Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرشاد متقیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:گزانگبین ماده شیرین سفید صمغ مانند است که بر روی گون استراگالوس تولید می‌شود و برای تولید این محصول، حشره کوچکی به نام "پسیل گز "از شهد گون تغذیه و ماده شیرینی به نام گزانگبین را روی شاخه‌های گون تخلیه می‌کند که پس از خشکیده شدن به گزانگبین تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محقق بخش کشاورزی استان گفت:هم‌اکنون حشره پسیل گز که در تولید گزانگبین نقش موثری دارد، در معرض خطر انقراض قرار گرفته است و تنها در یک منطقه از شهرستان کوهرنگ فعال است.

متقیان، با اشاره به اینکه چرای دام، تخریب مراتع، تغییر اقلیم، تغییر اکوسیستم و همچنین بهره‌برداری غیراصولی از گون استراگالوس باعث کاهش جمعیت این حشره شده است، اظهار داشت:بهره‌برداران برای برداشت گزانگبین به" چوب‌زنی" به گون اقدام می‌کنند که این نحوه برداشت نیز موجب کاهش جمعیت پوره‌های پسیل شده است.

وی اظهار داشت: بهره‌برداران باید پس از جمع‌آوری گزانگبین و تمیز کردن آن پوره‌ها و ضایعات را به مراتع بازگردانند تا زمینه رشد و تکثیر این گونه در معرض خطر افزایش پیدا کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در چند سال گذشته چندین مرحله برای تکثیر این گونه اقدام شده و طرح تکثیر گونه نیز تهیه شده اما به دلیل سازگار نبودن گونه پسیل گزی با جیره مصنوعی، تکثیر آزمایشگاهی این گونه انجام نشده است.

به گفته وی ،در چند سال گذشته نیز محققان اصفهانی تعدادی از این گونه را به منطقه خوانسار منتقل کردند اما آنجا نیز به دلیل ناسازگاری گونه با وضعیت اقلیم، شرایط تکثیر گونه فراهم نشد.

متقیان با اشاره به اینکه انتقال این گونه مولد از مناطق فعال به غیر فعال استان کار ساده‌ای نیست، افزود: در مرحله نخست باید نیازهای اکولوژیک منطقه شناسایی و ترکیبات موجود در گون شناسایی شود تا بتوان این گونه را جابه‌جا کرد.

وی جابه‌جایی غیر اصولی و علمی این گونه برای تکثیر از منطقه‌ای به منطقه دیگر را به عنوان یک تهدید برای گونه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، از مجموع ۴۰۰ هزار گونزار در چهارمحال و بختیاری در چند نقطه استان به صورت لکه‌ای برداشت گزانگبین انجام می‌شود که معروف‌ترین منطقه "پرچفت" کوهرنگ است که به دلیل فعال بودن این حشره در این منطقه برداشت گزانگبین انجام می‌شود و در سایر مناطق  به دلیل فعال نبودن حشره مولد گزانگبین، به دلیل بهره برداری غیر اصولی، چرای بیش از حد دام، تغییرات آب و هوای، کاهش بارش، ظرفیت باردهی و تولید ازبین رفته و یا پایه تولید گزانگبین کم و متوقف شده است.

امسال ۲۵۰ کیلوگرم گزانگبین از این منطقه برداشت شده است و هر کیلوگرم گزانگبین یک میلیون تومان ارزش اقتصادی دارد. 

از گزانگبین برای تولید شیرینی گز استفاده می شود و اکنون بلداجی چهارمحال و بختیاری یکی از تولیدکنندگان معروف گز در ایران است.

برچسب‌ها چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی تخریب محیط زیست چهارمحال وبختیاری منابع طبیعی تخریب محیط زیست اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۰۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا

به گزارش خبرگزاری مهر، آصف مهدوی با اشاره به توانمندی ایران در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، گفت: در ایران ۱۷۰۰ تولید کننده تجهیزات پزشکی مشغول فعالیت هستند و امکان صادرات محصولات به کشورهای حوزه آفریقایی وجود دارد.

وی افزود: در حال حاضر تجهیزات و ملزومات پزشکی تولیدی ایران به کشورهای مختلفی در منطقه، آسیا و حتی اروپا صادر می‌شود و امکان همکاری در حوزه رگولاتوری و تنظیم گری برای تسهیل صادرات ملزومات پزشکی به آفریقا نیز مهیاست.

به گفته مهدوی، تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در حوزه انتقال تکنولوژی ساخت تجهیزات و همچنین تأمین کمبودهای این حوزه به کشورهای آفریقایی کمک کنند.

کد خبر 6095021 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • اتمام پروژه‌های نهضت ملی مسکن تنها با مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر است
  • اهمیت توجه به «مخاطب مردمی» در تئاتر رضوی/ ماجرای علاقه به فوتبال
  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • کشف لاشه یک قلاده پلنگ در یک منطقه شکار ممنوع/ عکس
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • روش‌های تکثیر گیاه برگ انجیری در خانه
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • مدیریت مصرف با روش‌های هوشمند امکان‌پذیر است
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد