Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس این گزارش ، یک مقام دولتی ناظر بر پروژه بندر چابهار گفت: در مجموع تغییر رژیم (در آمریکا) یک تحول بسیار مثبت برای هند و ایران است و ما مشتاق هستیم که این تغییر منجر به اقدامات عملی و تلطیف مواضع درخصوص ایران شود.

وی افزود: پروژه بندر چابهار یکی از نقاط روشن در روابط هند با ایران در سالهای گذشته بوده و نیرو و توان ایجاد شده برای توسعه کار باید ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازسرگیری تامین نفت بزرگترین دستاورد برای هند در پی لغو تحریمها خواهد بود. مقام مزبور گفت: نفت ایران ارزانترین نفت برای هند است که سازگاری خوبی با پالایشگاههای هند دارد.

بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان دسترسی دریایی و زمینی به افغانستان و آسیای میانه از طریق مرزهای شرقی ایران برای کشور هند فراهم می سازد.

اما این پروژه به علت تحریمهای آمریکا دچار کندی شده است. مقام یاد شده خاطرنشان کرد: برای توسعه بیشتر چابهار نیازمند تجهیزاتی هستیم که باید از کشورهای غربی یا کره جنوبی و چین تامین کنیم اما آنها برای تامین تجهیزات تردید داشته اند.

وی تاکید کرد: تغییر رژیم در آمریکا خوب خواهد بود و ما منتظر این بودیم و باید بگویم تا جایی که به روابط ما با ایران مربوط می شود دعاهای ما قبول شد.

موقعیت مهم ایران در منطقه و جهان، ذخایر انرژی (نفت و گاز) که هند برای توسعه خود بشدت به آن‌ها نیاز دارد، کریدور شمال- جنوب و دسترسی هند به آسیای مرکزی و حتی اروپا، جایگاه ایران به عنوان قدرتی در حوزه خلیج فارس و منطقه غرب آسیا از جمله انگیزه‌هایی قوی برای تقویت روابط این کشور با ایران و ارتقای این روابط تا سطح روابط راهبردی هستند. 
این پتانسیل وجود دارد که با گسترش و توسعه و تعمیق روابط بین دو کشور، ایران به جایگاه نخست تجارت خارجی هند در منطقه تبدیل شود. ایران دروازه ورود هند به آسیای مرکزی، روسیه و شرق اروپاست و با توجه به رقابت شدید این کشور با چین، منطقی نیست که هند خارج از همکاری‌های استراتژیک به رابطه با ایران فکر کند.

دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد. 
دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند اعتقاد دارد که بندر چابهار موتور پیشرفت ایران، هند، افغانستان و بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی خواهد بود.  کشورهای آسیای میانه - ازبکستان و قزاقستان - همچنین بندر چابهار را به عنوان دروازه‌ای برای دسترسی به منطقه اقیانوس هند محسوب می‌کنند. مقامات هندی معتقدند بندر چابهار که حدود ۱۰۰۰ کیلومتری بندر کاندلا و ۱۴۰۰ کیلومتری مومبای قرار دارد، دسترسی به مسیر دریایی را برای حمل و نقل کالا، تجارت و کسب و کار آسان می‌کند. 

برچسب‌ها مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار هند تحریم نفتی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار هند تحریم نفتی مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار هند تحریم نفتی اخبار کنکور بندر چابهار برای توسعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۷۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایده «دو دولتی»؛ نسخه‌ای که به‌جای شفا، کور می‌کند

ایده «دو دولتی» یکی از طرح‌های مناقشه‌برانگیزی است که هم در فلسطین و هم در رژیم صهیونیستی مخالفان جدی‌ای دارد، اما امریکا و شماری از متحدان اروپایی تل‌آویو، آن را نسخه نجات‌بخش شرایط فعلی می‌دانند.

به گزارش ایسنا، «اصغر زارعی»، کارشناس مسائل منطقه پذیرش طرح دو دولتی را رسمیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی توصیف و تأکید کرد این طرح به لحاظ حقوقی هم مبنای قابل قبولی ندارد.

او در گفت‌وگو با «نورنیوز» در خصوص مطرح‌شدن ایده عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عرب منطقه به خصوص عربستان و طرح موضوع دو ملیتی در مسئله فلسطین اظهارداشت: پس از گذشت ۸ ماه از آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و شکست‌ رژیم صهیونیستی از دست‌یابی به اهداف ابتدایی همچنین افزایش فشارهای بین‌المللی بر این رژیم جنایتکار در خصوص نسل‌کشی در غزه، موضوع فلسطین و آزادی قدس به یک گفتمان جهانی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی امروز از جانب متحدان سنتی خودش از جمله اروپا و آمریکای شمالی هم احساس تهدید می‌کند، گفت: رژیم صهیونیستی پیش از طوفان الاقصی به دنبال گسترش روابط خارجی خودش، تلطیف و بهبود روابط با کشورهای متخاصم و از جمله برخی کشورهای اسلامی و عربی بود و گام‌های بزرگی را همچون طرح ابراهیم برداشت، اما امروز شاهدیم که پس از گذشت ۸ ماه از فجایع غزه پرونده طرح صلح ابراهیم بسته شده است.

زارعی افزود: یکی از تلاش‌های پنهان رژیم صهیونیستی و آمریکا این است که وانمود کنند کماکان روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر و اردن عادی است و تغییری در روابط رژیم اسرائیل با این کشورها ایجاد نشده است.

زارعی تصریح کرد: در واقع یکی از مطالبه‌های اسرائیل و آمریکا از رهبران کشورهای عرب منطقه این است که آنها در مقابل فشار افکار عمومی و مقاومت‌ها علیه رژیم صهیونیستی در منطقه مقابله کرده و اجازه ندهند که این مقاومت‌ها و فشارها علیه تل‌آویو افزایش پیدا کند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش جدی زیادی را جهت متقاعدکردن رهبران کشورهای عرب منطقه در راستای حمایت از آنها انجام می‌دهند و با مطرح‌کردن وعده‌هایی از جمله حمایت‌های نظامی با استفاده از تجهیزات و تسلیحات مدرن تحت لوای پروژه موهوم «ایران‌هراسی» و البته وعده ساخت نیروگاه اتمی برای آنها، تلاش می‌کنند تا رهبران کشورهای عرب منطقه را با خود همراه کنند.

وی با بیان اینکه راهکار دو دولتی برای حل مسئله فلسطین از اساس غیرمنطقی است، تصریح کرد: پذیرش طرح دو دولتی در واقع رسمیت‌بخشیدن به یک رژیم نامشروع و منحوس است که بیش از ۷۵ سال است سرزمین‌های فلسطین را غصب کرده است. پذیرش این موضوع، همان چیزی است که جریان سازشکار در منطقه، در کرانه باختری و جریان محمود عباس و امثال آنها به آن رویکرد مثبت داشته و آن را پذیرفتند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری سومین جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه
  • وزیر خارجه: قطع روابط با اسرائیل در توقف نسل کشی مهم است
  • چرا مقاومت بحرین شرکت «تراک‌نت» اسرائیل را هدف قرار داد؟
  • ایده «دو دولتی»؛ نسخه‌ای که به‌جای شفا، کور می‌کند
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • تمجید مالی از واکنش مناسب ایران علیه رژیم صهیونیستی
  • امیرعبداللهیان: باید رژیم اشغالگر آپارتاید اسرائیل را متوقف کنیم/ نحوه برخورد دولت‌های مسلمان با بحران غزه در تاریخ ثبت و ضبط خواهد شد
  • متن سخنرانی امیرعبداللهیان در اجلاس گامبیا
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟