Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حسن جوکاری مدیر منابع آب کاشان بیان کرد: طول کاربری رودخانه‌های کاشان که اطراف آن ساخت و ساز مسکونی، تجاری، صنعتی، کشاورزی، دامداری، خدمات یا کاربری‌های دیگر انجام شده، نزدیک به ۴۰۰ کیلومتر است.

او تشریح کرد: کار‌های مطالعاتی ۳۵۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها تا کنون در قالب اولویت نخست انجام شده است و ۵۰ کیلومتری باقی‌مانده در اولویت دوم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مدیر منابع آب کاشان اضافه کرد: عملیات ساماندهی لای‌روبی و تعریض بستر شامل خاک‌برداری و خاک‌ریزی برای باز کردن مسیر سیل در ۱۰۰ کیلومتر از این رودخانه‌ها تا کنون انجام شده که بیشتر آن در دهه ۸۰ بوده است.

او با اشاره به اینکه در نتیجه کاهش اعتبار‌ها به طور تقریبی ۳۰ کیلومتر از این اقدام‌ها در دهه ۹۰ اجرا شده است، افزود: همه رودخانه‌ها در محدوده شهری باید دیوارچینی شوند؛ زیرا این اقدام افزون بر ایمن‌سازی، به زیباسازی محیط شهری کمک می‌کند و دخل و تصرف در آن‌ها نیز از بین می‌رود.

جوکاری ادامه داد: عملیات دیوارچینی در برخی منطقه‌های حساس به ویژه مکان‌های دارای کاربری مسکونی منجمله رودخانه‌ای که از بلوار‌های امام رضا و دانش شهر کاشان می‌گذرد یا رودخانه‌های برزک، مرق، علوی، سادیان، خرمدشت، زنجانبر، جهق، سوک‌چم و حیدر با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرایی انجام شده است.

به گفته او، تا کنون در مجموع دیوار چینی ۱۰ کیلومتر از رودخانه‌های شهرستان کاشان با کمک سایر دستگاه‌ها در ۲۰ سال گذشته انجام شده که البته نسبت به کل آن (حدود ۱۵۰ کیلومتر) خیلی کم است.

مدیر منابع آب کاشان هزینه عملیات دیوارچینی رودخانه‌ها در محدوده شهری را خیلی زیاد دانست و گفت: سال‌های گذشته هزینه اجرای هر یک کیلومتر آن ۱.۵ تا ۲ میلیارد ریال بود که این رقم در نتیجه افزایش قیمت‌ها به ۱۰ میلیارد ریال رسیده است که البته افزون بر ساخت دیوار، پشت آن نیز قطر تحکیم ساخته می‌شود و ضخامت دیوار در پایین آن به ۲ متر می‌رسد.

او سازه قطر تحکیم که با سنگ و سیمان داخل زمین ساخته می‌شود را یک کار ریشه‌ای و بنیادی برای جلوگیری از تخریب رودخانه‌ها در جریان سیل برشمرد و اظهار داشت: علت چنین اقدامی این است که باید سازه‌ای ساخته شود تا آب نتواند آن را تکان دهد و خراب کند.

جوکاری در مورد آزادسازی حریم رودخانه‌های کاشان نیز گفت: ۵۰۰ هزار مترمربع از حریم رودخانه‌ها از سال ۸۶ تا کنون آزادسازی شده و این شهرستان رتبه نخست را در استان اصفهان به خود اختصاص داده است.

او افزود: برخی از این آزادسازی‌ها در رودخانه‌های سوک‌چم، روستا‌های جهق، مرق، سادیان، کامو، قزاآن و قهرود به صورت سراسری بوده است؛ اگرچه در برخی موارد با مقاومت روبه‌رو شدیم، اما با تدبیر‌های لازم، نشست شورای مدیریت بحران و ابلاغ و اخطار قانونی با حکم دادستان آزادسازی‌ها صورت گرفت.

مدیر منابع آب کاشان تصریح کرد: افرادی که اسناد مالکیتی مربوط به پیش از سال ۱۳۴۷ در حریم رودخانه را ارایه دهند، خسارت پرداخت می‌شود، اما نه برای بستر رودخانه؛ چون بستر رودخانه ملک وزارت نیرو است و مبلغ برای عیانی مانند درختی که کاشته‌اند، پرداخت خواهد شد.

او شناسایی رودخانه‌ها (شامل موقعیت، مشخصات، حجم سیلاب، مطالعات نقشه‌برداری، حریم و بستر) را از دیگر اقدام‌های اداره منابع آب کاشان برشمرد و یادآور شد: ۳۵۰ کیلومتر از طول ۴۰۰ کلیومتر کاربری رودخانه‌ها در این شهرستان تا کنون انجام شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۸ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساماندهی رودخانه های کاشان آزادسازی حریم رودخانه رودخانه ها انجام شده تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۰۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،ایرج دست نشان مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۴۲۴ کیلومتر طول بزرگراه و ۳۵ کیلومتر طول آزاد راه‌های استان آذربایجان غربی است؛ اظهار کرد: در یک سال گذشته ۷ نقطه پر تصادف وحادثه خیز آزاد راهی و ۳ نقطه بزرگ راهی و ۲ نقطه نیز در راه‌های اصلی استان رفع خطر یا آشکار سازی شده است.    وی خاطر نشان کرد: برای رفع یا آشکار سازی ۱۲ نقطه حادثه خیز و پرتصادف استان طی سال گذشته در مجموع ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.    این مقام مسئول با اشاره به اینکه نصب نیوجرسی در سطح راه‌های استان با هدف ارتقای ایمنی و کاهش حوادث جاده‌ای به صورت مستمر انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: طی یک سال گذشته در ۱۲ نقطه از محور‌های مواصلاتی استان عملیات نصب سیستم روشنایی جدید انجام شد.    مدیر کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اجرای سیستم‌های روشنایی در محور‌های برون شهری در راستای ارتقای ایمنی تردد ضروری است، افزود: برای اجرای این ۱۲ عملیات که ۱۰ عملیات در مسیر بزرگراهی و ۲ عملیات در مسیر راه اصلی بوده اعتباری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال هزینه شده است.    وی اظهار کرد: در این مدت در مجموع ۳۷۹۴ کیلومتر خط کشی در محور‌های مواصلاتی استان با اعتبار ۲۸۰ میلیارد ریال انجام شده که ۵۷ کیلومتر محور آزاد راهی،۱۵۳۶ کیلومتر محور بزرگراهی، ۷۸۱ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۱۴۲۰ کیلومتر نیز راه روستایی آسفالته است.   دست نشان یاد آور شد: همچنین در این مدت تعداد ۹۵۸۸ عدد تابلو علایم ایمنی و ترافیکی با اعتبار ۹۵ میلیارد ریال، تعمیر و نصب شد.   وی ادامه داد: نصب یا تعمیر ۳۷۷ مترمربع تابلوی اطلاعاتی طی سال ۱۴۰۲ در محور‌های مواصلاتی استان با اعتبار ۳۸ میلیارد ریال از دیگر اقدامات شاخص اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان آذربایجان غربی در زمینه ارتقاء ایمنی راه‌ها طی سال گذشته بوده است.

دیگر خبرها

  • معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد کاشان معرفی شد
  • آبرسانی به دهدشت غربی نیازمند ۱۰۰۰ میلیارد تومان
  • احداث بوستان «کرامت» نیازمند بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است
  • ارتقای شاخص‌های عمران شهری بجنورد نیازمند ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار
  • تکمیل طرح‌های آبی مشگین‌شهر نیازمند ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ است
  • تخصیص اعتبار به بخش شیدا نیازمند نگاه ویژه‌ای است
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • نصب ۲۵ کیلومتر نیوجرسی با اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریال در محور‌های بزرگراهی استان