Web Analytics Made Easy - Statcounter

هرمزگان در تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل حائز رتبه نخست بوده و در این روزها که اکثر مناطق کشور را سرما فرا گرفته ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان زیر بار محصولات صیفی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ هرمزگان در جنوبی ترین نقطه کشور واقع شده و این روزها که اکثر مناطق کشور را سرما فرا گرفته این منطقه به دلیل شرایط ویژه جغرافیایی  دارای آب و هوای مطلوب بهاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاییز به فصل برگ ریزان درختان شهرت دارد و با ورود سرما در کشور رخت از تن درختان بیرون می آید و برگ های طلایی درختان تبدیل به بالشتی برای خواب زمستانی درختان می شود.

در نیمی از کشور در این روزها با قدم زدن زیر درختان صدای خش خش برگ درختان که نقش بر زمین شده اند به صدا در می آید اما در هرمزگان فصل پاییز انگار در بهاری دل چسب قدم نهاده ای و طراوت نسیم بهاری می وزد.

این روزها در اکثر نقاط کشور کولرها دیگر روشن نمی شود و بخاری ها بساط خود را پهن کرده اند اما در هرمزگان خبری از سرما نبوده و در اکثر مناطق آن هنوز به روشن شدن کولر نیازمند هستند.

آب و هوای مطلوب در هرمزگان سبب شده در این فصل و زمستان مردمان این خطه از جنوب از فرصت بهره ببرند و در زمین های پهناور و حاصل خیز به کشت محصولات خارج از فصل بپردازند.

کشت محصولات خارج فصل در ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان  از اواخر شهریورماه آغاز و برداشت آن در مناطق مختلف تا اردیبهشت ماه ادامه دارد.

هرمزگان در تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل حائز رتبه نخست بوده و بیش از ۲۹ محصول خارج فصل مانند بادمجان، گوجه فرنگی، خیار، کلم، فلفل، لوبیا سبز و…. تولید می شود.

بازار گرم محصولات خارج فصل در روزهای سرد پاییزی

محصولات خارج از فصل هرمزگان علاوه بر تامین نیاز بازار استان و کشور به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می شود و به دلیل کیفیت بالا این محصولات مشتری های فراوانی نیز دارد.

محصولات کشاورزی می تواند رقیبی مناسب با صادرات نفتی به شمار رود و این امر در هرمزگان با وجود مشکلات و چالش های فراوانی که برای کشاورز وجود دارد تا میزانی در حال تحقق بخشیدن است و کشاورزان این خطه با توکل به خداوند هر ساله زراعت خود را آغاز می کنند.

هر چند که نوبرانه این محصولات با قیمت مناسبی به فروش می رسد؛ اما با تولید انبوه محصولات خارج از فصل چوب حراج به محصولات کشاورزان زده می شود که این امر همت والای مسئولان را برای صادرات هر چه بیشتر محصولات کشاورزی را می طلبد.

خیارسبز محلی از جمله محصولات زراعی خارج فصل هرمزگان به شمار می رود که این روزها برداشت آن در اکثر نقاط هرمزگان آغاز شده و بازار فروش آن گرم شده است.

پیش بینی برداشت ۷۹ هزار تن خیارسبز در هرمزگان

سیدرضا امیری زاده مدیر زراعت جهادکشاورزی استان هرمزگان عنوان کرد: برداشت خیار سبز از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا بهمن ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: پیش بینی می شود ۷۹ هزار تن محصول خیار سبز تازه از ۳هزار هکتار مزارع سطح زیر کشت در استان هرمزگان برداشت شود.

امیری زاده ادامه داد: شهرستان های میناب، رودان و بندرعباس ازجمله نقاط مهم تولید خیار سبز در استان هستند.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان هرمزگان با بیان اینکه خیارسبز در اواخر شهریورماه در مزارع استان کشت شده است، بیان کرد: عملکرد تولید خیارسبز در هر هکتار ۲۸ تن است.

امیری زاد خاطرنشان کرد: این محصول علاوه بر فروش در هرمزگان به سراسر کشور نیز ارسال می‌شود و برای تهیه محصولات صنایع تبدیلی نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کشاورزی استان محصولات خارج خارج از فصل خارج فصل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۰۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

یوسف گازران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص پیش‌بینی میزان تولید گل محمدی طی فصل برداشت این محصول در خراسان رضوی اظهارکرد: سطح زیر کشت گل محمدی به دلیل خشکسالی‌ها و افت چاه‌های آبیاری در استان از ۱۳۲۷ هکتار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱۲۰۰ هکتار در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

وی افزود: این سطح در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۷۰۰ هکتار بوده که کشاورزان بدون آگاهی از اقلیم کاشت این گیاه که باید در کوهپایه‌ها توسعه یابد در دشت‌ها بدون در نظر گرفتن صنایع فرآوری اولیه مانند خشک‌کن‌ها و دستگاه‌های تقطیر اقدام به کاشت کردند.

کارشناس مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بیان کرد: به دلیل عدم تناسب هزینه‌ها با قیمت گل تر، آن تعداد از کشاورزانی که تنها گل تر می‌فروختند چون درآمد اقتصادی نداشتند، متاسفانه گلستان‌های چند ساله را از بین بردند.

گازران درباره پیش بینی تولید گل محمدی در سال جاری خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری حدود ۲۸۰۰ تن گل محمدی تر در استان برداشت شود.

کارشناس‌ مسئول گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر در استان تعداد ۲۵ واحد صنایع بزرگ گلاب‌گیری و فراوری گل محمدی و حدود ۳۰۴ واحد سنتی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه بازار بین المللی محصولات دانش بنیان‌ها
  • آفریقا، هدف ویژه صادراتی روغن موتور ایران
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • ریزش شدید دلار در راه است | پیش‌بینی تکنیکالیست‌ها از قیمت دلار در روزهای آینده
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در گلستان
  • پیش بینی برداشت یک میلیون و ۸۰۰ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی در استان گلستان
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی