Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که منابع خبری از یک سو از جزئیات یک طرح سعودی برای جلب توجه بایدن می دهند، یک فعال مطرح سعودی اعلام کرد که ولیعهد عربستان تمام هزینه های دعاوی قضایی رئیس جمهور آمریکا برای اثبات تقلب در انتخابات را تقبل می کند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، فعال مطرح سعودی در توئیتر که با نام «مجتهد» شناخته می‌شود با انتشار یک پست توئیتری اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان متعهد شده است که تمام هزینه‌های مربوط به دعاوی قضایی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را برای اثبات تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تقبل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این توئیت مجتهد، یک خط مستقیم میان بن سلمان و جرد کوشنر داماد ترامپ به وجود آمده است. بن سلمان یک چک سفید امضا به ترامپ برای پرداخت تمامی هزینه‌های مربوط به دعاوی قضایی وی داده است.
ترامپ قصد دارد برای اثبات ادعای خود مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری علیه جو بایدن وارد عمل شود و در این خصوص شکایت قضایی را مطرح کند.
مقامات سعودی پیش از این نیز با ارسال پیام‌های دیرهنگام تبریک خطاب به بایدن بی میلی خود را نسبت به وی نشان داده‌اند.

طرح دوستی با بایدن!
یک منبع سعودی فاش کرد که دیوان پادشاهی نشستی محرمانه و چندین ساعته برگزار کرده و طی آن، نحوه تعامل با رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد بحث قرار داده است و خروجی این نشست، طرحی برای جلب دوستی "جو بایدن" بوده که شامل مشوق‌هایی از جمله قراردادهای میلیارد دلاری است.
به گزارش العالم، برخی از کشورهای عربی منطقه به‌ویژه عربستان سعودی از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وحشت‌زده و مضطرب شده‌اند؛ چرا که این نامزد دموکرات‌ها در جریان کارزار انتخاباتی خود متعهد شد در صورت پیروزی روابط واشنگتن با ریاض را مورد ارزیابی و بازنگری قرار خواهد داد.
بر همین اساس، یک منبع سعودی در گفت‌وگو با "ویکیلکس السعودیه" فاش کرد که دیوان پادشاهی، روز گذشته با "ریما بنت بندر" سفیر این کشور در واشنگتن، برای شرکت در نشستی که در آن مقامات سابق و فعلی سعودی حضور داشتند، تماس برقرار کرد.
به گفته همین منبع، "محمد بن‌سلمان" ولیعهد سعودی از شخصیت‌های دیپلماتیک برای حضور فوری و اضطراری در این نشست دعوت به‌عمل آورد و آنها در این نشستی که چندین ساعت به طول انجامید، راه‌های جلوگیری از بروز بحران دیپلماتیک با رئیس‌جمهور جدید آمریکا را مورد بررسی قرار دادند.
وی خاطرنشان کرد، رایزنی‌ها درباره نحوه تعامل با رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، به‌ویژه که او در اظهاراتش بارها به حکومت سعودی و شخص بن‌سلمان تاخته است، دلیل تاخیر دیوان پادشاهی در ارسال پیام تبریک به بایدن بود.
در حالی‌که بلافاصله پس از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قطر، امارات، بحرین و پادشاهی عمان پیروزی بایدن در این انتخابات را تبریک گفتند ولی عربستان سعودی تا اواخر یکشنبه‌شب موضع سکوت اختیار کرده بود.
خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) یکشنبه‌شب گزارش داد که سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی و محمد بن سلمان، ولی‌عهد او طی پیامی پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفته‌اند. بر اساس این گزارش، آن دو همچنین انتخاب "کاملا هریس" را به عنوان معاون معاون رئیس جمهور جدید ایالات متحده آمریکا تبریک گفته‌اند.
منبع مذکور در ادامه به "ویکیلیس السعودیة" تأکید کرد در این نشست محرمانه تصمیماتی گرفته شده از جمله:
1- ملک سلمان و پسرش به رئیس‌جمهور آمریکا پیام تبریک بفرستند
2- سفیر سعودی در واشنگتن درخصوص اظهارات بایدن موضع سکوت داشته باشد و از گفت‌وگو با رسانه‌ها اجتناب ورزد
3- اظهارات رسانه‌ای مقامات سابق( سعودی) محدود و صحبت‌ها درخصوص اهمیت این کشور پادشاهی در منطقه متمرکز شود
در نشست مذکور همچنین دستور داده شد کمیته‌ای سعودی- بلندپایه- برای تعامل آرام با دولت جدید آمریکا تشکیل گردد و ریما بنت بندر نیز به گفت‌وگو با شخصیت‌های نزدیک به بایدن مکلف شد.
لذا اظهارات اخیر شاهزاده "ترکی الفیصل" رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی در گفت‌وگو با تلویزیون "اسکای نیوز عربی" را می‌توان از بازتاب‌های طرح سعودی و تقلای این رژیم برای جلب دوستی جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا ارزیابی کرد.

ترکی الفیصل: بایدن منافع آمریکا را در منطقه فراموش نمی‌کند
رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی گفت: بایدن منافع آمریکا را در منطقه فراموش نمی‌کند.
ترکی الفیصل رییس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی یکشنبه شب در گفت و گو با شبکه خبری اماراتی اسکای نیوز با بیان اینکه عربستان بزرگترین شریک راهبردی آمریکا در منطقه است، بر تقویت روابط میان ریاض و واشنگتن در همه سطوح تأکید کرد.
وی افزود: روابط در خصوص همکاری مشترک در سطح امنیتی برای مقابله با تهدید تروریسم میان دو کشور محکم است و این به معنای تبادل اطلاعات، انجام عملیات مشترک و سایر فعالیت‌هایی است که با خطر القاعده و خطر داعش روبرو هستند.
این مقام پیشین سعودی اضافه کرد: عربستان نخستین میزبان ائتلاف مقابله با تهدید داعش در منطقه در سال 2014 در شهر جده بود.
فیصل همچنین گفت که عربستان با همه دولت‌های آمریکا اعم از جمهوری‌خواه یا دمکرات روابط دیپلماتیک خوبی داشته است.
این شاهزاده سعودی اظهار داشت که با وجود فراز و نشیب ها در روابط ریاض – واشنگتن؛ اما روابط راهبردی با وجود منافع مشترک که مهمترین آنها ایجاد صلح و ثبات در منطقه است با تلاش برای یافتن راه حل‌هایی برای حل مسأله فلسطین و سایر مواردی که منطقه را آزار می‌دهد به ویژه با توجه به فعالیت ایران در منطقه، نزدیک باقی می ماند.
فیصل پیش تر در اظهاراتی گفته بود که نگرانی او از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دلیل تعهد نامزد دمکرات برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است.

دوران «چک سفید» آمریکا به دیکتاتورها پایان‌یافت
نشریه «فرانکفورتر آلگماینه» آلمان به پایان کار «دونالد ترامپ» در کاخ سفید و به‌ سرآمدن دوره حمایت بی‌قید وشرط آمریکا از دیکتاتورهای منطقه می‌پرداخت.
نشریه «فرانکفورتر آلگماینه» روز دوشنبه با انتشار مطلبی با عنوان «بایدن و خاورمیانه؛ پایان دوره چک های سفید امضا» با اشاره به همین واقعیت نوشت: لحن دولت آمریکا در دوره «جو بایدن» با کشورهای همپیمان خاورمیانه متفاوت خواهد بود. دیگر هیچ چک سفید امضایی برای «دیکتاتور مورد علاقه» ترامپ وجود ندارد.
این نشریه آلمانی نوشت: در ساعات پایانی روز گذشته «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان طی پیام‌های جداگانه، پیروزی بایدن نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به وی تبریک گفتند. این اقدام البته از دید رسانه های جهان دور نماند به طوری که در میان تمام کشورهای جهان واکنش و برخورد رژیم صهیونیستی و متحد جدیدش یعنی عربستان به پیروزی بایدن بیش از سایر کشورها جلب توجه کرد.
این دو متحد واشنگتن که شکست ترامپ را باور نداشتند، تا یکشنبه شب درشوک بسر می بردند و سرانجام بن سلمان و پدرش واقعیت شکست رویاهایشان را پذیرفته و پیامی به مقصد ویلمینگتون ارسال کردند.

ابهام در آینده روابط عربستان و آمریکا
تاخیر عربستان در تبریک گفتن به رئیس جمهور منتخب آمریکا سوال‌هایی درباره شکل و ماهیت رابطه‌ای که میان مقامات سعودی و آمریکایی شکل خواهد گرفت، مطرح می‌کند.
رأی الیوم نوشت:سرعت تبریک برخی رهبران به روی کار آمدن بایدن در فرانسه، ایتالیا، آلمان، هند، لبنان، قطر، اردن، عمان، اتیوپی، عراق، مصر، کویت و امارات قابل توجه بود. این در حالی است که همپیمانان ترامپ سکوت کردند و ترجیح دادند تا زمان اعلام نتایج رسمی منتظر بمانند و عجله نکنند که در رأس آن‌ها عربستان قرار دارد و تا لحظه نوشتن این سطور هیچ پیامی نداده است، در حالیکه همه کشور‌های عربی خلیج (فارس) از جمله بحرین به بایدن تبریک گفتند.
تاخیر عربستان در تبریک گفتن به رئیس جمهور منتخب چه بسا سوال‌هایی درباره شکل و ماهیت رابطه‌ای که میان مقامات سعودی و آمریکایی شکل خواهد گرفت، مطرح کند. چرا که روابط ممتازی میان دو کشور در دوران ترامپ برقرار بود، در حالیکه اظهارات بایدن نشان از تغییرات فراوان دارد. رسانه‌های سعودی بار‌ها به اظهارات خصمانه بایدن در قبال کشور خود و متعهد شدن او به اینکه منافع سیاسی را بر منافع انسانی مقدم نمی‌شمارد و توقف کمک آمریکا به عربستان در جنگ یمن اشاره کرده اند.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عربستان آمریکا بایدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا انتخابات ریاست جمهوری رئیس جمهور جدید عربستان سعودی محمد بن سلمان جدید آمریکا گفت وگو یکشنبه شب طرح سعودی جو بایدن چک سفید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۸۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است

دانشجویان دانشگاه کلمبیا در نیویورک پیشگام حمایت از فلسطین و محکوم کردن نسل کشی رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند به طوری که اقدام ۲ هفته پیش دانشجویان کلمبیا در ایجاد کارزار اعتراضی در محیط دانشگاه اکنون بیشتر دانشگاه‌های مطرح در آمریکا و سایر کشور‌های غربی را در برگرفته است؛ موضوعی که به هیچ عنوان به مذاق مقامات ایالات متحده خوش نمی‌آید. 

به گزارش الجزیره، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز (سه شنبه) از اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا به شدت انتقاد کرد. 

کربی در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا را در اشغال یکی از ساختمان‌های دانشگاه در اعتراض به جنگ غزه تقبیح کرده و بر این باوریم چنین اقداماتی ناشی از رویکرد اشتباه است. 

وی با اشاره به سیاست‌های آمریکا در حمایت بی، چون و چرا از اسراییل در هر گونه جنایتی که مرتکب شود، تاکید کرد: جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر این باور است اشغال کردن یکی از ساختمان‌های دانشگاه کلمبیا از سوی دانشجویان معترض با استفاده از زور کاملا اشتباه است. این مسئله به هیچ عنوان نشان دهنده اعتراض مسالمت آمیز نیست. 

کربی با اشاره به اختیارات جو بایدن برای حل و فصل مشکل دانشگاه کلمبیا از طریق قدرت فدرال، افزود: چنین اقدامی اکنون برای پاسخ به آنچه در دانشگاه کلمبیا رخ داده است بر روی میز قرار ندارد. بایدن استفاده از واژه انتفاضه و سایر سخنرانی‌های نفرت پراکنانه در محیط دانشگاهی را محکوم می‌کند. 

براساس قوانین آمریکا، ایالت‌ها در حوزه داخلی خود دارای قدرت عمل گسترده‌ای هستند و دولت مرکزی (دولت فدرال) تنها در مواقع خاص می‌تواند در امور ایالت‌ها مداخله کند. ایالت نیویورک که دانشگاه کلمبیا در آن قرار دارد گرچه دارای مقامات طرفدار رژیم صهیونیستی است، اما استفاده بایدن از قدرت فدرال برای مداخله در امور داخلی این ایالت می‌تواند تبعات بدی برای مقامات محلی داشته باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • نخست‌وزیر مالزی: برای برقراری عدالت در قبال فلسطینی‌ها قاطعانه عمل می‌کنیم
  • شرط ترامپ برای کمک به اوکراین پس از ورود به کاخ سفید
  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • کاخ سفید: اقدام دانشجویان معترض در دانشگاه کلمبیا محکوم است
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین