Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات مدیره انجمن تماشاخانه‌داران خصوصی گفت: طی ماه‌های گذشته با فاصله گرفتن از روز‌های اولیه شیوع بیماری کرونا جلسات بسیاری را با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و همچنین نهاد‌های مربوطه در قبال وضعیت تئاتر داشته ایم، ما گلایه‌های خود را به مدیران فرهنگی کرده ایم، اما متاسفانه انگار نسبت به هنر تئاتر نوعی از بی تفاوتی وجود دارد که آزار دهنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاهین چگینی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون طرح جدید فعالیت تماشاخانه‌های تئاتر تا ساعت ۱۸ عصر گفت: در ابتدا بگویم که تعطیلی تئاتر برای ما اتفاقی است که ماه‌های گذشته هم با آن درگیر بوده ایم پس شرایط جدید اتفاق عجیبی برای اهالی تئاتر نیست. اما این طرح عجیب است، به واقع چه توقعی می توان داشت؟ آیا اهالی تئاتر می توانند در چنین ساعاتی فعالیت کنند و آیا مخاطب تئاتر می تواند در این ساعات به تماشای تئاتر بنشیند؟. 

وی در همین راستا ادامه داد: طی ماه های گذشته با فاصله گرفتن از روزهای اولیه شیوع بیماری کرونا جلسات بسیاری را با مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کار و همچنین نهادهای مربوطه در قبال وضعیت تئاتر داشته ایم، ما گلایه های خود را به مدیران فرهنگی کرده ایم اما متاسفانه انگار نسبت به هنر تئاتر نوعی از بی تفاوتی وجود دارد که آزار دهنده است. 

عضو هیات مدیره انجمن تماشاخانه داران خصوصی اظهار کرد: نکته قابل تاملی که تماشاخانه داران و اهالی تئاتر نسبت به آن معترض هستند تبعیض موجود در اعمال محدودیت ها است، به فرض مثال قوانینی برای تعطیلات و محدودیت ها اعمال می شود اما تنها تئاتر و سینما به رعایت آن الزام دارند و ما به راحتی در سطح شهر می بینیم که بسیاری از مشاغلی که در رده بندی محدودیت ها قرار گرفته اند به فعالیتشان ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار تئاتر طی هفته جاری اینجا کلیک کنید

وی در همین رابطه تاکید کرد: صحبت اهالی تئاتر این است که اگر قرار بر قرنطینه و یا اعمال محدودیت است، این محدودیت باید با نظارت همراه باشد و اگر نه هیچ کنترلی بر بیماری صورت نخواهد گرفت. 

چگینی با اشاره مشکلات فراوان معیشتی اهالی تئاتر اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان تئاتر با مشکلات عدیده معیشتی روبرو هستند و متاسفانه هیچ حمایتی از آنها نمی شود، از سویی بلاتکلیفی موجود در قبال تعطیلات هفتگی وضعیت تئاتری ها را بدتر از گذشته کرده است. 

وی با اشاره به رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی توسط تماشاخانه های تئاتر اظهار کرد: ما به هیچ وجه نمی خواهیم آسیب وارده از بیماری کرونا را نادیده بگیریم اما مسئله آنجاست که واقعا در طی سه ماه فعالیت تئاتر پروتکلها به شدت و با سخت گیری فراوان در تماشاخانه ها رعایت می شد. کاش مدیران فرهنگی و افرادی که برای تعطیلات برنامه ریزی کرده و تصمیم می گیرند در ایام بازگشایی به سالنهای تئاتر سر می زدند تا از نزدیک شاهد رعایت درست پروتکلهای بهداشتی می بودند. 

 مدیر تماشاخانه خصوصی مشایخی ادامه داد: بنا به پروتکلهای بهداشتی تمامی نمایشهای اجرا شده در تابستان امسال ملزم به رعایت تخصیص پنجاه درصد ظرفیت خود بودند، با این وجود مخاطبی که به تماشای تئاتر نشست بسیار کمتر از این مقدار بود و همین مقدار هم بهداشت را به طور دقیق رعایت می کرد و ما خوشبختانه از بین هنرمندان و تماشاگران شاهد هیچ گزارشی مبنی برای ابتلای افراد به بیماری کرونا نبودیم. 

وی با اشاره به تعطیلی اکثریت تماشاخانه های خصوصی تئاتر افزود: متاسفانه نبود مدیریت مناسب باعث شد تا با نبود حمایت درست اکثریت تماشاخانه های خصوصی ورشکسته و بعضا تعطیل شوند، به تازگی هم تماشاخانه موفق مستقل تعطیل شد، این اتفاق به شدت ناراحت کننده است، زیرا فعالیت و موفقیت تماشاخانه های خصوصی نتیجه زحمت ده ساله در این عرصه است، خود ما شاهد این بوده ایم که بیشترین فعالیت تئاتر در طی یکسال منوط به فعالیت همین تماشاخانه های خصوصی بوده و هم اکنون به سادگی تمامی این دستاورد و موفقیت را از دست داده ایم. 

چگینی ادامه داد: طی سال گذشته بنا به آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شصت درصد اجراها در بخش خصوصی اتفاق افتاده است، حال چگونه این بخش تا این حد به حال خود رها شده است؟. این بخش بخشی نبود که به راحتی از بین برود، اما سهل انگاری و بی تفاوتی بخش خصوصی تئاتر را به مرز نابودی کشانده است، بخشی که در صورت نابودی به سختی بتوان نبود آن را جبران کرد. 

وی با اشاره به الزام ورود بخش دولتی و حمایتی به بخش خصوصی تئاتر اضافه کرد: اگر قرار بر حمایت از بخش خصوصی است امروز باید وارد عمل شویم، تا دیر نشده باید به داد بخش خصوصی تئاتر رسید تا این بخش در وضعیت حداقلی خود قرار گیرد. 

این فعال عرصه تئاتر ادامه داد: اگر هم اکنون حمایتی از تئاتر شود می توان برای فعالیت آن در سال آینده امیدوار بود، و اگر نه به تئاتر در سال جاری هیچ امیدی نیست. در وضعیت فعلی به یک سیاست گذاری درست برای حفظ تئاتر برای آینده نیاز داریم، در غیر این صورت سال آینده چیزی به نام تئاتر نخواهیم داشت. 

چگینی با اشاره به اشتباه در برگزاری جشنواره های تئاتر تصریح کرد: امروز تئاتر به طور کامل زمین خورده است، ما بارها اعلام کردیم که به جای برگزاری جشنواره ها بودجه آن را به بدنه تئاتر تزریق کنیم تا تئاتری ها بتوانند زنده بمانند. مگر ماحصل برگزاری یک جشنواره در وضعیتی که تئاتر مخاطب ندارد چیست؟

وی در همین رابطه خاطرنشان کرد: وقتی همه تماشاخانه تعطیل هستند ما می خواهیم جشنواره را در چه محلی برگزار کنیم و اصولا چه لزومی بر این برگزاری هست؟ آیا برگزاری جشنواره تئاتر در شرایطی که تمامی اهالی تئاتر به وضع ناراحت کننده ای امرار معاش می کنند جایز است؟. بهتر است که به جای هدر دادن بودجه و ارائه بیلان کاری توسط مدیران فرهنگی به صورت واقعی به فکر تئاتر باشیم و دردش را دوا کنیم. 

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر شهر تئاتر ایران

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: تئاتر شهر تئاتر ایران تماشاخانه های خصوصی مدیران فرهنگی بیماری کرونا تماشاخانه ها خصوصی تئاتر اهالی تئاتر بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۴۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • تعداد زنان کارگر به روایت وزیر کار
  • بیش از ۳ میلیون از جامعه کارگری را زنان تشکیل می دهند
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • ممانعت شورای شهر از قطع درختان
  • یک هشدار دیگر درباره «سنگلج» و شروع «جادوی شهرزاد»
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود