‌های اسرائیل را اجرا نکند که این به نوبه خود موجب تضعیف جایگاه نتانیاهو خواهد شد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: کشورهای عربی بایدن آمریکا در قبال بایدن احتمالا خارجی آمریکا کشورهای عربی سیاست خارجی فکر می کنم بر دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۸۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد

به گزارش جام جم آنلاین، این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

دیگر خبرها

  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • فارن افرز: احتمال شکل گیری ائتلاف منطقه ای اعراب و اسرائیل علیه ایران چقدر است؟
  • فارن افرز: از اتحاد عبری-عربی علیه ایران خبری نیست/ همسایگان عربی ایران به دنبال جنگ با تهران نیستند
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • حمیدرضا عزیزی، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان: ایران در حمله به اسرائیل به کشورهای منطقه هم هشدار داد، هم اطمینان خاطر/ تهران قواعد درگیری با تل آویو را بازتعریف کرد/ همسایگان عربی ایران به دنبال موازنه و مفاهمه با تهران خواهند بود/ توانمندی موشکی ایران
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • بالانسر ایران و اسرائیل
  • رئیسی: ایران در تعامل با کشورهای آفریقایی تامین منافع متقابل را دنبال می‌کند
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد