Web Analytics Made Easy - Statcounter

بازماندگی از تحصیل دختران به ویژه در مناطق محروم و روستایی را می‌توان یکی از معضلاتی دانست که پرورش نسل آینده را با مشکل روبه رو می‌کند. مشکلات معیشتی، ازدواج زودهنگام دختران و عواملی از این قبیل سبب شده که دختران از چرخه تحصیل خارج شوند.

 دختران امروز مادران فردای این جامعه هستند که نه تنها باید با آگاهی فرزندان را پرورش دهند بلکه نقشی تاثیرگذار در پیشبرد امور و توسعه کشور نیز دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع می‌توان گفت ادامه تحصیل و ایفای نقش‌های اجتماعی برای زنان نیز همانند مردان اهمیت بسیاری دارد و میزان اشتغال زنان نیز یکی از عوامل توسعه محسوب می‌شود، از این رو مهیا شدن شرایط تحصیل دختران و ایفای نقش آنها در جامعه باید مورد توجه باشد.

فرحناز مینایی‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا دراین باره اظهار داشت: براساس آمار بدست آمده از سامانه سناد، میزان ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر امسال نسبت به سال گذشته ۱.۸۹ درصد افزایش یافته است اما اینکه تمام این افراد ثبت‌نامی می توانند به تحصیل ادامه دهند در ماه‌های آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: بازگشایی مدارس امسال در شرایط شیوع ویروس کرونا انجام شد، از این رو برخی خانواده‌ها اعلام کردند که تمایل ندارند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند اما آموزش و پرورش تمام تلاش خود را به کار گرفته تا هیچ دانش‌آموزی بواسطه آموزش حضوری، مجازی در بستر شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی افت تحصیلی نداشته باشد.

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۸ میلیون دانش‌آموز دختر در کشور وجود دارد، یادآورشد: سیاست آموزش و پرورش نگه‌داشتن دانش‌آموزان در چرخه تحصیل  و مهیا شدن این شرایط برای دانش‌آموزان است.

مینایی‌پور ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش از ۲ سال گذشته در پنج استان ازجمله کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان و آذربایجان غربی بودجه خاصی برای آوردن دختران بازمانده از تحصیل به مدرسه در نظر گرفته است تا رقم آنها به حداقل ممکن برسد.

افزایش مشارکت اجتماعی دختران در جامعه

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره طرح افزایش افزایش مشارکت اجتماعی دختران اظهار داشت: این طرح با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در احال اجراست.

مینایی پور افزود: در این طرح به دختران آموزش‌ داده می شود که بتوانند نقش‌های اجتماعی خود را در جامعه افزایش دهند، چراکه فعالیت اجتماعی زنان در جامعه ایران بسیار نیست.

وی ادامه داد: اگر زنان که ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند، نقش فعال‌تری در امور داشته باشند، بی‌شک مسیر توسعه راحت‌تر طی‌ می‌شود. این پروژه تحول خوبی در حوزه مشارکت اجتماعی دختران در جامعه دارد.

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش های ویژه برای افزایش مشارکت اجتماعی دختران در همه استان‌ها در ۲۰ تا ۳۰ مدرسه دخترانه درحال اجراست تا این دختران یادبگیرند که چگونه نهادها و تشکل‌های داخل مدرسه را بشناسند و یا در آینده خود چگونه یک تشکل یا سازمان مردم نهاد را راه‌اندازی کنند.

جشنواره فرهنگی و اجتماعی دختران امروز

مینایی‌پور همچنین درباره جشنواره فرهنگی و اجتماعی دختران امروز توضیح داد: دختران با تهیه نقاشی و فیلم کوتاه و بلند با عنوان دختران، خانواده و گذر از کرونا در قالب جشنواره فرهنگی و اجتماعی به نام دختران امروز می توانند به نشان‌ دادن نقش زنان در خانواده کمک کنند.

وی افزود: دختران می‌توانند در زمان شیوع ویروس کرونا که بیشتر زمان خود را در کنار خانواده‌ می گذرانند، فیلم‌هایی از تجربه‌های خود را برای ما بفرستند و در این جشنواره شرکت کنند.

آموزش حقوق به دختران

رییس دفتر امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش گفت: با همکاری قوه قضاییه به دختران و زنان حقوق آموزش داده می شود تا آنها از حقوق خود در جامعه آگاه شوند.

مینایی پور خاطرنشان کرد: این طرح هنوز اجرایی نشده اما مقدمات کار برای آموزش حقوق به همه معلمان فراهم شده است.

برچسب‌ها مدارس وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان پروندهٔ خبری بازگشایی مدارس و دانشگاه ها در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ وعده‌هایی که تحقق یافت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدارس وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان مدارس وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان اخبار کنکور مشارکت اجتماعی دختران دختران امروز دانش آموزان مینایی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۸۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات

امتحانات نهایی به صورت کشوری برگزار می‌شود و تاثیرات مهمی بر آینده دانش‌آموزان دارد، از همین رو دانش‌آموزان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا بهترین نمرات را کسب کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که دانش‌آموزان در این خصوص نگرانی دارند و افت تحصیلی در امتحانات نهایی یکی از موضوعاتی است که از دغدغه دانش آموزان به شمار می‌رود و این در صورتی است که بنا به گفته مسئولان مربوطه، بخشی از افت تحصیلی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود.

تأثیر انگیزه دانش‌آموزان در نمرات امتحانات نهایی

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش درباره افت تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی اظهار کرد: این موضوع را نباید به صورت مقطعی و برشی بررسی کرد، شاید برداشت جامعه و آنچه که اتفاق افتاد، پس از اعلام میانگین نمرات آزمون نهایی پایه دوازدهم به این بود که این میانگین نشانگر افت تحصیلی است.

وی افزود: آموزش و پرورش بر این موضوع اصرار دارد که مبتنی بر شفافیت، وضعیت کنونی و نمای واقعی آموزش و پرورش را به نمایش بگذارد تا برای جبران کاستی‌ها برنامه‌ریزی کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: شرایط مبتنی بر کیفیت آموزشی این‌گونه است که وضعیت فعلی را به خوبی بشناسیم و با اعلام به جامعه برای رسیدن به وضعیت مطلوب برنامه‌ریزی لازم و جبران صورت گیرد.

زارعی ادامه داد: آموزش و پرورش در این موضوع نمرات را شفاف اعلام کرد تا برنامه‌ریزی مناسبی انجام شود و معلمان دست به دست هم دهند و شاهد ارتقای کیفیت آموزشی باشیم.

وی گفت: در موضوع افت تحصیلی دانش‌آموزان باید عوامل سهیم را در نظر بگیریم که بخشی به انگیزه دانش‌آموزان و بخشی هم به دوره‌های آموزشی گذشته مربوط می‌شود، زیرا این موضوع در یک دوره اتفاق نیفتاده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: اشکالی هم که وجود دارد این است که در دوره‌های مختلف تحصیلی، بازخوردی از وضعیت آموزش نداریم و یک‌باره این بازخورد را در پایان دوران تحصیل انجام می‌دهیم، این موضوع باید در دوره‌های مختلف بررسی شود که در زمان خود مداخلات لازم صورت گیرد.

زارعی درباره تأثیر دشواری سوالات در امتحانات نهایی بر افت تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: سوالات سخت شاخص دارد و شاخص هم ضریب دشواری است که در تحلیل آزمون‌ها، شاهد دشواری سوالات نبودیم.

وی ادامه داد: آنچه در طراحی سوالات مبنا قرار دادیم این است که توجه و ارزشیابی از یادگیری صورت گیرد و توجه به مفاهیم باشد و دانش‌آموزان و کل فرایند آموزش جهت‌دهی به سمت یادگیری داشته و از حفظیات و محفوظات دور باشند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: در نوبت‌های قبل هم درصدی از سوالات مربوط به همین ارزشیابی از یادگیری متناسب با سطوح شناختی مختلف در سوالات امتحانات نهایی بوده است؛ بنابراین جمع‌بندی این نیست که سوالات سخت بوده است.

تاریخ برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳

مصطفی پردلی، معاون رسانه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در صفحه ویراستی خود از مشخص شدن برنامه امتحانات نهایی خردادماه دانش‌آموزان خبر داد و نوشت:

«بنا بر اعلام مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش

برنامه امتحانات نهایی خرداد ماه مشخص شد

با آرزوی موفقیت برای دانش آموزان عزیز»

کد خبر 748368

دیگر خبرها

  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • سؤالات امتحانات نهایی با هدف ارزشیابی یادگیری طراحی می‌شود