Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار شناور قایق صیادی غیر مجاز در سطح استان وجود دارد، تأکید کرد: این میزان شناورهای غیر مجاز قابل نظارت نیستند و کنترل آنها سخت است.

عبدالرسول دریایی روز گذشته(۱۸ آبان ماه) در نشست با فرماندار و رئیس دادگستری شهرستان جاسک، با اشاره به تخمین بالغ بر ۱۰۰ هزار تن صید غیر مجاز سالانه توسط شناور های غیر مجاز در استان هرمزگان، افزود:  حدود ۱۰ هزار شناور قایق صیادی غیر مجاز در سطح استان وجود دارد و  این میزان از صید غیر مجاز در حالی است که شناورهای غیر مجاز قابل نظارت نیستند  و کنترل آنها سخت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دریا توان افزایش های بهره برداری از ذخایر را ندارد  و اگر فکری نشود ذخایر ژنتیکی از بین می‌رود، اظهار کرد: متاسفانه روش های صید مخرب و بی مجوز به  ساحل و نوار ساحلی نیز رسیده است که متاسفانه با ادوات صید نامناسب و غیر مجاز آبزیان مولد و نابالغ را صید می کند.

مدیرکل شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: در استان هرمزگان ۲۲۳۷ کیلومتر نوار ساحلی داریم که بدون شک امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی موجود نیز جوابگوی این امر نیست.

وی افزود: یگان حفاظت آبزیان شیلات بدون شک با ۸ پایگاه و حدود ۸۰ درصد کمبود نیرو در اینیگان  قادر به حفاظت از منابع آبزیان شیلات هرمزگان نخواهد بود و نیازمند توجه ویژه و همکاری سایر دستگاه‌ها ذی‌ربط و ارگان‌های دریایی است.

دریایی اضافه کرد: شناسایی بیش از  ۱۰ هزار شناور غیر مجاز قایق (بیش از هزار پانصد فروند شناور غیر مجاز در شهرستان جاسک) نشان از هجمه صید غیر مجاز بر آبزیان دارد و  بدون شک در صورت تداوم روند صید غیر مجاز این شناورها آسیب های جبران ناپذیری برای دریا شاهد خواهیم بود.

وی  بیکاری، خشکسالی، کمبود فرصت های شغلی در سواحل، سهولت در رفت و آمد به دریا با هر وسیله و در هرزمان، سود دهی صید غیر مجاز، دسترسی و ارزان بودن ادوات صید غیر مجار در همه فروشگاه ها، فراوانی کارگاه های غیر مجاز ساخت شناور و ... را از اهم دلایل افزایش صید غیر مجاز دانست و عنوان کرد: دریا بدون شک جوابگوی این هجمه صید غیر مجاز نیست.

مدیرکل شیلات هرمزگان خسارت به جامعه صیادی مجاز، فشار بیش از حد به ذخایر آبزیان، ورود شناورهای لنج  ترال از استان های مجاور، عدم رعایت حریم های مرزی،استفاده از اتباع بیگانه بر شناورهای متخلف و غیر مجاز، تخلفات احتمالی صید صنعتی،عدم وجود سامانه ردیابی بر روی شناورهای صید سنتی در راستای کنترل و نظارت بیشتر به دلیل گرانی سامانه، قاچاق آبزیان، ایجاد آلودگی های زیست محیطی،وجود شناورهای متخلف به راحتی در بنادر، موتورهای نامتعارف و... از اهم  مشکلات صید غیر مجاز و آسیب به ذخایر خواند.

وی ایجاد پایگاه‌های جدید، تخصیص اعتبارات جاری برای گشت زنی، تخصیص اعتبارات برای ارتقای ناوگان یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات، جذب نیروی انسانی، همکاری همه دستگاه های اجرایی در این زمینه را از اهم ملزومات برای ارتقای برخورد با صید غیر مجاز خواند.

دریایی همچنین با اشاره به اختصاص ۲۴۰ فروند مجوز صید در راستای ساماندهی وضعیت صیادی جاسک از آغاز فرایند واگذاری این مجوزها به مردم جاسک خبر داد.

وی در پایان بیان کرد: از این میزان مجوز، ۲۲۰ مجوز برای شناور های قایق دیزل و ۲۰ فروند شناور لنج آب‌های دور اختصاصی تن ماهیان است.

فرماندار شهرستان جاسک نیز با بیان اینکه بر خود با صید غیر مجاز از اولویت های این شهرستان است از همه دستگاه هایی اجرایی و ذی ربط خواست در برخورد با این مهم اتحاد و همراهی کامل را داشته باشند.

محمد رادمهر در ادمه ضمن تشکر از تدابیر خوب اخیر اندیشیده شده از سوی شیلات در برخورد با صید ترال گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شده که امید است آموزش و فرهنگ سازی صید نیز بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این نشست فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت های صید و صیادی در شهرستان جاسک گفت: این شهرستان یکی از پر ظرفیت ترین استان هرمزگان در حوزه صید و صیادی است که بدون شک نیازمند نظارت و کنترل بیشتری خواهد بود که متاسفانه تجهیزات و نیروی انسانی کافی برای این مهم در شهرستان جاسک وجود ندارد.

سرهنگ محمد حسن آزادی افزود: با توجه به همکاری خوب نیروی دریابانی و سپاه، یگان حفاظت منابع شیلات هرمزگان در صورت تامین اعتبار و هزینه های سوخت آماده کامل برای انجام عملیات پاکسازی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی شیلات هرمزگان ۱۰ هزار شناور آبزیان شیلات شهرستان جاسک صید غیر مجاز غیر مجاز غیر مجاز یگان حفاظت بدون شک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قایق هایی از جنس ملودی (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۲ هشدار هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان صادر شد
  • صدور ۲ هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان
  • ممنوعیت اشتغال اتباع غیر مجاز در پاکبانی
  • از سرگیری فعالیت‌های «آشپزخانه مرکزی جهانی» در غزه
  • کشف ۱۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در دو شناور صیادی
  • پیش‌بینی تولید ۱.۵ میلیون تن آبزیان پرورشی در ایران + فیلم
  • استقرار شناور یدک‌کش بُرنا در حوضچه بندر جاسک
  • مدارس دینی بدون مجوز اهل سنت از ۳۳ به ۵ رسیده است
  • قایق هایی از جنس ملودی (عکس)