Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها-اگر به نوار جنوبی شهرهای استان سمنان سری بزنید؛حتماً با فرونشست‌های عظیم در بیابان‌های جنوبی ایران که درحال نزدیک شدن به زیرساخت‌هایی مانند خط آهن عبوری ازسمنان است؛ مواجه می‌شوید.موضوعی که نیازمند انجام مطالعات و اقدامات پیشگیرانه است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، از سال‌های گذشته تاکنون همواره فرونشست زمین به‌عنوان یکی از بحران‌های مهم استان سمنان مطرح بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدیده‌ای که با توجه به تخریب و ویرانی‌های فراوانی که در سال‌های اخیر برجای گذاشته است، باید بیشتر موردتوجه مسئولان ارشد استان قرار گیرد.

بر اساس تعریف یونسکو از فرونشست، این پدیده عبارت است از فروریزش و یا فرونشست سطح زمین که به علت‌های متفاوتی در مقیاس بزرگ روی می‌دهد. معمولاً این اصطلاح به حرکت قائم رو به پایین سطح زمین که می‌تواند با جابه‌جا شدن اندک خاک به‌صورت افقی نیز منجر شود، گفته می‌شود.

این تعریف پدیده‌هایی همچون زمین‌لغزش‌ها را به دلیل اینکه حرکت آن‌ها دارای بردار افقی قابل‌توجهی بوده و همچنین نشست در خاک‌های دستی که دارای مکانیزم متفاوتی است؛ شامل نمی‌شود.

آبخوان دشت قزوین سالانه 3/3 سانتی‌متر فرونشست دارد‌دادستان استان قزوین: بحران فرونشست در دشت قزوین جدی شد‌فرونشست 17 سانتی زمین در دشت قزوین / سطح آب‌ها به پایین‌ترین سطح رسیدفرونشست زمین، دشت‌های استان قزوین را به‌شدت تهدید می‌کند

بحران فرونشست اگرچه خسارت‌های زیادی به اراضی کشاورزی مناطق جنوبی و حاشیه شهرهای استان سمنان زده است؛ اما این بحران تهدیدی جدی و همیشگی برای زیرساخت‌های مستقر در این استان است.

هم‌جواری مکان وقوع این پدیده بحرانی با خط ریلی تهران-مشهد در محدوده استان سمنان و گسترش مستمر این فرونشست‌ها به سمت این مهم‌ترین مسیر ریلی ایران، خود بیانگر اهمیت چاره‌اندیشی برای رفع فرونشست‌ها در دشت‌های استان سمنان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان گفت: طرح‌های مطالعاتی فرونشست زمین در استان سمنان در دست بررسی است.

ایرج رئیسیان با اشاره به همکاری‌های مجموعه‌های مختلف در مقابله با فرونشست زمین در استان سمنان اظهار داشت: در سال‌های گذشته با همکاری و حمایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سمنان، اعتبارات لازم جهت مطالعه و بررسی میدانی فرونشست زمین در حال انجام است. همچنین مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی نیز همکاری خوبی جهت مطالعات و اظهارنظر کارشناسی در موضوع فرونشست زمین در استان دارد.

رئیسیان یکی از دلایل افزایش فرونشست زمین را استخراج آب در مناطق جنوب سمنان عنوان کرد و افزود: بر اساس آمار، سالیانه 10 تا 12 سانتی‌متر فرونشست زمین در مناطق جنوبی شهرستان سمنان اتفاق می‌افتد که لازم است با در نظر گرفتن اطلاعات دقیق و جامع، راهکارهایی در میان‌مدت جهت مقابله با این چالش در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان به عبور جاده‌های دسترسی، خطوط انتقال گاز و عبور خطوط ریلی در نقاط مختلف استان نیز اشاره و بیان کرد: تمامی این خطوط و جاده‌های دسترسی، اهمیت توجه به فرونشست زمین را چند برابر می‌کند. همچنین نیازمند هماهنگی و تعامل دستگاه‌های مختلف اجرایی و ستادی جهت مقابله با پدیده فرونشست زمین در استان سمنان هستیم.

در فرونشست، سطح زمین براثر افت آب‌های زیرزمینی پایین می‌رود و سازه‌هایی که بر روی سطح زمین قرار دارند را به سمت پایین فرومی‌برد.

عوامل متعددی باعث ایجاد پدیده فرونشست می‌شود که از جمله آن می‌توان به انحلال، آب‌شدگی یخ‌ها و تراکم نهشته‌ها، حرکت آرام زمین و خروج گدازه یا عملیات انسانی نظیر معدن کاری یا برداشت آب زیرزمینی و نفت، برداشت و استخراج مواد معدنی، ریزش سازه‌های زیرزمینی مانند تونل‌ها و یا ایجاد حفرات در اثر انحلال و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی، نفت و گاز اشاره کرد.

کارشناسان بر این باورند که انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان و پس‌ازآن فلات مرکزی ایران می‌تواند مرهمی اساسی و داروی درمان این بحران جدی در کشور و استان سمنان باشد.

انتهای پیام/363/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرونشست زمین در استان استان سمنان سطح زمین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۰۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»

آفتاب‌‌نیوز :

مطالعات زمین‌شناسی نشان می‌دهد، اگرچه استان خراسان‌رضوی به لحاظ بیشترین پهنه درگیر فرونشست، اول است اما بیشترین شهر‌های در معرض فرونشست، در استان اصفهان است.

ضمن آنکه باتوجه به تراکم جمعیت در شهر‌های اصفهان، این استان در این زمینه حادترین استان کشور در مساله فرونشست به حساب می‌آید.

اصفهان در دوراهی مهار فرونشست یا بروز تبعات ۴گانه این پدیده قرار دارد.

مهار فرونشست از طریق کنترل کشاورزی‌های آب‌بر و پایان دعوای استانی برسر زاینده‌رو‌د امکان‌پذیر است.

درغیر اینصورت افت ارزش ملک یکی از ۴ پیامد منفی فرونشست خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • محوطه جهانی نقش‌رستم به‌دلیل فرونشست تعطیل شد | مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید: فرونشست نقش رستم بحرانی تر از تخت جمشید است
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)
  • یک مقام مسئول: ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • ۳۰ درصد مساحت خوزستان تحت تاثیر فرونشست زمین قرار دارد
  • گزارش تلخ از جان باختن پدیده کنکور 1402
  • ساختمان‌های بحرانی منطقه ۱۲ تهران به‌زودی تعیین تکلیف می‌شود
  • توسعه زیرساخت‎‌های شهری و توانمندی‌سازی شهروندان راهکار رویایی با بحران‌ها است
  • خطرناک‌ ترین استان در بحران فرونشست
  • این استان خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست شناخته شده است
  • خطرناک‌ترین استان‌های ایران در میزان «فرونشست»