Web Analytics Made Easy - Statcounter

  رویداد۲۴ بازار خودروی ایران هم مانند بازار‌های دیگر کشور به نتیجه انتخابات آمریکا و پیروزی «جو بایدن» واکنش نشان داد. طبق بررسی‌های رویداد‌۲۴ از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا به این لحظه قیمت خودرو به‌ طور متوسط و با توجه به نوع خودرو بین ۱۰ تا ۳۰ درصد افت قیمت پیدا کرده است.

در میان خودرو‌های داخلی پرتیراژ شاهد افت قیمتی در حدود ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومانی هستیم و در بازار مونتاژی‌ها نیز این افت به ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد، اما در خصوص خودرو‌های وارداتی افت قیمت‌ها از مرز ۴۰۰ میلیون تومان عبور کرده است؛ به‌طوری که وارداتی‌ها افت ۲۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فعالان بازار خودرو می‌گویند خیلی‌ها از بیم ریزش بیشتر قیمت‌ها فروشنده شده‌اند، با این حال در سمت تقاضا میل چندانی برای خرید نیست. در واقع با توجه به کاهش تورم انتظاری شهروندان و خوش‌بینی آن‌ها به بهبود اوضاع اقتصادی و افت در بازار‌های مختلف، خیلی‌ها بنا را بر تداوم ریزش قیمت گذاشته‌اند، بنابراین بازار خودرو با کمبود خریدار مواجه شده است. آنچه این روز‌ها در بازار خودرو موج می‌زند، نااطمینانی و فضای تعلیق میان متقاضیان این بازار است.

در این شرایط، اما برای خیلی‌ها سوال شده است، کف کاهش قیمت خودرو چقدر است؟ آیا افت قیمت خودرو در روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت، یا به زودی روند نزولی قیمت متوقف و حتی دوباره استارت گرانی خواهد خورد؟

تحولات بازار خودرو در دو سال و نیم گذشته به وضوح نشان می‌دهد این بازار متاثر از ارز و سکه و تورم انتظاری است و هر وقت این بازار‌ها صعودی شده‌اند، خودرو صعود کرده و هر وقت رو به نزول رفتند، در مسیر افت قرار گرفته است. شوک روانی انتخابات بر سر بازار خودرو علی شکوهی، کارشناس خودرو در گفتگو با رویداد‌۲۴ وابسته‌بودن بازار خودرو را یک بیماری می‌خواند و توضیح می‌دهد: اصولا بازار خودرو ما هیچ ربطی به وضعیت تولیدی داخل ایران ندارد. در حال حاضر خودور به شدت وابسته به نرخ ارز، واسطه‌گری داخلی و اخبار سیاسی داخلی و جهانی است. همین وابستگی شدید هم از صنعت خودرو ما یک صنعت بیمار ساخته است که به شدت عدم استقلال دارد. این بازار از نظر مدیریتی هم حتی وابسته به بازار‌های موازی است و در واقع بازار خودرو دنباله‌رو بازار‌های موازی مانند بازار ارز است.

او ادامه می‌دهد: بازار‌ها وابسته به عرضه و تقاضا هستند، در مورد خودرو هم همین است. ما یک افزایش قیمت خیلی شدیدی را در این بازار تا پیش از انتخابات آمریکا تجربه کرده بودیم. بخشی از این افزایش قیمت ناشی از عدم عرضه خودرو بود. از نیمه سال ۹۷ تقریبا خودرویی واردی کشور نشد یا قطره چکانی بود. در کنار این، افزایش نرخ ارز هم باعث شد خودرویی که اوایل سال ۹۷ با ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شد به دو میلیارد تومان برسد. به طور متوسط از نیمه سال ۹۷ تا همین هفته پیش قیمت خودرو در بازار حدود ۶ برابر شد.

به گفته این کارشناس خودرو در وضعیت فعلی هیچ چیز تغییر نکرده، نه تحریمی برداشته شده، نه تورم پایین آمده و نه سیاست داخلی تغییر کرده است، بنابراین تنها عامل افت قیمت‌ها در یک هفته اخیر به واسطه انتخابات و بار روانی است که در کشور وجود دارد. او توضیح می‌دهد: به واسطه بار روانی حضور بایدن حدود ۳۰ درصد افت قیمت در بازار ارز اتفاق افتاده است. این ریزش به بازار خودرو هم تسری پیدا می‌کند، اما نه از نظر قیمت بلکه از نظر کاهش متقاضی برای خرید خودرو. بیشتر بخوانید:در انتظار کاهش قیمت کالاهای اساسی/ ریزش قیمت در بازار ارز و سکه تداوم دارد؟ شکوهی درباره قیمت خودرو‌های داخلی می‌گوید: قیمت‌گذاری داخلی، چون از طریق شورای رقابت انجام می‌شود و مجوز دادند که به تناسب تورم قیمت خودرو داخلی افزایش پیدا کند، ما شاهد افزایش قیمت چند باره در خودرو‌های داخلی بوده‌ایم؛ بنابراین این کاهش قیمت یک هفته اخیر در برابر افزایش قیمت‌های ۶برابری که قبلا در این بازار شاهد بودیم، تقریبا هیچ است و اساسا این ریزش قیمت فعلی را نمی‌توانیم به منزله ارزان‌شدن قیمت خودرو برداشت کنیم. زمانی می‌توانیم بگوییم کالایی ارزان شده که بدانیم قیمت فعلی آن تثبیت‌ِشده است، اما ریزش قیمت خودرو در حال حاضر کاهش قیمت مقطعی و ناشی از شوک روانی است. در نتیجه هیچ کس نمی‌تواند ادعایی داشته باشد که ارزانی اتفاق افتاده است. تا ثبات نرخ ارز در بازار خودرو خرید و فروش نکنید به اعتقاد فعالان بازار خودرو با توجه به شرایط کنونی این امکان وجود دارد که قیمت خودرو‌های داخلی، خارجی و مونتاژی در کوتاه‌مدت دوره زمانی (دو تا سه ماه) سیر نزولی را ثبت کند، اما برای دوره میان‌مدت و بلندمدت باید منتظر تعیین سیاست‌های پولی و مالی و مناسبات سیاسی بود.

شکوهی، این فعال بازار خودرو هم به متقاضیان خودرو توضیه می‌کنند، صبر کنند. او تاکید می‌کند: اگر متقاضیان کسانی هستند که می‌خواهند در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند، من این بازار را به‌عنوان بازار سرمایه‌گذاری پیشنهاد نمی‌کنم. اما اگر کسی برای رفع نیاز و استفاده شخصی می‌خواهد خودرو بخرد، این روز‌ها روز‌های خوبی برای انجام معامله نیست. بازار خودرو آشفته است و به سمتی می‌رود که نرخ ارز طی می‌کند و آن‌طور که معلوم است احتمالا نرخ ارز به ۲۰ هزارتومان نزدیک شود. بنابراین عقلانی‌ترین کار در چنین شرایطی این است که متقاضیان خودرو صبر کنند، نرخ ارز در یک کانالی به ثبات نسبی برسد و بعد از آن اقدام به خرید و فروش کنند. لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 قیمت خودرو قیمت ارز قیمت سکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید.

به گزارش تسنیم، قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در آسیا کاهش یافته است که یکی از دلایل آن می‌تواند نشانه‌هایی از وضع سیاست‌های سختگیرانه پولی توسط فدرال رزرو در اجلاس امروز باشد.

کاهش تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه آرام شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی در دنیا قیمت طلا را نسبت به اوج ماه آوریل پایین آورده و آن را در برابر سیاست نرخ بهره بالای بانک مرکزی آمریکا آسیب پذیر کرده است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۳ درصد کاهش به ۲۲۸۳ دلار و ۲۳ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک کاهش ۰.۳۸ درصدی به ۲۲۹۴ دلار و ۱۰ سنت رسیده است.

تمرکز سرمایه‌گذاران در حال حاضر به نتیجه اجلاس دو روزه فدرال رزرو معطوف شده که قرار است امروز منتشر شود. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد.

اما برخی پیش‌بینی می‌کنند جروم پاول رئیس فدرال رزرو با توجه به نرخ بالای تورم، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را پیشنهاد دهد.

بالا رفتن تورم باعث شده تاجران انتظار خود از کاهش زود هنگام نرخ بهره را پایین بیاورند. در حال حاضر پیش بینی می‌شود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را اولین بار در ماه سپتامبر کاهش دهد.

نرخ بالای بهره به ضرر طلاست، چون هزینه نگهداری آن را به عنوان یک سرمایه غیر سودده افزایش داده و تمایل برای خرید این فلز گرانبها را پایین می‌آورد.

ارزش دلار هم افزایش یافته و به بالاترین رقم طی ۶ ماه گذشته رسیده است. بالا رفتن ارزش دلار خرید طلا برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا گرانتر کرده و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۲۶ دلار و ۶۵ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۲۶ درصدی ۹۳۵ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

دیگر خبرها

  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • قیمت روز خودرو صفر داخلی در کارخانه و بازار آزاد(۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)+جدول
  • قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • قیمت طلا در بازار امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت خودرو امروز ۱۲ اردیبهشت +جدول
  • بازار خودرو روی دور تند ارزانی افتاد
  • صعود قیمت خودورهای داخلی و خارجی در بازار؛ این خودروی داخلی رکورد رشد قیمت را زد | جدول قیمت ها
  • قیمت نفت چند دلار شد؟
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳/ تداوم کاهش قیمت خودرو در بازار
  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۰