Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا صراحتی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جنگل زدایی در جهان اظهار کرد: جنگل زدایی به معنی برداشتن و پاکسازی پوشش جنگلی یا گیاهی برای مصارف انسانی یا به معنی از بین بردن دائمی جنگل‌ها و ایجاد زمین برای اهداف مسکونی و صنعتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در ادامه بیان کرد: طبق آمار‌های جهانی منتشر شده از ابتدای سال تا به امروز ۴ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۹۳۵ هکتار جنگل در جهان از بین رفته است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه کشور ما دارای ۱۶۴ میلیون هکتار زمین است که حدود ۷.۶ درصد از کل آن را جنگل، ۲۰ درصد را بیابان و ۵۵ درصد را هم مرتع تشکیل می‌دهد، گفت: جنگل زدایی‌ها معمولا به دلایل فعالیت‌های کشاورزی، رشد صنایع چوب، شهرسازی و شهرک سازی و بهره برداری از معادن و آتش سوزی صورت می‌گیرد.

صراحتی با اشاره به اثرات جنگل زدایی گفت: جنگل زدایی می‌تواند سبب برهم ریختن تعادل آب و هوا، افزایش گرمای جهانی، فرسایش خاک، انقراض حیات وحش و وقوع سیل شود و برای مبارزه با آن نیاز است تا سازمان و نهاد‌های مربوطه قوانین و مقررات سنگینی در این باره وضع کنند و درختان جدیدی کاشته شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ درصد از مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: بیش از ۱۰ میلیون هکتار زمین در جهان از آغاز سال جاری تا به امروز به بیابان رسیده است و به دلیل اینکه ایران در منطقه جغرافیایی خشک قرار دارد بیابان زایی فرایندی است که کل جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است، اما سهم ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها بیشتر است.

بیشتر بخوانید

آیا امسال هم پای شکارچیان خارجی به کشور باز می شود؟ سوختن یک درخت هم در طبیعت مصیبت است بدون درختان چه بلایی سر زمین می آید؟

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست جنگل زدایی جنگل زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)

عصر ایران - پارک ملی جنگل سنگی (Petrified Forest National Park) یک پارک ملی آمریکایی در شهرستان های ناواهو و آپاچی در شمال شرقی آریزونا است. این پارک با مساحت 900 کیلومتر مربع نام خود را از ذخایر بزرگ چوب سنگ شده اش گرفته است. پارک ملی جنگل سنگی شامل استپ های بوته ای نیمه بیابانی و همچنین زمین های بایر فرسوده و رنگارنگ است.

این پارک با ارتفاع متوسط حدود 1600 متر دارای آب و هوای بادی خشک با دمایی تا 38 درجه سلسیوس در تابستان و زیر صفر در زمستان است. بیش از 400 گونه گیاهی که بیشتر آنها علف هایی مانند بانچ گراس، گراما آبی و ساکاتون هستند، در این پارک یافت می شوند.

گونه های جانوری پارک ملی جنگل سنگی آریزونا شامل جانوران بزرگی مانند شاخ چنگالی ها، کایوت ها و گربه های دم کوتاه (بابکت) و حیوانات کوچک تر مانند موش آهویی، مارها، مارمولک ها و چند نوع از دوزیستان می شوند. بیش از 200 گونه پرنده که برخی از آنها ساکن دائمی و بسیاری از آنها مهاجر هستند نیز در این پارک زندگی می کنند.

پارک ملی جنگل سنگی به واسطه فسیل هایش، به ویژه درختان فرو افتاده که حدود 225 میلیون سال پیش در اواخر دوره تریاس، می زیسته اند، مشهور است.

افزون بر کنده های چوب سنگ شده، فسیل های یافت شده در این پارک شامل سرخس های تریاس پسین، سیکاد، کهن دار، و بسیاری دیگر از گیاهان و همچنین جانواران از جمله خزندگان غول پیکر به نام فیتوسورها، دوزیستان بزرگ و دایناسورهای اولیه است. دیرینه شناسان از اوایل قرن بیستم در حال کشف و مطالعه فسیل های این پارک بوده اند.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: پارک ملی لینسوز ماراینسیز ؛ یکی از خاص ترین نقاط جهان! (+عکس)

دیگر خبرها

  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • ‌اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • در این جنگل، چوب ها تبدیل به سنگ شدند! /درباره یکی از جالب ترین مکان های روی زمین (+تصاویر)
  •  اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • ◄ فهرست 50 اقدام بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون
  • آخرین وضعیت بارش‌ها تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در کشور + آمار استان‌ها کم‌ بارش و پر بارش
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان