Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: نوجوانانی که ما فکر می‌کنیم از اعتقادات دینی و اصول ریشه‌ای خانواده دور هستند، در واقع این‌گونه نیستند، بلکه آن‌ها دنبال نگاه متفاوت‌اند که بهتر است به آن‌ها عرضه شود، آن موقع چیزی در جامعه و بین نسل‌ها اتفاق می‌افتد به نام «همدلی» که ما را به سمت بهداشت روانی، جسمی و اخلاقی در جامعه پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیلا میررضایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که دنیای جوانی و نوجوانی، دنیای هیجان و تحرک، شور و نشاط و شادی است، اظهار کرد: امروزه در برخی از خانواده‌ها این هیجانات و تحرکات با شنیدن موسیقی‌های غربی از طرق مختلف تخلیه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که موسیقی به خودی خود آسیب‌زا نیست، اما وقتی با چاشنی زیرزمینی و آهنگ‌های غربی مثل رپ، متال و... همراه شود، آن وقت است که باید گفت خطری جدی خانواده‌ها را تهدید می‌کند، افزود: گرایش نوجوانان به موسیقی‌های مبتذل زمینه ورود آن‌ها را به انحرافات اجتماعی ازقبیل اعتیاد و گرفتار شدن در دام‌های مصیبت بار را فراهم می‌کند.

این روانشناس با اشاره به این‌که افراد در موقعیت‌های متفاوت واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهند، عنوان کرد: هر وقت تعادل جسمی، روانی و اجتماعی نوجوانان در برابر موقعیت‌ها به هم بریزد، آسیب شروع می‌شود، گوش انسان و حس شنوایی او یکی‌از حواسی است که اگر تعادل آن از بین رود آسیبی جدی متوجه فرد می‌شود، مقدار صدایی که قرار است هر کس بشنود می‌تواند به او آرامش دهد یا این‌که آسیب ایجاد کند و اگر در این بین سیستم عصبی هوشمند خود را به خوبی بشناسیم و کارایی آن را بدانیم، قطعاً کمتر دچار آسیب‌های متعدد می‌شویم.

وی با بیان این‌که به طور متوسط میلیاردها سلول عصبی هوشمند در بدن و مغز انسان‌ها وجود دارد، افزود: این سلول‌های عصبی هوشمند وظایف متعددی را برعهده دارند که ازجمله انتقال پیام‌های عصبی به سیستم عصبی خودکار یا مغز است که به‌طور طبیعی یک سرعت زمانی خاص برای انتقال این پیام‌ها در نظر گرفته شده‌است، چنانچه این زمان کاهش یا افزایش یابد، سیستم عصبی دچار اختلال می‌شود و فرد برای رفع این اختلال نیاز به کمک‌های حمایتی دارد که گاهی محرک بیشتر یکی‌از آن‌هاست که این محرک می‌تواند موسیقی باشد.

میررضایی ادامه داد: گوش انسان به طور طبیعی با شنیدن صدای طبیعت آرامش پیدا می‌کند، اما با شنیدن موسیقی‌هایی که صدای آن‌ها از حد طبیعی خارج هستند همچون موسیقی زیرزمینی که به سبک متال، هوی و رپ تولید می‌شوند، باعث می‌شود سرعت طبیعی درک صوتی از حد طبیعی خارج شده و شدت پیدا کند بر همین اساس است وقتی فرد به موسیقی تند گوش می‌دهد احساس هیجان و نشاط پیدا می‌کند.

این روانشناس با اشاره به این‌که نشاط بیش‌از حد فقط برای مدت کوتاهی در افراد هیجان دارد و بعد از تکرار سلول‌های عصبی از دریافت و انتقال این پیام‌های زیاد و سریع خسته می‌شوند و حالت عصبی و پرخاشگری را به طور ناخودآگاه در فرد ایجاد می‌کنند و به اصطلاح فرد جرقه‌ای می‌شود و از کوره درمی‌رود، افزود: در ادامه فرد جرقه‌ای شده مدام خسته‌تر می‌شود و واکنش‌های هیجانی یا خوشحالی دیگر از خود نشان نمی‌دهد و به مرور زمان برای درس خواندن و انجام کارهای روزمره نیز به مشکل برخورده و با کم حوصلگی و عدم تمرکز بر روی کارها مواجه می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها «پرش افکار» است.

وی ادامه داد: در این زمان است که فرد برای ادامه فعالیت‌های خود کما فی‌السابق به محرک دیگری روی می‌آورد تا بتواند به حالت نُرمال گذشته برگردد، در این موقع است که نیاز به دوپینگ کردن پیدا می‌کند و چنانچه برای این شارژ شدن در محیطی قرار داشته باشد که این شرایط به آسانی برای او فراهم شود، به راحتی از آن استفاده خواهد کرد. در غیر این صورت با راهنمایی و کمک دوستان درصدد راه چاره‌ای برمی‌آید و از همین جاست که پای او به جاده خطرناک اعتیاد باز می‌شود.

میررضایی عنوان کرد: یک نوجوان یا جوان با یک بار مصرف مواد مخدر معتاد نمی‌شود، بلکه در وهله اول او نشاط بیشتری نیز می‌یابد، در مرحله بعد جمع گراتر می‌شود و به قول معروف سرحال می‌شود و شاید حوصله‌اش هم برای انجام کارها بیشتر شود، اما این آغاز راه اعتیاد است، چون تا زمانی‌که اثر ماده در بدن فرد وجود دارد او قدرت و توانایی دارد و این روند آرام آرام کاهش می‌یابد تا جایی که او همان آدم قبلی نیازمند به محرک می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: با توجه به این‌که فرد، تجربه خوشایندی را کسب کرده دوباره سراغ همان عمل می‌رود تا انرژی مضاعفی بگیرد و چون سرعت حرکت سلول‌های عصبی انتقال پیام به صورت مصنوعی افزایش یافته، تداوم آن شور و نشاط کمتر از دفعه قبل است و این چنین است که فرد آرام آرام برای تأمین انرژی مورد نیاز خود دُز ماده را بالا برده و این چرخه آنقدر تکرار می‌شود تا فرد به مواد مخدر معتاد می‌شود.

وی افزود: موسیقی مخرب غربی به گونه‌ای فرد را به هیجان می‌رساند که درنهایت به سمت مواد مخدر سوق داده شود و افکار و عقاید مورد نیاز استعمارگران را از فرد معتاد به دست آورند.

میررضایی با اشاره به استفاده بی‌رویه نوجوانان و جوانان از هندزفری برای گوش کردن آهنگ‌ها و موسیقی‌های تُند به آلودگی صوتی بیش‌از حد آن‌ها، بیان کرد: ضرب آهنگ و دسیبل این موسیقی‌ها چندین برابر شدیدتر از صدای بوق ماشین، موتور و آلودگی صوتی موجود در کوچه و خیابان است که به طور غیرمستقیم به گوش می‌رسد و متأسفانه الان گوش کردن آهنگ از طریق این گوشی‌ها بسیار رایج شده است.

این روانشناس افزود: خانواده‌ها باید از هر حیث متوجه سلامت جسم و روان فرزندان خود باشند، تا در دام اعتیاد از طریق موسیقی‌های زیرزمینی، گرفتار نشوند؛ چراکه گسترش این فرهنگ موسیقی در جوامع جهان سوم و رو به توسعه به شدت در حال افزایش است.

وی ادامه داد: مخصوصاً دشمنان داخلی و خارجی از طریق دشمنی خاموش به کشورهایی که از منابع ثروت زیاد ملی، معدنی و انسانی برخوردارند مانند ایران هجوم می‌آورند و آن‌ها را سخت تحت تأثیر قرار می‌دهند، بنابراین مسئولان فرهنگی و مربیان تربیتی باید موسیقی‌های اصیل ایرانی و آهنگ‌های مجاز را به شکلی در اختیار نوجوانان و جوانان قرار دهند که مورد پسند آن‌ها قرار گیرد تا راه ورود موسیقی‌های زیرزمینی بسته شود.

میررضایی با اشاره به این‌که در نوجوانان باید علامت سؤال ایجاد و آزادی تصمیم‌گیری به آن‌ها داد، تصریح کرد: نوجوانانی که ما فکر می‌کنیم از اعتقادات دینی و اصول ریشه‌ای خانواده دور هستند، در واقع این‌گونه نیستند، بلکه آن‌ها دنبال نگاه متفاوت‌اند که بهتر است به آن‌ها عرضه شود، آن موقع چیزی در جامعه و بین نسل‌ها اتفاق می‌افتد به نام «همدلی» که ما را به سمت بهداشت روانی، جسمی و اخلاقی در جامعه پیش می‌برد.

این روانشناس تأکید کرد: هیچ انسانی نمی‌خواهد به خودش آسیب رساند، مگر این که ناآگاه باشد، بنابراین از خانواده‌ها و جوانان می‌خواهیم به سمت واژه همدلی پیش روند.

انتهای پیا

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی وحدت و همدلی خانواده ها موسیقی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۰۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: همدلی و همراهی شوراها در کنار اختلاف نظرها، موجب امیدواری مردم و رفع مشکلات آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی امروز _نهم اردیبهشت_در مراسم روز شوراها در شهرستان خوسف با بیان اینکه موضوع مشورت و شورا از جایگاه بسیار ارزنده‌ای در اسلام برخوردار است، اظهار کرد: از آیات و روایات، قانون اساسی و فرمان امام راحل و نقشی که شوراها به خوبی در سطوح مختلف روستا، بخش، شهر و استان ایفا می‌کنند می‌توان به جایگاه این نهاد پی برد.

وی با بیان اینکه در قرآن سوره‌ای تحت عنوان شوری داریم، افزود: در آیه ۳۸ سوره شوری، مشورت و شورا را هم‌زمان در کنار دعوت بندگان به اسلام داریم و در ادامه آیه مشورت و شورا در کنار اقامه نماز و انفاق آمده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با ذکر این نکته که قانون اساسی ما برگرفته از آیات و روایات و شرع مقدس است، یادآور شد: اصل ۱۰۰ قانون اساسی بر این موضوع تأکید دارد که شوراها به منظور پیشبرد امورات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در روستا، بخش، شهر و استان شکل بگیرد تا مددکار مردم در پیگیری مشکلات باشند.

طالبی با اشاره به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل شوراها گفت: رهبر معظم انقلاب هم در راستای زنجیره دولت‌سازی، از شوراها نام می‌برند و شوراها را مکملی برای ساختن دولت اسلامی برای رفع مشکلات مردم و حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ما انتخابات‌های زیادی از جمله ریاست جمهوری، خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا را داریم، افزود: برخلاف تبلیغات مسموم دشمن که می‌خواهند نظام ما را در دنیا استبدادی قلمداد کنند، ما به‌طور میانگین هر سال یک انتخابات مهم داریم که نشان از مردم سالاری دینی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به روحیه جهادی مسئولان در پاسخگویی به مردم اشاره کرد و گفت: مسئولان باید به‌صورت شبانه‌روزی پاسخگوی مردم باشند و محور عمل ما هم قانون باشد.

طالبی با بیان اینکه برخی قانون شکنان قانون را زیر پا می‌گذارند، افزود: قانون باید به نفع مردم تفسیر شود نه اینکه آن را زیر پا بگذاریم، بارها بر این موضوع در شورای اداری تأکید شده لذا مسئولان باید به آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

معاون استاندار خراسان جنوبی بر همراهی اعضای شوراهای اسلامی تأکید کرد و گفت: شوراها برای اینکه عملکرد بهتری داشته باشند و موجب امیدواری مردم شود باید همدل و همراه باشند، اختلاف نظرها طبیعی است اما نباید به بطن جامعه کشیده شود.

وی با بیان اینکه مسائل سیاسی و جناحی و یا حزبی نباید در امورات کاری شوراها و رفع مشکلات مردم تأثیر بگذارد، افزود: اعتبارات دولتی شوراها بسیار محدود است اما تهیه درآمد از هر طریقی درست نیست.

طالبی گریزی به انتخابات پیش رو در خراسان جنوبی زد و گفت: در مرحله اول انتخابات مجلس، اعضا به خوبی عمل کردند و ما تخلف خاصی را مشاهده نکردیم، در مرحله دوم هم همین انتظار است.

وی به چهار اصل مشارکت، سلامت، رقابت و امنیت انتخابات اشاره کرد و گفت: اظهار نظر بر له یا علیه هر کاندیدایی درست نیست و طبق ماده قانونی انتخابات، شوراهای اسلامی هم همانند سایر مسئولان نباید از کاندیدی طرفداری و یا دست به تخریب کاندیدی بزنند.

معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته گفت: اقدامات بزرگی در منطقه، استان و کشور انجام شده و وظیفه ما بررسی و حل مشکلات مردم است، در حوزه تصمیم‌گیری اجرایی در استان همیشه بر توزیع عدالت و نظارت بر آن تأکید شده است.

طالبی گفت: به شهرستان خوسف توجه خوبی شده اما در جاهایی که نارسایی و کمبود بیشتر است باید ویژه توجه کرد و با اولویت بندی، مسائل و مشکلات را رفع کرد.

کد خبر 748882

دیگر خبرها

  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • این دو ویتامین برای سلامت قلب مهم هستند
  • همدلی نیروهای مسلح مثال‌زدنی است
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • همدلی مردم ایران با تیم ملی فوتسال
  • کتک‌زدن وحشتناک داور در فوتبال تهران+فیلم