Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-27@09:30:03 GMT

میهمانان جدید کاخ سفید و تردیدهای عبری- عربی

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۰۷۷۸

میهمانان جدید کاخ سفید و تردیدهای عبری- عربی

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری الجزیره، تاخیر رژیم صهیونیستی در تبریک به رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده بیانگر عدم اطمینان این رژیم درباره آینده روابط با واشنگتن در دوره رئیس جمهور دموکرات آمریکا  و نیز پیش بینی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از سیاست بایدن در قبال مسئله فلسطین و پرونده ایران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که رابطه میان آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار عمیق تر و مستحکم تر از اختلافات میان نتانیاهو و بایدن است. اما با وجود چهره حمایتی و طرفدار اسرائیل که جو بایدن از خود به نمایش گذاشته  کابینه نتانیاهو خیلی خوب نقش کلیدی بایدن در پشت صحنه فشارها برای صدور قطعنامه ۲۳۳۴ علیه شهرک‌سازی های رژیم صهیونیستی را می آورد.  در سال ۲۰۱۶ و در آستانه آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیش نویس این قطعنامه توسط آمریکا تهیه شد و جو بایدن شخصاً شماری از سران جهان از جمله رئیس جمهور اوکراین را قانع به حمایت از آن کرد.

الجزیره نوشت: تحلیلگران صهیونیست همگی اتفاق نظر دارند که خروج ترامپ از کاخ سفید ضربه دردناکی به نتانیاهو و راست افراطی‌های رژیم صهیونیستی خواهد بود؛ اما آنها با این نظریه که با پیروزی بایدن حمایت ایالات متحده از رژیم اسرائیل و برتری نظامی و امنیتی و حتی دیپلماتیک آن و موقعیت این رژیم در خاورمیانه به خطر می‌افتد مخالف هستند.  به گفته کارشناسان رژیم صهیونیستی بعید نیست که دولت جدید کاخ سفید برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی صهیونیست‌ها در همه موارد مربوط به مسئله فلسطین و شرایط منطقه‌ای و تجدید نظر در طرح موسوم به معامله قرن کابینه نتانیاهو را تحت فشار قرار دهد ؛ اما با این وجود تل‌آویو پیش بینی می کند که جو بایدن نیز سیاست عادی‌سازی کشورهای عربی با اسرائیل را ادامه دهد.

به گزارش الجزیره، در همین زمینه إيتمار آيخنر،  خبرنگار سیاسی روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارانوت معتقد است که رژیم صهیونیستی در حال آماده سازی خود برای بازگشت دموکرات ها به کاخ سفید است، اما از نظر او ورود بایدن به کاخ سفید ضرورتا منجر به بازگشت درگیری های دولت اوباما با تل‌آویو نخواهد شد. این روزنامه‌نگار صهیونیست در عین حال اظهار داشت که رابطه میان بایدن و نتانیاهو به دلیل رفتارهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دوره اوباما و اقدامات وی ضد دموکرات ها در انتخابات دوره قبل خیلی نرم نخواهد بود.  به اعتقاد وی ترس اصلی کابینه نتانیاهو آن است که اختلاف  قابل پیش بینی میان آنان و دولت دموکرات جدید آمریکا ناشی از اختلافات حزب نتانیاهو با کسانی باشد که بایدن آنها را برای مدیریت پرونده ارتباط با رژیم صهیونیستی و روند سازش با فلسطینیان به اضافه پرونده هسته‌ای ایران تعیین می‌کند.

الجزیره افزود: بدون شک این افراد از اعضای دولت باراک اوباما هستند که خاطرات بسیار بدی از بنیامین نتانیاهو و سخنرانی وی در کنگره در سال ۲۰۱۵ دارند؛ زمانی که نتانیاهو اوباما را به چالش کشید و خواستار توقف تلاش‌های کاخ سفید در آن زمان برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران شد. البته این شکاف‌ها میان بنیامین نتانیاهو با حزب دموکرات آمریکا تنها در این مسائل محدود نمی‌شود.  اعضای دولت اوباما هرگز فراموش نمی‌کنند که در مارس 2010 لی یشای، وزیر داخلی وقت  رژیم صهیونیستی هنگام بازدید جو‌بایدن  از اراضی اشغالی که در آن زمان به عنوان معاون اوباما فعالیت می کرد،  خبر ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی برای گسترش شهرک سازی در رمات شلومو  در قدس اشغالی را به او داد که همچون خنجری  توسط نتانیاهو به پشت بایدن زده شد و  سفر منطقه او را خراب کرد.

طبق اطلاعات پایگاه خبری شبکه الجزیره رئیس جمهور منتخب ایالات متحده قصد ندارد سفارت آمریکا را از قدس اشغالی به تل‌آویو برگرداند اما ادامه حضور سفیر آمریکا در این شهر قطعی نیست. ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی نشان می دهد که جو بایدن دستور تاسیس مجدد کنسولگری آمریکا در قدس اشغالی را که مسئول روابط با فلسطینی‌ها بود صادر خواهد کرد. همچنین طبق این ارزیابی‌ها بایدن قصد دارد کمک‌های مالی آمریکا به فلسطینیان را که در دوره ترامپ به حالت تعلیق درآمده بود تمدید و سفارت فلسطین را در واشنگتن بازگشایی کند؛ زیرا همه این اقدامات در راستای بازگرداندن اعتماد فلسطینی‌ها به ایالات متحده به عنوان یک واسطه عادلانه برای حل درگیری آنها با صهیونیستها است.

به نوشته الجزیره، یوسی ورتر  تحلیلگر امور حزبی در روزنامه صهیونیستی هآرتص گفت، از برجسته ترین موضوعاتی که اسرائیل را نگران می‌کند نحوه برخورد رئیس جمهور منتخب آمریکا با پرونده هسته‌ای ایران است؛ چرا که بایدن قبلا گفته بود اگر تهران به توافق هسته‌ای برگردد ایالات متحده نیز به آن می‌پیوندد و تحریم‌ها را به طور ضمنی لغو می کند.  این تحلیلگر صهیونیست معتقد است که دیگر کاخ سفید خانه دوم سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن نخواهد بود و سفیر جدید آمریکا در اراضی اشغالی همچون دیوید فریدمن در قالب یک شهروند صهیونیستی حاضر نمی‌شود.  وی در پایان خاطر نشان کرد که نتانیاهو بسیار خوش شانس است که اجرای طرح الحاق را آغاز نکرد، زیرا موجب تقابل احتمالی با دولت جدید آمریکا می‌شد.

اما عربستان سعودی نیز همانند رژیم صهیونیستی تاخیر قابل توجهی در ارسال پیام تبریک برای رئیس‌جمهور منتخب آمریکا داشت.

در این زمینه پایگاه خبری خلیج‌آنلاین گزارش داد، درحالی که سعودی‌ها هنگام پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال 2016 برای عرض تبریک به او عجله زیادی داشتند با گذشت نزدیک به 24 ساعت از زمان اعلام پیروزی جو بایدن هنوز به رئیس‌جمهور منتخب دموکرات آمریکا تبریک نگفته بودند.

پس از آن نیز مقامات سعودی در اظهاراتی محتاطانه تلاش کردند تا خود را در مقابل دولت جدید آمریکا قرار ندهند. بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان در واشنگتن از جمله سران سعودی بود که با اظهاراتی آمیخته با ترس و خشم گفت که روابط واشنگتن با ریاض از زمان  «فرانکلین دلانو روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا تاکنون بسیار دوستانه و با احترام بوده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند علت تاخیر عربستان در تبریک به بایدن به مواضع وی ضد سیاست‌های سعودی و «محمد بن سلمان» ولیعهد جوان این کشور باز می‌گردد.

 

منبع: الف

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی رژیم صهیونیستی رئیس جمهور منتخب ایالات متحده جدید آمریکا کاخ سفید جو بایدن هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۰۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن قصد خودکشی داشت!

به گزارش خبرآنلاین «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با یک برنامه رادیویی فاش کرد که در گذشته به سبب مرگ همسر اولش، «نیلیا» و دختر ۱۳ ماهه او، «نائومی» دچار افسردگی و افکار روانپریشانه همچون خودکشی و معتاد شدن به مشروبات الکلی شده بود.

به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل» بایدن در این مصاحبه که عمدتا با موضوع اتفاقات زندگی شخصی و دوره ریاست جمهوری او برگزار شد درباره افکار خود پس از مرگ آنها که در دسامبر ۱۹۷۲ رخ داد، گفت: «من می‌نشستم و به این فکر می‌کردم که فقط مشروب بخورم و معتاد به الکل شوم.»

به نقل از ایسنا بایدن در ادامه با گفتن اینکه فکر خودکشی نیز به سرش زده بود، گفت: «برای اینکه خودکشی کنید لازم نیست دیوانه باشید.»

او ادامه داد: «من به این فکر می‌کردم که به پل یادبود دلاوِیر بروم و از آنجا به پایین بپرم.»

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های گذشته بارها گاف‌ها و رفتارهای غیرعادی و عجیب از او در برابر انظار عمومی سر زده و سلامت جسمی و روانی خود را زیر سوال برده در این مصاحبه مدعی شد کسانی که فکر خودکشی دارند را تشویق به روان درمانی می‌کند.

جو بایدن که لقب پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ ایالات متحده را به خود اختصاص داده، بیش از هر زمان دیگری به دلیل نزدیک‌تر شدن به انتخابات ۲۰۲۴ و هم‌چنین گاف‌های بی‌پایانش زیر ذره‌بین قرار دارد.

جو بایدن از ابتدای شروع ریاستش تاکنون گاف‌ها و حرکات نمایشی مضحکی را در مقابل حضار و بینندگان پخش زنده انجام داده است؛ این موارد از اشتباهات لفظی گرفته تا افتادن روی صحنه و هم‌چنین هذیان‌گویی شهرت و محبوبیت رئیس‌جمهور آمریکا را به خطر انداخته است.

نشریه انگلیسی «سان» اخیرا با استناد به یک نظرسنجی تازه نوشت بسیاری از رای‌دهنگان آمریکایی نگرانند که «جو بایدن» پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا در صورت پیروزی مجدد در دور بعدی انتخابات، حین ریاستش فوت کند.

نشریه سان در این مطلب با اشاره به اظهارات رای‌دهندگان آمریکایی ‌نوشت:«بسیاری از آمریکایی‌ها خواستار پیروزی ترامپ هستند زیرا معتقدند او نسبت به بایدن قادر به انجام کارها است. آن‌ها به طور کلی رئیس‌جمهوری را می‌خواهند که به لحاظ ذهنی سالم باشد و بتواند پا به پای رهبران جهان قدم بردارد.»

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900091

دیگر خبرها

  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • دیدار بایدن و اردوغان به تعویق افتاد
  • اردوغان : نتانیاهو قصاب غزه است
  • اردوغان: حفاظت از قدس وظیفه ماست/ نام نتانیاهو به عنوان قصاب غزه در تاریخ ثبت شده است
  • رئیس‌جمهور آمریکا لایحه فیلترینگ یا فروش تیک‌تاک را امضا کرد
  • اعتراضات دانشجویی؛ واقعیت آمریکا بدون روتوش
  • بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است
  • بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد
  • پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است، باید استعفا کند
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند