Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:33:57 GMT

سرما به ۷۵ درصد محصول گردو در دامغان خسارت زد

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۱۴۹۱۲

سرما به ۷۵ درصد محصول گردو در دامغان خسارت زد

سیدمحسن طباطبائیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: حدود ۱۴۵ تن محصول گردو از ۵۴۰ هکتار باغ گردو شهرستان دامغان برداشت شد که نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش داشت. 

وی اضافه کرد: عملکرد محصول گردو در وضعیت مناسب آب‌وهوایی ۲ تن در هر هکتار است که با توجه به شرایط متغیر و سرمازدگی، امسال به ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار کاهش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طباطبائیان اظهار داشت: هم‌اکنون ۵۴۰ هکتار باغ گردو در این شهرستان وجود دارد که حدود ۲۹۰ هکتار از این میزان به باردهی اقتصادی رسیده است. 

وی به اجرای طرح جلوگیری از سرمازدگی باغ‌های گردو اشاره کرد و گفت: چندلر و فرنور، ارقام مقاوم گردو در برابر سرما است که برای جلوگیری از ضرر کشاورزان و باغداران، به تازگی در دامغان کشت شده است و در سال‌های آینده به باردهی می‌رسد.

طباطبائیان تصریح کرد: بیشتر محصول گردو برداشت شده از باغ‌ها در سطح شهر و بازارهای داخلی به فروش می‌رسد. 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان دامغان خاطر نشان کرد: ارائه دستورالعمل‌های فنی در مورد کنترل آفت و بیماری‌ها نظیر کرم خراط و تغذیه و توزیع انواع کود شیمیایی از جمله خدمات جهاد کشاورزی برای باغداران شهرستان است. 

پوست کاغذی، تویسرکان و خوشه ای از ارقام رایج گردو در دامغان است که بیشتر در باغ‌های آستانه، دیباج، دهستان تویه دروار، کلاته و حوالی رودخانه چشمه علی وجود دارد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی دامغان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی دامغان وزارت جهاد کشاورزی برداشت محصول کشاورزی دامغان اخبار کنکور محصول گردو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۴۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی قاسمی صبح پنجشنبه در مراسم افتتاح ١٠ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند گفت: خوشبختانه حرکت‌های خوبی درجهت کاهش خطرات طبیعی ازجمله سرمازدگی با نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی کشاورزی در پهنه‌های مختلف شهرستان زرند انجام شده است.

وی با بیان اینکه برای اینکه کشاورزی اقتصادی داشته باشیم ناگزیر به استفاده از شیوه‌ها و روش‌های دانش بنیان هستیم، افزود: مدیریت بهتر، بهره‌وری بالاتر، اقتصادی شدن محصول و تولیدات و کاهش ریسک‌های بخش کشاورزی از مزایای استفاده از طرح‌های دانش بنیان است.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اظهار کرد: با پیگیری‌های فرماندار و جهاد کشاورزی این اتفاق خوب در شهرستان زرند افتاده است و امیدواریم در همه عرصه‌های کشاورزی بتوانیم با استفاده از دانش، بهره وری را بهبود ببخشیم.

وی افزود: مسائل و مشکلات کشاورزان و درخواست‌های آنان برای استمهال وام‌ها به دلیل سرمازدگی محصول در سه سال اخیر و نبود درآمد کافی پیگیری می‌شود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشور همچنین در خصوص غرامت‌های صندوق بیمه کشاورزی خواستار تسریع در روند پرداخت‌ها شد.

کد خبر 6095123

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش کشت گلخانه ای در شهریار
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • نصب ۱۰ ایستگاه هوشمند آب و هواشناسی در شهرستان زرند
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • پیگیری اعطای زمین و تسهیلات مسکن در روستاهای دامغان
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • جوانه زدن ۷۵ درصد محصول باغات دیم زمین‌های شیب دار شهرستان اردل
  • سطح زیرکشت کلزا در آذربایجان‌غربی ۲ برابر شد/پیش‌بینی برداشت حدود ۱۲ هزار تنی
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر