Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@23:24:54 GMT

چرا قیمت دلار افزایشی شد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۱۰۶۲

چرا قیمت دلار افزایشی شد؟

ساعت 24 - روز دوشنبه وبا توجه به صحبت های همتی رییس کل بانک مرکزی ونیز واعظی رییس دفتر رییس جمهور مبنی بر اینکه دولت دلارگران قیمت را نمی خواهد و در وضعیتی که انتظارات از بازار ارزکاهش قیمت دلار بود اما روندها برعکس شد.

روز دوشنبه قیمت دلار بخشی از کاهش روزهای قبل را جبران کرد. درباره دلایل این رخداد بحث های گوناگونی می شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی فعالان اقتصادی مثل پدرام سلطانی نایب رییس سابق اتاق بازرگانی می گوید دلیل برگشت نرخ دلار به سمت بالا این است که واقعا در کشور کمبود عرضه داریم. روزنامه جوان نیز در تحلیلی از برگشت روند دلار به مسیر افزایش را وجود نقدینگی قابل اعتنا در کشور می داند. در این گزارش تحلیلی می خوانیم:

اگر چه انتظار می‌رفت همزمان با هیجانات ناشی از انتخابات امریکا و تصورات پیرامون این موضوع که شاید تحریم‌ها با تغییرات ایجاد شده در امریکا برطرف شود، بازار ارز، طلا و سکه اصلاح قیمت کند، اما وجود پول قابل‌ملاحظه در اقتصادی که در رکود تورمی به سر می‌برد، موجب شد تا پول به بازارهای ارز، طلا و سکه ورود کرده و به‌طور مجدد نقش هیزم را برای داغ نگهداشتن تنور رشد قیمت در این بازارها بازی کند.بدین ترتیب یکی از دلایل عدم اصلاح بازار ارز، طلا و سکه مطابق با هیجان و تصورات عمومی ورود سرمایه‌گذاران و دارندگان نقدینگی به این بازارها بود، زیرا صاحبان نقدینگی از یک طرف می‌بینند که تورم ارزش پول آن‌ها را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر به جز بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه سایر بازارها همانند سهام، ملک، خودرو، لوازم خانگی و بانک را در رکود و گاهی اصلاح قیمت می‌دیدند، از این‌رو شاهد ورود نقدینگی به بازارها مذکور بودیم.کارشناسان اقتصادی بر این باورند که ریشه رشد هزار میلیارد تومانی حجم پول در اقتصاد ایران را باید در کسری بودجه دولت و بانک‌ها جست‌وجو کرد که این موضوع نیز به مقوله عدم بودجه‌ریزی عملیاتی و اصلاح نظام بانکی و تحریم‌های ظالمانه امریکا و ضعف سیاستگذاری باز می‌گردد.

از سوی دیگر برخی از تحلیلگران معتقدند ترخیص ۸ میلیون کالای موجود در گمرکات نیاز به ارز دارد که با توجه به عدم التزام اخذ کد رهگیری برای برخی از این کالاها عملاً فشار تقاضا بر بازار ارز از سوی واردکنندگان تشدید شده‌است.همچنین این مقوله را نباید فراموش کرد که برخی از دلالان علاقه داشتند نرخ ارز به ارقام پایین بیاید تا جهت سفته‌بازی خریداری کنند و به طور مجدد با بهای بالاتری ارز را بفروشند که به نظر می‌رسد نیروهای عرضه و تقاضا آن‌ها را نیز غافلگیر کردند.

در این بین بررسی میدانی بازار ارز نشان داد در روز یک‌شنبه هفته جاری بازار اندکی اصلاح کرد، اما روز گذشته در پی ورود نقدینگی به این بازار و افزایش خریدها به‌طور مجدد ارز با رشد قیمت مواجه شد به‌طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با حدود ۲هزار تومان افزایش به کانال ۲۶هزار تومان رسید. در صرافی‌ها نیز با همین مقدار افزایش، دلار با متوسط قیمت ۲۵ معامله شد.

برخی از کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رشد بهای ارز، طلا و سکه رشد هزار میلیارد تومانی حجم پول در اقتصاد و رکود سایر بازارها می‌باشد شاید اگر بودجه و بانک تراز مناسبی داشت و بازار سهام نیز به دلیل سوء‌تدبیر مدیریت با اصلاح کنونی مواجه نبود وضعیت بازارهای ارز، طلا و سکه نیز شکل دیگری بود، اما فی‌الحال بازارهای مذکور چشم پول را گرفته‌است و بس.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: بازار ارز قیمت دلار طلا و سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آفتاب‌‌نیوز :

 بازار امروز شاهد روند نزولی قیمت طلا و سکه نسبت به روز گذشته است.

آخرین نرخ اونس طلا

هر اونس طلا، امروز به ۲،۳۰۳ (دو هزار و سیصد و سه) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۰۴ درصدی داشته است.

آخرین نرخ گرم طلا ۱۸ عیار

قیمت طلا کاهش یافت و هر گرم طلا ۱۸ عیار، امروز به ۳،۴۱۲،۰۰۰ (سه میلیون و چهارصد و دوازده هزار) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۱.۳۶ درصدی داشته است.

قیمت مثقال طلا ۱۸ عیار امروز

همچنین هر مثقال طلا ۱۸ عیار با کاهش ۱.۲۱ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۱۴،۸۰۰،۰۰۰ (چهارده میلیون و هشتصد هزار) تومان معامله شد.

آخرین نرخ دلار مبادله‌ای

قیمت دلار مبادله ای، امروز به ۴۴،۴۳۷ (چهل و چهار هزار و چهارصد و سی و هفت) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، افزایش ۰.۲۷ درصدی داشته است.

آخرین نرخ یورو مبادله‌ای

یورو مبادله ای، امروز به ۴۷،۸۴۴ (چهل و هفت هزار و هشتصد و چهل و چهار) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، افزایش ۱.۰۸ درصدی داشته است.

آخرین نرخ پوند

پوند امروز با کاهش ۱.۸۱ درصدی، از ۷۸،۴۹۰ (هفتاد و هشت هزار و چهارصد و نود) تومان به ۷۷،۱۰۰ (هفتاد و هفت هزار و یکصد) تومان رسید.

آخرین نرخ درهم امارات مبادله‌ای

همچنین درهم امارات مبادله‌ای با افزایش ۰.۲۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۱۲،۱۰۰ (دوازده هزار و یکصد) تومان معامله شد.

آخرین نرخ لیر ترکیه

لیر ترکیه، امروز به ۱،۹۰۰ (یک هزار و نهصد) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۰.۷۸ درصدی داشته است.

قیمت دلار کانادا امروز

دلار کانادا امروز با کاهش ۳ درصدی، از ۴۶،۳۰۱ (چهل و شش هزار و سیصد و یک) تومان به ۴۴،۹۵۰ (چهل و چهار هزار و نهصد و پنجاه) تومان رسید.

آخرین نرخ دلار استرالیا

همچنین دلار استرالیا با افزایش ۰.۳۶ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۴۰،۶۰۰ (چهل هزار و ششصد) تومان معامله شد.

قیمت دینار عراق امروز

دینار عراق در بازار داخلی هم ۴۷ (چهل و هفت) تومان قیمت خورد.

آخرین نرخ سکه امامی

قیمت سکه امامی به ۴۱،۳۰۰،۰۰۰ (چهل و یک میلیون و سیصد هزار) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۱.۲۲ درصدی داشته است.

آخرین نرخ نیم سکه

نیم سکه، امروز به ۲۴،۰۰۰،۰۰۰ (بیست و چهار میلیون) تومان رسید که نسبت به ۳ روز پیش، کاهش ۱.۲۵ درصدی داشته است.

آخرین نرخ ربع سکه

همچنین ربع سکه با کاهش ۱.۹۷ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۱۵،۲۰۰،۰۰۰ (پانزده میلیون و دویست هزار) تومان معامله شد.

قیمت سکه گرمی امروز

همچنین هر سکه گرمی با کاهش ۱.۳۸ درصدی نسبت به ۳ روز پیش، ۷،۲۰۰،۰۰۰ (هفت میلیون و دویست هزار) تومان معامله شد.

منبع: دنیای اقتصاد

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار افزایشی شد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟