Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@16:49:15 GMT

اشتغال چالش‌ جدی نظام آموزش عالی است

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۰۰۲۸

اشتغال چالش‌ جدی نظام آموزش عالی است

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، علی خاکی صدیق روز سه شنبه در افتتاحیه چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به مسوولیت پذیری دانشگاه ها در موضوع اشتغال پذیری، اظهار داشت: دانشگاه ها در چند دهه گذشته تغییرات بنیادی را در عرصه اهداف، وظایف و انتظارات تجربه کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مسوولیت پذیری اجتماعی دانشگاه ها موضوعی است که همه روی آن تاکید دارند که همواره در چند دهه گذشته به صورت ضمنی وجود داشته که اخیرا با صراحت بیشتری این موضوع بیان می شود.

خاکی صدیق عنوان کرد: دانشگاه های موفق همواره در برآورده کردن نیازهای جامعه موفق بوده و در کانون توجه مسوولان نیز بوده اند به نوعی که ذی نفعان به دانشگاه های موفق توجه داشته اند.

معاون آموزشی وزیر علوم اظهار داشت: آموزش موثر و نافع در کنار پژوهش، فاوری و سایر فعالیت های دانشگاهی در اولویت تمام دانشگاه های کشور است.

خاکی صدیق افزود: تحقق آموزش موثر با بازنگری رشته های تحصیلی، ارائه رشته های تحصیلی جدید، روش های تدریس به کارگیری فناوری های نوین و بهبود فرآیند آموزش و یادگیری حاصل می شود و هدف نهایی آن نیز تربیت نیروی انسانی با توانایی و مهارت های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار از یک طرف و توانمندی مواجه با چالش های آینده علم و فناوری از سوی دیگر است.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: تربیت دانش آموختگانی که توانایی ها و مهارت های مورد نیاز کنونی جامعه و بازار کار را داشته باشند یکی از محورهای مهم و حیاتی دانشگاه های همه دوران ها و نسل های دانشگاهی است به این معنا که اشتغال و دستیابی دانش آموختگان به شغل مورد نظر خود از جدی ترین چالش های نظام های آموزش عالی محسوب می شود.

وی عنوان کرد: یکی از جدیدترین رویکردها به مسئله اشتغال نگاه مبتنی بر ظرفیت ها و بسترهای لازم برای اشتغال است که از آن با مفهوم اشتغال پذیری یاد می کنیم. در سال های اخیر موضوع اشتغال پذیری در وزارت علوم یک سیاست جدید در هدایت فرآیندهای مرتبط با هدف افزایش احتمال اشتغالپذیری دانش اموختگان جزو سیاست ها بوده و مورد توجه قرار گرفته است.

خاکی صدیق ادامه داد: طبق برنامه ریزی های وزارت علوم اشتغال پذیری باید جز محورهای مهم آموزش باشد. همچنین با آموزش مهارت های ضروری به دانش آموختگان اشتغال پذیری بیشتر می شود.

وی  با بیان اینکه اشتغال پذیری به مفهوم آمادگی برای انجام دادن کار است، تصریح کرد: به این معنا که دانش و مهارت ها بلافاصله پس از شروع کار به فرد کمک می کند نقش موثری در بازار کار ایفا کند.

معاون آموزشی وزیر علوم تاکید کرد: نوع نگاه وزارت علوم در موضوع اشتغال پذیری یک نقش تعیین کننده در قبول این موضوع از سوی دانشگاه ها دارد. مدیران دانشگاهی ماموریت دارند مطابق با این مسئله مهارت ها و توانمندی های دانش آموختگان را بررسی کنند و برای ورود آنها به برنامه درسی و آموزشی اقدام کنند که این کار از طریق ساز و کارهای قانونی در داخل دانشگاه ها انجام می شود.

 تاثیر آموزش کارآفرینی روی اشتغال‌پذیری

خاکی صدیق اظهار داشت: دانشگاه ها باید بدانند که موضوعات زیادی روی اشتغال پذیری دانشجویانشان تاثیر می گذارد که مهمترین عوامل آموزش های کارآفرینی است. که نیاز است این موضوع به عنوان سیاست کلی در نظر گرفته شود و تمرکز بدنه دانشگاه به ویژه مدیران و کارشناسان را به خود جلب کند.

وی با اشاره به برنامه ششم توسعه و برنامه های کلان وزارت علوم، گفت: در سال ۹۷ یک آیین نامه ارتقا توان اشتغال پذیری دانشجویان برای دانشگاه ها ارسال شده و اجرا شده است که جامعه هدف آن دانشجویان دوره کارشاسی پیوسته در تمام دانشگاه های دولتی بوده اند که اولین گام موثری بوده که در مهر ماه ۹۷ به اجرا گذاشته شده است که تا پیش از آن برنامه مدونی وجود نداشت.

معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: اغلب دانشگاه های ما این آیین نامه را اجرا کردند و تغییرات خوبی ایجاد شده است. البته در خصوص اشتغالپذیری دانشجویان در یک طرف دانشگاه ها قرر دارند و در طرف دیگر ذینفعان مثل صنایع حاکمیت قرار دارند. که با تبادل نظر و همکاری دو طرف می توانیم به هدف اصلی که همان اشتغال پذیری است برسیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر مشاوران و مسوولان آحاد بخش های تخصصی جامعه در تمام موضوعات پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب و قطع همکاری با متخصصان خارجی اکثرا دانش آموختگان داخل هستند و درصد زیاد موفقیت ما در کشور مدیون این موضوع است.

خاکی صدیق تصریح کرد: نیاز است بررسی شود که ذینفعان تا چه اندازه در اشتغال پذیری دانشجویان همکاری و نقش مسوولانه داشته اند زیرا این موضوع بسیار برای تکمیل پازل اشتغال پذیری مهم است.

چهاردهمین کنفرانس ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام های دانشگاهی به میزبانی دانشگاه خوارزمی در حال برگزاری است. محورهای این همایش اشتغال‌پذیری دانش آموختگان و شاخص‌های آن،کیفیت دانشگاه و کارآفرینی، بازار کار دانش آموختگان در ایران، روش‌های ردیابی وضعیت اشتغال دانش آموختگان، روش‌های ارتباط دانشگاه‌ها با کارفرمایان، چگونگی توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و فردی در میان دانشجویان، ویژگی‌های برنامه‌های درسی سازگار با نیازهای شغلی کارفرمایان، مسوولیت پذیری و پاسخگویی دانشگاه‌ها در برابر اشتغال دانش آموختگان، آموزش عالی، کسب و کار الکترونیکی و  اشتغال و کیفیت گروه‌های آموزشی و مهارت‌های اشتغال پذیری دانشجویان است.

برچسب‌ها علی خاکی صدیق دانشجو اشتغال زایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علی خاکی صدیق دانشجو اشتغال زایی علی خاکی صدیق دانشجو اشتغال زایی اخبار کنکور اشتغال پذیری دانشجویان اشتغال پذیری دانش دانش آموختگان وزارت علوم دانشگاه ها مهارت ها بازار کار خاکی صدیق وزیر علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۰۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، نماینده تام الاختیار سازمان سنجش در استان گفت: امسال ۳۹ هزار داوطلب در استان کرمانشاه در کنکور سراسری شرکت کردند که  از این تعداد ۶۲ درصد نفر زن و ۳۸ درصد هم مرد بودند.
سجاد دادفر افزود:  از مجموع شرکت کنندگان ۵۲ درصد در رشته تجربی، ۵ درصد در رشته ریاضی، ۲ در رشته زبان‌های خارجی و ۳۴ درصد هم در رشته علوم انسانی بودند.
آزمون سراسری کنکور امروز و فردا همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه دست ساخت‌های دانش آموزی در سنندج
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • رونمایی از نشان نود سالگی دانشگاه تهران
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • لوگوی ۹۰ سالگی دانشگاه تهران منتشر شد