Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمالیان با اشاره به اینکه ۴۵۱ پرستار، بهیار و پزشک در استان به کرونا مبتلا شدند، گفت: هرکدام از این ها که از مسیر خدمات خارج می شوند فشار به کادر درمان افزوده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ محمد جمالیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در صحن رسمی شورای اسلامی اراک با اشاره به اینکه امروز در امر مبارزه با بیماری کرونا نیاز به همفکری و تعامل کلیه ارکان موجود در جامعه اعم از دستگاه ها و ادارات و همه مردم داریم که باید به آن توجه شود، گفت: در تمامی بیماری هایی که به صورت اپیدمی هستند هیچ گونه راهی جز پیشگیری برای آن وجود ندارد و درمان به عنوان مرحله آخر مطرح است و متأسفانه تاکنون هیچ درمان قطعی برای ویروس کرونا وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هشت سال دفاع مقدس بیش از 6200 شهید تقدیم انقلاب اسلامی و خاک مقدس کردیم و در بیماری کرونا اگر ما به صورت میانگین روزانه 20 فوتی داشته باشیم کمتر از یک سال تعداد جانباختگان ناشی از ویروس کرونا به جز سایر بیماری ها برابری می کند با هشت سال دفاع مقدس و این اتفاق ناگواری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه پیش بینی ما این است که در ماه های آینده این میزان شیوع بیماری بسیار افزایش پیدا می کند،گفت: با این روندی که روبه رو هستیم رقم بسیار چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

در امر پیشگیری از بیماری کرونا موفق نیستیم

وی افزود: متأسفانه امروز در امر پیشگیری موفق نیستیم و باید دلایل این امر مهم به خوبی بررسی شود و نقاط قوت و ضعف آن بیرون بیاید و امروز اگر کشوری در سطح جهان موفقیتی را نسبت به این ویروس حاصل کرده به دلیل جدی گرفتن بحث قرنطینه است که به طور جدی انجام شده است.

جمالیان با انتقاد از اجرایی نشدن درست مصوبات ستاد مقابله با کرونا بیان کرد: متأسفانه تاکنون در تصمیم گیری های مدیریت کرونا به گونه ای تصمیم گیری کردیم که نتوانستیم به درستی موضوع اقتصاد و سلامت مردم و جامعه را ساماندهی کنیم و در واقع از هر دو مورد زدیم اما هیچ کدام را نتوانستیم ساماندهی کنیم و تنها یک توقع ایجاد شده است .

وی افزود: در جلسات ستاد مقابله با کرونای استان رئیس اتاق اصناف به عنوان مدافع اصناف صحبت می کنند و می گویند اصناف دین خود را ادا کرده است ولی در واقع اینگونه نیست چراکه به غیر از دو هفته انتهای اسفند سال گذشته و ابتدای سال اصناف دیگر تعطیلی نداشتند و مقایسه اصناف با کلینیک پزشکان که مردم را تا پاسی از شب ویزیت می کنند اشتباه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: زمانی که نگاهمان در خصوص اصناف به این شکل باشد نتیجه آن خروجی های امروز خواهد شد و اگر شرایط به این شکل ادامه داشته باشد در یک ماه آینده اگر مردم به بیمارستان مراجعه کنند قطعا تخت خالی برای بیماران نخواهیم داشت توانایی ارائه خدمات به آنها هم نخواهیم داشت.

وی بیان کرد: هدف از اینگونه صحبت ها نه بزرگنمایی و نه سیاه نمایی است و البته قصد نادیده گرفتن زحمات قشر و یا افراد خاصی را هم نخواهیم داشت و امروز وظیفه بنده به عنوان متولی امر سلامت استان پیش بینی های لازم را داشته باشم و باید چه کار کنیم که از این اتفاقات جلوگیری شود.

مصوبات ستاد ملی کرونا به درستی اجرا نمی شوند

جمالیان با اشاره به ایجاد محدودیت های جدید در سطح کشور و استان گفت: امروز طبق مصوبه ستاد ملی کرونا باید تمامی اصناف ساعت 18 تعطیل شوند و از هم اکنون بنده اعلام می کنم که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد و این ناشی از فکر کردن بد بنده نیست بلکه به دلیل این است که تاکنون هیچکدام از مصوبات به درستی اجرا نشده و هنوز در این شهر شاهد عروسی گرفتن و دورهمی ها هستیم و هنوز هیچ کدام از مشاغل 3 و 4 که باید طبق مصوبه بسته باشند بسته نیستند و نتیجه این کارها کاهش میزان همکاری با دانشگاه علوم پزشکی است.

وی افزود: تجربه هشت ماهه دنیا نشان داده مبارزه با بیماری کرونا هیچ راهی جز قرنطینه و جدی گرفتن دستورالعمل های بهداشتی ندارد و امروز کسی منکر مشکلات اقتصادی نیست اما سلامت مهم تر است و اگر بتوانیم در این شهر آرایشگاه های زنانه و تالارها را ببندیم بیش از 50 درصد مشکل را حل کردیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با انتقاد از عرضه قلیان در برخی از مراکز گفت: مگر سه سال گذشته مصوب نشد که عرضه قلیان ممنوع است ولی متأسفانه در اوج بیماری کرونا این کار انجام می شود و هنوز بر روی اشتباهات 3 سال گذشته پایبند هستیم و اگر تاکنون این مسئله جدی گرفته نشده باید آن را جدی بگیریم چراکه میزان انتقال و شیوع بیماری کرونا را به شدت افزایش می دهد.

وی افزود: متأسفانه امروز هنوز در ابتدایی ترین امور درجا می زنیم و این به معنای نادیده گرفت زحمات کسی نیست چراکه کلیه مسئولین و دستگاه ها زحمات شبانه روزی دارند اما مشکلاتی که در یک ماه آینده پیش بینی می شود تبعات آن دامن گیر کلیه افراد و دستگاه ها و ادارات را خواهد گرفت.

جمالیان با اشاره به اینکه اگربرخی از تجملات را امروز کنار بزنیم و با یکدیگر همدل و مهربان باشیم قطعا از نظر اقتصادی مشکلی نخواهیم داشت ،گفت: اگر سلامت مردم و اطرافیان خودمان به خطر بیفتد دیگر زمان پشیمانی نیست و کاری از دست کسی بر نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه امروز از مجموعه شورای شهر اراک و شهرداری انتظار است که دانشگاه را در اجرای درست و دقیق دستورالعمل ها و مصوبات ستاد مقابله با کرونا یاری دهند،گفت: متأسفانه امروز در سطح کشور و استان شاهد هستیم که برای اجرای مصوبات دیگر دستگاه های مسئول به اصناف می گویند که اگر دانشگاه آمد باید تعطیل کنیم و اگر دانشگاه نیامد ما به شما کاری نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: این مسئله را امروز قبول می کنیم که تعطیلی بازار روزها به دلیل ضعیف بودن سطح درآمد آنها سخت است ولی اگر نگاهی به آنها بیندازیم متوجه خواهیم شد این بازار روزها تا چه اندازه می توانند قدرت شیوع و انتقال را بالا ببرند و قطعا ادامه فعالیت آنها قطعا سلامت سایر مردم را به خطر خواهد انداخت .

وی با تشریح خواسته های دانشگاه از مجموعه شهرداری بیان کرد: گندزدایی ترمینال مسافربری، نظارت جدی بر روی کلیه مسائل آرامستان ، ساماندهی فروشندگان دوره گرد و خصوصا فروشنده های مواد غذایی، مدیریت پسماند و ممانعت از رفتارهای سلیقه ای، ایجاد یک حساسیت عمومی در مبلمان شهری ،گندزدایی پارک ها و سرویس های عمومی، ممانعت از عرضه قلیان در پارک ها، افزایش ظرفیت ناوگان پسماند، مشارکت در اعمال محدودیت ها و مشارکت جدی در عدم برگزاری هرگونه تجمع در اماکن ورزشی تحت پوشش از انتظارات دانشگاه است.

جمالیان با اظهار تأسف از بالارفتن عده ای از دیوار آرامستان اراک بیان کرد: بالارفتن عده ای از مردم که متأسفانه باعث سوء استفاده معاندین و دشمنان هم شده نباید باعث مأیوس شدن مسئولین مربوطه شود و اگر بخواهیم مسئله سلامت استان حفظ شود باید مقاومت کنیم و اگر غیر از این باشد تبعات آن بسیار فراگیر خواهد بود.

بستری 310 بیمار کرونایی در بیمارستان های اراک

وی با اعلام آخرین وضعیت بیمارستان ها بیان کرد: هم اکنون بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک 190 بیمار کرونایی بستری دارد، بیمارستان آیت الله خوانساری 120 بیمار بستری است که با توجه به اینکه ظرفیت بخش های اکسیژن ویژه و آی سی یو به سه برابر رساندیم ولی هنوز جوابگو نیست و به طور مثال ظرفیت خلوص اکسیژن در بیمارستان خوانساری شدیدا افت کرده و بیش از 12 میلیارد تومان هزینه کردیم اما هنوز جوابگو نیست و در طی دو ساعت یکبار کپسول های اکسیژن باید پر شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: با توجه به اینکه بیماران سرطانی را کاملا از بیمارستان خوانساری به امیرکبیر انتقال دادیم و هم اکنون بیمارستان خوانساری کاملا در اختیار بیماران کرونایی است اما این بیمارستان هم تا انتهای هفته ظرفیت آن تکمیل می شود و بیمارستانی جز ولیعصر(عج) نیست و تنها مرکز جراحی باید به بیماران کرونایی اختصاص دهیم و اگر این هم پر شود دیگر مرکزی وجود نخواهد داشت و تیر آخر ما بیمارستان ولیعصر خواهد بود و حداکثر یکصد تخت دارد.

وی با تشریح کمبودهای امروز در حوزه بهداشت و درمان استان بیان کرد: کمبودهای نیروهای پزشکی و پرستاری و تجهیزات و سایر مشکلات مالی دیگری که در دانشگاه وجود دارد مشکلات را سخت تر می کند چراکه هر بیمار هزینه درمان آن بیش از شش میلیون تومان است و هزینه دارو که دانشگاه به صورت نقدی خریداری می کند و هزینه لباس های حفاظتی که هر پرستار به طور میانگین یک میلیون تومان برای هر شیفت هزینه می کند و اینها هیچ بازگشتی به دانشگاه ندارد.

جمالیان افزود: تقریبا دانشگاه های علوم پزشکی به سمت ورشکستگی عظیمی پیش می رویم و امروز صنایع بزرگ باید مسئولیت اجتماعی خود را باید انجام دهند و متأسفانه در استان کارخانه های اکسیژن ساز قیمت ها را دوبرابر می کنند و نقدی هم می فروشند در حالی که فولاد مبارکه اصفهان به طور رایگان به تمامی بیمارستان های کرونا در کشور اکسیژن رایگان می دهد.

وی با انتقاد از عدم ایفای نقش مراکز صنعتی در امر مقابله با کرونا گفت: اتاق بازرگانی اصفهان 80 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی کمک می کند ولی مـتأسفانه صنایع استان ما به دنبال این هستند ماسک و دستکش از دانشگاه دریافت کنند و شرط رعایت را دریافت ماسک و دستکش از دانشگاه می دانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: سوال اینجاست آیا در استان مرکزی کارخانه های سود ده نداریم و یا کارخانه ها و مراکز صنعتی وظیفه اجتماعی ندارند و چرا با وجود اینکه این مراکز در ایجاد آلودگی سهم دارند اما هم اکنون چشمان خود را بسته اند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سایر استان ها صنایع و اتاق بازرگانی کمک های شایانی به دانشگاه علوم پزشکی می کنند ولی در استان مرکزی اینگونه نیست و چه کسی پاسخگو هست چراکه امروز واقعا کادر بهداشت و درمان خسته شده و شرایط بسیار سختی است و تلخی این صحبت ها ناشی از این است که امروز تحت شدید ترین فشارها قرار داریم.

451 پرستار، بهیار و پزشک در استان به کرونا مبتلا شده اند

جمالیان با اشاره به اینکه 451 پرستار، بهیار و پزشک در استان به کرونا مبتلا شدند، گفت: هرکدام از این ها که از مسیر خدمات خارج می شوند فشار او به کسی که در دایره مدار است وارد خواهد شد و امروز شیفت های طولانی پرستاران طاقت فرسا شده و اگر این تاب آوری ادامه دارد باشد خدای ناکرده از ارائه خدمات ناتوان خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت نقش مردم در کنترل بیماری کرونا بیان کرد: امروز بحران های جدی در خصوص بیماری کرونا وجود دارد اما اگر مردم و مسئولین پروتکل ها و دستورالعمل ها را جدی بگیرند قطعا می توانند راهشگا باشند و با این کار به کادر درمان خسته و درمانده می گویند که ماهم کنارتان هستیم و مشکل کرونا برای کلیه مسئولین و مردم جامعه است و همه باید مشارکت داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به تجربه های موفق گذشته بیان کرد: در اسفند و فروردین نتیجه مشارکت ها و همدلی ها به وضوح دیده شد اما امروز این مصیبت های زیاد نتیجه ناهماهنگی ها است و رسیدن فوتی ها به 20 نفر فاجعه است و پیش بینی ها وضعیت وضعیت ناگواری را باز می کنند.

وی افزود: متأسفانه امروز اعلام می کنیم که سن فوتی های ما در حال کاهش است و اگر قبلا سن فوتی ها در گذشته بالای هفتاد سال بوده امروز به بالای شصت و این از یک بحران خبر می دهد که باید آن را جدی بگیریم.

جمالیان در پایان خاطر نشان کرد: گلایه های ما مبنی بر کم کاری ها نیست اما باید بپذیریم ویروس کرونا با کسی شوخی ندارد و باید کلیه دستورالعمل ها را جدی بگیریم چراکه ممکن است خودمان درگیر شویم و نیاز به تخت بیمارستانی داشته باشیم.                    

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک متأسفانه امروز کرونا مبتلا دستورالعمل ها بیماری کرونا مصوبات ستاد دستگاه ها هم اکنون پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند

به گزارش خبرنگار مهر، علی قیاسی عصر یکشنبه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: ۲۳ هزار و ۱۸۰ نفر عضو خانه کارگر هستند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۱۸۰ نفر عضو فعال هستند.

قیاسی با بیان اینکه در استان مرکزی حدود ۱۲ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند و سهم اراک ۴ هزار کارگر است، ادامه داد: ۱۳ هزار و ۲۵۰ کارگر ساختمانی در این استان از خدمات بیمه بهره مند هستند و سهم شهر اراک از این کارگران حدود ۴ هزار و ۳۰۰ نفر است.

قیاسی یادآور شد: سه هزار و ۶۵۰ کلاس‌های آموزشی رایگان شامل کمک درسی، کامپیوتر و خیاطی برای اعضا و خانواده آنها برگزار شد.

۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی مربوط به کارگران ساختمانی است

قیاسی، ۵۰ درصد حوادث کارگاهی و ۵۵ درصد فوت حوادث کارگاهی را مربوط به کارگران ساختمانی بیان کرد و گفت: در سال‌های اخیر که بحث بند دوم قانون ۴۱ رعایت نشده، صنایع روز به روز در حال خالی شدن هستند و به جای تعدیل نیرو توسط کارفرمایان، کارگران خود از محیط کار خارج می‌شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان در استان مرکزی پرداخت کرده است.

تأمین مسکن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه کارگری است

قیاسی، مسکن را یکی از مشکلات بزرگ جامعه کارگری دانست و گفت: مسکن کارگری برای صنعت در نظر گرفته شده اما برای کارگران ساختمانی پیش بینی نشده است.

وی بیان کرد: طبق قانون اتباع بیگانه باید در مشاغلی که نیروی ایرانی توان کار ندارند، کار کنند اما این افراد به قسمت‌های مختلف ساختمانی ورود کرده‌اند در حالی‌که ورود آن‌ها به برخی مشاغل ممنوع است.

دبیر اجرایی خانه کارگر اراک گفت: اتباع به صنعت شهرهای صنعتی اراک، دلیجان و ساوه وارد شدند در حالی که اجازه وارد کار کردن در صنعت را ندارند.

کد خبر 6091441

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۳ هزار کارگر ساختمانی در مرکزی تحت پوشش بیمه هستند
  • مکمل‌های طرح نور در نهادهای فرهنگی اجرا شود
  • ۷۸ مصوبه سفر دولت به مازندران کامل اجرا شده است
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی
  • لزوم بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها برای اعزام زائران اربعین از مرکزی
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • آزادی زندانی بدهی مالی توسط پزشک یاسوجی
  • به حقوق قشر کارگر توجه شود