Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید رضا صدرالحسینی، کارشناس روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره زمزمه‌های بازگشت آمریکا به برجام، گفت: سیاست خارجی جو بایدن باید به وسیله تجربه شکست خورده ترامپ تغییر اساسی کند؛ به عبارت دیگر بایدن باید احترام متقابل در روابط بین المللی و احترام به قواعد و روند‌های بین المللی را در دستور کار خود  قرار دهد، به ویژه در مقابل ملت شجاع و مقاوم جمهوری اسلامی ایران این مسئله بیشتر حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از سوی رسانه‌های این کشور معرفی شده است، تصریح کرد: ناظران سیاسی معتقدند تغییر آدم‌ها در کاخ سفید برای ملت ایران هیچ تفاوتی نمی‌کند، چراکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران کاملا مشخص است و این دولتمردان آمریکا هستند که باید به جای سیاست تحریم، فشار و قلدری در برابر ملت ایران، احترام متقابل را پیش بگیرند و در چارچوب قواعد بین المللی رفتار کنند.

افراد حاکم در سیاست خارجی کاخ سفید،  به فشار حداکثری بر ایران اعتقاد داشتند

صدرالحسینی ادامه داد: رئیس جمهور منتخب آمریکا باید از چهار دهه استقامت و سربلندی ایران به رهبری امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عبرت بگیرد و به اشتباهات خود پی ببرد و نسبت به تروریسمی که علیه مردم ایران انجام شده است، عذرخواهی کند، همانگونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان زنده و تلویزیونی به خوبی و روشنی بیان کردند؛ «سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال آمریکا، حساب شده و مشخص است و با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند، ممکن است با آمدن یا نیامدن یک فرد اتفاقاتی بیفتد، اما به ما هیچ ارتباطی ندارد و در سیاست جمهوری اسلامی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

کارشناس روابط بین‌الملل در مورد سیاست خارجی بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا و رویکرد او در برابر جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: با توجه به اینکه نتیجه انتخابات آمریکا مشخص و جو بایدن مستأجر جدید کاخ سفید شد، این نکته به عنوان یکی از سوالات اساسی به وجود آمده که سیاست خارجی جو بایدن و آمریکا باید در مقابل جمهوری اسلامی ایران چگونه باشد؟

صدرالحسینی اضافه کرد: با نگاهی به سیاست خارجی غلط ترامپ متوجه می‌شویم که افراد حاکم در سیاست خارجی کاخ سفید، کسانی بودند که به سیاست خارجی منقبض و فشار حداکثری به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد داشتند.

بیشتر بخوانید

چالش‌های پیش روی رئیس جمهور جدید آمریکا/ واشنگتن در تمام نقشه‌هایش شکست خورد 

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با افزایش تجربه و گذشت زمان، ترامپ متوجه می‌شد که سیاست خارجی او در مقابل نهاد‌های بین المللی و جمهوری اسلامی ایران غلط است و با تغییر کارگزاران سیاست خارجی تلاش می‌کرد کاستی‌های سیاست خارجی خودش را مرتفع کند، اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران، این شکست به اثبات رسید.

رفتار بایدن می‌تواند در رفتار متقابل ایران تأثیر بگذارد

صدرالحسینی تاکید کرد: در دوران ترامپ ۷ تحریم علیه ملت ایران در چارچوب فشار حداکثری انجام شد که هدف ترامپ، دولت او و دستگاه سیاست خارجی‌اش، براندازی نظام و تغییر رفتار ایران بود، اما با هدفی آشکار آن هم کشاندن ایران به پای میز مذاکره این فشار‌ها ایجاد شده بود.

او افزود: ترامپ با توجه به این نگرش و رفتار در برابر جمهوری اسلامی ایران از کاخ سفید خارج می‌شود، اما در رفتار و عملکرد جمهوری اسلامی ایران هیچ تغییری ایجاد نشد و موضوع مذاکره که برای دولت آمریکا هم در دولت اوباما و هم ترامپ اهمیت ویژه‌ای داشت انجام نگرفت.

صدرالحسینی تاکید کرد: ملت ایران؛ تحقیر، بی احترامی و رفتار غیر متعارف بین المللی را نمی‌پذیرند، از این رو رفتار بایدن می‌تواند در رفتار متقابل ایران تأثیر بگذارد.

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که اگر در روابط بین الملل، روابط متوازن و قانونمند حاکم باشد، می‌تواند در دو حوزه امنیت ملی و تامین منافع ملی ایران و منطقه بهترین بازیگر باشد. از این رو تجربه شکست خورده ترامپ حتما باید مد نظر بایدن قرار گیرد؛ جمهوری اسلامی ایران در تجربه ۴۲ ساله خویش ثابت کرده است با برنامه‌ای مشخص و وجود کارگزاران متعهد و متخصص در امور بین الملل دارای رفتاری منطقی، عزتمند و متکی به ملت خود بوده است.

او با مورد خطاب دادن جو بایدن، تاکید کرد: بایدن باید عزتمندی ملت ایران و اعتماد به نفس این ملت را در سیاست خارجی خود در منطقه غرب آسیا به طور کامل مد نظر داشته باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و آمریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ جو بایدن جمهوری اسلامی ایران روابط بین الملل سیاست خارجی بین المللی رئیس جمهور ملت ایران کاخ سفید جو بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۵۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران

دانشجویان دانشگاه تهران امشب بعد از نماز مغرب و عشاء با حضوری پرشور در اعتراض به سرکوب دانشجویان آزادی خواهتوسط حکومت های غربی در مقابل دانشگاه تجمع کردند.

به گزارش ایسنا، محمد علی زلفی گل در اجتماع دانشجویان مقابل دانشگاه تهران در انتقاد به رفتار دولت های غربی نسبت به اعتراض دانشگاهیان به جنایت های رژیم صهیونیستی تاکید کرد: ای دنیا حرمت دانشگاه های ما در عین آزاداندیشی را ببینید، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به داخل دانشگاه ها را منع کرده است، قانون جمهوری اسلامی اجازه ورود نیروهای نظامی و انتظامی را به داخل دانشگاه ها نمی دهد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که ما دیدیم که چگونه نیروهای نظامی و امنیتی کشورهایی که ادعای حقوق بشر دارند و خود را مهدی آزادی بیان می دانند، دیدید چگونه با دانشجویان معترض، حق گو و حق طلب برخورد می کنند. ای مردم جهان ببینید و برای قوانین پیشرفته جمهوری اسلامی احترام ویژه قائل شوید. ای مردم دنیا و جامعه دانشگاهی دنیا ببینید در جمهوری اسلامی جامعه فهیم و فرهیخته دانشگاهی از چنان حرمتی برخوردار است که محیط دانشگاه ها نیروهای امنیتی در بدترین شرایط اجازه ورود ندارند و خودتان را با جمهوری اسلامی مقایسه کنید که از چه آزادی های برخوردار است.

وزیر علوم تاکید کرد: ای مردم جهان ببینید و مقایسه کنید که جمهوری اسلامی برای آزاداندیشی، حق گویی و حق طلبی چه حرمتی قائل است و کشورهای سلطه گر که ادعای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر دارند، چگونه برخورد می کنند. ما از وجدان بیدار جامعه   جامعه دانشگاهی، استادان و دانشجویان سراسر دنیا به ویژه آمریکا، فرانسه، استرالیا، کشورهای عربی که حاضر شدند از مظلوم دفاع کردند و با ظلم مقابله می کنند سپاسگزاریم و وجدان بیدار شما را تمام قد می ستاییم و تمام قد با شما در عرصه حضور داریم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: ای مردم دنیا و سازمان ملل اعتراض جامعه فرهیخته را ببین و در مقابل ظلم و ستم از خود حساسیت نشان بده از جامعه دانشگاهی بیاموز در مقابل ستم و در حمایت از ستم دیدگان به میدان بیا و در اسرع وقت تصمیماتی بگیر تا در آینده شرمنده نباشی. ای مردم آزاده دنیا به میدان بیایید در مقابل ظلم؛ ستم، کودک کشی، کشته شدن غیرنظامیان بایستید اگر دیر تصمیم بگیرید در آینده شرمنده دنیا و مردم ستم دیده غزه خواهید شد.

دیگر خبرها

  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • تمامیت‌خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش‌کنی صهیونیست است
  • تمامیت خواهی پارلمان اروپا فقط برای دلخوش کنی صهیونیست است
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • آصفری: بلندتر شدن دیوار بی‌اعتمادی نتیجه سیاست‌های اتحادیه اروپا در قبال ایران است
  • روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است