Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا، خانم دبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ظهر امروز با  امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین الملل دیدار و گفت و گو کرد.

عبداللهیان در این دیدار به حمایت های مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم کشور دوست و برادر افغانستان و جایگاه مهم این کشور در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: عبور افغانستان از وضعیت موجود قطعا با همکاری کشورهای همسایه و تاثیرگذار منطقه و کنشگران جهانی ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از قانون اساسی افغانستان و ساختارهای دموکراتیک موجود باید در راستای مذاکرات بین الافغانی حفاظت شود.

امیرعبداللهیان به تحرکات اخیر رهبران و گروه‌های تروریستی به ویژه داعش درافغانستان اشاره کرد و  گفت: متاسفانه آمریکا از شرایط افغانستان سوء استفاده می کند تا جایی که برخی نظامیان آمریکایی به قاچاق گسترده موادمخدر از فرودگاه بگرام مشغولند در حالی که به ظاهر خود را از حامیان روند صلح معرفی می کنند.

وی افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می دانیم و از هرگونه اقدام سازمان ملل در جهت ایجاد امنیت، صلح و رفاه در این کشور مهم همسایه حمایت می کنیم.

عبداللهیان همچنین به برگزاری سه نشست پارلمانی کشورهای همسایه افغاستان در اسلام آباد، تهران و استانبول اشاره کرد و ادامه داد: روسای مجالس و اعضای پارلمان های کشورهای همسایه افغانستان نیز سهم مهمی در جهت کمک به روند صلح، امنیت و ثبات در افغانستان دارند.

دبورا لاینز نیز در این دیدار به پیشینه همکاری جمهوری اسلامی ایران و یوناما در حمایت از روند صلح درافغانستان اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان همسایه افغانستان و یک کشور استراتژیک ‌تاثیرگذار در منطقه، همواره کمک های شایانی در حمایت از مردم افغانستان داشته است.

وی افزود: حمایت‌های ایران از مهاجران و آوارگان افغان  و کمک به ایجاد راه و تامین انرژی افغانستان قابل تقدیر است.

لاینزبه شرایط حساس افغانستان و دوران گذار امنیتی و اقتصادی در این کشور اشاره کرد و گفت: ما به کمک همه احزاب، طرف ها، کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و بهبود شرایط اقتصادی برای ایجاد انگیزه در میان مردم این کشور نیاز داریم به ویژه اینکه شرایط همه گیری کووید ۱۹ از لحاظ اقتصادی مشکلات این کشور را دو چندان کرده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان به گفت وگوهای صلح افغانستان و برخی مشکلات اشاره کرد و ادامه داد: این انتظار وجود دارد که بازیگران منطقه ای و کشورهای همسایه به پیشبرد هر چه بیشتر و بهتر روند مذاکرات کمک کند.

وی با آرزوی بهبودی هرچه سریع تر برای رییس مجلس شورای اسلامی از بیماری کرونا، از ابتکار مجلس شورای اسلامی و پارلمان های همسایه افغانستان در برگزاری نشست پارلمانی کشورهای همسایگان افغانستان تقدیر کرد و گفت: شعار این نشست که راه مبارزه با تروریسم از طریق فقرزدایی و توسعه درمنطقه و به ویژه افغانستان می گذرد، ایده ای بسیار قوی و پسندیده ای است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: حسین امیر عبداللهیان کشورهای همسایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۰۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در گفت‌وگویی به تبیین آخرین وضعیت روابط تهران- کابل پرداخت.

به گزارش ایسنا، حسن کاظمی قمی در خصوص توجه خاص افغان‌ها به چابهار گفت: سیاست ما این بوده حوزه مکران و چابهار توسعه پیدا کند و برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال می‌کنیم.

وی در ادامه گفت: از جمله اقداماتی که در منطقه چابهار و مکران صورت می‌گیرد مسئله احداث فرودگاه بزرگ بین‌المللی است. ما به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی در منطقه چابهار هستیم.

کاظمی قمی در  گفت‌وگو با ایراف در خصوص حق‌آبه ایران و رویکرد نمایندگی ایران در مورد واکنش‌های دولت سرپرست افغانستان در این موضوع اشاره کرد: آنچه دارالحکومه انجام می‌دهد، برآمده از تصمیمی است که در دارالخلافه در قندهار گرفته می‌شود. رهبری طالبان اعلام کرد در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ باید حق آب مردم ایران را بدهند و حکم حکومتی داد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد روش برخورد ایران با طالبان تصریح کرد: در دوران حکمرانان جدید در افغانستان از مسیر اقدامات دیپلماتیک و سایر اقدامات حرکت می‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در خصوص خط راه‌آهن چابهار به افغانستان گفت: مسیر کریدور ترانزیت ایران-افغانستان، چین را به آب‌های آزاد و قاره اروپا و آفریقا وصل می‌کند. در چارچوب طرح یک راه یک کمربند، الان چینی‌ها دنبال می‌کنند، کریدور ایران-افغانستان مفهوم دارد.

وی اشاره کرد: احتمالاً نشست‌های سه جانبه‌ای را میان ایران-افغانستان-چین برگزار خواهیم کرد. کشورهای دیگر منطقه هم از این کریدور استقبال کرده‌اند. ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات و امنیت افغانستان است.

کاظمی قمی در پایان گفت: افغانستان مسیر دستیابی‌اش به آب‌های آزاد از ایران کوتاه‌ترین و امن‌ترین حتی اقتصادی‌ترین است. با توجه به شرایطی که امروز به ویژه با بحران اوکراین بوجود آمده، مسئله کریدورهای ترانزیت منطقه‌ای معنای جدی‌تری به خودش گرفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • از مردم افغانستان حمایت می کنیم
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • طالبان سه کشور همسایه را به حمایت از داعش متهم کرد | همسایه سوم کدام است؟
  • کاظمی قمی: نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • افغانستان ظرفیت توافقات با همسایگان را دارد
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد
  • کشف ۴۰۰ میلیارد کالای قاچاق در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در لرستان
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند