Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقف از جمله کارهای نیک است که به عنوان صدقه جاریه مطرح بوده که می طلبد با فرهنگ سازی نیت موقوقه ها را به سمت نیازهای روز جامعه و رفع مشکلات جوانان سوق داد.

 خبرگزاری شبستان- جهرم:

پدر بزرگ، قطعه زمینی داشت که به قول خودش برای روز مبادا کنار گذاشته بود؛ او که قبل از فوتش اموال و دارایی هایش را میان فرزندان تقسیم کرده اکنون در این فکر است که مقداری از این اموال را به عنوان صدقه جاریه، وقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

محبت اهلبیت (ع) به ویژه حضرت سیدالشهدا (ع) از قدیم در دل پدربزرگ جا دارد و او می خواهد صدقه جاریه اش را وقف روضه خوانی برای امام حسین (ع) کند.

 

 آقاجان از من خواست تا با هم به اداره اوقاف برویم تا تکلیف وقف این قطعه زمین را انجام بدهیم؛ آنجا که رفتیم ما را به واحد مشاوره هدایت کردند و مسئول این بخش از اداره اوقاف مشغول صحبت کردن در زمینه وقف، اولویت ها و نیازهای شهرستان و... شد.

 

 کارشناس مشاوره اداره اوقاف به مواردی اشاره کرد که برای من جالب و جذاب بود که برای چه اموراتی می توان نیت وقف داشت؛ فعالیت های قرآنی، کمک به ازدواج جوانان، مسکن جوانان، حمایت از خانواده های نیازمند، فعالیت های فرهنگی، بهداشت و درمان و... از جمله مواردی است که می تواند به عنوان نیت موقوفه در مسیر وقف جاری و ساری شود.

 

صحبت های آقای کارشناس که تمام شد، پدربزرگ تصمیم گرفت که نیمی از وقف خود را به نیت روضه خوانی و بخش دیگری را برای کمک به ازدواج جوانان انجام دهد.

 

 وقف؛ صدقه جاریه

وقف به عنوان صدقه جاریه در احادیث و روایات معصومین (ع) مورد تاکید قرار گرفته است به نحوی که ائمه (ع) خود از جمله نخستین واقفان بوده اند و از امیرالمونین (ع) موقوفات بسیاری در منابع روایی نقل شده است.

 

در سیره بزرگان دین، وقف به عنوان رفع نیازهای مادی جامعه و برطرف شدن نیازهای معنوی و فرهنگی توجه ویژه ای شده است؛ وقف سنت حسنه ای است که در تمامی ادیان به نحوی وجود داشته و دین ما بر این مهم به طور ویژه تاکید داشته است.

 

در جای جای قرآن کریم نیز به کارهای نیک و مسئله انفاق تاکید شده و در احادیث مختلف از ائمه اطهار به مسئله وقف به طور ویژه پرداخته شده است؛ وقف نمونه بارز صدقه جاریه بوده و امروزه در تمام زمینه های اقتصادی، فرهنگی، درمانی و.. مشکلات را برطرف می‌کند.

 

سابقه دیرینه استان فارس در زمینه وقف

وقف در استان فارس نیز سابقه دیرینه ای دارد به نحوی که نخستین موقوفات استان فارس مربوط به 700 سال پیش است؛ از جمله بزرگترین موقوفات استان، بیمارستان نمازی شیراز است که خدمات ویژه ای را در طول سال به بیماران و خانواده های آنان ارائه می دهد.

 

به گفته نماینده ولی فقیه در استان فارس، تنها در یکی از موقوفات استان، به صورت هفتگی به 35 هزار نفر خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می شود.

 

 آیت الله «لطف الله دژکام» با اشاره به اینکه تمام آحاد جامعه از محل وقف بهره مند می شوند عنوان کرده که می توان از حق التولیه در راستای آگاهی افزایی جامعه به ویژه در خصوص بهداشت و درمان استفاده کرد.

 

به اذعان امام جمعه شیراز، تعداد سه هزار روحانی در حوزه وقف در سطح استان فارس مشغول به فعالیت و تبلیغ بوده که می توان با برنامه ریزی های ویژه به تعداد مبلغان وقف افزوده کرد.

 

نیت های جدید وقف

این روزها مسئله وقف از شکل قدیمی خود که بیشتر برای عزاداری و اطعام انجام می شد خارج شده و جنبه های دیگر آن در حال گسترش و ترویج است؛ با تغییر نیازهای جامعه می توان نیت وقف را جهت دهی کرد تا ضمن عمل به نیت واقف، نه تنها مشکلی از مشکلات جامعه حل شود بلکه وقف بتواند در عمران و آبادانی کشور نیز سهیم شود.

 

امروزه به وسیله وقف، برای هزاران نفر ایجاد اشتغال شده و فرهنگ سازی برای رفع نیازهای جوانان از جمله اشتغال و ازدواج می تواند در جذب مردم به سمت وقف بیش از پیش موثر باشد.

 

در این زمینه در استان فارس نیز گام هایی برداشته شده که بنا به گفته مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس نخستین شرکت دانش بنیان اوقاف در شهرک صنعتی شیراز با اشتغال زایی 40 نفر در زمینه تجهیزات پزشکی امسال آغاز به کار کرده است.

 

حجت الاسلام «سید عباس موسوی» همچنین به احیای موقوفات تاریخی و گردشگری نیز اشاره کرده که از جمله آن کاروان سرای ایزدخواست، خرمبید و جهرم است که در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.

 

وی همچنین از ورود اوقاف به بحث تولید انرژی خورشیدی در جوار بقاع متبرکه استان فارس خبر داده و گفته علاوه بر این اوقاف با همکاری وزارت راه و شهرسازی به طرح اقدام ملی مسکن ورود کرده و ۱۷ موقوفه با ۷۶۰ هکتار مساحت برای این طرح شناسایی شده است.

   

 

ثبت 850 موقوفه در جهرم

از جمله شهرهای استان فارس که بیشترین وقف را به خود اختصاص داده، شهرستان جهرم است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با اشاره به اینکه عمده نیت های واقفان در این شهرستان اطعام و عزاداری اهل بیت (ع) است، اظهار کرد: کمک به خانواده زندانیان، کمک به ازدواج جوانان، فعالیت های قرآنی، بهداشت و درمان، وقف برای نیازمندان و دانش آموزان بی بضاعت، از اصلی ترین نیازهای شهرستان در زمینه وقف است.

 

به گفته «بیژن قریب زاده»، در شهرستان های جهرم و خفر تعداد 850 موقوفه به ثبت رسیده که 500 موقوفه مربوط به اماکن مذهبی و 350 مورد نیز در زمینه زارعی، تجاری و مسکونی بوده است.

 

وی از مدرسه علمیه «زمانیه» به عنوان قدیمی ترین موقوفه شهرستان جهرم یاد کرد که از قدمت 400 ساله برخوردار بوده است.

 

وصول مطالبات و سنددار کردن موقوفات در جهرم

به اذعان این مسئول، در سال جاری بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان از مطالبات موقوفات در جهرم وصول شده و همچنین 2 فقره وقف با هدف تامین سکونت افراد مستمند به ثبت رسیده است.

 

وی ضرورت انطباق موقوفات با نیازهای روز جامعه را مورد تاکید قرار داد که در این زمینه شهرستان جهرم در 2 سال گذشته از شهرهای پیشرو و پیشگام بوده است.

 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه جهرم سنددار کردن موقوفات شهرستان را از جمله اقدامات جدی و مهم این نهاد عنوان کرد که تا کنون برای 350 فقره از موقوفات سند مالکیت صادر شده است.

 

وی از صدور 30 فقره حکم در محاکم قضایی به نفع موقوفات خبر داد و عنوان کرد: در بخش نگهداری، حفاظت و حراست از موقوفات نیز تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

 

کمک های مومنانه از محل موقوفات

قریب نژاد همچنین به مشارکت اداره اوقاف در طرح «کمک های مومنانه» اشاره کرد و گفت: امسال از محل موقوفات بیش از 2 هزار بسته معیشتی و غذایی به ارزش 400 میلیون تومان آماده و بین نیازمندان توزیع شد.

 

آنچه در مسئله وقف ضروری به نظر می رسد رعایت نیت واقف است؛ امری که چنانچه نسبت به آن توجه شود مردم نیز به سوی وقف های جدید ترغیب می شوند.

 

همچنین ارائه گزارش موقوفات، دخل و خرج ها و فعالیت ها به مردم می تواند جبران کننده ضعف اطلاع رسانی در زمینه وقف باشد.

 

گزارش: مهدی رحمانیان

پایان پیام/691

منبع: شبستان

کلیدواژه: وقف و موقوفات سنت حسنه وقف ترویج فرهنگ وقف فرهنگ وقف وقف زمینه وقف اداره اوقاف استان فارس صدقه جاریه فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان ظهر پنج شنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رئیس قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مشکلات بزرگ در استان هرمزگان مربوط به حوزه زمین و ملک است؛ بخشی از اراضی شهر بندرعباس پیش از انقلاب به نام برخی ملاکان بزرگ شده در حالی که این زمین‌ها چندین بار دست به دست شده‌اند بازگشت مالکین پیشین برای اهالی محلات مشکلاتی ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به همکاری تنگاتنگی که میان دادگستری هرمزگان و دستگاه‌های امنیتی وجود دارد بخشی از پرونده‌های حوزه زمین مرتفع شده اما نیاز داریم موضوع در سطح ملی نیز پیگیری شود چرا که سندهای قبل از انقلاب سندهای مقدم بوده و بعدها دولت سندهای جدیدی را صادر کرده است که الان مردم را با مشکلات قضائی مواجه کرده است.

حجت الاسلام عبادی زاده بیان کرد: در برخی مناطق روستایی نیز به استناد نقشه‌های هوایی سال ۱۳۴۶ اراضی کشاورزی مردم متعلق به منابع طبیعی تشخیص داده شده است در حالی که اگر مبنای بررسی‌ها از ۵۰ سال پیش به ۷۰ سال ما قبل بازگردد بسیاری از مشکلات این حوزه نیز حل خواهد شد.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد: امروز استان هرمزگان با پدیده‌ای به نام قاچاق سوخت مواجه است این مساله بسیاری از دانش آموزان ما را از مدارس دور کرده و حمل نقل را در استان مختل کرده است.

وی افزود: هنجار شکنی‌هایی که در حوزه قاچاق سوخت انجام می‌شود منجر به بروز مشکلات فراوانی و ناامن شدن جاده‌ها شده است و تلفات جانی هم برای سوخت‌برها و هم برای مردم عادی رو به فزونی گذاشته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده عنوان‌کرد: قانون شکنی در حوزه قوانین راهنمایی و رانندگی و ترددهای دریایی نیز از دیگر مشکلات استان است که موجب شده نارضایتی جدی مردم برانگیخته شود.

وی خاطرنشان‌کرد: یکی از گلایه‌های ما این است که استان هرمزگان سهم کمی در استخدام قضات دارد و به نقلی بیشتر قاضی‌های فعال در استان به دلیل غیر بومی بودن در صف انتقالی‌گرفتن هستند.

امام جمعه بندرعباس تاکید کرد: با توجه به اینکه هر کسی به شهر خود باز خواهد گشت انتظار داریم مراتب جذب قاضیان جوان از میان جوانان واجد شرایط بومی و نخبگان دانشگاهی و حوزوی استان فراهم شود.

کد خبر 6095208

دیگر خبرها

  • زمینه جذب جوانان هرمزگان در دستگاه قضا فراهم شود
  • استفاده از ظرفیت ۵۰ نفر امین برای مدیریت موقوفات متصرفی سمنان
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • یکی از عملکردهای مثبت سازمان اوقاف در نهضت ملی مسکن است
  • بزرگداشت معلم تکریم سنت‌های پسندیده خدا و تعظیم علم و معرفت است
  • بازدید امام جمعه شهر لکهنو هند از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد (ع)
  • معلمان همه جامعه‌ای قابل احترام هستند
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • معلم هدایت‌گر جامعه است