Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسن طالبیان روز سه شنبه در حاشیه نشست بررسی روند احیای باغ ۳۳ هکتاری رامسر در گفت و گو با خبرنگاران افزود : از بین رفتن برخی درختان به دلیل خشکی ، نصب موزائیک های نامناسب و نداشتن زهکش در باغ از جمله مشکلاتی است که باید هر چه زودتر رفع شود تا پرونده باغ قابلیت ارسال به یونسکو را پیدا کند.

باغ ۳۳ هکتاری شهرستان گردشگرپذیر رامسر در غرب مازندران یکی از دو طرح پیشنهادی اداره کل میراث فرهنگی مازندران برای ثبت جهانی به سازمان یونسکو است که سال ۸۸ ارائه شد ولی پرونده آن به خاطر وجود برخی اشکالات از جمله ساختمان نیمه تمام فرهنگی و هنری از دستور ثبت جهانی خارج شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رفع مشکلات این باغ برای بازگرداندن پرونده اش به یونسکو در جریان سفر سال گذشته وزیر میراث فرهنگی به مازندران در دستور کار قرار گرفت که در گام اول در باره مشکل ساختمان نیمه تمام تصمیم گیری شد.
معاون وزیر میراث فرهنگی با بیان اینکه احیای باغ برای میراث فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است ، گفت : بخش زیادی از محوطه این باغ تاریخی دارای گونه های درختان جنگل های هیرکانی و همچنین درختان مرکبات است که طی این سال ها به دلیل بی توجهی آسیب دیده که باید هر چه زودتر نسبت به ترمیم آنها اقدام شود.

وی افزود: برای تحقق این امر قرار است هفته آینده نشستی با حضور کارشناسان و متخصصان منابع طبیعی ، میراث فرهنگی و شهرداری برگزار شود تا با همفکری و مشاوره بتوانیم به شهرداری رامسر که مسئول اجرای احیای این باغ است، کمک کنیم.

طالبیان در خصوص تغییر سنگ فرش بلوار معلم  هم گفت : قرار شد شهرداری رامسر بخش کوچک و حداکثر چند متری این مسیر را با مواد و مصالح جدید که مناسب برای پیاده روی مردم باشد آماده کند و در صورت تائید کارشناسان میراث فرهنگی این طرح تا اخر این بلوار اجرایی شود.

وی به احداث پارکینگ در محل باغ هم اشاره کرد و اظهار داشت : در مدل شهرسازی نوین بویژه در فضاهایی مردم برای آرامش از آن فضا استفاده می کنند احداث پارکینگ ممنوع شده است چرا که احداث پارکینگ در این منطقه به معنای آلودگی ، ازدحام و کاهش آرامش است.

معاون وزیر میراث فرهنگی در خصوص ایجاد راه دوچرخه سواری در این باغ هم گفت: در دنیا مسیر برای دوچرخه سواری در فضاهای باغی و جنگلی دیده می شود، اما نه لزوما به عنوان یک پیست دوچرخه سواری در مقیاس استادیوم های ورزشی.

وی توضیح داد: درفضای باغ ۳۳ هکتاری نیز چنانچه قرار است محلی برای دوچرخه سواری تعیین شود به هیچ عنوان نباید درختی قطع شود، بلکه می توان در عرض یک نیم متر جاده ای ساده بین درختان در نظر گرفت و چنانچه در مسیردرخت بود دوچرخه سوار از کنار آن عبور  کند که به جذابیت آن هم می افزاید تا جذابیت طبیعی باغ حفظ شود.

طالبیان در باره احداث آلاچیق در باغ برای استراحت مردم و مسافران هم توضیح داد: منطقه شمال ایران بهترین معماری و طراحی سازه های چوبی را دارد، بنابراین الاچیق ها نیز می بایست طوری طراحی شود تا با استفاده از مواد طبیعی منطقه ، فرهنگ بومی حفظ شود زیرا این سازه های موقت اجازه می دهد  چنانچه در آینده فکر بهتری بود ، انجام شود.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین از بخش های مختلف باغ ۳۳ هکتاری رامسر بازدید کرد.

در این جلسه علاوه بر مسئولان شهرستان رامسر مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران و معاونانش حضور داشتند.

شهرستان ۸۰ هزار نفری رامسر به دلیل شهرت جهانی اش همه ساله میزبان میلیونها مسافر و گردشگر از داخل و کشورهای خارجی است .

برچسب‌ها گردشگری مازندران رامسر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری مازندران رامسر گردشگری مازندران رامسر اخبار کنکور باغ ۳۳ هکتاری میراث فرهنگی دوچرخه سواری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۷۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند
  • ۱۵۲ اثر به جشنواره « افتخار من» در مازندران ارسال شد
  • پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • تهدیدی برای شهر باستانی جیرفت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود