Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-06@02:21:24 GMT

نکات تغذیه‌ای برای قبل و بعد از ابتلا به کرونا

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۰۹۳۵۴

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر حسن فرهاد غیبی با بیان این‌که هرچه سیستم ایمنی فرد قوی باشد، درصد ابتلا به بیماری‌های ویروسی نیز کاهش می‌یابد، اظهار کرد: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و سپس تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی با بیان این‌که هرچه میزان مصرف پروبیوتیک بالا برود، از ابتلای بدن به ویروس جلوگیری می‌کند، گفت: پروبیوتیک نوعی باکتری مفید برای بدن محسوب شده و رشد باکتری‌های خطرناک را کنترل می‌کند، از این رو مصرف برخی فرآورده‌های لبنی حاوی پروبیوتیک توصیه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که فرد تا زمانی که به بیماری مبتلا نشده، حتما باید تقویت سیستم ایمنی را مورد توجه قرار دهد تا از این طریق بتوانیم در راستای پیشگیری از بیماری گام برداریم، افزود: یکی از راهکارهای تقویت سیستم ایمنی، دریافت موادغذایی مورد نیاز بدن همانند برخی ویتامین‌ها و املاح‌ها است.

غیبی افزود: موادغذایی مورد نیاز بدن به صورت طبیعی از طریق مصرف میوه‌ها، سبزیجات و ... تامین می‌شود و دیگر نیازی به مصرف مکمل و مولتی ویتامین‌ها نبوده و بدن می‌تواند در مقابل ویروس‌ها مقاومت کند.

وی، مهمترین راهکار برای بیمار مبتلا به کرونا را مصرف مایعات و نوشیدنی های گرم دانست و عنوان کرد: نوشیدن مدام مایعات باعث می‌شود تا ویروس از طریق سیستم گوارشی از بین برود.

وی با بیان این‌که اضافه وزن، خطر ابتلا به نوع وخیم بیماری کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: افرادی که وزن بالایی دارند از نظر سیستم ایمنی ضعیف بوده و معمولا گرایش به مصرف مواد غذایی با فیبر و آنتی اکسیدان کمتری مانند میوه و سیزیجات دارند، بر این اساس توصیه می‌شود از استفاده از مایعات قندی همانند نوشابه‌ها، انواع فست فود، شیرینی جات و مواد چربی به شدت خودداری کنند.

این متخصص تغذیه با بیان این‌که مبتلایان به کرونا از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنند، گفت: مصرف چربی ها، سرخ کردنی‌ها و ترشیجات باید از برنامه غذایی این گروه از بیماران حذف شده و غذاهای پخته شده و حاوی ویتامین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی با اشاره به این‌که ویتامین‌ها تنها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و ویروس را از بین نمی‌برند، گفت: ویتامین سی برای حفظ استقامت و سلامت بدن از اهمیت خاصی برخوردار بوده و تا میزانی از ورود ویروس به بدن جلوگیری می‌کند؛ ویتامین سی را می‌توان از طریق مصرف مرکبات( پرتقال، لیمو و گریپ‌فروت) و سبزیجات به خصوص فلفل دلمه‌ای که در آن به وفور یافت می‌شود، دریافت کرد.

وی بیان کرد: از دیگر ویتامین‌هایی که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین D3 است که می‌توان این گروه از ویتامین‌ها را از طریق مصرف محصولات دریایی تامین کرد.

غیبی در ادامه خاطرنشان کرد: بتاکاروتن نیز نوعی از کارتنوئیدهاست که به صورت طبیعی در گیاهان و میوه‌هایی که دارای رنگ نارنجی و زرد هستند، یافت می‌شود. این ماده در بدن به ویتامین آ، ماده‌ایی با قدرت آنتی اکسیدانی قوی و بسیار کلیدی در سلامت تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: احتمال انتقال ویروس از طریق غذا کم است، ولی توصیه می‌شود مواد غذایی قابل حرارت، قبل از مصرف گرم شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تغذیه کرونا ویروس تقویت سیستم ایمنی ویتامین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد

برای رشد و تکامل عضلات وجود سطح کافی از ویتامین D اهمیت دارد. نبود مقادیر لازم از ویتامین D در بدن می‌تواند منجر به ضعیفی شود که فرد را مستعد ابتلا به بیماری، شکنندگی استخوان‌ها و سایر مشکلات جسمی دیگر می‌کند.

به گزارش روزنامه تایمزآو ایندیا، اما این پرسش مطرح است که وقتی سطح ویتامین D در بدن از میزان طبیعی خود فراتر رود چه اتفاقی می‌افتد؟

افزایش سطح کلسیم خون: از آنجایی‌که ویتامین D نقش کلیدی در جذب کلسیم دارد، سطح بالای این ویتامین به طور خودکار منجر به افزایش سطح کلسیم در بدن می‌شود. سطح بالای کلسیم با علائمی مانند ناراحتی گوارشی مانند حالت تهوع، یبوست و درد معده نشان داده می‌شود. سرگیجه، توهم، بی اشتهایی، سنگ کلیه، فشار خون بالا، کم آبی بدن و ناهنجاری‌های قلبی از دیگر علائم بالا بودن سطح کلسیم به حساب می‌آیند.

تغییر وضعیت روانی: از آنجایی‌که بالا بودن سطح کلسیم پیامد مستقیم وجود سطح بالایی از ویتامین D است، می‌تواند به تغییر وضعیت ذهنی و روانی منجر شود که با حالت گیجی، روان پریشی و افسردگی خود را نشان می‌دهد.

مشکلات کلیوی: مسمومیت با ویتامین D می‌تواند منجر به آسیب کلیه یا گاهی اوقات نارسایی آن شود. بالا رفتن سطح کلسیم ناشی از افزایش سطح ویتامین D منجر به از دست دادن آب بدن از طریق تکرر ادرار و انباشت کلسیم در کلیه‌ها می‌شود.

مشکلات گوارشی: علائمی مانند تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال و کم اشتهایی همگی از پیامد‌های افزایش سطح کلسیم خون هستند و این علائم ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. داشتن علائم گوارشی نشانه مسمومیت احتمالی ویتامین D است.

دیگر خبرها

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • گنجینه ای از ویتامین ها و مواد معدنی
  • بخور نخور های تغذیه در تقویت چشم و بینایی + نکات مهم
  • مصرف بیش از حد ویتامین D این عوارض را دارد
  • درمان جدید بیماری آلزایمر
  • عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D
  • عرضه مکمل‌های ورزشی تنها از طریق داروخانه‌ها مجاز است
  • بهترین زمان استفاده از ویتامین‌ها چه ساعتی است؟
  • عوارض مصرف زیاد پنیر