Web Analytics Made Easy - Statcounter

شاید برای ما بزرگسالان باورکردنی نباشد که کودکان هم مرگ اندیش هستند و در مقاطعی از زندگی، به نابودی خود و دیگران فکر می‌کنند. از سوی دیگر این نکته نیز شاید به همان اندازه غیر قابل باور باشد که انجام فعالیت‌های فیزیکی مانند تاتر و ورزش و حرکت میتواند تفکرات مرگ را کاهش داده و غریزه ی زندگی را به جریان اندازد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به گزارش ایسنا، هرچند تئاتر هنوز در کشور ما به عنوان مقوله‌ای کمک آموزشی که می‌تواند بر رشد مهارت‌های زندگی در کودکان و نوجوان اثرگذار باشد، چندان شناخته نشده، با این حال خانواده‌هایی هستند که از این هنر به عنوان ابزاری تربیتی بهره می‌برند. اما کرونا  این امکان را هم مانند بسیاری از امور زندگی‌مان دچار محدودیت و اخلال کرده است و در حال حاضر بسیاری از آموزشگاه‌ها و کلاس‌های تئاتر کودکان و نوجوانان تعطیل شده‌اند.
از سوی دیگر ماندن کودکان و نوجوانان در خانه موجب بی‌حوصلگی و کسالت آنان می‌شود و وضعیت موجود،  شرایط دشواری پیش روی خانواده‌ها قرار داده است.
با همه اینها جست و جویی نه چندان دقیق در فضای مجازی نشان می‌دهد که برخی از هنرمندان و مربیان تئاتر کودک و نوجوان، دوره‌های آموزشی خود را به این فضا منتقل کرده‌اند و در حال حاضر چند کلاس مجازی تئاتر برای کودکان در حال برگزاری است ولی اثرگذاری و مفید بودن این کلاس‌ها، موضوعی است که شاید خانواده‌های زیادی درباره آن تردید داشته باشند.


اما نسیم قدسی، مشاور و روان‌درمان‌گر ، معتقد است حتی کلاس‌های آنلاین هم می‌تواند در کاهش اضطراب کودکان در دوران کرونایی موثر باشد. 
او در این زمینه به ایسنا می‌گوید: اصولا فعالیت‌های فیزیکی ارتباط مستقیمی با کاهش سطح اضطراب کودکان دارد چراکه با انجام فعالیت بدنی، میزان دو هورمون سروتونین و دوپامین افزایش پیدا می‌کند. با بالا رفتن این دو هورمون، هورمون کورتیزول که سبب اضطراب می‌شود، کاهش می‌یابد.

او اضافه می‌کند: انجام فعالیت‌هایی مانند تئاتر به واسطه پدید آمدن این اتفاقات در سطح فیزیکی ، نشاط آور است .

این مشاور خاطرنشان می‌کند: کودکان در مقایسه با نوجوان و بزرگسالان عینی‌تر هستند یعنی همه چیز را باید به صورت عینی ببینند و لمس کنند و تفکرشان در مقایسه با نوجوان کمتر انتزاعی است. به همین دلیل تئاتر به عنوان یک فعالیت فیزیکی، می‌تواند به آنان عینیت بیشتر و درکی بهتر ببخشد.
به گفته او، اجرای تئاتر و بازی در یک سری نقش‌ها می‌تواند در جهت تخلیه روانی کودکان موثر باشد و به آنان کمک کند تا احساسات و عواطف خود را بیشتر بروز دهند و فشار عصبی، ترس و اضطراب را در آنان کاهش می‌دهد.
قدسی در پاسخ به این پرسش که کودکی مانند سید محمد موسوی‌زاده ـ کودک 11 ساله بوشهری که چندی پیش خبر خودکشی شوکه‌کننده‌اش به دلیل نداشتن تبلت در رسانه‌ها منتشر شد ـ اگر از تئاتر بهره‌مند بود، آیا می‌شد امید داشت که دست به آن خودکشی غم‌انگیز نمی‌زد؟ توضیح می‌دهد: در کودکان هم تفکر به مرگ و نابودی وجود دارد ولی انجام فعالیت‌های هنری به ویژه فعالیت‌هایی مانند تئاتر که با تحرک همراه هستند، تمایلات و تفکرات و اقدامات مربوط به خودکشی که بخشی از آن نشات گرفته از احساس یا اختلال افسردگی است و بخشی از آن الگو برداری‌های کودکانه از محیط مثلا کارتون‌ها است ، را کاهش دهد . 
او درباره ی تاثیر کلاس‌های آنلاین هم می‌گوید: ارتباط، به هر شکلی می‌تواند تاثیرات خاص خود را داشته باشد. هرچند کلاس آنلاین، ارتباط مجازی است و ممکن است تمام سطوح عاطفی کودکان را پوشش ندهد چراکه در ارتباط مجازی، لمس فیزیکی به حداقل می‌رسد ولی همین ارتباط مجازی هم می‌تواند قسمت کوچکی از نیاز اجتماعی کودکان را تامین کند.

قدسی با تشریح هرم مازلو اضافه می‌کند: هرم مازلو با نیازهای فیزیولوژیکی ما آغاز می‌شود. بودن در جمع و احساس تعلق هم یکی از همین نیازهاست که در دوران کرونا کاهش پیدا کرده است ولی از طریق ارتباط مجازی می‌توان بخش کوچکی از این نیازها را برآورده کرد.
او تشریح می‌کند: کودکانی که بیشتر در معرض ارتباطات سالم هستند، اعم از ارتباط مجازی و غیرمجازی، می‌توانند احساس امنیت، تعلق داشتن، دوست داشتن و دوست داشته شدن، پذیرفتن و مورد پذیرش قرار گرفتن و ... را تجربه کنند. در چنین کودکانی احتمال انجام  رفتارهای پرخطر ، کمتر است. 
این روان درمان گر خاطرنشان می‌کند: در یک ارتباط سالم کودکان احساس می‌کنند نیازهایشان توسط یک مرجع قدرت مهم و حمایت‌گر مهربان و قاطع برآورده می‌شود. هر چه بیشتر از این نظر اطمینان داشته باشند، کمتر دچار اضطراب و وسواس می‌شوند و کمتر دست به رفتارهای نابهنجار می‌زنند.

قدسی، معلم ها را یکی از شخصیت‌های مهم زندگی کودکانی می‌داند که به مدرسه می‌روند و اضافه می‌کند: معلمان،کادر مدرسه یا یک معلم خاص می‌توانند شخصیت‌های مهمی در زندگی کودک باشند. حتی اگر ارتباط به صورت مجازی باشد. 
او ادامه می‌دهد: کودکانی که در دوران کرونا به برنامه‌های هنری خارج از مدرسه دسترسی داشته‌اند، از سطح بهداشت روانی بالاتری برخوردار بوده‌اند. چراکه حضور در گروه هم‌سالان، حتی در یک ارتباط مجازی هم می‌تواند باعث یادگیری و الگوبرداری کودکان از یکدیگر شود.
این مشاور یادآوری می‌کند: کودکان در خلال این ارتباط مجازی متوجه می‌شوند که خودشان تنها کسانی نیستند که در خانه تنها مانده‌اند بلکه دیگر هم‌سالان‌شان هم وضعیت مشابهی دارند و همین همنوایی با جمع، بخشی از استرس روانی و بدنی آنان را کم می‌کند.
قدسی با ابراز تاسف از خودکشی پسربچه بوشهری ادامه می‌دهد: فرضیات بسیاری درباره خودکشی کودک بوشهری وجود دارد . شاید کودک از اختلالات روانی پنهان ، رنج می‌برده و شاید مشکلاتی در روابط بین فردی با خانواده و اطرافیان داشته است و یا شاید فکر می کرده مرجع یا مراجع قدرت مهم زندگی‌اش نیازهای او را تامین نکرده اند و ممکن است تحت تاثیر محیط بیرون، در معرض خبرهای آسیب‌زا قرار گرفته و از آنها الگوبرداری کرده باشد.
او یادآوری می‌کند: یکی از مشکلات آموزش و پرورش ما کم‌توجهی به همه ابعاد فکری و روانی کودکان و نوجوان است در حالیکه اگر در مدارس فعالیت‌هایی مانند تئاتر و موسیقی جدی گرفته می‌شد، کودکان و نوجوان کمتر در معرض آسیب قرار می‌گرفتند. کودکان حق دارند هم در بعد شناخت و هم در بعد عاطفه به یک میزان رشد داشته باشند اما متاسفانه زیرساخت‌های آموزش و پرورش ما چنین تعریفی از کودک ندارد .
نسیم قدسی در پایان توضیح می‌دهد: کلاس تئاتر حتی به صورت مجازی هم می‌تواند به تخلیه روانی و بدنی کودکان کمک کند ولی متاسفانه سیاست‌های آموزش و پرورش، کودکان را به سمت رشد عاطفی نمی‌برد و آنان را بیشتر به سمت رشد منطقی هدایت می‌کند در حالیکه در یک جامعه سالم، هر دو این جنبه‌ها باید برابر هم رشد کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تئاتر كودك کلاس آنلاین تئاتر کودکان و نوجوان انجام فعالیت ارتباط مجازی هم می تواند کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۱۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها

با شنیدن صدای جیغ و فریاد همبازی‌هایش همه سراسیمه به سمت گودالی که در بستر رودخانه فصلی شهر رودبار کرمان حفر شده بود دویدند، اما نرسیدند و محمدمهدی پنج ساله در قعر گل‌ولای از نفس افتاد.

به گزارش ایسنا، ماجرای تلخ از اینجا شروع می‌شود که یک رودخانه فصلی از میانه شهر رودبار می‌گذرد که سال‌ها بخاطر خشکسالی‌های متمادی آبی به خود ندیده است و مسئولان هم خاطر جمع از این سراب نسبت به ایجاد حفاظ و ساماندهی بستر رودخانه شدند تا اینکه بارش‌های اخیر باعث جاری شدن سیلاب شد و گودالی که به عمق چهار متر در بستر آن به هر دلیلی حفر شده، پر از آب می‌شود و باز هم بی‌توجهی مسئولان شهری و مسئولان اداره آبیاری به عنوان متولی اصلی رودخانه‌ها حادثه‌ای تلخ را آفرید.

 به دفعات شاهد خسارت جانی استخرهای کشاورزی و بستر رودخانه‌ها بوده‌ایم؛ فاضلاب زندان جیرفت در بستر رودخانه «ملنتی» این شهر نیز قبلا هم یک قربانی گرفت، اما هنوز ساماندهی‌ها اندر خم یک کوچه مانده‌است.

 بیدار باش متولیان امر

یکی از فرهنگیان شهرستان رودبار جنوب که اطلاع کامل از اتفاق دارد در گفت‌وگو با ایسنا، از روز حادثه و جان سپردن محمدمهدی پنج ساله گفت.

خدامراد ناوکی سری تکان داد و با نگاهی غمبار می‌گوید رودخانه فصلی سال‌ها به صورت بلاتکلیف از میانه مناطق مسکونی عبور می‌کند. اگر چه بارندگی آنچنانی نداشتیم، اما ساماندهی بستر آن به علت همجواری با منطقه مسکونی از نان شب واجب‌تر بود، زیرا حوادث و بارندگی‌ها خبر نمی‌کنند و یک دفعه شاهد بارش و جاری شدن سیل خواهیم بود.

این فرد که با شهر و اوضاع شهر هم کاملا آشناست، ادامه می‌هد: پیش از این در بستر رودخانه فصلی گودالی عمیق به اندازه ارتفاع یک کمپرسی و لودر حفر شده و می‌دیدیم  که ماشین‌ها از این مکان شن حمل می‌کنند.

او که فعال رسانه‌ای هم هست، بی‌توجهی مسئولان امر را در بارندگی‌های اخیر علت جمع شدن حجم زیاد آب در این گودال عمیق شده‌ دانست و با انتقاد از این وضعیت ادامه داد: اینکه باز هم با جمع شدن آب در این گودل در همجواری‌ مناطق مسکونی، احدی اقدام به حفاظ بندی و یا نصب علائم هشدار دهنده نکرده، جای سوال و تامل دارد.

مرگ پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ها در رودبار جنوب

ناوکی درباره مشاهدات خود در روز حادثه و جان سپردن پسربچه پنج ساله به این گوال گفت: واقعا باید خون گریست. خودمان را یک لحظه جای خانواده این بچه بگذاریم چه حالی خواهیم داشت؟ بعد از ظهر جمعه، هفتم اردیبهشت ماه در همین مسیر همجوار با رودخانه مراسم عزا بوده که خانه محمدمهدی هم در همسایگی‌شان است. متاسفانه بچه‌ها در محل نزدیک به گودال با هم بازی می‌کردند که پای محمد مهدی سُر می‌خورد و داخل گوال آب می‌افتد و با سر و صدای هم بازی‌هایش همه جمع می‌شوند، اما کاری از دست کسی بر نمی‌آید چون گوال حدود پنج متر عمق دارد.

وی ادامه داد: همه نیروهای امدادی از جمله هلال احمر حضور داشتند، اما با دست خالی و بدون تجهیزات که خیلی دردناک است، لحظه‌ها سخت می‌گذشتند. مردم، همسایه‌ها، بستگان و خانواده محمدمهدی شیون کنان کنار گودال منتظر بودند تا اینکه یک شناگر محلی با طناب به جستجوی محمدمهدی رفت و با جسم بی‌جان این پسربچه بی‌گناه بالا آمد.

این فعال رسانه‌ای با بغض نسبت به عدم وجود امکانات و تجهیزات جستجو و نجات غریق باز هم انتقاد کرد و گفت: این کمبودها هم به نوبه خود دردناک هستند. چرا باید با دست خالی آن هم توسط افراد محلی پیکر بی جان غرق شده را پیدا کنند؟ حتی یک کاور نبود که جنازه را داخلش قرار بدهند و جلوی چشم مادر و بستگانش جنازه غرق در گل و لای روی زمین خاکی قرار گرفت.

او از دادستان به عنوان مدعی العموم خواست، برای تسکین آلام عمومی نسبت به کوتاهی‌هایی مسئولان و سازمان‌ها انجام داده‌اند، ورود کند تا دیگر شاهد چنین حوادث دلخراشی نباشیم.

ساماندهی رودخانه‌ها بر عهده اداره آبیاری است، نه شهرداری

اما رئیس شورای اسلامی شهر رودبار جنوب در گفت‌وگو با ایسنا درباره علت حفر گودال عمیق در بستر رودخانه فصلی همجوار با منطقه مسکونی شهری و اینکه گفته می‌شود شهرداری عامل حمل شن برای یک پروژه عمرانی است، گفت: بنده با خانواده محمد مهدی ابراز همدردی می‌کنم و متاسفم که این حادثه تلخ به این شیوه رقم خورده است، اما اینکه می‌گویند شهرداری برای تامین شن موردنیاز پروژه شهری اقدام به گودبرداری کرده، اینگونه نیست و مستندات لازم موجود است که یک شخص حقیقی این کار حادثه‌ساز را انجام داده است.

علیرضا زابلی می‌گوید: گودبرداری توسط ماشین آلات‌ شخصی انجام شده و نه شهرداری و دستگاه‌های شهرداری در بازگشایی دهانه‌های پل نقش داشتند و وظیفه شهرداری است زیرا در گذشته دهانه‌ها مسدود شده بودند و ربطی به گودال حفر شده در بستر رودخانه ندارد.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه این گودال به عمق چهار تا پنج متر در بستر رودخانه حفر شده که برای تامین شن و ماسه توسط افراد شخصی صورت گرفته است.

شهرداری چند مرتبه گودال را پر کرده است

رئیس شورای اسلامی شهر رودبار جنوب از تنظیم بخشنامه و ارسال به اداره آبیاری به عنوان متولی اصلی ساماندهی بستر رودخانه‌ها ارسال شده، خبر داد و گفت: علی رغم اینکه این گودال چندین مرتبه توسط شهرداری پر شده و بخشنامه‌ای هم به اداره آبیاری رودبار به عنوان متولی حفظ و حراست از رودخانه‌ها ارسال کردیم، اما متاسفانه تا کنون هیچ گونه همکاری نکرده است.

زابلی همچنین با یادآوری کمک‌های مالی شهرداری به ساماندهی رودخانه‌ها در سال گذشته به مبلغ چهار میلیارد تومان گفت: باز هم شهرداری آماده همکاری است اما اداره آبیاری باید در چارچوب ضوابط همکاری کند که این هماهنگی تا کنون اتفاق نیفتاده است.

رئیس شورای اسلامی شهر رودبار جنوب از ارائه مستندات به مراجع ذیصلاح جهت تنویر افکار عمومی خبر داد او ادامه می‌دهد: با بررسی این اسناد روشنگری می‌شود که کدام دستگاه در این راستا کوتاهی کرده‌ است.

او می‌گوید: روز حادثه با رئیس دادگستری رودبار تماس گرفتم و توضیحات لازم را دادم و امیدوارم مراجع قضایی پیگیر علت حادثه باشند تا شاهد چنین حوادث تلخی برای شهروندان نباشیم.

به گزارش ایسنا، اگر چه داغ جانکاه محمدمهدی با هیچ بهایی فراموش نخواهد شد اما اصلاح رویه‌های نادرست در سازمان‌ها و رفع عوامل حادثه‌ساز مهمترین پیامدهای تاثیرگذار این دست اتفاقات خواهد بود و از طرفی خبرنگار ایسنا از ساعات اولیه اطلاع از این موضوع ناگوار ضمن تماس‌های مکرر با فرماندار رودبار جنوب، شهردار، رئیس شورای شهر و رئیس اداره آبیاری رودبار جنوب برای پیگیری، تنها موفق به گفت‌وگو با رئیس شورای شهر شد و رئیس شعبه هلال احمر هم به این جمله اکتفا کرد که «ما اجازه انجام مصاحبه نداریم».

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مسدودسازی بیست و هشت صفحه هنجارشکن در فضای مجازی
  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • نوجوانان بوشهری حفظ محیط زیست دریایی را تمرین کردند
  • دراین موزه حسابی بچگی کنید | نوستالژی هایی که هیچ کجا پیدا نمی شوند
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک