Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش چشمگیر پوشش گیاهی مراتع استان، گفت: حدود۷۰ درصد از این مراتع تبدیل به مرتع‌های درجه ۳ شده‌اند. - اخبار استانها -

اسماعیل صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد، اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری دارای حدود یک میلیون و 90 هزار هکتار مرتع است که شامل مراتع درجه 1، 2 و 3 می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فصل چرای دام در استان از اواخر اردیبهشت‌ تا نیمه شهریورماه است که چرای قبل و بعد از این تاریخ خلاف است اما حدود 70 درصد مراتع استان در اثر عدم رعایت فصل و ظرفیت چرا توسط دامداران و مرتع‌داران تبدیل به مرتع درجه 3 شده‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان داشت: به منظور جلوگیری از فقیرتر شدن مراتع چهارمحال و بختیاری از نظر پوشش گیاهی، برنامه‌های متعددی از ابتدای مهرماه امسال آغاز و تا پایان پاییز ادامه خواهد داشت.

صالحی تصریح کرد: 3 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار از محل صندوق توسعه ملی با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ مراتع به اجرای طرح‌های مختلف اختصاص داده شده است.

راهکار معضل "شن‌چاله‌های حاشیه رودخانه کن" در منطقه 18/ پوشش گیاهی "وتیور" راهکار فرونشست زمین تهرانظرفیت 28 درصدی پوشش گیاهی کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده باقی مانده استزنگ خطر آتش سوزی‌های گسترده  در پوشش گیاهی  و مراتع استان همدان به صدا در آمده است

وی خاطرنشان کرد: در همه نقاط استان روند تخریب و کاهش پوشش گیاهی مراتع یکسان و تعداد دام‌های دامداران بیشتر از حد مجاز بوده و خارج از فصل چرا نیز اقدام به چرای دام می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چرای قبل از موعد یا بیش از ظرفیت باعث تخریب و از بین رفتن گونه‌های گیاهی خوش‌خوراک مرتعی و کاهش پوشش مرتعی و به دنبال آن فرسایش آب و خاک مرتع می‌شود.

وی بیان داشت: بهبود و اصلاح مراتع، تهیه طرح‌های مرتع‌داری، استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت کاشت گونه‌های مرتعی، حفاظت و قرق در سطح ٤ هزار و ٤00 هکتار از مراتع استان از برنامه‌های اجرایی در راستای نگهداری و احیای مراتع چهارمحال و بختیاری است.

صالحی اضافه کرد: اجرای کشت گیاهان دارویی در2 هزار و 500 هکتار به منظور افزایش درآمد بهره‌برداران و اقتصادی کردن مراتع، استفاده از مشارکت و احساس مسولیت مرتع‌داران در حفظ مراتع که افزایش پوشش گیاهی، کاهش فرسایش خاک، کاهش روان‌آب و روان‌خاک و افزایش سطح منابع آبی زیرزمینی را در پی خواهد داشت از دیگر طرح‌های حفاظتی است.

وی تشریح کرد: طرح‌های حفاظتی مراتع تا 80 درصد در افزایش پوشش گیاهی مراتع‌ استان اثرگذار است و در این برنامه‌ها از گونه‌های مرتعی بومی استفاده و بذرکاری، حفاظت و قرق انجام می‌شود. گونه‌های مرتعی، زادآوری کرده و موجب تقویت گونه‌های ضعیف هم می‌شوند.

انتهای پیام/7540/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: چهارمحال و بختیاری مراتع استان پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۳۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل هواشناسی استان گفت: دمای شهرکرد امروز ۵ درجه بالای صفر ثبت شد.
چراغپور افزود: آسمان استان تا اوایل هفته کمی تا قسمی ابری همراه با وزش باد پیش بینی شده است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مبارزه با تغییرات اقلیمی با استفاده از پوشش گیاهی
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • بلداجی خنک‌ترین نقطه چهارمحال و بختیاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه