Web Analytics Made Easy - Statcounter

تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز شده است و انسان ها از زمانی که پا به عرصه حیات و زندگی گذاشتند؛ آموختن را در دستور جدی خود قرار دادند و دین اسلام هم تاکید بر علم و آگاهی را مهمترین دستور خود قرار داده است و زندگی دینی ائمه اصل آموزش بر پایه

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ دهم نوامبر (20 آبان) از سال 2001 به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مهمترین اهداف یونسکو از نام گذاری روز علم، بهره مندی آحاد جامعه از ثمرات علم، فن‌آوری و نوآوری، ایجاد بستر و فضای مناسب گفتمان پیرامون تاثیر علم، فن‌آوری و نوآوری بر زندگی روزمره مردم، صلح و توسعه و معرفی برخی موقعیت‌های نو بوده که موجب ارتقا کیفیت عمومی زندگی می‌شود.

 

تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز شده است و انسان ها از زمانی که پا به عرصه حیات و زندگی گذاشتند؛ آموختن را در دستور جدی خود قرار دادند.

 

دین اسلام از طریق پیامبر(ص) هم از همان ابتدا با " اقراء" آغاز شد که لزوم توجه به دانستن و خواندن و علم آموزش از همان ابتدا کاملا مشخص و هویدا بوده است.

 

اهمیت و نقش علم و دانش در زندگی بشر امری مهم و حیاتی است و نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و در این بین با توجه به دین اسلام و تاکیداتی که به فراگیری علم آموزی دارد می توان دریافت که هیچ دینی همانند اسلام و به اندازه آن، مسلمانان را به آموختن علوم گوناگون و یا دادن آن به دیگران به منظور رواج علم و دانش میان مردم فرا نخوانده است.

 

همه ما بارها و بارها از همان سال های اولیه فراگیری علم و درس و آموختن، با جمله « اطلبوا العلم و لو بالصين، علم را بیاموزید حتی اگر در چین باشد» روبرو بوده ایم که در این روایت از کشور چين به عنوان دورترين نقطه و يكي از مراكز علم و صنعت جهان ياد شده است که باید علم را حتی در دورترین نقاط هم فرا گرفت.

 

علم بدون اخلاق، علم تضمین شده ای نیست

حجت الاسلام «محمدصادق محمدی لایینی» با تاکید بر فراگیری علم و دانش و تاکید دین بر علم آموزی افزود: توجه به صلح و توسعه از تاکیدات مهم و هدف اصلی علم است و توسعه علمی و اقتصادی بدون در نظر گرفتن اخلاق به این نتیجه مطلوب نمی رسد.

 

امام جمعه نکا، با اعلام اینکه توسعه علم، فرهنگ، اقتصاد و همه امور هر جامعه به تعاون و بهره‌گیری از تمام توان نیروهای انسانی آن جامعه بستگی دارد، به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: اهمیت علم،آموختن و نقش آن درتکامل زندگی انسان، بر کسی پوشیده نیست و باید علم و فراگیری آن همراه با اخلاق باشد.

وی همچنین به روایتی از امام علی(ع) در این خصوص علم و فراگیری علم اشاره کرد و یادآور شد: در روایتی از امام علی(ع) داریم « هر کس که کلمه‌ای به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است» و لذا بر همین اساس، زندگی دینی ائمه اصل آموزش بر پایه مبانی الهی است.

 

حجت الاسلام محمدی لایینی افزود: علم  در خدمت بشر است و لذا باید بتواند از درد و رنج بشر کم کند و با توجه به اینکه دین اسلام برای علم و علم آموزی توجه دارد و قرآن کتابی مهم و اثرگذار برای همه امورات زندگی است لذا باید در همه موارد زندگی به برنامه های قرآن و دستورات دینی برای زندگی اعم از تغذیه، بیماری، سلامت و... توجه شود.

 

وی گفت: علم آموزی و توسعه در بخش های مختلف، بايد مزين به اخلاق شود و در غیر اینصورت بدون همراهی علم با اخلاق، علم و آموخته های مختلف تضمین نخواهد شد  و لذا باید همه برنامه های علمی ما توام با اخلاق و توجه به اخلاق باشد.

 

 مساجد اولین حلقه های علم آموزی در اسلام

حجت الاسلام «سید عسکر نبوی» گفت: مساجد اولین حلقه های درسی در اسلام بوده است و مسلمانان درس های خود را از مساجد و در مسجدها فرا گرفتند که بیانگر این است که دین اسلام به علم آموزی و جایگاه مهمی که به دانشمندان و عالمان داده شده است؛ توجه ویژه داشته است.

 

امام جماعت مسجد سید الشهداء بهشهر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان افزود: امروزه شاید بسیاری از کشورها و از جمله آمریکا شعار صلح جهانی سر می دهند اما از صلح و اخلاق بی بهره‌اند و وجود کشتارهای مختلف انسانها در جهان بیانگر بی اخلاقی سردمداران صلح جهانی است.

 

وی یادآور شد: اکنون با توجه به پیشرفت های مختلف، جمهوري اسلامي ايران به یکی از کشورهای مهم جهان برای دستیابی به علم و فن آوری تبدیل شده است و فرهنگ ايراني و اسلامي باعث ترقي ، پيشرفت علم، صنعت و تكنولوژي مي‌شود .

 

حجت الاسلام نبوی گفت: گسترش و همگانی کردن دانش و اشاعه تفکر علمی در جامعه از تاکیدات مهم دین اسلام است که آیه « یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ؛[ سوره مجادله، آیه 11] خداوند کسانی را که ایمان آوردند و آنان را که علم داده شدند؛ بسیار بلندمرتبه می فرماید» بیانگر توجه به علم و افرادی است که از علم برخوردارند.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) هم در روایتی فرموده اند: «کسی که راه علم آموزی را می پوید خداوند او را در راهی به سوی بهشت پیش می برد» و همه این موارد بیانگر توجه به علم و علم آموزی است.

 

امام جماعت مسجد سید الشهداء بهشهر با اشاره به اینکه در برخی از موارد آنچنان که باید از دستورات علمی و تاکیدات اسلام در زندگی بهره نبرده ایم و به نوعی علم زندگی کردن نداریم و باید در این بخش توجه بیشتری به زندگی اعمال کنیم.

 

حجت الاسلام نبوی یادآور شد: دین اسلام دینی کامل برای تمام زندگی است و در این بخش باید همه ما با توجه به تاکیدات دین اسلام به علم و علم آموزی برای زندگی خود برنامه ریزی کرده و زندگی خود را زندگی همراه با علم و اخلاق کنیم تا سعادت نصیب حالمان شود.

 

به گزارش شبستان، تاریخ بشر با آموختن و تعلیم و تربیت آغاز شده است و انسان ها از زمانی که پا به عرصه حیات و زندگی گذاشتند؛ آموختن را در دستور جدی خود قرار دادند و دین اسلام هم تاکید بر علم و آگاهی را مهمترین دستور خود قرار داده است و زندگی دینی ائمه اصل آموزش بر پایه مبانی الهی است.

پایان پیام/175

منبع: شبستان

کلیدواژه: توسعه علم اخلاق اخلاق مداری حجت الاسلام فراگیری علم دین اسلام علم آموزی خود قرار آغاز شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی

رئیس جمهور در پیامی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک فرا رسیدن روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی به «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور و مردم این کشور ابراز امیداوری کرد با مساعی و تلاش‌های مجدانه مقامات عالی‌رتبه آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران، دو کشور و دو ملت شاهد توسعه و تقویت روزافزون روابط دوجانبه و اشتراک نظر در عرصه‌های بین‌المللی باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • تولید اثر فاخر سینمایی از زندگی محیط بان شهید «هوشنگ نصیری»
  • اجرای عدالت در عرصه های مختلف لازمه حکومتی دینی است
  • افتتاح کارگاه کامپیوتری هنرستان فنی شهید شکاری مراغه
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • مبانی تئوری و فکری محکم اسلام علت ماندگاری انقلاب اسلامی است
  • آیت‌الله جاودان: با مراقبه و محاسبه اعمال به رحمت الهی می‌رسیم
  • اصلاح روشنایی میادین و مثلثی‌های شهر تاریخی یزد
  • امیدواری برای توسعه روزافزون روابط دوجانبه ایران و آفریقای جنوبی