Web Analytics Made Easy - Statcounter

رعایت فاصله اجتماعی، دورکاری، درمان بیماران و بسیاری از عوارض دیگر شیوع کرونا باعث توسعه فناوری‌های مختلفی شده است. در این گزارش برخی از فناوری‌های مورد استفاده برای مقابله با شیوع بیماری کووید ۱۹ را به اختصار معرفی می‌کنیم.
 

فناوری‌های مکان‌یابی
این فناوری‌ها در دوران پاندمی برای ردگیری بیماران و مکان‌های آلوده به ویروس و همچنین تجزیه و تحلیل الگوی گسترش بیماری کاربرد دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظارت ماهواره‌ای
این فناوری علاوه بر این که امکان شناسایی مناسب‌ترین مکان برای احداث بیمارستان‌های جدید را فراهم می‌کند، امکان نظارت بر نحوه گسترش جغرافیایی ویروس و فواصل موجود بین مکان‌های آلوده را در اختیار می‌گذارد و داده‌های دست اول را برای تجزیه و تحلیل توسط متخصصان گردآوری می‌کند.

رباتیک
ربات‌ها با انجام وظایف مختلف، از آماده کردن غذا در بیمارستان‌ها گرفته تا گندزدایی و ضدعفونی اماکن، از ابتدای شیوع کووید ۱۹ در خط مقدم مقابله با این بیماری بوده‌اند. استفاده از ربات‌ها برای مقابله با این بیماری به اندازه‌ای کاربردی و موثر است که حتی یکی از بیمارستان‌های شهر ووهان چین به طور کامل توسط ربات‌ها اداره می‌شود.
 
برنامه‌های موبایل و حسگرهای سلامتی
برنامه‌های موبایل و حسگرها امکان نظارت بر وضعیت سلامت میلیون‌ها کاربر را به صورت لحظه‌ای فراهم می‌کنند. یکی از این برنامه‌های موبایل که با همکاری دو شرکت Alibaba و Tencent توسعه یافته است با استفاده از یک راهنمای رنگی، کاربران را طبقه بندی کرده و بر اساس کدهای رنگی، در رابطه با قرنطینه شدن یا فعالیت آن‌ها در فضای آزاد تصمیم‌گیری می‌کند.

هواپیماهای بدون سرنشین
این هواپیماها به منظور انتقال دارو، تجهیزات پزشکی و نمونه‌های گرفته شده از بیماران در مناطق بسیار آلوده که حضور انسان خطرات جدی را به دنبال دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فناوری موجب افزایش سرعت امدادرسانی و جلوگیری از آلودگی نمونه‌ها می‌شود. همچنین این ابزارهای کارآمد، امکان ضدعفونی کردن مناطق مختلف را فراهم می‌کنند.

فناوری تشخیص چهره و کلان‌داده
استفاده از کلان‌داده امکان نظارت مستمر بر ویروس را برای بسیاری از سازمان‌های محلی و بین‌المللی فراهم کرده است. برای گردآوری داده‌های مورد نیاز در شهرهای بزرگ، از فناوری‌های تشخیص چهره و حسگرهای حرارتی مادون قرمز استفاده می‌شود. همچنین از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند به منظور ردگیری الگوی جابه‌جایی کاربران و برخورد احتمالی آن‌ها با افراد آلوده استفاده می‌شود.

هوش مصنوعی
متخصصان با استفاده از مدل‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌ها می‌توانند درک بهتری از بیماری کووید ۱۹ به دست آورند. برای تولید این مدل‌ها و انجام تحلیل‌های موردنظر، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچنین استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های متشکل از حسگرهای حرارتی مادون قرمز، به ویژه در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافری، امکان اندازه‌گیری دمای بدن و تغییرات آن را در مورد هر یک از مسافران فراهم می‌کند.
شرکت Alibaba یکی از این سیستم‌های هوشمند را طراحی کرده است که بر مبنای فناوری ابری کار می‌کند و قابلیت تشخیص افراد بیمار را با دقت ۹۶ درصد و تنها در مدت ۲۰ ثانیه دارد. این ابزار از هوش مصنوعی برای ردگیری ویروس استفاده می‌کند.

فناوری چاپ سه‌بعدی
محققان ژاپنی یک دستگاه تنفس مصنوعی طراحی کرده‌اند که نیازی به الکتریسیته ندارد و می‌توان آن را با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی به سرعت تولید کرد. این دستگاه تنها از قطعاتی تشکیل شده است که توسط فناوری سه‌بعدی تولید می‌شوند و یک گزینه مناسب برای کمک‌رسانی به بیماران در مناطق بسیار آلوده و فاقد امکانات کافی محسوب می‌شود.
منابع:
پایگاه خبری انگجت
پایگاه خبری سی‌نت
پایگاه خبری ورج

برچسب‌ها ویروس کرونا گوشی‌های هوشمند بیماری های ویروسی فناوری برگزیدگان علم پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا گوشی های هوشمند بیماری های ویروسی فناوری برگزیدگان علم ویروس کرونا گوشی های هوشمند بیماری های ویروسی فناوری برگزیدگان علم اخبار کنکور هوش مصنوعی فناوری ها کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد

اطلاعات ارائه شده نشان می‌دهد که ساعت گلکسی واچ 7 قادر خواهد بود سطح قند خون کاربران را اندازه‌گیری کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گزارش‌های منتشر شده در مورد ساعت‌های گلکسی واچ ۷ نشان می‌دهد که قابلیت‌های جدیدی در زمینه ردیابی سلامتی ارائه خواهد کرد؛ برای نمونه، انتظار می‌رود که سطح قند خون کاربران را اندازه‌گیری کند، این قابلیت به افراد مبتلا به دیابت و همچنین افرادی که درگیر دیابت نیستند کمک می‌کند که سبک زندگی سالمی را دنبال کنند.

اندازه‌گیری سطح قند خون با استفاده از ساعت هوشمند به روش غیرتهاجمی است و نیاز به سوراخ کردن پوست و استخراج خون نیست، بنابراین افراد می‌توانند آسان‌تر سطح قند خون خود را اندازه‌گیری کنند، به طور کلی انتظار می‌رود که اغلب گجت‌های پوشیدنی در آینده از این قابلیت پشتیبانی کنند.

شرکت سامسونگ هنوز به قابلیت اندازه‌گیری سطح قند خون توسط گلکسی واچ ۷ اشاره نکرده است، اما این احتمال وجود دارد که به حسگر اندازه‌گیری قند خون مجهز شود، البته هنوز اطلاعاتی در مورد نحوه عملکرد سیستم نظارت بر قند خون فاش نشده است؛ انتظار می‌رود که ساعت هوشمند گلکسی واچ ۷ در تاریخ هفتم جولای همراه با گلکسی فولد ۶ و فلیپ ۶ عرضه شود.

ممکن است ساعت هوشمند گلکسی واچ ۷ به تراشه جدید Exynos W940 عرضه شود که ۵۰ درصد کارآمدتر از نسل قبلی خود است و تا ۳۲ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی دارد.

کد خبر 748222

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • ادعای معاون رئیسی درباره مهاجرت ایرانیان | چرا پلیس وارد بحث مهاجرت شد؟
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • معاون علمی رئیسی: افرادی که از کشور خارج می‌‎شوند با منِ نوعی مشکل دارند نه با ایران
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اندازه‌گیری قند خون با گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • اندازه‌گیری قند خون با ساعت گلکسی واچ 7 امکان‌پذیر خواهد شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد