Web Analytics Made Easy - Statcounter

تغییر مسیر نرخ دلار در معاملات سومین روز هفته، باعث شده تا بسیاری از فعالان بازار ارز از دخالت و ممانعت دولت و بانک مرکزی بر سر راه نزولی دلار گلایه و انتقاد کنند.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اما دیری نپایید که بانک مرکزی وارد میدان شد و با انتشار بیانیه ای به شایعات مطرح شده در خصوص جلوگیری از کاهش نرخ ارز در بازار،  واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بانک با اشاره به اینکه بارها تاکید کرده است نرخ های ارز در بازار، نرخ های مطابق با بنیادهای اقتصاد نیست افزود: ریزش حدود ۲۵ درصدی نرخ ارز طی یک هفته در بازار بهترین دلیل برای اثبات تاثیرگذاری کاهش ریسک های غیراقتصادی بر روی کاهش قیمت بازار به سمت نرخ تعادلی پایین تر است. 

در ادامه این واکنش میرداماد نشینان آمده بود: "علی رغم روند نزولی اخیر در بازار که البته مانند هر روندی گهگاه با اصلاح روبرو می شود، برخی به غلط این گونه القا می کنند که سطوح مشخصی از نرخ بازار، کف قیمتی بانک مرکزی است و همچنین با انتشار اخبار و شایعات سعی در بر هم زدن چشم انداز کاهش ریسک های غیراقتصادی دارند تا به هر شکل ممکن از کاهش نرخ بازار جلوگیری کنند.

این گروه در صدد جبران زیان ناشی از فروکش کردن چشمگیر انتظارات منفی در بازار ارز کشور و متعاقبا سایر بازارها هستند. اما می توان تأکید کرد که روند نزولی شکل گرفته و ثبات در بازارهای دارایی علیرغم این گونه مقاومتها تداوم خواهد داشت. ضمن آن که بانک مرکزی انتظار دارد تا نهادهای مسئول، درپی شناسایی و معرفی گروه هایی باشند که با ایجاد این شایعات و القائات در تلاش هستند تا نگذارند کام مردم از ایجاد فضای باثبات در اقتصاد کشور شیرین شود. بانک مرکزی همزمان با روند کاهش ریسک های غیراقتصادی، با قدرت و توان بیشتری قیمت بازار را به سمت نرخ های پایین تر که متکی بر عوامل بنیادین اقتصاد است هدایت می کند و بدیهی است با استمرار عرضه بانک مرکزی، پتروشیمی ها، فولادی ها و سایر صادرکنندگان و گشایش های ارزی در جریان، بازار ارز از ثبات بیشتری برخوردار خواهد شد.

واکنش رئيس دفتر رئيس‌جمهو چه بود؟

اما پس از اطلاع رسانی بانک مرکزی در خصوص شایعه مطرح شده در فضای مجازی و بازار ارز، شاهد اظهارات محمود واعظي رئيس دفتر رئيس‌جمهور بودیم.

محمود واعظي اين ادعا یعنی «مانع‌تراشي دولت در مسير كاهش نرخ ارز» را كاملا غلط خواند و گفت: اين ادعايي است كه هر چند وقت يك بار از سوي برخي محافل عليه دولت مطرح مي‌شود در حالي كه هم طراحان و هم منتشركنندگان آن مي‌دانند چنين حرفي چقدر غلط، متناقض و بي‌اساس است. 

واعظي با بيان اينكه از زمان خروج آمريكا از برجام، دولت مستمرا در دو جبهه جنگيده است، خاطرنشان كرد: دولت از يك طرف با تحريم‌هاي بي‌سابقه آمريكا مقابله كرده تا جنگ اقتصادي تمام‌عياري كه عليه ايران آغاز كردند، خنثي شود، و از طرف ديگر در تمام اين مدت با سوداگران و كاسباني كه از شرايط تحريمي ارتزاق مي‌كنند، در نبرد بوده است. 

وي افزود: اين سوداگران تحت هر شرايطي به دنبال مطامع خود هستند و براي اين كار ابايي از بي‌ثبات‌سازي اقتصاد و ايجاد تنش و نوسان در بازاراهاي مختلف ندارند. به همين منظور هميشه در راستاي موفق نشدن سياست‌هاي ثبات‌ساز و كنترلي دولت حركت مي‌كنند. 

رئيس دفتر رئيس‌جمهور تامين كالاهاي اساسي مورد نياز مردم و تامين مواد اوليه كارخانجات را دو سياست مبنايي دولت در سالهاي تحريم دانست و خاطرنشان كرد: دولت همواره تلاش كرده كالاهاي اساسي مورد نياز مردم اولا به وفور و ثانيا با قيمت منطقي به دست آنها برسد، از سوي ديگر به دنبال اين بوده كه با تامين مواد اوليه كارخانجات، چرخ توليد در كشور متوقف نشود. 

اين عضو كابينه تدبير و اميد افزود: ادعاي تمايل دولت به گراني ارز در درون خود داراي تناقض است. دولتي كه تمام هم‌وغم خود را  بر كنترل قيمت كالاهاي اساسي و تامين مواد اوليه كارخانه‌جات قرار داده، چطور ممكن است متمايل به افزايش نرخ ارز باشد. دولت نه تنها از گراني ارز هيچ نفعي نمي‌برد، بلكه بارها كرده كه كه نرخ فعلي ارز را غيرواقعي و زيان‌بار مي‌داند.  

واعظي طرح چنين ادعايي عليه دولت را كاملا مغرضانه دانست و اذعان داشت:  اين تحليل مغرضانه زاييده ذهن كاسبان تحريم و سوداگراني است كه به دنبال متلاطم كردن جو بازارهاي مختلف و انحراف افكار عمومي هستند. 
رئيس دفتر رئيس‌جمهور در پايان خاطرنشان كرد: دولت همواره به دنبال ثبات در اقتصاد، مبارزه با تورم، كاهش فشارهاي معيشتي به مردم و رونق توليد بوده و از همين منظر، هميشه تلاش كرده از نرخ‌هاي غيرواقعي ارز فاصله گرفته و به سوي قيمت واقعي و همخوان با واقعيت‌هاي اقتصادي كشور حركت كنيم.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: کاملا هریس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن محمد رضا نجفی قیمت دلار بازار ارز بانک مرکزی کاملا هریس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 جو بایدن محمد رضا نجفی رئیس دفتر رئیس بانک مرکزی بازار ارز نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۱۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟

شاخص‌های ارزی در بازار روز گذشته به رشد نرخ خود ادامه دادند. به عقیده فعالان ارزی، نرخ دلار در بازار روز یکشنبه به کف حمایتی خود برخورد کرده و پس از آن به واسطه بازگشت خریداران به بازار تغییر روند داده است. به نظر می‌رسد بازار ارز پس از نوسانات قیمتی یک ماه اخیر اکنون به دنبال بازیابی کریدور آرامش است.

به گزارش دنیای اقتصاد، دامنه نوسانات نرخ ارز کوچک نشد. در حالی که انتظار می‌رفت پس از اتمام روند کاهشی بازار و اصلاح آن، نرخ شاخص‌های ارزی وارد بازه ثبات شود؛ قیمت این پول‌های خارجی در جریان یک روند افزایشی جدید قرار گرفتند. به عقیده برخی از تحلیلگران روند کاهشی به گونه‌ای بود که نقطه ورود مناسبی برای معامله‌گران به وجود آورد در نتیجه بسیاری از افراد در سطوح قیمتی کانال‌های ۶۰ و ۶۱ هزار تومانی اقدام به خرید کردند که این بالا رفتن میزان تقاضا منجر به رشد نرخ شد.

آمار و ارقام نشان می‌دهد که بازار ارز در یک ماه اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است. بر اساس نرخ‌های نقدی ثبت شده، قیمت این ارز از ابتدای سال تا روز ۲۶ فروردین ماه حدود ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده بود. این در حالی است که در صورت احتساب نرخ‌های فردایی، بازدهی دلار در بازه مذکور حدود ۱۶ درصد بود. اما پس از تخلیه هیجانات سیاسی، نرخ بازدهی این ارز از ابتدای سال، در روز‌های ابتدایی هفته جاری به زیر یک درصد رسید.

فعالان بازار عامل اصلی تشدید روند کاهشی را حمایت‌های بانک مرکزی می‌دانند. اکنون که از حجم سیگنال‌های منفی موجود در فضای اخبار کاسته شده به نظر می‌رسد بازار در حال بازیابی نقطه تعادل عرضه و تقاضا است. البته باید توجه داشت که در روز‌های اخیر مقامات بانک مرکزی اقدام به انتشار برخی سیگنال‌های مثبت کرده‌اند.

محسن کریمی، معاون بین‌المللی بانک مرکزی در حاشیه اجلاس بانک توسعه اسلامی گفت: «خوشبختانه اتفاقات خوبی در خصوص گشایش‌هایی برای آزادسازی منابع مسدود شده ما در برخی کشور‌ها که سال‌ها بود به کار گرفته نشده بود صورت پذیرفت که در آینده خبررسانی می‌شود.»

او در ادامه افزود: «بانک مرکزی در ماه‌های گذشته ۴۴۵ میلیون یورو از بدهی‌های سال گذشته ایران به بانک توسعه اسلامی را از محل منابع مسدود شده تامین کرد که این باعث شد فرصت‌های جدیدی برای تامین مالی‌های جدید این بانک صورت پذیرد. چون تا زمانی که ایران بدهی داشت عملا تامین مالی جدیدی صورت نمی‌گرفت.»

در سال گذشته نیز اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی و همچنین بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی توانست انتظارات تورمی بازار را برای مدتی کنترل کرده و زمینه‌ساز ورود نرخ ارز به بازه ثبات ۳ ماهه شود. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در بازار روز دوشنبه به رقم ۶۱ هزار تومان رسیده بود در عصر دیروز با رشدی هزار و ۵۵۰ تومانی در رقم ۶۲ هزار و ۵۵۰ تومان به فروش رسید. سکه طلا نیز در این روز با رشد قیمت چشمگیر ۲ میلیون و ۲۰ هزار تومانی در رقم ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.

دیگر خبرها

  • راهکار پایان دادن به تقاضای کاذب دلار
  • قیمت جهانی طلا به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید
  • وعده دلار ۱۰۰ هزار تومانی محقق نشد
  • چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • دلیل کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر چیست؟ همتی پاسخ داد
  • همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی: کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر به دلیل تزریق است اما این روش جواب نمی دهد / دولت از مردم عذرخواهی کند
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • ببینید | سیگنال مهم بانک مرکزی به قیمت دلار؛ خبرهای خوش در راه است؟