Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-03@00:17:29 GMT

سودجویی شبکه دلالان باعث کمبود بذر گندم در کشور شد

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۲۱۲۴

سودجویی شبکه دلالان باعث کمبود بذر گندم در کشور شد

پرویز اوسطی نماینده شهرستان های قروه و دهگلان گفت: ورود شبکه سودجویان و دلالان باعث کمبود بذر گندم در سال جاری شد و هنوز در بعضی از نقاط کشور هنوز این مشکل حل نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پرویز اوسطی نماینده شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه بخش کشاورزی قرنهاست که محل تامین معیشت مردم کشور ایران، عمدترین نظام حاکم  و اصیل ترین محور تولید در بخشهای مختلف بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی افزود: با توجه به اینکه بخش کشاورزی در ایران حائز اهمیت است اما این بخش به جایگاه واقعی خود با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که دارد نرسیده است و در بحث اشتغال، معیشتی و اقتصادی کشاورزی ما جایگاهی ندارد.

اوسطی با بیان اینکه طراز بخش کشاورزی و طراز تجاری آن 15 میلیارد دلار با دو سوم واردات و یک سوم آن صادرات است گفت: حق کشاورزی ما این نیست زیرا کشاورزی ما در واقع مظلوم واقع شده هر چند ظرفیت های بالقوه و فراوان دراین بخش نهفته شده که نیاز است آنرا به فعلیت برسانیم.

 نماینده شهرستانهای قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات و تحریمها در کشور گفت: مجموعه مسئولان کشوری، مسئولان بخش کشاورزی به این نکته واقفند که بخش کشاورزی می تواند در آینده نجات بخش و یکی از بخشهای کمک کننده به توسعه کشور باشد و این هشدار در این شرایط برای ما مفید به فایده واقع شد.

 وی با بیان تحول بخش کشاورزی در کشور اظهار داشت: باید به بخش کشاورزی توجه کافی و لازم داشته باشیم و از ظرفیت و فرصت استفاده کنیم تا بتوانیم به آن جایگاه واقعی در این بخش دست یابیم.

 اوسطی در ادامه گفت: رونق تولید، جهش تولید و تحول در بخش کشاورزی کلید واژه هایی است که همه مسئولان در سطح مجلس، دولت و در سطح مدیران ملی بیان می کنند و باید با تعامل و همکاری همدیگراین تحول را ایجاد کنیم.

 وی با بیان تحول در حوزه کشاورزی اظهار داشت: هر چند در بحث اقتصادی کردن تولید دراین زمینه خوب عمل شده و تولید در حال حاضر در کشور به صد و هفده میلیارد تن رسیده است و توانستیم تکنولوژی را به عرصه این بخش وارد کنیم و کشاورزی را اقتصادی کنیم اما متاسفانه منابع پایه تولید را فدا کرده ایم و آب و خاک ما آسیب دیده است که در واقع  کشاورزی ما پایدار نیست.

 نماینده قروه و دهگلان گفت: ما باید الگوی توسعه بخش کشاورزی را به سمت و سوی پایداری هدایت کنیم و اگر این پایداری اتفاق نیفتد ممکن است در آینده نه چندان دور با بحران در بخش کشاروزی مواجه شویم.

80 درصد واحدهای بهره برداری کشاورزی کشور زیر 10 هکتار است

 اوسطی در ادامه با اشاره به نظام بهره برداری گفت: در کشور 80 درصد واحد های بهره برداری  کشاورزی زیرده هکتاراست هستند که این نوع نظام بهره برداری برای کشور اقتصادی نیست و این یکی از موانع در بخش کشاورزی است که نیاز است دولت با بسته تشویقی کشاورزان را ترغیب به یکپارچه نمودن اراضی کشاورزی نماید تا از واحد های خرده دهقانی خارج شویم.

 وی با بیان اینکه بخش کشاورزی با 117 میلیون تن تولید وابسته به 19 میلیون تن واردات نهاده ست که در بعضی بخشها وابستگی اساسی و زیر بنائی داریم که این وابستگی در بحث نهادهای دامی شدید است هر چند این مشکل هم یکی دیگر از موانع این بخش است اما با ظرفیت داخلی راهی برای جبران  واردات وجود دارد که با سرمایه گذاری، بها دادن به تولید کننده و مدیریت درست محقق خواهد شد و با اینکار کشاورزان و تولید کنندگان می توانند حجمی بزرگ از واردات را با تولید جبران کنند و کشور را وابستگی نجات دهند.

اوسطی بیان داشت در بعضی از کشورهای پیشرفته دنیا 40 درصد صنایع وابسته به بخش کشاورزی است زیرا نیاز است کشاورزی رونق و توسعه یابد و بتواند مواد خام صنایع را تامین کند که در کشورما اینگونه نیست و بجای اینکه کشاورزی را توسعه دهیم به توسعه صنعت پرداخته ایم و اصل سرمایه گذاری در آن جا صورت گرفته هر چند نیاز بوده اما اگرمقداری در بخش کشاورزی سرمایه گذاری می شد کشاورزی ما موفق تراز آلانی بود که هست و می توانست در این شرایط تحریم مشکل ارز کشور را حل کند اما در این بخش سرمایه گذاری اندک و حداقلی صورت گرفته است در حالی که می توانستیم از محل سرمایه گذاری مردمی، منابع دولت و حتی وارد کردن منابع خارجی سرمایه گداری این بخش را تامین کنیم.

 وی با بیان اینکه کار بسیار خوبی برای خرید تضمین قیمت محصولات کشاورزی انجام شده گفت: با توجه به اینکه کشاورز در قیمت گذاری محصولات خود هیچ نقشی نداشت با تلاش در مجلس این قانون رقم خورد که در صورت تایید شورای نگهبان قیمت تضمین محصولات کشاورزی سال زارعی 99 الی هزار و چهارصد بر مبنای این قانون تعیین می شود و قیمت تعیین شده 4 هزار تومان دولت برای گندم هم قطعی نیست که قیمت محصولات کشاورزی باید براساس این قانون مجدد نرخ گذاری شود و بر اساس قانون جدید قیمتها هم اصلاح خواهد شد.

 نماینده قروه و دهگلان با اشاره به کمبود بذر گندم در سال جاری گفت: در حوزه دو شهرستان قروه و دهگلان حدود 3 هزار تن بذر رقم خورد که با ورود شبکه سود جویان و دلالان در شرایط سخت تامین آن قرار گرفتیم هر چند در بعضی از نقاط کشور هنوز این مشکل حل نشده است.

 وی با بیان اینکه در کشورما به یک میلیون و صدهزار تن بذر نیار درایم که وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی های که دارد در حوزه بخش دولتی و خصوصی توانسته تنها 378 هزار تن بذر را تامین کند و 700 هزار تن تامین این بذر همچنان بلا تکلیف است که نیاز است زیر ساختهای در بخش خصوصی که کشاورزان هستند را ایجاد کنیم.

 نماینده قروه و دهگلان با تاکید بر حل مشکل مکانیزاسیون در دو شهرستان قروه و دهگلان گفت: بیش از 2 هزا نفرمتقاضی کمباین و تراکتور وجود دارد و با توجه به دغدغه کشاورزان در این زمینه طی درخواست کتبی به معاون وزیر ضمن اینکه ضریب تخصصی مکانیزاسیون در شهرستان نیازبه کار و نیاز به تزریق ماشین آلات و ادوات دارد یک سهیمه ویژه به دو شهرستان اضافه خواهد شد که از مدیر جهاد کشاورزی خواست با توجه به اینکه دهگلان قطب کشاورزی استان است سهمیه مکانیزاسیون نباید جابجا شود که حق کشاورزان این شهرستان است و در این زمینه سعی می شود دو شهرستان تقویت شود.

  اوسطی با اشاره به کمبود کودهای شیمیایی با بیان اینکه ناهماهنگی عدم سطح سفارشات به موقع و بحث تحریم و تامین ارز را یکی از این مشکلات عنوان کرد گفت: کود شیمایی پتاسه و فسفاته را نمی توانیم در داخل کشور تولید کنیم و تولید آن حداقلی است اما طرح خود کفایی کودهای مورد نیاردر سطح وزارتخانه رقم خورده و برنامه ریزی خوبی انجام شده که در بحث کودهای وارداتی خود کفا شویم و در بحث کود ازته و اوره نیاز کشور کاملا تامین شده و صادرات هم داریم.

اوسطی از مدیر جها کشاورزی دهگلان خواست بر اساس متصرفات واقعی کشاورزان و الگوی کشت در شهرستان و آزمودن خاک در بحث  افزایش کود ازته و اوره نیاز سنجی صورت گیرد که در حوزه تامین کود ازته کشاورزان حداقل در مضیقه نباشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بخش کشاورزی قروه و دهگلان سرمایه گذاری بهره برداری دو شهرستان کشاورزی ما هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد

به گزارش خبرگزاری مهر، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی بوده است که با افزایش ۸.۳ درصدی در وزن رشد ۱۹.۴ درصدی در ارزش داشته، این در حالی است که واردات محصولات کشاورزی از لحاظ وزنی و ارزشی به ترتیب ۱.۱ و ۵.۶ درصد کاهش یافته است.

در این زمینه، با توجه به افزایش صادرات و در مقابل کاهش واردات، تراز تجاری ارزشی بخش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۱۵.۵ درصد بهبود پیدا کرده است.

تراز وزنی تجارت بخش کشاورزی نیز ۵.۳ درصد بهتر شده و تراز تجاری ارزشی از منفی ۱۳.۲ میلیارد دلار به منفی ۱۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. تراز تجاری وزنی در دوره مذکور از منفی ۱۷.۴ میلیون تن به منفی ۱۶.۵ میلیون تن رسیده است.

موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی در گزارش خود اعلام کرده است؛ به طور میانگین ارزش هر کیلوگرم کالای صادراتی بخش کشاورزی با رشد ۱۰.۳ درصدی از ۶۷ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۴ سنت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافته است، در حالی که ارزش هر کیلوگرم کالای وارداتی بخش کشاورزی با کاهش ۴.۵ درصدی از ۷۳ سنت در سال ۱۴۰۱ به ۷۰ سنت در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

هندوانه، سیب، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، سیر و پیاز ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ وزنی، و پسته، سیب، خرما، گوجه‌فرنگی و شیرخشک ۵ قلم عمده صادراتی ایران از لحاظ ارزشی در سال ۱۴۰۲ بوده‌اند.

همچنین ذرت دامی، دانه سویا، گندم، جو و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی از لحاظ وزنی و ذرت دامی، دانه سویا، روغن نباتی، برنج و کنجاله سویا ۵ قلم عمده وارداتی به لحاظ ارزشی در این دوره هستند. نکته قابل توجه این گزارش، کاهش واردات وزنی و ارزشی گندم به میزان ۴۳.۳ و ۵۰.۲ درصد، برنج ۳۷.۲ و ۳۸.۲ درصد و شکر به میزان ۴۲.۶ و ۳۰.۳ درصد بوده است که حکایت از کاهش وابستگی به این اقلام اساسی است.

در این گزارش تاکید شده است؛ در سال ۱۴۰۲ عراق با سهم ۳۸.۶ درصدی، نخستین مقصد صادراتی کالاهای کشاورزی ایران بوده و امارات با سهم ۱۴.۵ درصدی در رتبه دوم و ۸ کشور باقیمانده هر کدام با سهم‌های کمتر از ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی ۱۰ کشور اول قرار داشتند. به عبارت دیگر از نظر مقداری بیش از ۸۸ درصد صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای عراق، امارات، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکیه، هند، ترکمنستان، عمان و آذربایجان انجام شده و سهم سایر کشورها تنها ۱۱.۹ درصد بوده است.

بر اساس این آمار، از نظر ارزشی نیز عراق با سهم ۳۱.۵ درصدی در رتبه اول و امارات و روسیه با سهم ۱۱.۹ و ۸.۳ درصدی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

همچنین کشورهای پاکستان، افغانستان، هند، چین، ترکیه، ترکمنستان و آذربایجان در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند و در مجموع بیش از ۸۳ درصد کالاهای صادراتی ایران از نظر ارزشی به مقصد این ۱۰ کشور بوده است.

در سال ۱۴۰۲، از لحاظ وزنی امارات متحده عربی ۳۶.۷ درصد، ترکیه ۱۴.۳ درصد، روسیه ۱۱.۶ درصد، انگلستان ۷.۸ درصد و هلند ۵.۴ درصد در واردات بخش کشاورزی ایران سهم داشته‌اند.

همچنین از لحاظ ارزشی امارات ۳۲.۹ درصد واردات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است، پس از آن کشورهای ترکیه با ۱۴.۸ درصد، هند ۷.۴ درصد، روسیه ۷ درصد و انگلستان با ۵.۷ درصد سهم از واردات کشاورزی ایران در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

کد خبر 6093480

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • نیکبخت: نوسانات بازار را با تولید به حداقل می‌رسانیم
  • مشکل کمبود شیرخشک در نشست سازمان بازرسی بررسی شد
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • انتقال گندم از مراکز روباز به مراکز استاندارد در خوزستان
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد