Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، روغن خوراکی یکی از کالاهای اساسی در سبد خانوار ایرانی به شمار می‌رود و بسیاری از پخت‌وپز و طبخ غذا بدون این کالای اساسی و ضروری می‌توان گفت غیرممکن است.

کمبود روغن خوراکی در بازار گیلان طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده به‌گونه‌ای که حتی در فروشگاه‌های کوچک و بزرگ یک عدد روغن خوراکی در حجم‌های مختلف نیز دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فروشگاه‌های بزرگ نیز همچون فروشگاه‌های کوچک گرچه در گذشته در تأمین و توزیع اغلب کالاهای اساس پیشگام بودند ولی متأسفانه امروزه در مقابل تقاضای مردمی مبنی بر اینکه "آیا روغن‌دارید؟! تنها ابرو بالا می‌برند" و جوابشان منفی است.

آن‌طور که خبرنگاران فارس از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب استان گزارش داده‌اند کمبود و بهتر بتوان گفت فقدان روغن خوراکی در تمامی سطح استان دیده می‌شود و تاکنون هیچ اقدامی در جهت تأمین و توزیع این کالای ضروری مردم دیده نشده است.

در پی کاهش عرضه روغن خوراکی و هجوم مسبوق به سابقه مردم به فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و خرید بیش از نیاز به مصرف این محصول، تلاش ستاد تنظیم بازار گیلان که معمولاً در این مواقع خودی از خود نشان می‌داد نیز بی‌نتیجه مانده است.

اگر در معدود فروشگاه‌هایی که روغن خوراکی در پستوها و مکان‌های مخفی وجود داشته باشد نیز باقیمت چند برابری درج‌شده روی محصول، این کالا عرضه می‌شود؛ این مسئله علاوه بر اذعان خبرنگاران فارس در گفت‌وگوهای مردمی با تحریریه این خبرگزاری نیز شنیده می‌شود.

اما همچنان سؤال باقی می ماند که وضعیت روغن خوراکی در گیلان چگونه است؟ آیا این کالا اساسی از سفره مردم به صورت کامل برچیده شده؟ کمبود روغن در گیلان تا کی ادامه پیدا می‌کند؟ آیا ممکن است روغن موجود در بازار توسط سوءاستفاده کنندگان احتکار شده باشد؟ راهکار اساسی در مواجهه با احتکار خانگی روغن خوراکی چیست؟نقش ستاد تنظیم بازار و نظارت بر توزیع این کالای ضروری چگونه تعریف‌شده است؟

مهدی نقدی، معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه کمبود روغن یک چالش کشوری است، اظهار کرد: مشکلات پیش آمده در گمرک کشور موجب شد تا مواد اولیه وارداتی تولید روغن پشت مرز معطل بماند.

وی با اشاره به دلیل اصلی کمبود روغن خوراکی در استان، افزود: خلأ ایجادشده در تحویل مواد اولیه تولید روغن موجب بی‌نظمی در توزیع این کالای اساسی در کشور ازجمله در استان گیلان شده است.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با اشاره به دلیل دیگر کمبود روغن خوراکی در استان، گفت: یک کارخانه در گیلان ۷۲۵ تن از سهمیه تولید روغن برای ماه‌های رمضان و محرم گیلان و همچنین کارخانه دیگری در مازندران ۲۲۳ تن از روغن سهمیه‌ای را در ماه‌های مذکور به گیلان تحویل نداده‌اند و روغن تولید شده را در اختیار سایر استان‌ها قرار داده‌اند.

نقدی با بیان اینکه روغن سهمه ای در گیلان در صورت توزیع به‌موقع می‌تواند بازار را از وجود این کالای اساسی اشباع کند، خاطرنشان کرد: اگر تنها ۷۲۵ تن روغن تولید شده در گیلان که سهمیه استان بوده و توزیع نشده در چرخه عرضه قرار بگیرد، حداقل حدود ۸۹۵ هزار عدد بطری ۸۱۰ گرمی روغن در صنوف عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه توزیع روغن در گیلان کاهش‌یافته اما قطع نشده، تصریح کرد: تنها یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گیلان روزانه ۱۰ تا ۱۴ تن روغن در سطح استان توزیع می‌کند و درعین‌حال سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در حال توزیع روغن هستند.

معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان صمت گیلان با اذعان به اینکه روغن تدریجاً در حال توزیع در گیلان است، گفت: طی سه روز اخیر حدود ۳۰۰ تن روغن وارد بازار و تمام‌شده است چون مردم تصور می‌کنند که روغن در حال تمام شدن است و بیش از نیازشان روغن در خانه‌ها انباشت می‌کنند.

نقدی با اشاره به وضعیت موجود روغن خوراکی در بازار استان نیز بیان کرد: در حال حاضر در گیلان همچون سراسر کشور توزیع روغن انجام می‌شود اما میزان عرضه کم و تقاضا برای روغن بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه میزان عرضه روغن تخصیص‌یافته به گیلان در حال حاضر کفاف نیاز مصرف‌کنندگان را نمی‌دهد، گفت: سازمان حمایت قول داده تا وضعیت توزیع روغن در استان‌ها در شرایط کنونی که مشکلات گمرک کشور حل‌شده به روال عادی برگردد.

اکنون مدتی از کمبود روغن در کشور و به‌تبع آن در استان می‌گذرد اما سؤال اصلی این است که چرا ستاد تنظیم بازار تمهید مقدماتی برای تأمین این کالای ضروری در مواقع بحرانی نیندیشیده است.

سؤالی مهم‌تر اینکه اگر کشور در شرایطی قرار بگیرد که وضعیت سیاسی و امنیتی شدیدتری بر آن وضع شود، دولت و ستاد تنظیم بازار کشور چگونه نیاز مردم به کالاهای اساسی را  تأمین می‌کنند؟

مردم به سیستم دولتی به جهت سیاست‌گذاری و تأمین اقلام و کالاهای ضروری اعتماد کرده و سرنوشت خود را مرهون تصمیم سازی ها و تصمیم‌گیری‌های مسئولان می‌دادند، آیا در چنین شرایطی و یا بدتر از آن باید در آتش بی‌تدبیری بسوزند و در خواب زمستانی که مدت‌ها بر چشمشان نیامده باید چشم فروببرند؟

البته نمی‌توان نقش مردم را در تأمین کالاهای اساسی ازجمله روغن خوراکی نادیده گرفت؛ به‌دفعات مشاهده‌شده که بسیاری از مردم هنگامی‌که عرضه محصول و یا کالایی در جامعه کاهش پیدا می‌کند رغبت و تقاضای کاذب برای احتکار ناآگاهانه آن در اکثریت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و این موضوع مسئله‌ای است که باید توسط شورای سیاست‌گذاری فرهنگ عمومی ازجمله با ابزار رسانه و هنر اصلاح و ترمیم شود.

ذخیره احتیاطی کالاهای اساسی در اغلب کشورها ازجمله کشورهایی که در محاصره اقتصادی و جنگ ارزی قرار دارند یک رفتار و تصمیم معقولانه هست و دولتی که خود را مدعی تدبیر و تصمیمات معقولانه می‌پنداشت اکنون باید جواب قانع‌کننده‌ای به مردم داشته باشد.

علی‌ای‌حال انتظار می‌رود دولت مستقر در جهت تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم به‌ویژه روغن خوراکی اگرچه همیشه پیشگام بوده، من‌بعد نیز با درایت و تدبیری با امید متکی به عقل و واقعیت در تأمین کالاهای اساسی و ضروری مردم فعالانه‌تر عمل کند و بیش‌ازپیش مردم را در تنگنا و قعر اقتصادی توأمان با تشدید تحریم‌ها و سو مدیریت‌ها فرونبرد.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: محمد رضا نقدی روغن خوراکی روغن ستاد تنظیم بازار نظارت بازرسی صمت احتکار روغن ستاد تنظیم بازار روغن خوراکی کالاهای اساسی مصرف کنندگان کمبود روغن توزیع روغن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۱۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان

به گزارش خبرنگار مهر، عباس اهرابی صبح سه شنبه در گفت و گو با رسانه ها اظهار کرد: در راستای تحقق شعار سال و به منظور ترغیب مددجویان معزز جهت مشارکت در احیای صنعت نوغان و توانمندسازی آنان، تعداد ۵ هزار جعبه نوغان بین مددجویان داوطلب پرورش کرم ابریشم در حال توزیع می باشد.

مدیر کل کمیته امداد گیلان، با بیان اینکه استان گیلان خاستگاه تولید ابریشم در ایران بوده است، عنوان کرد: این طرح به منظور ایجاد اشتغال پایدار برای روستائیان به منظور جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها، کمک برای حمایت صنعت نوغانداری و افزایش درآمد برای خانوارهای تحت پوشش اجرا می گردد.

اهرابی، اضافه کرد: برگزاری کلاس های مشاوره ای و انگیزشی، دوره های آموزشی فنی و توسعه پرورش کرم ابریشم، توسعه باغات توت با واگذاری نهال اصلاح شده رایگان و خرید مستقیم و تضمینی از کشاورزان به منظور قطع واسطه گری، از دیگر اقداماتی است که در این زمینه صورت می پذیرد.

وی، با تأکید بر اینکه پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم به مددجویان از دیگر اقدامات کمیته امداد است، گفت: تسهیلات قرض‌الحسنه برای پرورش کرم ابریشم از محل اعتبارات بانکی، اشتغال روستایی و اعتبارات صندوق اشتغال نیازمندان حداکثر تا مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان برای مددجویان فعال در زمینه نوغانداری اهداء می گردد.

اهرابی با اشاره به اینکه زنجیره کامل تولید در حوزه صنعت ابریشم در استان ایجاد گردیده است، تشریح کرد: تمامی مراحل خرید تضمینی پیله تر ابریشم از مددجویان، استفاده از قابلیت ها و پتانسیل های صنایع تبدیلی داخل استان به منظور تبدیل پیله تر به پیله خشک، استفاده از صنایع تکمیلی استانی به منظور تبدیل پیله خشک به نخ و تحویل نخ ابریشم به مددجویانی که در عرصه تولید فرش ابریشم فعال هستند با نظارت و حمایت کمیته امداد انجام می شود.

اهرابی، با بیان اینکه بسیاری از مددجویان کمیته امداد گیلان، استعداد و توانایی کار دارند اما شرایط و سرمایه کافی برای ایجاد شغل ندارند، اضافه کرد: توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد استان گیلان با ایجاد اشتغال پایدار همواره جزء برنامه‌ها و اولویت‌های کاری این نهاد است و بر این اساس کمیته امداد با پرداخت تسهیلات ارزان، آن‌ها را در مسیر خودکفایی قرار می‌دهد.

وی، حمایت از ترویج مشاغل و صنایع بومی استان را یکی از رسالت های کمیته امداد در حوزه اشتغال و خودکفایی عنوان کرد و افزود: خدمات مشاوره ای، اعطای تسهیلات قرض الحسنه به مددجویان و اجرای طرح توسط این عزیزان با نظارت ۳ تا ۵ ساله جهت پایداری طرح از جمله حمایت های کمیته امداد در این بخش می باشد.

گفتنی است، در سال گذشته ۱۵۰ تُن پیله ابریشم توسط ۲ هزار مددجوی کمیته امداد استان به ارزش ریالی ۳۷ میلیارد تومان تولید شد.

کد خبر 6092733

دیگر خبرها

  • برق برخی مناطق ۷ شهرستان گیلان فردا قطع می‌شود
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • کدام بانوان گیلانی نخستین مدارس دخترانه را تاسیس کردند؟
  • رتبه‌بندی داروخانه‌ها بر چه اساسی است؟
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • توزیع رایگان تخم نوغان بین مددجویان کمیته امداد گیلان
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • راهیابی فیلم کوتاه هنرمند گیلانی به فستیوال پاناما