Web Analytics Made Easy - Statcounter

آغاز کشت غلات در فصل زراعی پاییز امسال در خراسان شمالی و سایر استان ها با مسئله کمبود بذور گواهی شده با نرخ دولتی در شبکه توزیع مواجه شده است. به گونه ای که در این راستا، استان ها برای جبران این کمبود از یکدیگر تقاضای خرید بذر گواهی شده غلات را داشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، در استان خراسان شمالی فصل زراعی پاییزه امسال برای کشت غلات در حالی شروع شد که کشاورزان استان از مهر ماه تا به کنون به شدت گلایه مند از کمبود تامین بذور گندم و جو گواهی شده با نرخ دولتی در سطح استان بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این کشاورزان گلایه مند عنوان می کنند در این شرایط که با کمبود تامین بذور غلات مواجه هستند همچنین تنوع در ارقام بذورغلات موجود در شبکه توزیعی استان در این فصل زراعی وجود ندارد.

یا حتی عده ای عنوان کردند که با سختی بذوری را تامین کرده اند که بذور داخل کیسه ها آفت زده و کپک زده بوده اند.

هر چند که مسئله کمبود بذور گواهی شده غلات در این فصل زراعی ماجرایی است که نه تنها استان خراسان شمالی را گرفتار کرده بلکه در سایر استان ها نیز این مسئله بوجود آمده است و جریان دارد و استان ها به قرض گرفتن بذور گواهی شده غلات از یکدیگر روی آورده اند تا پاسخگوی کمبود بذری استان خود باشند.

در همین باره، محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره علل تقاضای بالای کشاورزان در تامین و خرید بذور گواهی شده گندم و جو و کمبود آن در شبکه توزیعی استان در این فصل زراعی اظهار کرد: خراسان شمالی در هر فصل زراعی پاییزه برای کشت گندم و جو به حدود 33 هزار تن بذر گواهی شده نیاز دارد.

تشکری گفت: پیمانکاران سازمان جهاد کشاورزی استان سالانه بیش از 30 درصد از این نیاز بذری را تولید می کنند تا در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی در ادامه تشریح کرد: در هر سال، سازمان جهاد کشاورزی استان بذور طبقات مادری گندم و جو را در اختیار پیمانکاران خود قرار می دهد تا آنان این بذور را در مزارع خود بکارند که در زمان برداشت، این بذور بوجاری، ضد عفونی، کیسه گیری شوند و با بر چسب به عنوان بذر گواهی شده در اختیار کشاورزان قرار گیرند.

وی گفت: بذور گواهی شده طی مدت دو تا سه سال به عنوان بذر خود مصرفی قابلیت کشت و باردهی را دارند.




سرمازدگی و تف باد، تولید بذر امسال را کاهش داد

محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه بذور تولیدی باید در همان فصل زراعی کشت شوند در غیر این صورت دچار آفت می شوند، گفت: در سال 97 به میزان دو هزار و 500 تن از بذور بوجاری شده و در سال 98 نیز پنج هزار تن از بذور بوجاری شده در استان به فروش نرفت و در انبار ها ماند که 75 درصد از آنها، بذر گندم  و 25 درصد دیگر از آنها، بذر جو بودند.

تشکری توان مالی ضعیف کشاورز و قیمت بذر بوجاری شده را علت عدم استقبال کشاورزان در خرید این بذور و رسوب این بذور در انبار عاملان توزیع استان عنوان کرد و افزود: طی دو سال گذشته اغلب کشاورزان از بذور خود مصرفی برای انجام کشت استفاده کردند.

وی اظهار کرد: این سازمان با توجه به تجربه دو فصل زراعی گذشته، برای فصل زراعی جاری با احتیاط بیشتری نسبت به تولید بذور بوجاری و گواهی شده گندم و جو در استان اقدام کرد.

وی گفت: برنامه سازمان جهاد کشاورزی استان برای فصل زراعی پاییزه 99 تولید 12 هزار تن بذر گندم و جو گواهی شده بود، با این وجود، به علت اینکه در فصل بهار امسال سرمازدگی در فروردین ماه و تف باد در خرداد و تیر ماه رخ دادند، کیفیت بذور در مزارع بذری استان تحت تاثیر این تنش ها قرار گرفتند.

تشکری افزود: برای فصل زراعی پاییزه جاری فقط 9 هزار و 600تن بذر گواهی شده گندم و جو تولید شد و در اختیار کشاورزان استان قرار گرفت.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که در حال حاضر با تقاضای بالای کشاورزان استان برای تامین و خرید بذور گندم و جو به منظور انجام کشت مواجه هستیم، خاطر نشان کرد: انگیزه اقتصادی نیز تقاضای خرید بذور گواهی شده گندم و جو را افزایش داده است.

وی گفت: قیمت بذر گواهی شده گندم آبی کیلویی سه هزار و 900 تومان و گندم دیم کیلویی سه هزار و 700 تومان است در حالیکه در بازار آزاد گندم تولیدی بدون بوجاری کیلویی چهار هزار تومان خریداری می شود تا به مصرف خوراک دام برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این تفاوت قیمت انگیزه ای شده است تا کشاورزان گندم خود مصرفی خود را که باید برای کشت حفظ کنند به بازار آزاد می فروشد تا خوراک دام شود و از سوی دیگر مطالبه خرید بذر گواهی شده با قیمت دولتی را دارند تا در این فصل زراعی جاری بکارند.

تشکری یادآور شد: این در حالی است که ورود گندم خوراکی و بذری به چرخه خوراک دام و تامین علوفه با سیاست های سازمان جهاد کشاورزی مغایرت دارد و این سازمان نباید اجازه این اقدام را بدهد.

 تقاضای خرید بذور گواهی شده استان ها از یکدیگر

محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزون بر این، وی به بذر جو نیز اشاره کرد و گفت: در نیمه نخست امسال با آغاز برداشت جو قیمت خرید آن در بازار آزاد نیز افزایش یافت و پیمانکاران تولید بذر جو استان در تحویل بذر جو برای بوجاری آن دچار تردید شدند و این سازمان ناچار شد تا بذر جو را به قیمت روز از کشاورزان خریداری کند تا بخشی از نیاز بذری فصل زراعی پاییز امسال را تامین کند.

تشکری همچنین افزود: عده ای از کشاورزان نیز از فروش محصول جو خود برای خوراک دام امتناع کردند.

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط بوجود آمده در تامین بذور گواهی شده گندم و جو در فصل زراعی جاری، به تمامی ادارات جهاد کشاورزی شهرستان های خراسان شمالی اطلاع دادیم تا بذور گندم و جو گواهی شده به کشاورزانی تحویل شود که دو یا سه سال قبل بذور گواهی شده گندم و جو را دریافت کرده اند.

وی همچنین افزود: به کشاورزانی که در سال گذشته بذور گواهی شده گندم و جو را دریافت کرده اند آنان در این فصل زراعی در اولویت دریافت قرار نگیرند.

تشکری خاطر نشان کرد: به کشاورزانی که در نیمه نخست امسال محصول آنان بر اثر تف باد و سرمازدگی دچار خسارت شدند و بذری نداشتند که در فصل زراعی جاری بکارند نیز در اولویت دریافت بذر گواهی شده گندم و جو قرار گیرند.

با این وجود، وی اعلام کرد: شرایط تقاضای بازار آزاد برای خرید بذور گندم و جو خود مصرفی از کشاورزان و سوء استفاده دلالان از این وضعیت موجب شده اند تا در حال حاضر تقاضای خرید بذور گواهی شده غلات با نرخ دولتی برای کشت پاییزه امسال در استان بالا برود و کشاورزان نیازمند تامین این بذور بشوند.

وی در ادامه افزود: در همین راستا، استان خراسان شمالی از استان های خراسان رضوی، سمنان، گرگان و استان های غربی کشور تقاضای خرید بذر را انجام داده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: البته این استان ها نیز به علل یاد شده از خراسان شمالی تقاضای خرید بذور گواهی شده گندم و جو را در این فصل زراعی داشته اند.

وی گفت: فعلا با استان گلستان نسبت به خرید بذر دیم هماهنگی ها انجام شده است تا دو هزار تن بذر به استان خراسان شمالی تحویل دهند.

تشکری یادآور شد: با آغاز فصل زراعی جاری تا به کنون 36 درصد از مزارع آبی و 27 درصد از مزارع دیم استان زیر بار کشت گندم و 30 درصد از مزارع آبی و 35 درصد از مزارع دیم استان به زیر بار کشت جو رفته اند که البته کشت گندم و جو در این فصل زراعی تا پایان آذر ماه ادامه دارد.




 ارتقای تولید سالانه بذور گواهی شده غلات در استان تا 13 هزار تن

محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در پاسخ به این سوال که عده ای از کشاورزان نسبت به کمبود ارقام بذری متنوع گندم و جو در این فصل زراعی گلایه داشته اند نیز اظهار کرد: خراسان شمالی طی هفت سال گذشته توانایی تولید بذور گندم و جو گواهی شده در استان را از سه هزار و 200 تن به 13 هزار تن افزایش داده است.

تشکری گفت: در استان 9 رقم بذر گندم آبی، 9 رقم بذر گندم دیم همچنین شش رقم بذر جو آبی و دیم تولید می شود که این بذور متناسب با اقلیم استان، مقاوم به تنش خشکی و کم آب طلب هستند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که کشاورزانی نیز از وجود بذور آفت زده شده در چرخه توزیع گلایه کرده اند، عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان اجازه نمی دهد بذور بی کیفیت و آفت خورده برای کشت عرضه شود.

وی با بیان اینکه بذور به فروش نرفته در هر فصل زراعی دوباره نمونه گیری می شوند تا با استانداردسازی ها دوباره به چرخه توزیع وارد شوند، اعلام کرد: درصورتیکه کشاورزان با بذر غیر استاندارد و آفت خورده مواجه شدند، موضوع را به این سازمان گزارش دهند تا بذر استاندارد در اختیار آنان قرار داده شود.

تشکری تصریح کرد: در خراسان شمالی بذور گواهی شده گندم و جو با خلوص ژنی خیلی خوب تولید می شوند که از کیفیت بالایی برخوردار هستند.


 تولید بذر گواهی شده سفارش محور شود

محمد جواد تشکری، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه با اعلام اینکه این سازمان برای فصل زراعی پاییز سال 1400 تولید و تامین 17 هزار تن بذر گواهی شده گندم و جو را در دستور کار قرار داده است تا 50 درصد از نیاز بذری استان برای این دو محصول را پاسخ دهد، با این وجود، پیشنهاد کرد: مدیریت تامین و تولید بذر در کشور به منظور کاهش تنش ها در هر فصل زراعی سفارش محور شود.

تشکری گفت: هر چند که طی چند سال گذشته در این باره اظهار نظرها در بخش زراعت مطرح شده، با این وجود، هنوز به تدوین یک راهکار منجر نشده است.

وی افزود: متاسفانه هنوز تولید و تامین بذر بر اساس برآورد میزان خرید بذر گواهی شده سال قبل انجام می شود درحالیکه ممکن است مقادیری از بذور تولیدی هر ساله رسوب شوند و به فروش نروند.

وی تصریح کرد: هسته بذری به عنوان پایه تولید، سرمایه ای گران بها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: برای سفارش محور کردن تولید و تامین بذور گواهی شده به زیرساخت ها هایی از جمله تامین هسته بذری، مشتری یابی توسط شرکت های تهیه و تولید بذر و انعقاد قرارداد با کشاورزان به منظور خرید بذور برای انجام کشت نیاز دارد.

تشکری پیشنهاد کرد: سفارش محور کردن تولید و تامین بذر ابتدا به صورت پایلوتی انجام شود تا نتایج آن برای تدوین یک برنامه راهبردی در این زمینه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.


 توزیع 2 هزار تن انواع بذور در هفت ماهه امسال

جلیل رمضانی، مدیر تعاونی روستایی خراسان شمالی اظهار کرد: شبکه شرکت های تعاونی روستایی، کشاورزی و تولیدی خراسان شمالی توانسته اند بیش از دو هزار و 244 تن انواع بذر گواهی شده را طی هفت ماهه نخست امسال میان اعضا و کشاورزان استان توزیع کنند.

رمضانی گفت: این بذرها شامل هزار و 516 تن بذر گندم، 535 تن بذر جو، 17 تن بذر ذرت و 175 تن سایر بذور مورد نیاز کشاورزان استان بوده که تامین شده و در اختیار کشاورزان استان قرار گرفته اند.

وی خاطر نشان کرد: این مقدار بذر توزیع شده در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 77 درصد رشد داشته است.

وی همچنین یادآور شد: از این میزان توزیع بذر، مقدار هزار و 731 تن مربوط به توزیع در مهر ماه امسال بوده است.

مدیر تعاونی روستایی خراسان شمالی افزود: بیشترین رقم توزیعی بذر در زمینه بذر گندم به مقدار هزار و 346 تن و بذر جو به مقدار 383 تن بذرها بوده اند.

رمضانی افزود: این بذرهای گواهی شده با نرخ دولتی مصوب در اختیار کشاورزان قرار گرفته اند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سازمان جهاد کشاورزی استان استان خراسان شمالی اختیار کشاورزان بذر گواهی شده گندم فصل زراعی پاییزه فصل زراعی کشاورزان استان فصل زراعی جاری برای فصل زراعی بذور گندم و جو تولید و تامین خاطر نشان درصد از مزارع نرخ دولتی گواهی شده بذور بوجاری گندم و جو هزار تن بذر گواهی شده تامین بذور سفارش محور بازار آزاد تولید بذر خود مصرفی خوراک دام خرید بذر استان ها بذر گندم برای کشت بذر جو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۳۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده است

روز گذشته بود که خبر شناسایی پیکر مطهر شهید جواد مراثی، از رزمندگان لشکر مقدس ۱۴ امام حسین(ع) منتشر شد و بر این اساس از طریق پلاک هویت وی شناسایی و انتظار ۴۲ ساله خانواده این شهید پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته بود که خبر شناسایی پیکر مطهر شهید جواد مراثی، از رزمندگان لشکر مقدس ۱۴ امام حسین (ع) منتشر شد و بر این اساس از طریق پلاک هویت شناسایی و انتظار ۴۲ ساله خانواده این شهید پایان یافت.

خبر شناسایی پیکر مطهر این شهید والامقام عصر روز گذشته توسط جمعی از فرماندهان نظامی و مدیران شهری به خانواده وی اعلام شد.

شهید مراثی سال ۱۳۳۸ در اصفهان متولد شد و سرانجام یکم اسفند سال ۱۳۶۰ در چذابه به شهادت رسید و پیکر مطهرش بازنگشت.

متن وصیت‌نامه این شهید نیز به شرح زیر است:

متن وصیت‌نامه شهید تازه تفحص شده، شهید جواد مراثی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

رَبَنا افرِغ عَلینا ثَبِتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ

قبل از هر چیز درود به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی و سلام بر شهدان اسلام از کربلای حسین تا کربلای خمینی.

اکنون که به آرزوی قلبی خودم رسیدم و تسلیم دست نشانده آمریکا جنایتکار یعنی صدام بعثی آن مزدور عراقی نشدم، خدا را شکر می‌کنم و امیدوارم خداوند این قربانی بسیار ناچیز را از خانواده ما قبول کند.

ان‌شاءالله، پدرم و مادرم خبر شهادت پسرتان جواد را شنیدید امید دارم از خبر شب عروسیم برایتان شادتر باشد به خدا قسم این را از ته قلبم به شما می‌گویم امیدوارم مشتی باشد بر دهن دشمنان خارج و منافقین داخل و به خدا راضی نیستم برای من گریه کنید چون گریه شما شاید باعث شاد شدن دشمنان اسلام و انقلاب شود و از خدای بزرگ می‌خواهم که شماها با صبر انقلابی خود ندای شهدا را به گوش ابرقدرت‌های ظالم و ستمگر برسانید و پیام‌آور خون آن‌ها شما باشید که خدای نکرده انقلاب ما باز دست آن ظالمان جهانخوار نیافتد البته تا این ملت رنج دیده و شهید داده هستند خواب بازگشت این انقلاب را باید ببینند.

پدر و مادر عزیزم من از شما چگونه تشکر کنم که مانع از رفتنم به این راه مقدس و اسلامی نشدید و مرا با کمک خدای بزرگ یاری کردید تا قدمی اگر قبول باشد نزد الله برای اسلام و قرآن و میهن عزیزم بردارم و امیدوارم در روز رستاخیز اگر لیاقت شهیدی از شهیدان خدا در من باشد بتوانم جبران این همه لطفی که در حق من کردید را بکنم. ان‌شاءالله.

دیگر اینکه شماها را به خون شهدا قسم اگر این حسین زمان یعنی امام عزیزمان خمینی بزرگ را تنها بگذارید و او را یاری نکنید که در روز قیامت این شهدا هستند که جلوی شماها را می‌گیرند و از شماها شکایت می‌کنند.

در پایان پیروزی اسلام و مسلمین و طول عمر رهبر انقلاب امام خمینی و صبر و بردباری برای خانواده شهدا و شفای مجروحین و معلولین و پایداری دولت جمهوری اسلامی ایران را از خدای منّان خواستارم. والسلام»

در ادامه نیز تصاویری از این مادر شهید را مشاهده می‌کنید:

کد خبر 749589

دیگر خبرها

  • تست هوش ریاضی: تعداد تخم مرغ‌های باقی مانده چند عدد است؟
  • فرصت ویژه جواد نکونام برای شکستن رکورد فرهاد مجیدی
  • اوسمار: هنوز ۵ بازی دیگر باقی مانده است/ تا آخرین لحظه می‌جنگیم
  • اوسمار ویرا: ۵ بازی باقی مانده و برای حق‌مان تا آخر می‌جنگیم
  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • پرداخت حدود هزار میلیارد تومان غرامت بیمه به کشاورزان
  • دوست داشت گمنام باشد و حالا یک قطعه پلاک از او باقی مانده است
  • کامیابی‌نیا: پیروزی در ۶ بازی باقی‌مانده نشدنی نیست
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است