Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مهدی قاسمی کیا، رئیس شبکه دامپزشکی کوهبنان با تاکید بر اینکه پیشگیری همیشه و همواره مقدم بر درمان است، گفت: با توجه به شروع فصل ســرما و آغاز مهاجرت پرندگان ، به عنوان مخزن احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان احتمال شیوع این بیماری بیشتر می‌شود؛ بنابراین ما آمادگی کامل داریم به صورت شبانه روزی از انتقال احتمالی این بیماری به مراکز پرورش طیور شهرستان جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به اینکه این بیماری مهم و خطرناک می‌تواند اقتصاد شهرستان را تحت تاثیر قرار دهد، بر ضرورت گشت‌های تیمی مشترک واکنش سریع و اقدام به موقع و ارسال نمونه‌های مشکوک و تلف شده در کوتاه ترین زمان ممکن به اداره کل دامپزشکی استان کرمان تاکید کرد.

قاسمی کیا بیان کرد: همه ساله با آغاز فصل سرما، موضوع شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کانون‌های تجمع پرندگان و مرغداری‌ها به عنوان یکی از مسائل جدی شهرستان مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چرا که این بیماری، علاوه بر وارد کردن خسارات زیاد به پرورش دهندگان، مخاطراتی نیز برای انسان به همراه دارد.

او به پرورش‌دهندگان مرغ خانگی توصیه کرد: در این فصل با محصور کردن طیور خانگی و جلوگیری از تماس آن‌ها با پرندگان مهاجر به توصیه‌های کارشناسان شبکه‌های دامپزشکی توجه کنند.

رییس دامپزشکی شهرستان کوهبنان افزود: تاکنون در استان و سطح کشور، هیچ‌گونه موردی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

او بیان داشت: آنفلوآنزای فوق حاد طیور، بیماری ویروسی است که در بین حیوانات و بیشتر از همه در میان پرندگان مشاهده می‌شود و این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت باعث همه‌گیری در میان آن‌ها می‌شود.

قاسمی کیا تصریح کرد: پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهم ترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و به وسیله آن‌ها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله بیمار به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

او همچنین افزود: در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پر‌های پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث تلف شدن شمار زیادی از آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام / م 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آنفلوانزای فوق حاد پرندگان دامپزشکی استان آنفلوآنزای فوق حاد فوق حاد پرندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۱۵۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود

بر اساس اعلام جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، شهروندان گوشت قرمز را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت‌های بازرسی‌نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود.

قصاب‌ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند؛ بنابراین این افراد باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجتناب کرده و افراد فعال در کشتارگاه‌ها هم باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

گوشت‌هایی که خارج از زنجیره تولید دامپزشکی ذبح می‌شود اگر علائم بیماری نداشته باشد، بهتر است قبل از مصرف، برای از بین رفتن میکروب بیماری‌های احتمالی مشترک بین انسان و دام، به مدت ۲۴ ساعت داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • یک میلیون و ۹۰۰ هزار نوبت سر دام در اراک ایمن سازی سازی شد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • دیدار چهره به چهره رییس دادگستری شهرستان کوهبنان با زندانیان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره