Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@21:47:40 GMT

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۳۰۸۵۷

ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو حذف می‌شود؟

ایسنا: از حدود سه سال قبل و همزمان با بازگشت تحریم‌های آمریکا، دولت اعلام کرد به منظور آنکه دسترسی مردم به کالاهای اساسی تحت تاثیر افزایش قیمت ارز دشوار نشود، ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان را به کالاهای اساسی پرداخت می‌کند.

هرچند در سال‌های گذشته به مرور زمان، تعدادی از کالاهایی که این ارز را دریافت می‌کردند، کاهش یافت اما همچنان برخی کالاها، مانند دارو ارز دولتی می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان بخش خصوصی در سال‌های گذشته بارها نسبت به تخصیص این ارز انتقاد کرده و چند نرخی شدن بازار را مناسب سودجویی‌های شخصی و غیرشفاف شدن معاملات دانسته‌اند، با این وجود دولت اعلام کرده که لااقل تا پایان سال جاری، تخصیص این ارز ادامه خواهد داشت.

در کنار اشکالات در سیاست گذاری، با توجه به محدودیت‌های بانک مرکزی، تخصیص این ارز نیز با دشواری‌های مواجه شده و همین امر صدای فعالان صنعت دارو را در آورده است. ناصر ریاحی – عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران – در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این شرایط بیان کرد: در کنار آنکه ما بارها تاکید کرده‌ایم که ارز چند نرخی مقدمات فساد را ایجاد می‌کند، با توجه به دشواری‌هایی که در زمینه تخصیص این ارز به وجود امده، واردکنندگان دارو واقعا در موقعیت دشواری قرار دارند.

به گفته وی، در سه ماه گذشته، داروهای مهمی با هماهنگی با کشورهای اروپایی وارد کشور و مصرف شده اما به دلیل تامین نشدن ارز، جایگزین نشده و این به معنی کاهش ذخیره دارویی کشور است که به هیچ عنوان به صلاح نیست.

ریاحی با بیان اینکه واردکنندگان دارو پیشنهاد داده‌اند ارز واردات این محصول از سامانه نیما تامین شود، توضیح داد: در چارچوب این پیشنهاد، بانک مرکزی ارز مورد نیاز را با اولویت به شرکت‌های واردکننده در سامانه نیما می‌فروشد. شرکت‌ها ۲۰ درصد از هزینه آن را می‌پردازند و مابقی را بیمه سلامت پرداخت می‌کند. به این ترتیب هم بدهی و مطالبات شرکت‌ها و بیمه‌ها تهاتر می‌شود، هم ارز مورد نیاز برای واردات دارو به کشور تامین می‌شود و هم افزایش قیمتی برای مصرف کنندگان نهایی رخ نداده و آنها همچنان از حمایت دولتی استفاده می‌کنند.

منبع: فردا

کلیدواژه: ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو تخصیص این ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۰۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از بانک مرکزی، علی طرزعلی با اعلام اینکه از ابتدای امسال تا روز ۱۰ اردیبهشت ۴ میلیارد و ۸۴۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی، دارو و کالا‌های تجاری و بازرگانی تامین شده است، اظهار داشت: از این میزان سهم کالا‌های اساسی و دارو در نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان، یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار، کالا‌های تجاری و بازرگانی با نرخ ۴۱ هزار تومان، ۲ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار، بابت واردات در مقابل صادرات با نرخ توافقی ۸۲۴ میلیون دلار و بخش خدمات در نرخ ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، ۱۲۷ میلیون دلار ارز بوده است.

وی تأکید کرد: میزان تامین ارز بابت کالا‌های اساسی و دارو از ابتدای سال تاکنون یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار تخصیص یافته که از این میزان سهم کالا‌های اساسی و کشاورزی ۹۹۸ میلیون دلار بابت گندم، دانه‌های روغنی، نهاده‌های دامی و سایر کالا‌ها بوده است.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران ادامه داد: در خصوص دارو و تجهیزات پزشکی، ۱۱۴ میلیون دلار بابت مواد اولیه دارویی، دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص یافته است.

طرزعلی خاطرنشان کرد: میزان تأمین ارز در بخش صنایع از ابتدای سال تاکنون در سامانه نیما، ۲ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلار و در بخش واردات در مقابل صادرات ۸۲۴ میلیون دلار تخصیص یافته است.

وی افزود: تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۵۴۴ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل ۲۷۹ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۱۹۶ میلیون دلار، «ماشین‌آلات و تجهیزات تولید» معادل ۱۷۱ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۲۱۲ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۲۳۸، ۳۵، ۲۰۴، ۱۱۴ و ۲ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز دهم اردیبهشت ماه سال جاری دریافت کرده‌اند.

معاون مرکز مبادله ارز و طلای ایران بیان کرد: علاوه بر این گروه‌ها، یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار ارز نیمایی و ۲۳۱ میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

طرزعلی گفت: امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه نرخ ارز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تالار اسکناس، دلار ۴۴ هزار و ۳۱۴ تومان، یورو ۴۷ هزار و ۴۹۱ تومان و درهم ۱۲ هزار و ۶۶ تومان معامله شد.

وی در خصوص نرخ ارز در تالار حواله ارز اعلام کرد: دلار ۴۱ هزار و ۳۷۶ تومان، یورو ۴۴ هزار و ۳۴۲ تومان و درهم ۱۱ هزار و ۲۶۶ تومان معامله شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالا‌های اساسی، صنایع و خدمات از ۴.۸ میلیارد دلار گذشت
  • تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • تخصیص تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی برای سازندگان شهر هوشمند
  • سامانه جامع تجارت: تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • دولت چقدر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی پرداخت کرد؟
  • اطلاعیه جدید سامانه تجارت/ تامین ارز ۲۰ روزه شد
  • هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو
  • تاکید قالیباف به تامین ارز دارو
  • سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق تهران
  • سرمایه گذاری دو هزار میلیارد تومانی در حوزه تامین برق شهر تهران