Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-04@23:46:02 GMT

الگوی پیچیده‌ای به نام فوتبال قطر

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۹۱۳۸

ساعت 24-تیم ملی قطر حدود دو سال پیش قهرمان آسیا شد و توانست نام خود را به‌عنوان یک قدرت در فوتبال آسیا مطرح کند.

 از بازیکنان ایرانی مثل مرتضی پورعلی‌گنجی گرفته تا ستارگان درجه‌یک فوتبال جهان مانند ژاوی هرناندز و رائول، همگی از پیشرفت فوتبال قطر تعریف می‌کنند. کشوری کم‌جمعیت که میزبان دوره گذشته جام جهانی باشگاه‌ها بوده، قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و میزبان بزرگترین رقابت فوتبالی جهان در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوری که الگویی پیچیده برای پیش بردن اهداف فوتبالی‌ خود دارد و عملکرد آن‌ها در سال‌های آینده و جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد گفت مسیری که رفته اند تا چه اندازه موفقیت‌آمیز بوده است، اما نکته‌ واضح این است که قطر استعدادهای خوبی در سطح فوتبال آسیا معرفی کرده است.

ژاوی هرناندز، اسطوره باشگاه بارسلونا، قبل از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹‎‌ در یک برنامه تلویزیونی پیشبینی‌ کرد که قطر و ژاپن دو فینالیستِ جام خواهند بود و این قطر است که قهرمان رقابت‌ها خواهد شد. ادعایی که در آن زمان عجیب به‌نظر می‌رسید، اما چند هفته بعد این قطر بود که ژاپن را در فینال شکست داد و جام قهرمانی را بالای سرش برد،آن هم در حضور قدرت‌های بزرگ فوتبال آسیا مانند ایران و کره جنوبی که نتوانسته بودند، طلسم قهرمان نشدن خودشان را بشکنند. این اتفاق اولین نشانه فوتبال قطر در معرفی خود به‌عنوان یک قطب در فوتبال آسیا بود.

فلیکس سانچز و مرکز اسپایر؛ قهرمانی با آن‌ها به‌دست آمد

زمانی که در سال ۲۰۰۶ چمدان‌هایش را بست و برای تجربه‌ای جدید به قطر آمد، کم‌تر کسی فکرش را می‌کرد که او همان آدمی باشد که بزرگترین افتخار فوتبال قطر را رقم می‌زند. حتی زمانی که در آخرین بازی‌های قطر در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روی نیمکت تیم ملی این کشور نشست و آن نتایج ناامیدکننده را کسب کرد، فکر کردن به قهرمانی آن‌ها در جام ملت‌های آسیا عجیب بود، اما در نهایت او مردی بود که بعد از کسب جام روی دستان بازیکنان به هوا پرتاب شد.

او در سال ۲۰۱۹ راهی را ادامه داد که فوتبال قطر سال‌ها برای رسیدن به آن تلاش می‌کرد. قدمی که از اسپایر شروع شده بود. از یک آکادمی مجهز که در زمینه‌های مختلف ورزشی فعالیت می‌کند و طبق ادعای رسانه‌ها در سال ۲۰۱۴، طی هفت سال، ۳/۵ میلیون فوتبالیست را بررسی کرده بود. فلیکس درباره اوایل دوران حضور خودش در فوتبال قطر به The Coaches Voice گفته است: «از زمان ورود من به قطر در سال ۲۰۰۶ [تا الان] مانند یک سفر بوده است. آن زمان ما ۲۲۰ بازیکن ثبت شده داشتیم که این شرایط مزایا و معایب خودش را داشت. از یک سو همه‌چیز را ساده‌تر می‌کرد. شما می‌توانستید همه‌چیز را کنترل کنید. اما طرف منفی این است که شما بازیکنان کم‌تری دارید و احتمال پیدا کردن بازیکنان بااستعداد کم‎‌تر است. اما برنامه توسعه در آکادمی اسپایر خوب پیش رفت.»

ستاره‎‌های بزرگ؛ مسیری که فعلاً جواب داده

استفاده از بازیکنان بزرگ که در سال‌های پایانی فوتبال‌شان هستند همواره یکی از سیاست‌های قطری‌هاست. ژاوی و رائول دو بازیکن بزرگی هستند که سانچز به تاثیرشان اشاره دارد. ژاوی نسبت به رائول مدت بیشتری در قطر بوده و سانچز اعتقاد دارد که:«ژاوی هرناندز هر زمانی که وقت داشت، به کمک ما آمد. ۹ بازیکن تیم ملی در باشگاه او، السد، بازی می‌کنند. فکر می‌کنم او بهتر از ما تیم را می‌شناسد». از طرف دیگر سانچز اعتقاد دارد که رائول «نقش مهمی» در دوران حضورش در منچسترسیتی ایفا کرده است. همچنین رائول از در سال ۲۰۱۴ و در مصاحبه با مارکا از جوانان آکادمی اسپایر تعریف کرد و دوران خود در قطر را «خارق‌العاده» توصیف کرد. بازیکنان جوان قطری در کنار آن‌ها فرصت آموختن دارند و این  شیوه‌ای استکه تاکنون جواب داده است.

مسیری که قطر در حال پشت سر گذاشتن آن است، مسیری نوین، اما ناشناخته است. سال‌های آتی زوایای بهتری از پروژه قطر مشخص می‌شود، اما قطر تا همین‌جا نیز با قهرمانی در آسیا سطح خوبی از خود در فوتبال آسیا نشان داده است.با این حال هنوز برای هر قضاوتی زود است و باید منتظر ماند تا عملکرد سرگروه اول جام جهانی ۲۰۲۲ را در آن رقابت ها دید؛اینکه آیا عملکرد درخشان آن‌ها تکرار می‌شود یا تیم رویایی قطری ها یک نتیجه معمولی کسب خواهد کرد؟

منبع: ساعت24

کلیدواژه: فوتبال آسیا فوتبال قطر جام جهانی سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور میرشاد ماجدی در جلسه ای اف سی

به گزارش ورزش سه، کمیته فنی کنفدراسیون فوتبال آسیا در دومین جلسه خود که با حضور میرشاد ماجدی، عضو هیئت رئیسه و رئیس کمیته جوانان فدراسیون فوتبال ایران، در دوحه برگزار شد، تصمیمات جدیدی را تصویب کرد.

در ابتدای این جلسه، اعضای کمیته از توانمندی‌ بالای فدراسیون قطر برای برگزاری جام ملت‌های زیر 23 سال آسیا تقدیر کردند.

همچنین در ادامه تصویب شد که از فصل آینده جوایز انفرادی جدیدی از جمله جایزه بهترین بازیکن زن لژیونر خارج از قاره و بهترین دروازه‌بان لیگ قهرمانان آسیا به جوایز بهترین بهترین‌های آسیا اضافه شود.

دیگر خبرها

  • داوری بی‌نقص یک ایرانی در بازی ژاپن و ازبکستان
  • خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا به پرسپولیس و استقلال
  • حضور میرشاد ماجدی در جلسه ای اف سی
  • خبر مهم کنفدراسیون فوتبال آسیا برای پرسپولیس و استقلال
  • شرایط پیچیده سردار آزمون در رم | ستاره ایرانی را نه رم می‌خواهد، نه لورکوزن!
  • امیدهای ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا شدند
  • تیم فوتبال امیدهای ژاپن قهرمان جام ملت‌های آسیا شد
  • عکس| ستاره استقلالی مسافر پاریس شد!
  • بازیکن استقلال مسافر پاریس شد!
  • قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا