Web Analytics Made Easy - Statcounter

اکبر خدامی بر نبود عزم جزم برای جلوگیری از دلالی‌هایی که تولید کشور را فلج می‌کنند و گفت: دلیل گران تمام شدن هزینه‌ی پارچه چادر مافیاست؛ همه هم می‌دانند تلویزیون هم گفته مافیاست. مافیایی که ارزان می‌خرد گران به مردم می‌فروشد.

گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو- مائده باقرزاده؛ دکتر اکبر خدامی، عضو هیئت علمی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفتگو با خبرنگار فرهنگی دانشجو درباره ضعف‌های صنعت نساجی کشور و کارخانه‌های تولید پارچه چادر مشکی؛ یکی از علل نرسیدن کارخانه‌های نساجی به کیفیت مطلوب را ضعف در تحقیق و توسعه‌ی کار علمی می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با مثالی ضعف کلی در سازمان صنعت نساجی کشور را این‌گونه بیان می‌کند: «برای ساخت یک اتاق باید از سازمان نظام مهندسی مجوز و تاییدیه‌هایی گرفته شود، اما در ایران شخصی که می‌خواهد کارخانه‌ی نساجی را بنا نهد و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری نیز برای آن انجام می‌دهد، حتی یک مهندس ندارد تا کار به لحاظ فنی پیش رود؛ و در نتیجه کار‌ها به صورت ناقص انجام می‌شوند».
وارد کردن دانش فنی
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن رد کردن این که ما از ابتدا دانش فنی تولید پارچه مشکی داشتیم، این ادعا را شعاری خواند و گفت که ما قابلیت تولید نخ، رنگرزی و بافندگی پارچه چادر مشکی را نداشتیم و مرحوم مهندس دانایی و تیم‌شان در کارخانه حجاب شهرکرد به کمک کره‌ای‌هایی این کار را انجام دادند که بیش از یک سال در ایران بودند و علم و فن تولید پارچه چادر مشکی را به این کارخانه منتقل کردند. وی این طرح را دارای ایراداتی می‌دانست که باید دلایل آن از کارخانه حجاب شهرکرد پیگیری شود. کارخانه‌ی حجاب ذیل مجموعه‌ی بنیاد مستضعفان بوده که یک نهاد مردمی محسوب می‌شود و ابعاد این طرح باید برای مردم تشریح شود.   عملکرد تولیدی کارخانه حجاب شهرکرد
خدامی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود داشتن دانش فنی هنوز تولیدات پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب ده درصد نیاز کشور را تامین می‌کند و این که مشکل از کجاست، گفت: «تیم‌های بسیار قوی در کارخانه حجاب حضور داشتند که در کنار کره‌ای‌ها ایستادند و کار کردند و به این مرحله رسیدند که تولید باکیفیت داشته باشند. داشتن دانش فنی درست! اما من فقط یک سوال دارم؛ حمایتی که باید از لحاظ مالی صورت می‌گرفته، انجام شده است یا خیر؟»   وی در ادامه بر لزوم حمایت مالی تاکید، و اشاره کرد که دستگاه‌ها وارد شد و تولید با کیفیت داشتند، ولی ضعف کار در ورود محصول به بازار بود. به عقیده‌ی او برای تولید ادامه‌دار برنامه‌ریزی خوب نبوده است.     هم‌چنین بر نبود عزم جزم برای جلوگیری از دلالی‌هایی که تولید کشور را فلج می‌کنند تاکید کرد و تضاد منافع را عامل این دلالی‌ها دانست که به تبع خود عدم اشتغال، عدم درآمدزایی و عدم توسعه پایدار را برای کشور به ارمغان می‌آورند.   کیفیت محصولات تولیدی
این عضو هیئت علمی ضمن این که توانایی تولید پارچه چادر مشکی را در اختیار هر کارخانه‌ای نمی‌دانست، ادامه داد: «اصل تولید نخ پارچه چادر است و بعد تکمیل و رنگرزی‌اش را باید سیستم‌های مدرن کنترل کنند که دما و پی‌اچ مشخصی دارد که در نهایت باید مشکی مشکی باشد تا از محور سیاه و سفید انحراف نداشته باشد وگرنه هر خطایی در فرایند باعث می‌شود کیفیت مطلوب درنیاید. خوش‌بختانه حجاب شهرکرد به این دانش رسیده و اگر این را می‌گویند باید نمونه محصول بیرون بدهند».   او مسئله‌ی مهمی که مغفول مانده است را ذیل بحث آر اند دی (R&D) مداوم روی محصولات بیان کرد که واحد تحقیق و توسعه باید روی این مسئله کار کند و بازخورد به خط تولید بدهد و در نهایت با ارزیابی کیفیت متوجه شود مشکل از کجا حادث شده است، سپس سیستم را اصلاح کنند. زیرا با تغییرات مخالفت می‌شود و این کم‌جرئتی به دلیل ضعف علمی آن‌هاست.   مافیایی که ارزان می‌خرد
خدامی علل گران تمام شدن پارچه‌ی چادر مشکی را نه در گران بودن مواد اولیه، که در گران بودن تجهیزات و دانش فنی تولید آن دانست و اذعان داشت: «پارچه چادر مشکی جنسش پلی استر است. پلی استر گران نیست، دانش فنی تولیدش بالاست، ولی هزینه مواد اولیه این‌قدر نیست و دلیل گران تمام شدن هزینه‌ی پارچه چادر مافیاست؛ همه هم می‌دانند تلویزیون هم گفته مافیاست. مافیایی که ارزان می‌خرد گران به مردم می‌فروشد».     وی علت ارزان‌تر بودن تولید در کشور‌های خارجی را در این دانست که آن‌ها تمام تجهیزات را در اختیار دارند و در مقیاس انبوه تولید می‌کنند.   کار بخش دولتی تمام شده است
خدامی در پایان مسئولیت‌ها را متوجه بخش خصوصی کرد و در این قسمت تنها مطالبه‌اش از دولت این بود که اجازه بدهد بخش خصوصی کارش را بکند و تنها سعی داشته باشد نوسان قیمت را کنترل و برایش برنامه‌ریزی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چادر چادر مشکی تولید چادر پارچه چادر مشکی کارخانه حجاب چادر مشکی تولید پارچه دانش فنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۱۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، حسین اصغری، درباره چرایی افزایش قیمت پیاز گفت: درحال‌حاضر برخی از محصولات کشاورزی از مناطق جنوبی کشور از جمله منطقه جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، فارس و... تامین می‌شود و بارندگی‌های شدید در دهه سوم فروردین‌ماه موجب توقف برداشت پیاز به صورت مقطعی شده است.

وی با بیان اینکه ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، گفت: البته هزینه تولید در فصول سرد بسیار بالاتر است.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: با توجه به برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی در مصرف آب، کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی و افزایش عملکرد در واحد سطح در اولویت اجرا قرار دارد.


وی عنوان کرد: برنامه تولید محصول پیاز با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به صورت چهار فصل تهیه و جهت اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های تولیدکننده ابلاغ می‌شود. برهمین اساس برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳ – ۱۴۰۲) محصول فوق ذکر براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است و براساس این برنامه در محصول تولید زمستان سطح زیر کشت ۱۳هزارو۴۵۰ هکتار با برآورد تولید ۶۴۴هزارو۳۰۰ تن و تولید بهار نیز سطح زیر کشت ۱۲هزارو۲۰۰ هکتار و تولید ۵۷۱هزار و۲۲۰ تن خواهد بود.

وی همچنین اضافه کرد: تولید محصول در زمستان حدود ۸۰۹ هزار تن بوده و تولید بهار بیش از ۶۱۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود که نسبت به برنامه ابلاغی افزایش تولید مشاهده می‌شود.

مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه گفت: برنامه تولید محصول در فصل تابستان و پاییز امسال نیز با هدف‌گذاری یک میلیون و ۶۶۶ هزار و۸۲۰ تن ابلاغ و پس از تولید به بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی میانگین قیمت محصول پیاز در فروردین‌ماه امسال در مزرعه حدود ۱۴هزار تومان بوده است.

گفتنی است، براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو پیاز به بیش از ۳۰ هزارتومان رسیده و تا ۳۸ هزار تومان هم بالا رفته است.

دیگر خبرها

  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • ارزش صادرات فرش ماشینی به ۲۸۰ میلیون دلار رسید
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟