Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نصرالله پژمان فر در نشست خبری که ظهر امروز در محل اداره کل دیوان محاسبات مشهد برگزار شد، با اشاره به اهمیت کمیسیون اصل ۹۰ در بحث نظارت گفت: کار ما در این کمیسیون، نظارت بر کار قوای سه گانه و زیر مجموعه‌های آنهاست. هم اکنون ماهیانه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ شکایت از قوای سه گانه به ما می‌رسد و همین مسئله حجم کار را زیاد کرده و از طرفی، انتظارات بالای افکار عمومی، کار نظارت را هم سخت‌تر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته سعی ما بر این بوده تا رسیدگی به امور حوزه انتخابیه کاهش پیدا نکند و از ظرفیت این کمیسیون برای حل مشکلات استان هم استفاده شود.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه اقتضای وظیفه جدید ما این است که دستگاه‌های مختلف را بدون ملاحظه خطاب قرار دهیم و بر آنها نظارت کنیم، افزود: یکی از ایرادات نظام بودجه ریزی ما فردمحور بودن آن است، به این معنی که خود شخص رئیس سازمان برنامه و بودجه کار تخصیص را انجام می‌دهد و نتیجه آن، این می‌شود که استان خراسان رضوی با حدود ۸ درصد جمعیت کشور، فقط ۶ درصد منابع را دریافت می‌کند و ما دنبال این هستیم که با تشکیل ساختار نظام مند بودجه ریزی این مشکلات را رفع کنیم.

۹۰ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است

وی درباره وضعیت نهاده‌های دامی هم گفت: ۹۰ درصد نهاده‌های دامی وارداتی است، در حالی که در این مقوله استراتژیک باید به سمت خودکفایی حرکت کنیم، به این معنی که با دادن امکانات مناسب به دامدار، تولید را در داخل کشور به طور کامل انجام دهیم، اما در حال حاضر ما سالانه ۹ میلیون تن ذرت، چهار میلیون تن سویا و پنج و نیم میلیون تن جو وارد می‌کنیم که با افزایش نرخ ارز باعث شده‌ایم مواد اولیه، گران به دست تولیدکننده برسد و خیلی از مرغداری‌ها تعطیل شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس اضافه کرد: در سال ۸۴، تولید ذرت ما یک میلیون و ۶۰ هزار تن بوده، در حالی که الان بعد از گذشت ۱۵ سال به یک میلیون تن کاهش پیدا کرده است. همچنین در واکسن دام هم مشکلات زیادی داریم و کمبود واکسن باعث شده تا کشتار دام ما بالا باشد.

به انفعال‌ها در مقابل تولید داخل و اصرار به واردات مشکوک هستیم و قطعاً پشت این قضایا، فساد و مافیا وجود دارد که در این مسائل دستگاه‌هایی مثل وزارت صنعت، کشاورزی، بانک مرکزی و حتی دستگاه‌های نظارتی مقصرند

وی با بیان اینکه زمانی لاین مرغ فقط ۲۰ درصد وارداتی بود اما حالا کل آن وارداتی است، اضافه کرد: نگاه مسئولان همیشه به زنجیره آخر یعنی عرضه کالا بوده در حالی که تأمین مواد اولیه اساسی به عنوان زنجیره ابتدایی باید به عنوان اصل، مورد توجه قرار گیرد. ما به این انفعال‌ها در مقابل تولید داخل و اصرار به واردات مشکوک هستیم و قطعاً پشت این قضایا، فساد و مافیا وجود دارد که در این مسائل دستگاه‌هایی مثل وزارت صنعت، کشاورزی، بانک مرکزی و حتی دستگاه‌های نظارتی مقصرند.

بانک مرکزی و وزارت صمت عامل توقف نهاده‌های دامی در گمرک

حجت الاسلام پژمانفر درباره وضعیت فعلی نهادهای دامی گفت: بخشی از نهاده‌ها در گمرک متوقف شده بود که عامل آن ناهماهنگی بین بانک مرکزی و وزارت صنعت بوده اما الان سازمان بازرسی به قضیه ورود کرده و این نهاده‌ها درحال ترخیص از بنادر هستند.

وی درباره وضعیت نهاده‌های دامی خراسان رضوی هم گفت: ما به شش میلیون تن نهاده در استان نیاز داریم که حدود سه و نیم تن در استان تولید می‌شود و به یک میلیون تن واردات نیاز داریم. تولیدات دام و طیور در خراسان سهم بالایی در کشور دارد که البته فاصله زیاد با بنادر و هزینه‌های بالای حمل و نقل باعث شده تا تأمین نهاده‌ها برای خراسان رضوی مشکل تر از بقیه مناطق باشد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه سامانه بازارگاه که برای تأمین نهاد دامی ایجاد شده، اشکالات زیادی دارد و گزارش آن را به نهادهای امنیتی هم دادیم، افزود: متأسفانه در گذشته با دستور رئیس جمهور، وزارت صمت متولی واردات و صادرات نهاده‌های دامی شد و چون این نهاد بر این امر اشراف نداشت، مشکلات زیادی پیش آمد.

۳۰ درصد ارز دولتی بدون واردات کالا بوده است

وی درباره پرونده ارزهای دولتی هم گفت: گزارش دیوان محاسبات برای ارزهای دولتی آماده شده و مشخص شده که ۲۷ میلیارد یورو ارز تخصیص داده شده اما به ازای ۳۰ درصد آن کالایی وارد نشده است.

خانه‌های تاریخی، مساجد و حسینیه‌های زیادی در بافت پیرامون حرم رضوی از بین رفته و این بافت نتوانسته هویت خود را حفظ کند

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس درباره وضعیت بافت پیرامون حرم رضوی هم گفت: در این مسئله اگر از گذشته درست عمل می‌شد، همه ما سربلند بودیم که بافت تاریخی و هویتی را حفظ کرده‌ایم اما الان خانه‌های تاریخی، مساجد و حسینیه‌های زیادی از بین رفته و این بافت نتوانسته هویت خود را حفظ کند و حس معنویت ندارد. اینکه مسئولین نداشتن صرفه اقتصادی بافت اطراف حرم را دلیل تخریب آن می‌دانند، غلط است چون می‌شد با کمک خود مردم علاوه بر حفظ هویت، اقتصاد منطقه را هم پویا کرد.

حجت الاسلام پژمان فر با بیان اینکه طرح همیشه غیر شفاف، غبارآلود و غیر مستند بوده است، افزود: بحث ما دوره خاصی از شورای شهر نیست، در همه دوره‌ها این ایرادات را وارد دانستیم و شهرداری‌ها باید پاسخگو باشند. ما در گذشته خواهش کردیم طرح متوقف شود چون حتی کاربری‌ها هم شفاف نبوده و مدام در حال تغییر بوده است؛ از مسئولین می‌خواهیم به این داشته‌های ملی و بین المللی توجه کنند.

نگران کوچ مردم از بافت اطراف حرم هستیم

وی افزود: در بحث مسجد هفت درب، مشاور گفت که طرح قابل اصلاح است، حال سوال این است که چرا در گذشته این اصلاحات اعمال نشده تا تخریب کمتری را شاهد باشیم. اکنون نگرانی ما کوچ مردم از منطقه و خالی شدن مساجد و به تبع آن تخریب آنهاست که مقدمه‌ای برای از دست رفتن سرمایه‌ها، هویت، آداب و رسوم و مردم منطقه است.

خواسته مردم نباید سیاسی شود و هرکس که مطالبات مردم را سیاسی کند یعنی همراه با مافیا و فساد است و برای چپاول دارایی‌های مردم اتفاقات را سیاسی می‌کند

پژمان فر ادامه داد: در زمان شیوع کرونا تنها جای شهر که عملاً تعطیل شد، بافت اطراف حرم بود چون سکنه آنجا رفته‌اند و با به هم ریخته شدن عرضه و تقاضا و هتل‌های خالی از مسافر، خیلی از بازارها هم تعطیل شدند. هتل‌های گران‌قیمت ساخته شد درحالی که فکری برای قشر ضعیف جامعه نشد. خواسته مردم نباید سیاسی شود و هرکس که مطالبات مردم را سیاسی کند یعنی همراه با مافیا و فساد است و برای چپاول دارایی‌های مردم است که اتفاقات را سیاسی می‌کند.

آیا تخریب همه مساجد اطراف حرم ضرورت داشته است؟

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «اگر تخریب مسجدی در طرح‌های توسعه‌ای ضرورت داشت مانعی ندارد»، افزود: آیا تخریب همه مساجد اطراف حرم ضرورت داشته است؟ خواسته ما و مردم، حفظ ۴۰ درصد باقیمانده طرح است و مشاور جدید هم در حال تهیه طرح جدید برای این مسئله است که امیدواریم منجر به ماندگاری اهالی و جلوگیری از تخریب‌های بیشتر شود.

کد خبر 5068200

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مجلس شورای اسلامی کمیسیون اصل 90 شهرداری مشهد نصرالله پژمانفر واردات کالا فساد مالی ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا بوشهر محدودیت های کرونایی بارش باران کرمانشاه شهرکرد ستاد ملی مقابله با کرونا قزوین لیگ برتر فوتبال ایران احتکار مشهد نهاده های دامی درباره وضعیت بانک مرکزی اطراف حرم میلیون تن نهاده ها هم گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بهارستان، محمد آئینی ظهر امروز در همایش گرامیداشت روز شوراهای اسلامی با محوریت مشارکت در بازآفرینی شهری در شهر گلستان، با بیان اینکه طرح بازآفرینی شهری مسئله‌ای فانتزی نیست، اظهار داشت: 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی در کشور وجود دارد که جزو بناهای ناپایدار و بافت فرسوده است و هیچ سازه‌ای ندارند.

وی با بیان اینکه 224 هزار بنای ناپایدار در استان تهران وجود دارد، افزود: در استان تهران با توجه به اهمیت رسیدگی به بافت فرسوده و رعایت ایمنی مسئولین باید نگران فرسودگی بناها و خانه‌های نا ایمن باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در حین وقوع زلزله خانه‌های نا ایمن تخریب و فاجعه به وجود می‌آید تصریح کرد: بر این اساس در حال حاضر 10 میلیون نفر از جمعیت شهری در کشور در معرض خطر قرار دارند.

آئینی با انتقاد از عدم احیای بافت‌های فرسوده و معابر تنگ در برخی شهرهای کشور گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده توسط دولت انجام نمی‌شود و باید سرمایه‌گذاران و مردم در این مهم مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بهترین خدمت مسئولین حفظ جان مردم است گفت: مدیران و مسئولین مردم را برای ساخت واحدهای مسکونی ایمن تشویق کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رئیس‌جمهور دستور تشویق مردم به احیای بافت فرسوده را داده است، عنوان کرد: ایجاد بسته‌های تشویقی توسط شهرداری‌ها می‌تواند خانه‌های نا ایمن و فرسوده را احیا کند و هر بنای فرسوده که در کشور تخریب می‌شود به تعداد واحدهای مسکونی ایمن افزوده می‌شود.

وی با اشاره به عدم آگاهی 70 درصد مردم در احیای بافت‌های فرسوده، تصریح کرد: مردم در احیا و نوسازی بافت فرسوده حق دارند حداقل از 50 درصد تخفیف‌ها بهره‌مند شوند و تخفیف‌ها باید تا 100 درصد نیز عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه 92 درصد پروانه‌های ساخت احیای بافت فرسوده در شهر تهران و فقط 8 درصد در شهرستان‌های استان تهران صادر شده است، گفت: پروانه‌های ساخت باید ظرف حداکثر 3 ماه برای مردم صادر شود.

شورای شهر مشهد کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند

شهرداری‌ها به دنبال درآمدزایی در بافت فرسوده نباشند

در ادامه میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با تأکید بر نقش مؤثر شوراها در توسعه شهرها اظهار داشت: بخشودگی و تخفیف عوارض یکی از مسائلی است که شورا می‌تواند مردم را با تخفیف مناسب در توسعه شهر و احیای بافت فرسوده به میدان آورد.

وی با تأکید بر اقتصادی بودن احیای بافت فرسوده برای مردم توسط شهرداری‌ها افزود: شهرداری‌ها نباید به دنبال درآمدزایی از بافت‌های فرسوده باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران تصریح کرد: شوراهای اسلامی شهرها در اجرای طرح بازآفرینی شهری تلاش مضاعفی داشته باشند.

غراوی در پایان با تأکید بر ایجاد زیرساخت‌ها در بافت‌های فرسوده استان تهران خاطرنشان کرد: توسعه سرانه‌های عمومی در کنار اجرای طرح بازآفرینی شهری بسیار حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • چرا مافیا جلوی واردات خودوی برقی را گرفته است؟+فیلم
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟