Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرضیه زیلایی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: مصرف منظم صبحانه کامل یکی از ویژگی‌های سبک زندگی سالم و توصیه شده از سوی متخصصان تغذیه است که معمولا افراد برای مصرف آن وقت کافی را اختصاص نمی‌دهند، در حالیکه اولین وعده شروع روز بوده و بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: نتایج مطالعات نشان می دهد که افرادی که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند، معمولا دریافت کامل تری از ویتامین‌ها و مواد معدنی دارند، همچنین درصد چاقی و اضافه وزن در کودکان و نوجوانانی که به طور منظم صبحانه مصرف می‌کنند، کمتر است.

زیلایی در ادامه با اشاره به اینکه ترکیب صبحانه مصرف شده نیز بسیار حائز اهمیت بوده و فوایدی که در مورد مصرف صبحانه ذکر می‌شود، بستگی به نوع آن  دارد، بیان کرد: مناسب‌ترین صبحانه، شامل ترکیبی از غلات کامل مانند نان سبوسدار یا جو دوسر، حبوبات، شیر یا ماست کم چرب پروبیوتیک، میوه یا آبمیوه طبیعی (مصرف میوه ارجحیت دارد) و سبزیجات (مانند گوجه، کلم بروکلی، قارچ) است تا بخشی از کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی اظهار داشت: بهتر است از کربوهیدرات‌های با نمایه گلیسمی پایین (مانند نان سبوس دار و ترکیب حبوبات، مغزها، دانه‌هایی مانند کنجد و سبزیجات و لبنیات) به جای نمایه گلیسمی بالا (نان سفید، عسل، مربا و شکر) استفاده کرد تا سیری طولانی تری ایجاد شود.

فواید مصرف صبحانه و عوارض استفاده نکردن از آن

او تصریح کرد: مصرف صبحانه به بهبود حافظه، یادگیری بهتر، کنترل قند خون در محدوده نرمال و عملکرد مناسب ذهنی کمک می‌کند و این مسئله به ویژه در دانش آموزان و افرادی که مشغله ذهنی دارند، بسیار حائز اهمیت است.

زیلایی حفظ هوشیاری کافی افراد در طول روز،  سلامت جسمی و ذهنی آنان، کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، نشاط صبحگاهی و عملکرد بهتر در طول روز، تامین انرژی لازم برای شروع روز، بهبود خلق و خو را از دیگر فواید مصرف صبحانه دانست.

استادیار گروه تغذیه دانشگاه جندی شاپور اهواز اذعان داشت: مصرف نکردن صبحانه، باعث افزایش خطر میل به خوردن مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای کم و کالری بالا (مانند کیک، کلوچه، شکلات و غیره) در ادامه روز می‌شود و اکثر افرادی که صبحانه نمی‌خورند، دلیل این موضوع را بی اشتهایی اول صبح بیان می‌کنند. برای پیشگیری از این حالت بهتر است که شام در ساعات ابتدایی شب میل شود و افراد به موقع بخوابند تا ابتدای صبح روز بعد اشتهای کافی برای مصرف  این وعده غذایی داشته باشند.

او با بیان اینکه میل کردن صبحانه از سوی والدین نیز تاثیر بسیار زیادی بر افزایش تمایل کودکان به صبحانه خوردن خواهد گذاشت، افزود: از مضرات صبحانه نخوردن می‌توان به افزایش خطر بیماری‌های قلبی، کسالت، خواب آلودگی، بدخلقی و بی علاقگی به فراگیری دروس اشاره کرد.

مرضیه زیلایی اظهار داشت: مطالعات جدید نشان می‌دهند که حذف صبحانه یا میل کردن این وعده غذایی در زمان نامناسب (نزدیک ظهر) می‌تواند موجب اضافه وزن و افزایش خطر دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و بیماری قلبی-عروقی شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درپایان مصرف شیربرنج، حلیم، عدسی، آش، نان سبوسداربه همراه پنیر، گردو، سبزی یا خیار و گوجه و یا تخم مرغ و گوجه فرنگی، سبزی خوردن یا کاهو را از صبحانه‌های کامل برشمرد و گفت: همچنین مصرف این نان و کره و خرما یا پنیر و خرما همراه با یک لیوان شیر یک صبحانه کامل است و همچنین مصرف کره بادام زمینی و یا املت به همراه نان سبوس دار، اوتمیل (ترکیبی از جو دوسر، دانه چیا (اختیاری)، مویز یا کشمش یا خرما، دارچین، شیر یا ماست کم چرب پروبیوتیک) و قارچ و تخم مرغ را مناسب جهت استفاده در وعده صبحانه عنوان کرد.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صبحانه خوردن تغذیه سالم مصرف صبحانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در بین مواد غذایی، گزینه‌های سالم و مفیدی وجود دارند که می‌توانند به مبارزه با خطرات بیماری قلبی و سایر بیماری های رایج در بین مردان کمک کنند.

مصرف چهار ماده غذایی زیر برای مردان بسیار مفید است؛ این موارد حاوی مواد مغذی خاصی هستند که به پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های رایج برای آقایان، مانند برخی سرطان‌های مردانه، کمک می‌کنند.

۱) کلم بروکلی

این گیاه سبزرنگ سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین‌های C، K و A و فیبر است و محتوای بالای سولفورافان در کلم بروکلی، پتانسیل مبارزه با سرطان را دارد و مصرف آن در مردان بسیار حائز اهمیت است.

۲) گوجه فرنگی

لیکوپن، یکی از آنتی اکسیدان‎های موجود در گوجه فرنگی، با محافظت در برابر سرطان پروستات و بیماری‌های قلبی عروقی، به سلامت مردان کمک می‌کند.

۳) ماست

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، مردانی که به طور مداوم محصولات لبنی تخمیرشده (مثلاً ماست و پنیر) مصرف می‌کردند، در معرض خطر کمتری برای بیماری عروق کرونر قرار دارند.

۴) آجیل

مصرف آجیل به سلامت قلب و کاهش عوارض ناشی از افزایش سن در مردان کمک می‌کند. آجیل‌ها مملو از پروتئین، فیبر و چربی‌های ضروری هستند که همین ویژگی آنها را به یک میان‌وعده بسیار مغذی تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید کد خبر 848313 منبع: خبرآنلاین برچسب‌ها خبر مهم تغذیه

دیگر خبرها

  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • مصرف این ۴ ماده غذایی برای مردان ضروری است
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • منیزیم را چه زمانی از روز مصرف کنیم؟
  • این غذاها را با هم نخورید!
  • این مواد غذایی را با نوشابه نخورید
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند