Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:14:17 GMT

عوامل استرس‌زا برای کودکان را بشناسیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۲۲۲۱۳

عوامل استرس‌زا برای کودکان را بشناسیم

کودکان همانند بزرگسالان دارای احساسات هستند و اختلالات رفتاری و خلقی را نیز درک می کنند و از طرفی استرس و اضطراب به عنوان نوعی از اختلالات عصبی که علایم ناخوشایند و اثرات مخربی می تواند بر جسم و روان هرکس و در هر دوره سنی، ایجاد کند، کودکان نیز از تاثیرات این علائم بر روی اعصاب آنان مستثنی نیستند.

متخصص روانپزشک و مشاوره کودک و نوجوان به ایرنا گفت: استرس از جمله عوارض درونی به شمار می رود که در واقع واکنش عصبی نسبت به فشارهای محیطی و ناتوانی در برابر رفع آنها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهشید رابطیان افزود: استرس و اضطراب در مدت زمان طولانی و یا به شدت زیاد در هر دوره‌ای عوارض و پیامدهای ناخوشایند بسیاری دارد و از این رو این عوارض در دوره کودکی از اهمیت بیشتری برخوردار است به نحوی که مغز و بدن کودک در این دوران در حال رشد و تکامل است و استرس می‌تواند در روند رشد، اختلال ایجاد کند. 

وی با بیان اینکه این ایام موضوع ویروس کرونا همراه با برخی مشکلات خانواده ها، فشارهای مدرسه، عدم برقراری ارتباط با گروه دوستان و مرگ نزدیکان از جمله عوامل بیرونی به شمار می رود که می‌تواند منجر به استرس و اضطراب در کودکان شود،‌ اظهار داشت: والدین باید با فرزندان درباره واکنش های عصبی از جمله ترس و نگرانی صحبت کنند و به آنان اجازه دهند تا نسبت به هر آنچه در اطراف آن می گذرد،‌ اهمیت داده و نظر دهند.   
رابطیان تصریح کرد: اهمیت دادن به آنچه که در زندگی فرزندان می گذرد موجب می شود تا ترس و اضطراب آنان به حداقل برسد و برای بازگو کردن ذهنیات خود، پدر و مادر را قابل اطمینان بدانند.

این فوق تخصص روانپزشک کودک و نوجوان افزود: والدین به این واقعیت توجه کنند که فرزند آنان احتمال دارد خانواده را با گفتن قسمت کوچکی از آنچه آن‌ را آزار می دهد، آزمایش کنند. باید پدر و مادر با دقت به صحبت‌ فرزند گوش دهند، او را تشویق و بااو همدلی کنند.

وی با بیان اینکه والدین در اینگونه مواقع حتی الامکان بیشتر باید شنونده باشند تا نصیحتگر ‌اظهار داشت: والدین زمانی که در جایگاه پاسخگویی قرار گرفتند باید متفکرانه پاسخ دهند، واکنش‌های شدید نشان ندهند، چنانچه پدر و مادر حالت عصبانی، دفاعی یا قضاوتی به خود گیرند، بچه‌ها صحبت کردن را تمام خواهند کرد.

رابطیان تصرح کرد: والدین زمانی که با استرس و اضطراب بوجود آمده در فرزند خود مواجه شدند نظر خود را بدون تحقیر کردن کودک ابراز کنند و اگر با آن مخالف هستند ضمن عدم مخالفت،‌ نظر خود را با هدف راهنمایی، کنترل و مدیریت استرس و چالشی که در زندگی او بوجود آمده بیان کنند.

وی گفت: از جمله علائم اضطراب و استرس در کودکان می توان به تغییرات خلقی، پرخاشگری، تغییر در الگوی خواب و شب ادراری اشاره کرد و یا اینکه احتمال دارد بی‌قراری و لجبازی آن با اعضای خانواده بیشتر شود. 

این رواندرمانگر کودک و نوجوان افزود: هرچقدر که فرزندان بزرگ‌تر می‌شوند مسائل اجتماعی نظیر مدرسه و گروه دوستان برای آنان اهمیت بیشتری پیدا می کند و در نتیجه این مسائل سهم بیشتری در اضطراب آنها برجای خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه والدین علی رغم همه تلاش ها نتوانستند با کودک خود صحبت کنند حتماً از یک مشاور و روانشناس کودک مشاوره بگیرند،‌ افزود: روان‌شناس علاوه بر برگزاری جلسات فردی با کودک به والدین کمک خواهد کرد تا بتوانند علایم استرس و اضطراب و راههای مهارت‌ مقابله با آن را در وجود فرزند و همچنین خودشان تشخص و تقویت کنند.

برچسب‌ها اختلال استرس پس از حادثه اختصاصی ایرنا سلامت روان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختلال استرس پس از حادثه اختصاصی ایرنا سلامت روان اختلال استرس پس از حادثه اختصاصی ایرنا سلامت روان اخبار کنکور استرس و اضطراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگاه آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان بعدازظهر سه‌شنبه با حضور مصطفی رحماندوست، غلامرضا بکتاش و کمال شفیعی در بخش شعر و محمدرضا یوسفی، بهناز ضرابی‌زاده و مونا اسکندری در بخش داستان در کتابخانه مرکزی همدان برگزار شد.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در آیین افتتاحیه این کارگاه‌ها در حضور خیل کودکان و نوجوانان علاقمند به ادبیات اظهار کرد: کتابخانه‌های عمومی در کنار رسالت ترویج کتابخوانی، محافل ادبی و قرآنی را به منظور برقراری ارتباط کودکان و نوجوانان با ادبیات و نویسندگان راه اندازی کردند.

وی با بیان اینکه این محافل با حضور پیشکسوتان ادبی کشور برگزار می‌شود افزود: کار برای کودکان و نوجوانان باید ظرافت و دقت خاصی داشته باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با تاکید بر اینکه در حوزه ادبیات کودک، ترجمه برای کودکان، نویسندگی برای کودکان و محتواسازی برای این سنین یک ضرورت است یادآور شد: برگزاری جشنواره‌ها و کارگاه‌های آموزشی با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با پیشکسوتان و کسب تجربه است.

وی در ادامه به دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان "دوست من کتاب" اشاره کرد و افزود: این جشنواره از آبان ماه سال ۱۴۰۱ آغاز و آثار بسیاری از سراسر استان‌های کشور به دبیرخانه ارسال شده است.

زارعی با تاکید بر اینکه هیأت داوران این جشنواره از اساتید برجسته ادبیات کودکان و نوجوان کشور هستند خاطرنشان کرد: مصطفی رحماندوست، محمدرضا یوسفی، افسانه شعبانژاد، بابک نیک طلب، غلامرضا بکتاش، حامد محقق، محمود پوروهاب هیأت داوران و از افتخارات ایران اسلامی به شمار می‌روند.

وی جشنواره ملی "دوست من کتاب" را آغازی برای تشکیل یک گروه اندیشه ورز دانست و گفت: به منظور شناسایی استعدادها در این جشنواره شعر و داستان در گروه‌های سنی مختلف از یکدیگر تفکیک شدند.

کمال شفیعی‌مشعوف، دبیر کارگاه آموزشی شعر کودک و نوجوان نیز اظهار کرد: همدان گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور است.

وی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره‌ها با هدف شناسایی استعدادها باید تداوم داشته باشد گفت: امیدوارم مجموعه داستان و مجموعه شعرهای رسیده به دبیرخانه جشنواره به چاپ برسد.

وی با اشاره به اینکه این مهم به منزله مسیرسازی است متذکر شد: چاپ آثار برگزیده در دستور کار مسئولان باشد.

پس از پایان آیین افتتاحیه کارگاه شعر و داستان در دو بخش جداگانه برای علاقمندان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

گفتی است، آیین اختتامیه دومین جشنواره دوست من کتاب، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه ساعت ۱۰ صبح در محل سالن فرهنگی هنری ابن سینا همدان برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

کد خبر 6093592

دیگر خبرها

  • برگزاری کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان
  • علت پرحرفی کودکان؛ چطور رفتار کنیم؟
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • شرایط اخذ ویزای دبی برای کودکان
  • باید و نباید‌های تعامل با کودکان چاق
  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • عوامل «نون خ» با مردم صحبت می‌کنند
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • چگونه کودکانی قد بلند داشته باشیم؟
  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد