Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها قیمت محصولات در بازار دیگر با قیمت کارخانه ای آن نمی‌خواند، بعد از خودرو حالا نوبت به قطعات و مواد مصرفی آن رسیده و قیمت درب کارخانه تا درب مصرف کننده هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، این روزها اکثر کالاهای اساسی و محصولات پر مصرف در سبد مصرف خانوار با افزایش سرسام آوری روبرو شده است به طوری که مردم دیگر گوششان به این افزایش قیمت ها عادت کرده و با وجود ناراحتی از این امر چاره ای به جز خرید این محصولات ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی قیمت خودرو هم در هفته های اخیر ترمز بریده است. قیمت ها روزانه و ساعتی بالا می رود و خریدار واقعی از دلال مشخص نیست؛ اما این گرانی نه تنها باعث افزایش قطعات خودرو شده است بلکه از طرفی هم با اعلام رسمی دولت مبنی بر گرانی روغن موتور با افرایش 30 درصدی، اما در تعمیرکاری های شهر سنندج عملاٌ مشاهده شده است که تا 60 درصد نیز افزایش روغن موتور وجود دارد و این باعث گلایه های مردم بخصوص رانندگان ماشین سنگین شده است.

به راستی بارها و بارها سخنان مسئولین را اعم از اینکه " ما نباید اجازه دهیم بی‌ سروسامانی در قیمت‌ها صورت بگیرد و قیمت‌گذاری‌ها باید براساس کارشناسی باشد، باید به شرایط بازار توجه شود و نقطه ضعف‌ها را بررسی کنیم" ، "  در نظارت‌ها باید با روش اصلاح عمل کنیم و روش برخورد را به عنوان آخرین روش درنظر بگیریم و این درحالی است که ما هنوز از ابزار قانونی خود به خوبی استفاده نکرده‌ایم" و " کمیسیون نظارت باید با جدیت بیشتری از سوی سازمان صمت استان تشکیل و در راستای تشکیل این کمیسیون، برای هرجلسه گزارش و مصوبات آن ارائه شود؛ مصوبات جلسات بررسی و اجرایی شود" را شنیده ایم اما هر بار دریغ از بار قبل نابسامانی بیشتر و دست دلالان بازتر خواهد شد.

هرکس بنا به سلیقه خود در بازار قیمت گذاری می کند

یکی از رانندگان خودرو حمل و نقل عمومی می گوید: نظارتی در بازار وجود ندارد و هرکس بنا به سلیقه خود قطعات خودروها را قیمت گذاری می کند و به فروش می رساند. همین امر سبب شده تا سوءاستفاده گران با عرضه قطعه بی کیفیت و جعل علامت برندها مشکلات جدیدتری ایجاد کنند. 

وی گفت: در این میان بازار فروش روغن های تقلبی خودرو نیز داغ است. این موضوع در حالی است که بنا به گفته برخی مسوولان عرضه روغن تقلبی در بازار مدیریت شده است ولی همچنان روغن بی کیفیت در بسته بندی های به ظاهر معتبر آن هم با قیمتی ارزان به فروش می رسد، 

وی ادامه داد: یکی از رانندگان همکار ما برای نمونه چهار لیتر روغن در خودروی خود ریخته اما بعد از طی مسافت هزار کیلومتری فقط با نیم لیتر روغن در خودرو روبه رو شده است، به نحوی که روغن در خودرو تبخیر شده، همین امر باعث بروز بسیاری از حوادث رانندگی و خرابی خودروها می شود.

مردم توانایی خرید و یا بهای سرویس کردن خودروهای خود را ندارد

یعقوب صالحی، یکی از تعمیرکاران سنندجی نیز در این خصوص می گوید: در ۶ ماه اخیر و با شیوع ویروس کرونا تعداد مشتریمان به شدت کاهش یافته است و بعضا مشتریان که مراجعه می کنند نیز از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند و حتی گرانی را نیز به گردن ما می اندازند.

وی افزود: مردم توانایی خرید و یا بهای سرویس کردن خودروهای خود را ندارد و همین امر سبب مشکلات عدیده ای برای ما شده و با ضرر زیادی روبرو بوده ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه چندین ماه است که گرانی روغن خودروها اتفاق افتاد ه است و نمیدانم چه حکمتی است که با سه بار افزایش قیمت تنها یک بار آن رسانه ای می شود!

فواد حسینی که 20 سال است راننده تاکسی است در گفتگو با خبرنگار کردتودی اظهار داشت: این روزها قیمت محصولات در بازار دیگر با قیمت کارخانه ای آن نمی‌خواند. بعد از خودرو حالا نوبت به قطعات و مواد مصرفی آن رسیده و قیمت درب کارخانه تا درب مصرف کننده هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی گفت: یک تعویض روغن موتور ساده در کمترین حالت ۲۵۰ هزار تومان خرج روی دارندگان خودرو می‌گذارد. این در حالی است که تا همین پارسال با ۷۰ هزار تومان می توانستید روغن موتور خود را عوض کنید. فعالان بازار، تولیدکنندگان را مقصر گرانی می‌دانند و می گویند آنها با کاهش ۳۵ درصدی عرضه سازمان حمایت را ناچار به عقب نشینی و صدور مجوز گرانی کردند.

عرضه روغن موتور در بازار حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد کمتر شده است

داوود سعادتی نژاد رییس اتحادیه لاستیک و روغن موتور می‌گوید: خود واحدهای صنفی هم در تامین روغن‌های مورد نیاز خود به مشکل برخورده و کمبود شدیدی در بازار به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه عرضه در بازار حدود ۳۰ الی ۳۵ درصد کمتر شده است، ادامه داد: تولیدکنندگان منتظر صدور مجوز گرانی برای عرضه محصولات خود بودند. تولیدکنندگان با ایجاد کمبود در بازار در نهایت سازمان حمایت را مجبور می‌کنند که به خواسته آنها تن بدهد.

این فعال صنفی ادامه داد: به عنوان مثال شرکت بهران به صورت مویرگی محصولات خود را عرضه می‌کردند. سایر تولیدکنندگان هم از همین فرمول استفاده کردند و نوعی تبانی برای کاهش عرضه در بازار شکل گرفته است.

گرانی های روغن موتور حالا شرایط سختی را برای رانندگان تاکسی ها و مسافربرهای شخصی که معمولا در دهک های پایین درآمدی وارد کرده است.   بر اساس آنچه رییس اتحادیه لاستیک و روغن موتور اعلام کرده، این روزها یه تعویض روغن ساده حداقل ۲۵۰ هزار خرج روی دست رانندگان می گذارد. در واقع اگر یک مسافر کش شخصی سالی حداقل ۱۰  بار  (با فرض تعویض روغن در ۷ هزار کیلومتر کارکرد) برای تعویض روغن البته با قیمت های فعلی مراجعه کنند دست کم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کند. البته اگر هزینه تعویض برخی از قطعات در هنگام تعویض روغن را هم به آن اضافه کنید، حداقل ۳.۵ میلیون تومان برای یک تعویض روغن ساده باید هزینه کرد. این رقم معادل حقوق ۳۵ روز یک کارگر ساده در ایران است.  

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تعویض روغن روغن موتور قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۴۲۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه خودروهای برقی آغاز شد

عرضه خودروهای برقی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، براساس اطلاعیه جدید سامانه یکپارجه خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir عرضه دور جدید خودروهای وارداتی آغاز شد. در این دور از عرضه دو واردکننده خودرو خودروی برقی عرضه می‌کنند.

در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع آن دسته از متقاضیان محترم سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی که در اسفند ۱۴۰۱ ثبت نام کرده و اولویت آن‌ها مشخص شده می‌رساند، سامانه صرفاً جهت انتخاب خودروها به شرح جدول زیر از امروز یکشنبه مورخ ۱۴۰۳.۰۲.۱۶ تا ساعت ۲۳:۵۹ روز سه شنبه ۱۴۰۳.۰۲.۱۸ در دسترس است.در این مرحله متقاضیان می‌توانند یک اولویت از سبد محصولات اعلامی زیر انتخاب کنند. لازم به ذکر است هیچگونه ثبت نام جدیدی در این مرحله انجام نشده و انتخاب خودرو در سامانه صرفاً برای ثبت نام کنندگان مرحله اول که در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ حساب خود را بلوکه کرده‌اند است.

الف- خودروهای دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی: جدول شماره ۱: قیمت فروش محاسباتی قطعی خودروهای وارداتی در مبادی ورودی واحد: دستگاه / ریال

تبصره: قیمت مندرج در جدول شماره یک، قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل: بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … به قیمت‌های فوق اضافه می‌شود که واردکنندگان با رعایت آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو می توانند نسبت به دریافت آن اقدام کرده و در موعد مقرر نسبت به تحویل خودرو اقدام کنند.

ب- خودروهای دارای قیمت علی‌الحساب در مبادی ورودی: جدول شماره ۲- برآورد قیمت فروش محاسباتی علی الحساب خودروهای برقی وارداتی در مبادی ورودی واحد: ریال / دستگاه

تبصره ۱ - قیمت علی‌الحساب اعلام شده، قیمت در مبادی ورودی بوده و هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و … در هنگام صدور فاکتور نهایی به قیمت‌های قطعی و مصوب اضافه خواهد شد. واردکنندگان می توانند پس از فراخوان اولیه و با دریافت ۵۰% قیمت علی الحساب نسبت به انعقاد قرارداد با متقاضی اقدام نمایند.

تبصره ۲ - قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارایه کلیه مستندات و مدارک مثبته و براساس آخرین ضوابط و مقررات تعیین و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.تبصره ۳ - عدم واریز وجه در هر یک از مراحل ذکر شده و حداکثر ۵ روز پس از فراخوان صورت گرفته، به منزله انصراف از طرح بوده و متقاضی از اولویت بندی سامانه خودروهای وارداتی حذف می‌شود

تبصره ۴ –کلیه شرکت‌های واردکننده باید مطابق آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو نسبت به تحویل خودرو و دریافت وجه از مشتریان اقدام کنند در صورت تاخیر در تحویل و… قراردادهای مذکور مشمول جرایم مندرج در آیین نامه فوق خواهند شد.

تبصره ۵ - تخصیص خودرو در این مرحله بر اساس رتبه ثبت‌نامی قبل متقاضی و اولویت انتخابی خودرو انجام می‌گیرد.

تبصره ۶ - آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پرتال خود گزینه عدم تخصیص را مشاهده می‌کنند، در صورت تمایل نسبت به خودروهای ارائه شده در جداول فوق در این مرحله خودرو جدید انتخاب کنند.

تبصره ۷ - اطلاعات کلیه متقاضیان مرتبط با این طرح حسب ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار می‌گیرد.

کد خبر 750902

دیگر خبرها

  • بازار خودرو روی دور تند گرانی افتاد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و تارا + جدول
  • L90 ایرانی؛ رونمایی از رقیب جدید تارا و دنا
  • عرضه خودروهای برقی آغاز شد
  • قیمت روغن خوراکی امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر
  • قیمت پراید «عجیب» شد/ گرانی بی‌سابقه قیمت خودرو در بازار
  • قیمت طلا به کف رسید؟/ قیمت جدید طلا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟
  • آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالاهای وارداتی می‌شود؟