Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - کشور به ویژه منطقه کاشان سرشار از منابع سنگ‌های تزئینی است اما سیاست‌های غلط دولت این معادن را به زمین زده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کاشان ، نعمت‌های خدادادی در سراسر کشور باعث شده است تا ایران در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن داشته باشد و از سوی دیگر نیز موجب اشتغال، کارآفرینی و رشد و پویایی اقتصاد می‌شود و خوشبختانه شهرستان کاشان نیز از این نعمات الهی بهره‌مند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرستان  پتانسیل خوبی در حوزه سنگ‌های تزئینی دارد اما متأسفانه ساز و کار به گونه‌ای نیست که از معدن این بخش به صورت شایسته بهره‌برداری شود و همچنان همچون گنجی نهفته در دل کوه پنهان است در حالی که می‌توان درآمد سرشاری را از این بخش کسب کرد و از سوی دیگر اشتغال در کاشان را سر و سامان بخشید.

بهرام شکوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه سنگ‌های تزئین جزء سنگ‌های معدنی و از ذخائر کشور محسوب می‌شود، اظهار داشت: وال استریت ارزش منابع کشور را 27.3 تریلیون دلار ارزیابی کرده و ما در رتبه پنجم دنیا قرار داریم و بیش از سه میلیارد تن ذخیره قطعی داریم و پنج میلیارد تن ذخائر قطعی و احتمالی است که هنوز کشف نشده است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان نیز استان‌های پر پتانسیل در سنگ‌های تزئینی است، افزود: استان‌هایی نظیر استان مرکزی در این زمینه از ظرفیت بالایی برخوردار است و بیشتر کارخانه های فرآوری سنگ در استان اصفهان وجود دارد و شهرستان کاشان نیز از این پتانسیل برخوردار است اما متأسفانه نزدیک به 50 درصد معادن مربوط به سنگ‌های تزئینی تعطیل شدند و مسائل و مشکلات زیادی دارند که یکی از مسائل مهم آنان مسئله مالی چه در حوزه سرمایه در گردش و چه در خرید تجهیزات است و در بخش زیرساخت‌ها نیز مشکلاتی دارند.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن انتقاد از اجرای عوارض غیرکارشناسی بر روی معادن سنگ‌های تزئینی ابراز داشت: یک نسخه واحد برای تمامی معادن پیچیده شد و حوزه سنگ‌های تزئینی تحت تأثیر قرار گرفت و این موضوع تحت عنوان جلوگیری از خام فروشی اتخاذ شد که امیدواریم با تجربه وزیر صمت این مشکل را حل کرد.

وی با بیان اینکه با وجود این ذخائر تولید 9 میلیون تن را تحقق بخشیدیم، گفت: بیشترین میزان تولید سالانه بیشتر از 15 میلیون تن نبوده و این بدین معنی است که ذخائر سنگی ما تا 400 سال آینده پاسخگو است و اکثر این سنگ‌های تولیدی تا حدود 93 درصد در داخل کشور مصرف می‌شود و تنها هفت درصد به صورت فرآوری نشده صادر می‌شود.

حجم سرمایه‌گذاری در معادن استان آذربایجان‌غربی افزایش یافت وزیر صمت: عده‌ای به فعالیت رانتی عادت کرده‌اند؛ آنها را حذف می‌کنیم/ مهلت 3ماهه به معادن غیرفعال و برخورد با امضاهای طلایی زنجان| سهم 12 درصدی معادن از حقوق دولتی در کجا هزینه می‌شود؟

شکوری با بیان اینکه ارزآوری بیش از سالانه 350 میلیون دلار نبوده است، تصریح کرد: کشور ترکیه که ذخائر آن تقریبا با ایران یکی است، بیش از 75 درصد از تولید سنگ خود را به صورت خام صادر می‌کند و درآمد حاصل از این تولید و صادرات بیش از پنج میلیارد دلار است چراکه کل گردشگری سنگ در دنیا 24 میلیارد دلار است و توانسته 20 درصد از این بازار را به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه دلیل این خام فروشی تغییر ذائقه و سلیقه مردم است، تأکید کرد: کالاهای جانشین زیادی برای سنگ آماده و اگر این کالا ارزشمند استفاده نشود در آینده ارزش خاصی پیدا نمی‌کنند و بر همین اساس این کشورها سنگ های تزئینی را با توان خود فرآوری و بخشی را به صورت خام صادرات می‌کنند و از این رو نمی‌توان برای تمامی سنگ‌های معدنی نسخه واحدی را پیچید.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران ضمن تأکید بر نقش تاثیرگذاری شرکت‌های دانش بنیان در سنگ‌های معدنی به ویژه سنگ‌های تزئینی افزود: امروز هرچه قدر با استفاده از دانش جدید و علوم دانش بنیان بتوانیم ضایعات را به صف برسانیم توانستیم بهره‌وری را افزایش بدهیم و بر همین اساس برخی از طراح‌ها به گونه‌ای سنگ های غیرقابل فروش را طراحی می‌کنند که بازار بسیار خوبی را برای آنان ایجاد کرده است.

وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص تسهیلات کرونایی به حوزه صنایع معدنی و سنگ تزئینی گفت: از آنجا که مردم عادی نیز حتی از منافع و تسهیلات کرونایی استفاده نکرده‌ است توقعی نیست که این حوزه نیز از تسهیلات استفاده برده باشند؛ دولت ما دولت بزرگی شده است و هزینه‌های جاری کشور بسیار زیاد شده است و باید به سمت کوچک کردن دولت باشیم و بخش خصوصی را نیز تقویت کنیم.

تعریف درستی از خام فروشی نداریم

کامران وکیل نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن اشاره به زنجیره ارزش حوزه سنگ‌های معدنی اظهار داشت: در سنگ‌های تزئینی همین که سنگ از دل معدن به سلامت استخراج می‌شود خود به نوعی فرآوری است چرا هیچ قسمتی پر ریسک تر از مرحله اول نیست و بر همین اساس سنگی که از معدن استخراج می‌شود یک نوع فرآوری است و بعد از این مرحله هنوز ده‌ مرحله دیگر وجود دارد.

وی با بیان اینکه استخراج سنگ تزئینی به نوعی فرآوری است و اصطلاح خام فروشی به نوعی صحیح نیست، افزود: دلیل اینکه حلقه‌های بعدی فرآوری در همان استان شکل نگرفته به نظر من به دلیل سیاست‌های غلط دولت است و به بهانه حمایت از صنایع داخلی جلوی واردات کالای خارجی را گرفتند و وقتی تولیدکننده داخلی با افزایش تعرفه حمایت شد به کیفیت اهمیت نمی‌دهد.

دبیر اتحادیه‌های سنگی های معدنی ایران با بیان اینکه موضوع در حوزه‌های مختلف از جمله سنگ معدنی و تزئینی وجود دارد، اظهارداشت: بسیاری از صنایع ایران که در گذشته صادرکننده و حرفی برای گفتن داشتند امروز به دلیل سیاست‌های غلط کیفیت آنان کاهش و به ورشکستگی گرایش پیدا کردند و ضربه سختی به آنان وارد شده است‌.

وی با بیان اینکه افزایش تعرفه در راستای حمایت از محصولات داخلی سیاستی بسیار غلط است، گفت: به دلیل اینکه بازار سنگ ایران رقیب خارجی ندارد و محصولات با هر کیفیتی به فروش می‌رسد تولیدکنندگان زیاد به کیفیت اهمیت نمی‌دهند در حالی که نمی‌توانند در بازار کشورهای خارجی رقابت کنند و دلیل آن هم این است که اقتصاد ما فلج و مریض است.

گزارش از زهرا جمالی

انتهای پیام/801/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سنگ های تزئینی سنگ های معدنی سیاست های غلط خام فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۱۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ کارشناسان عوامل مختلفی را در دستیابی کشورمان به رشد اقتصادی مطلوب در سال گذشته موثر می‌دانند. از شواهد این طور برمی آید که صنایع نفت و گاز در این حوزه پیشرو بوده اند و بیشترین اثرگذاری را در رشد اقتصادی کشور داشته اند.

کارشناسان معتقدند، سیاست گذاری‌های فعال و صحیح، اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی از جمله مهم‌ترین متغیر‌ها برای دستیابی به رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور بوده است. آنان تأکید دارند که باید رشد را به دیگر حوزه‌های اقتصادی و صنعتی کشور نیز ببریم و شاهد یک رشد منسجم در اقتصاد کشور باشیم.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ با افزایش قابل توجه نسبت به سال قبل از آن به ۵.۴ درصد رسید. این صندوق گزارش رشد ۳.۸ درصدی را برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۲ اعلام کرده بود.

صندوق بین المللی پول همچنین پیش بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۴ را نسبت به گزارش سه ماه پیش خود افزایش داد و به ۳.۷ درصد رساند. در گزارش ماه اکتبر این سازمان، رشد ۲.۵ درصدی برای اقتصاد ایران طی سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده بود.

رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی در شرایطی برای کشورمان محقق شده است که تحریم کنندگان منتظر فلج شدن اقتصاد ما بودند. نظرات محمدعلی خطیبی، نماینده سابق کشورمان در اوپک را در ادامه در خصوص رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی که اخیراً صندوق بین المللی پول اعلام کرد، می‌خوانید.

خطیبی در گفتگو با تابناک اقتصادی با اشاره به این موضوع که وقتی دولت فعلی روی کار آمد، میزان فروش نفت کشور بسیار اندک بود، تصریح کرد: رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی کشور که صندوق بین المللی پول آن را مطرح کرده است و قسمت اعظم آن به واسطه صنایع نفت و گاز کشور به دست آمده است، اهمیت بسیاری دارد.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی که دولت فعلی صورت داد، به کار گرفتن دیپلماسی صحیح و سیاست گذاری‌های درست در نهایت ما را به رشد اقتصادی مطلوب فعلی رساند.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: فروش نفت و گاز ما در حال نزدیک شدن به میزان غیرتحریمی است. این موضوع اهمیت بالایی دارد، زیرا نشان دهنده بی اثر کردن تحریم‌هاست. این یک موفقیت است و نمی‌توان آن را کتمان کرد.

خطیبی گفت: قطعاً افزایش فروش نفت و گاز کشور به میزان قبل از تحریم‌ها، کار بزرگی است که انجام داده ایم. این امر در افزایش درآمد‌های دولت و بالا رفتن رشد اقتصادی کشور نقش موثری داشته است.

وی ادامه داد: مجموعه‌ای از سیاست گذاری‌ها و دیپلماسی فعال انرژی ایران در دستیابی کشور به رشد اقتصادی بالا کشور موثر بوده است. فروش نفت به مینی ریفاینری‌ها در شرق آسیا و سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی از جمله سیاست‌هایی بود که به اجرا گذاشته شد. همچنین تمرکز بر استفاده از توان داخلی و دانش بنیان کشور نیز در رشد تجارت نفتی ایران اثرگذار بود. رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ بر اثر حرکت به سمت دانش بنیان شدن صنعت نفت و گاز رقم خورد.

نماینده سابق کشورمان در اوپک خاطرنشان کرد: تحکیم روابط سیاسی کشورمان با دیگر کشور‌ها و مصرف کنندگان بزرگ نفتی نیز در دستیابی به این رشد اقتصادی موثر بود. به طور کلی، هر موفقیتی در اثر مجموعه‌ای از عوامل به دست می‌آید. رشد اقتصادی سال گذشته کشور نیز بر اثر سیاست گذاری‌های صحیح و اتکا به توان داخلی به دست آمد.  

خطیبی گفت: سیاست استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها با جدیت در صنایع نفت و گاز کشور دنبال شد. این امر از حد شعار خارج شد و در عمل مورد توجه قرار گرفت. بر اثر این سیاست، توانستیم به بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اتکا به توان داخلی بپردازیم و فلرسوزانی را کاهش دهیم. این دستاورد‌ها نیز به بالا رفتن رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

وی تأکید کرد: رشد اقتصادی مطلوب در هر کشوری بر اثر سیاست گذاری‌های فعال و تلاش و پشتکار به دست می‌آید. از طرف دیگر، اتکا به توان داخلی و دانش بنیانی کشور‌ها نیز اثرگذاری بالایی در دستیابی آن‌ها به موفقیت اقتصادی دارد.

 

دیگر خبرها

  • کارفرمایان به کارگران معدن توجه ویژه‌ای داشته باشند
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌ فروشی سنگ‌های معدنی
  • تأکید استاندار لرستان بر جلوگیری از خام‌فروشی معادن
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • قلیان اکسیژن؛ یک پک عمیق به سمت ناکجا؟!
  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • ۱۰ معدن راکد استان اردبیل احیا می‌شود
  • ذوب آهن اصفهان در دوره جدید موفقیت های معدنی خوبی کسب کرد
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • صنعت حمل و نقل بین المللی: مروری جامع با نگاهی عمیق به نقش هوش مصنوعی