Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها_ آمار چشمگیر رشد داوطلبان رشته تجربی در مقایسه با انسانی و ریاضی حاکی از این امر است که موضوعات مهم و سرنوشت سازی از جمله امنیت شغلی و درآمد نسبتا بالا برای دانش آموزان از اهمیت زیادی برخوردار است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین ، دانش آموزانی که پس از کسب مدرک دیپلم قصد ادامه تحصیل و ورود به وادی دانشجویی را داشته باشند باید از دروازه‌ای به نام کنکور عبور کنند؛ رویای دیدن دانشگاه برای نسل جوان دهه 60 و 70 به راحتی همچون این روزها تبدیل به واقعیت نمی‌شد و اغراق نیست اگر بگوییم قبولی در کنکور برای جوانان نسل قدیم، سخت و یک نوع پرستیژ بوده است البته ناگفته نماند شغل نیز در مقابل همین تعداد اندک قبول شدگان پس از طی مراحل آموزش عالی قد خم می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال به سال جلو آمدیم، شایعات حذف کنکور هم هر ساله همپای همین کنکورها جلو آمد، تا اینکه نه تنها این آزمون سرنوشت‌ساز حذف نشد بلکه بازار آن رفته رفته داغ‌تر نیز شد همچنین اگر سه رشته مهم نظری یعنی انسانی، ریاضی و تجربی را کنار یکدیگر بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که در چند سال اخیر تجربی با اختلاف سهم بازار و رای دانش آموزان را به نفع خود مصادره کرده است.

بد نیست کمی به آمار رسمی یک دهه گذشته مراجعه کنیم که می‌گویند، تعداد داوطلبان رشته‌های ریاضی، تجربی و انسانی در کنکور 89 به ترتیب 320362، 463092 و 460830 نفر بوده است اما این در حالی است که در کنکور 99 تعداد داوطلبان این رشته‌ها به 155250، 594252 و 355580 رسیده و این یعنی آمار شرکت کنندگان رشته ریاضی حدود 50 درصد و انسانی نزدیک به 20 درصد نزول پیدا کرده‌ و جالب آن که تعداد داوطلبان تجربی حدود 30 درصد افزایش یافته است.

آرزوی مهندس شدن بچگی کجا و این شوق عظیم پزشک شدن کجا

تعداد کل شرکت کنندگان کنکور سراسری سال 99 در پنج گروه مربوطه 113732 نفر بود که از این تعداد سهم شرکت کنندگان گروه ریاضی 14.28 درصد با شانس قبولی 163.54 درصد، انسانی 25.53 درصد با شانس قبولی 150.36 درصد و تجربی 63.50 درصد با شانس قبولی 27.24 درصد بوده است که اعداد ارقام گویای این نکته است که سیل روان انتخاب‌ها به سوی رشته تجربی است، چه چیزی باعث شده که در کمتر از یک دهه این رشته این قدر مورد استقبال قرار بگیرد؟ مگر هر فردی در کودکی آرزوی مهندس شدن را نمی‌کند پس چرا همه به دنبال پزشک شدن هستند.

رویای کودکی نخبه نابینا محقق نشد/وقتی رتبه 500 کنکور نمی‌تواند وارد دانشگاه فرهنگیان شود دانشگاه فرهنگیان برای کنکور 99 تکمیل ظرفیت دارد؟

این آمارهای نشان می‌دهد که دانش آموزان در محاسبات خود جهت ساختن آینده‌شان علاوه بر علاقه‌ نسبی مولفه‌‌های مهم آینده کاری مطمئن و امنیت شغلی به همراه درآمد بالا را در صدر اهداف قرار داده‌اند ولو اینکه احتمال قبولی بسیار ضعیفی برایشان ترسیم شده باشد؛ الان که می دانیم علت پایین رفتن کفه سنگین ترازو به نفع تجربی چیست، خوب است بررسی کنیم که چرا بازار ریاضی و تجربی به سمت رکود پیش رفته است.

نگهبانی سرسخت به نام وزارت بهداشت

علت آن است که بر سر دروازه‌ مرز بین کنکور تجربی و آینده نگهبان سرسختی به نام وزارت بهداشت محکم ایستاده و به راحتی مجوز ورود برای هر کسی صادر نمی‌کند و نتیجه این امر می‌شود آینده درخشان به همراه درآمد عالی برای اندک عبور کنندگان زیرک باهوش و البته پرتلاش اما به لطف دانشگاه‌های آزاد و غیرانتفاعی دروازه به روی ریاضی و انسانی خوان‌ها آن‌چنان باز است که کرور کرور لشگر هر ساله از آن عبور می‌کنند انقدر زیاد که تا چشم کار می‌کند مهندس، وکیل، حسابدار، کارشناس علوم سیاسی، ادبیات فارسی و عرب، زبان خارجه، فلسفه، جامعه شناس و روانشناس با مدارج کارشناسی، کارشناسی ارشد و گاهی دکترا بیکار و به دنبال کار هستند.

باید فکری به حال نظام آموزش عالی کشور شود، اگر واقعا برای برخی از رشته‌ها در آینده سخت کار پیدا می‌شود خوب است متولیان امر این موضوع را اعلام کنند یا اینکه به تناسب ظرفیت‌های موجود کشور جذب دانشجو در رشته‌های ریاضی و انسانی صورت گیرد تا در نهایت یک مدرک عاری از ارزش و هدر رفت عمر نصیب یک جوان ایرانی که سال‌ها عمر خود را پای خواندن مطالبی با علاقه یا بدون علاقه گذاشته نشود.

گزارش از حسین عسگری فرد

انتهای پیام/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دانش آموزان رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۲۸۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، «حسن مدرس زاده» در نشست خبری که به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم (12 لغایت 18 اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: به لحاظ تعداد مدارس مشکلی در شهرستان به ویژه خود شهر گرگان وجود ندارد؛ ولی به علت جانمایی نه چندان مناسب، مناطق جنوبی شهر فاقد فضای آموزشی شده به طوری که دانش آموزان این مناطق مجبور هستند برای تحصیل به مناطق داخلی شهر رفت و آمد کنند.
 
به گفته وی؛ تأمین زمین جزو ضروریات فضای آموزشی در شهر گرگان است به همین خاطر 42 میلیارد تومان با دستور استاندار برای ساخت 4 مدرسه 12 کلاسه در جنوب شهر گرگان اختصاص یافته؛ ولی با گذشت بیش از یک سال از این مصوبه تاکنون زمینی برای احداث این مدارس تأمین نشده است.
 
مدیر آموزش و پرورش شهرستان گرگان با بیان اینکه طرح رتبه بندی معلمان بعد از 10 سال انجام شد، تصریح کرد: بعد از اجرای این طرح همه معلمان استان حائز رتبه 1 لغایت 5 شدند که در این بین 134 نفر از استان رتبه استاد معلمی را کسب کردند.
 
وی افزود: از یک میلیون معلم در سطح کشور 300 هزار نفر به رتبه بندی خودشان اعتراض داشتند؛ ولی این اعتراض ها در شهرستان گرگان بسیار اندک بود.
 
مدرس زاده با اعلام اینکه 90 هزار دانش آموز در سطح شهرستان گرگان تحصیل می کنند، تصریح کرد: از این تعداد 78 هزار نفر در شهر گرگان تحصیل کرده که این امر باعث تراکم بالای کلاس های درسی دانش آموزان شده و تعداد دانش آموران کلاس ها را به 40 نفر رسانده است.
 
وی ادامه داد: تعداد بالای دانش آموزان در کلاس های درس فرصت را از معلمان گرفته و بر روند آموزش دانش آموزان تأثیر منفی دارد.
 
به گفته وی؛ استاندارد سرانه فضای آموزشی در کشور 5/2 درصد، در استان 4/6 درصد و در شهرستان گرگان 4/2 درصد است.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • جانمایی نامناسب مدارس در گرگان مشکل ساز شده است
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • برگزاری ماراتن کنکور در کرمانشاه با پیشتازی بانوان