Web Analytics Made Easy - Statcounter

تردید رئیس جمهور مکزیک در تبریک گفتن به جو بایدن به خاطر پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا باعث نارضایتی چندین قانون‌گذار دموکرات لاتین‌تبار آمریکایی شده که هشدار دادند این اقدام خطر خدشه‌دار شدن روند از سرگیری روابط دوجانبه میان این دو کشور پس از سال‌ها تنش تحت ریاست جمهوری دونالد ترامپ را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، اندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس جمهور مکزیک روز شنبه در تلاشی برای اجتناب از درگیری و اصطکاک با دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا که اغلب از مکزیک به عنوان یک "پیناتای سیاسی واقعی" استفاده کرده، گفت: پیش از هرگونه اظهارنظر درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری سه نوامبر آمریکا، ترجیح می‌دهم تا حل تمامی موضوعات قانونی صبر کنم.

پیناتا نام نوعی جعبه یا محفظه‌ است که در جشن‌های اسپانیایی‌زبان‌ها در آمریکای لاتین، مکزیک و در آمریکا استفاده می‌شود. معمولاً، پیناتا متشکل از یک محفظه مقوایی رنگارنگ است که به شکلهای مختلفی ساخته می‌شود و حاوی شکلات و شیرینی جاسازی شده فراوانی است. پیناتا را از سقف آویزان کرده و با چوب به آن می‌زنند تا اینکه جعبه شکافته شود و شکلات و شیرینی‌ها از آن فرو می‌ریزد و موجب شادی می‌شود.

"خواکین کاسترو"، قانون‌گذار دموکرات از ایالت تگزاس و رئیس کمیته فرعی نظارت کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا در توییتی این اقدام رئیس جمهور مکزیک را یک "شکست دیپلماتیک خیره‌کننده" توصیف کرد.

وی که یکی از اعضای کابینه باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا بوده، گفت: این تصمیم لوپز اوبرادور در زمانی اتخاذ شده که دولت جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا به دنبال باز کردن فصل جدیدی در دوستی و همکاری با مکزیک است.

کاسترو یکی از دست‌کم شش قانون‌گذار دموکراتی است که از این تصمیم رئیس جمهور مکزیک انتقاد کرده‌اند. یکی دیگر از این قانون‌گذاران "مارتین کویزادا"، سناتور ایالت آریزوناست که گفت: این تصمیم فراتر از ناامیدی است.

ریاست جمهوری بایدن به عنوان فرصتی برای احیای روابط آمریکا-مکزیک که از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی خدشه‌دار شده، تصور می‌شود؛ ترامپی که مهاجران مکزیکی را به عنوان متجاوزین و قاچاق‌چیان سلاح هدف قرار داده و متعهد شده تا آنها را پشت دیوار مرزی نگه دارد.  

لوپز اوبرادور روز شنبه در کنفرانسی خبری گفت: من نمی‌توانم به هیچ‌یک از این نامزدها تبریک بگویم. می‌خواهم تا اتمام روند شمارش آرا منتظر بمانم.  

وی مجبور است یک راه مسالمت‌آمیز را با ترامپ برگزیند؛ ترامپی که دوره ریاست جمهوری‌اش قرار است ۲۰ ژانویه پایان یابد. مکزیک در دوران دولت ترامپ مجبور شده است برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی یا مواجه شدن با تعرفه‌های تجاری، به تقاضاهای ناگهانی تن دهد.

لوپز اوبرادور اواخر سال ۲۰۱۸ میلادی زمام امور مکزیک را بدست گرفت و متعهد به رفتاری انسانی‌تر با ده‌ها هزار مهاجری شد که اغلب اهل کشورهای آمریکای مرکزی هستند که از فقر و خشونت فرار کرده و به مکزیک سفر کردند تا بتوانند خود را به مرز آمریکا برسانند.

اما پس از آنکه ترامپ تهدید کرد که ۶۰۰ میلیارد دلار تجارت دوجانبه سالانه با مکزیک را متوقف می‌کند، لوپز اوبرادور از پلیس نظامی تازه ایجاد شده موسوم به "گارد ملی" برای کمک به سرکوب سیل مهاجران استفاده کرد و موافقت کرد تا مهاجران را تا زمان سر رسید زمان دادگاهشان در آمریکا در خاک مکزیک نگه دارد.  

"ورونیکا اسکوبار"، یکی دیگر از این قانون‌گذاران دموکرات گفت: لوپز اوبرادور همدست ترامپ در توطئه‌ها برای متزلزل کردن حقوق بشر پناهجویان آسیب‌پذیر بوده است.

تردید رئیس جمهور مکزیک برای اظهارنظر درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاملا مغایر با موج تبریک‌ها از سوی رهبران جهان به بایدن به خاطر پیروزی‌اش در این انتخابات است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مکزیک انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رئیس جمهور مکزیک لوپز اوبرادور ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۱۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجوها را نزنید آقای بایدن!

266 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902551

دیگر خبرها

  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • حرف‌های جنجالی رابرت دنیرو درباره بازگشت ترامپ به قدرت
  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • تایمز: ترامپ طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • تایمز: ترام طرح مفصلی برای پایان جنگ اوکراین دارد
  • (ویدیو) مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن!
  • ببینید | جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجوها را نزنید آقای بایدن!
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین