Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، قاچاق کالا و ارز همواره اقتصاد کشورمان را تحت تأثیر خود قرار داده است و بخش قابل توجهی از کالاهای خارجی موجود در بازار نیز از طریق قاچاق وارد می‌شود و این امر در نهایت به اقتصاد ملی لطمه می‌زند برخورد با قاچاق کالا یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت در سال‌های گذشته عنوان شده اما تو امروز برنامه قابل توجهی برای برخورد با این پدیده شوم اقتصادی اجرایی و عملیاتی نشده است و باید دانست امروز مسئولان استان سمنان برای برخورد با این امر چه برنامه مشخصی از خود ارائه می‌دهند قاچاق کالا سالانه بیکاری بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی داخلی می‌انجامد و علاوه بر آن بر بخش‌های مختلف دیگر نیز لطمه می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاچاق کالا از کشورمان نیز که خروج غیرقانونی کالا نام نهاده می‌شود، در ماه‌های گذشته در حوزه دام و محصولات کشاورزی و حتی فراورده‌های سوختی نیز تسری یافته است و باید در این حوزه توجه بیشتری از سوی دولت وجود داشته باشد.

جابه‌جایی دام بدون پلاک‌کوبی قاچاق محسوب می‌شود

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: جابه‌جایی دام سبک و سنگین از مبادی ورودی و خروجی استان سمنان بدون پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری داخلی قاچاق محسوب می‌شود.

حبیب‌الله خجسته‌پور افزود: یکی از عوامل قاچاق دام در بسیاری از استان‌های کشور تأخیر در انجام طرح پلاک‌کوبی و هویت‌گذاری دام‌های سبک و سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: زمان زیادی برای انجام طرح پلاک‌کوبی برای تمامی دام‌های سبک و سنگین استان در نظر گرفته شد که به دلایل مختلف در زمان مدنظر تمامی دام‌های استان پلاک‌کوبی نشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان بابیان اینکه دامداران و عشایر غیور و شریف استان سمنان هرچه سریع‌تر برای جلوگیری از قاچاق برای پلاک‌کوبی دام‌های خود اقدام کنند، گفت: جابجایی دام‌های سبک و سنگین فاقد پلاک هویتی در جاده‌های استان سمنان به‌طورقطع مشمول قاچاق خواهد بود.

 خجسته پور اضافه کرد: اداره کل امور عشایری استان و سازمان جهاد کشاورزی استان اطلاع‌رسانی در ارتباط بااهمیت پلاک‌کوبی را به دامداران و عشایر استان که اکنون در مناطق قشلاقی به سرمی برند، انجام دهند.

وی اضافه کرد: قاچاق کالا به‌طور حتم در تضاد رونق تولید است و در نهایت به جلوگیری از کارآفرینی در کشور و بیکاری جوانان دامن می‌زند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: قاچاق کالا مشکلات اقتصادی را برای کشور همراه خواهد داشت که با تلاش مضاعف برای مبارزه با این پدیده شوم همواره باید در تلاش بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های مهم برای مقابله با قاچاق کالا استفاده از ظرفیت فناوری و سامانه‌ها است و با سیستمی شدن تهیه و توزیع کالاها می‌توان برای کاهش قاچاق کالا گام برداشت.

خجسته پور گفت: الکترونیکی شدن توزیع گاز مایع در استان سمنان باعث می‌شود که گاز مایع به نیازمندان واقعی در بخش‌های مختلف مشاغل و خانگی و... برسد.

وی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی‌های دقیقی در ارتباط با الکترونیکی شدن توزیع گاز مایع در استان سمنان انجام شود و به دلیل شروع سردی هوا، در کنار اجرای طرح الکترونیکی شدن توزیع گاز مایع، مساعدت‌هایی هم به افراد مشمول شود تا در فصل سرما به دلیل آشنا نبودن با فرایند توزیع الکترونیکی با مشکل کمبود سوخت مواجه نشوند.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان گفت: در ۶ ماهه اول سال جاری ۴۴ جلسه اصلی و کارگروه‌های زیرمجموعه کمیسیون قاچاق کالا و ارز در استانداری سمنان تشکیل شد که این جلسات ۲۶۲ مصوبه داشت.

حسن اسلامی‌راد بیان کرد: در ۶ ماهه نخست سال جاری ۲۳ جلسه شهرستانی کمسیون قاچاق کالا و ارز به صورت شهرستانی در استان برگزار شد که این جلسات هم دارای ۱۵۱ مصوبه بود.

وی افزود: ارزش کالاهای قاچاقی که توسط نیروی انتظامی در ۶ ماه اول امسال در ورودی‌های استان سمنان کشف شد، ۳۱۲ میلیارد ریال است.

مدیرکل دفتر امنیتی و انتظامی استانداری سمنان گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۵۵۲ نفر به دلیل حمل کالای قاچاق در استان سمنان دستگیر شدند و ۵۴۶ پرونده شامل ۲۴۸ پرونده در تعزیرات حکومتی و ۲۹۶ پرونده در دادسراهای عمومی درحال رسیدگی است.

اسلامی راد اذعان کرد: ۱۲ میلیارد ریال کالای قاچاق از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با چهار هزار و ۷۸۸ بازرسی و یک هزار و ۹۹۰ گشت مشترک در ۶ ماهه اول سال جاری کشف شد.

وی افزود: در ۶ ماهه اول امسال ۱۶ مورد کشف کالای قاچاق به ارزش ۶۰ میلیارد ریال از سوی اداره کل گمرک استان سمنان کشف شد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه شاهرود نیز اظهار کرد: توزیع الکترونیکی گاز مایع از ۲۰ مرداد امسال با برگزاری نشست‌های تخصصی و بررسی رفع مشکلات زیرساختی هم‌زمان با ۲۴ استان کشور در استان سمنان در دستور کار قرار گرفت.

علی‌اکبر عرب عامری گفت: برای اجرای این طرح انتخاب بانک عامل در دستور کار قرار گرفت و با رایزنی‌های انجام شده بانک تجارت استان برای توزیع الکترونیکی گاز مایع آماده همکاری با شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه شاهرود شد.

وی بیان کرد: تعداد دیگری از بانک‌های عامل استان هم آماده همکاری با شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی برای اجرای طرح توزیع الکترونیکی گاز مایع هستند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی منطقه شاهرود افزود: برای اجرای این طرح مشکلات زیرساختی وجود دارد که با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی‌های مستمر می‌توان برای عملیاتی کردن این طرح اقدام کرد.

عرب عامری خاطرنشان کرد: جلساتی با دهیاران و بخشداران برای هماهنگی برای توزیع الکترونیکی گاز مایع در دست انجام است که امیدواریم برای جلوگیری از قاچاق و بهره‌مندی تمامی افراد مشمول، این طرح مهم در استان در گام اجرایی قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز گفت: پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین استان سمنان با ابلاغ دستورالعمل کشوری در یک سال گذشته در گام اجرایی قرار گرفت.

سیدحسن میرعماد بیان کرد: براساس آمار، در یکسال گذشته ۴۸۹ هزار و ۳۳۰ رأس دام سبک و ۲۶ هزار رأس دام سنگین در استان سمنان برای جلوگیری از قاچاق دام پلاک‌کوبی شد.

وی افزود: ۲۹ درصد دام‌های سبک و سنگین استان سمنان تاکنون پلاک‌کوبی شد که بر این اساس، استان سمنان بعد از استان‌های البرز و خراسان جنوبی در رتبه سوم کشور قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان عنوان کرد: پیگیری‌ها برای اتمام روند پلاک‌کوبی دام‌های سبک و سنگین استان به‌طور ویژه در دستور کار قرار دارد.

به هر حال کشورمان امروز در شرایط اقتصادی حساسی قرار دارد که توجه به مؤلفه‌های مهم اقتصادی در آن می‌تواند بخشی از مشکلات کنونی را از پیش روی مردم بردارد در ماه‌های گذشته که کمبود برخی اقلام و کالاهای مورد نیاز مردم در بازار مشاهده شده است خروج غیرقانونی برخی محصولات و تولیدات داخلی نیز مزید بر علت بوده تا این مشکلات تشدید شود از این‌رو دولت و دستگاه‌های نظارتی باید تمام تلاش و همت خود را به کار گیرند تا خروج کالا از کشورمان به صورت قانونی و بر اساس برنامه مدون و با رعایت اصل توجه به مردم و نیاز داخلی انجام گیرد.

انتهای پیام/74007/ز/م/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان قاچاق کالا و ارز پلاک کوبی دام معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان شرکت ملی پخش فراورده های نفتی توزیع الکترونیکی گاز مایع دام های سبک و سنگین استان دام های سبک و سنگین استان سمنان ۶ ماهه اول قاچاق کالا پلاک کوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۳۱۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز «پوشاک استوک» منطقه شدیم

سیاست شکست خورده ممنوعیت واردات پوشاک، نه تنها ایران را به بستری مناسب برای قاچاقچیان این کالا تبدیل کرده است؛ بلکه طبق جدیدترین اظهارنظر فعالان صنعت پوشاک، ایران تبدیل به مرکز کالا‌های استوک منطقه شده است.

به گزارش اکوایران، با تشدید تحریم‌های ایران در اوایل سال ۱۳۹۷ دولت واردات پوشاک را همچون بسیاری از اقلام وارداتی دیگر ممنوع کرد. بدین ترتیب واردات رسمی به نفع قاچاق کنار کشید. موضوعی که همواره مورد نقد فعالان صنعت نساجی و پوشاک بود.

اخیرا نمایندگان بخش‌خصوصی در اتاق بازرگانی تهران به چالش‌های صنعت نساجی و پوشاک پرداختند. طبق اظهارات فعالان این صنعت، موضوع تخصیص و بازگشت ارز صادراتی، قاچاق به‌ویژه قاچاق پوشاک استوک از جمله مهمترین چالش‌های این روز‌های آنهاست.

هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: با وجود گذشت یک ماه از سال جدید، هنوز همه صنایع درگیر بلاتکلیفی هستند. ما نمی‌دانیم قیمت ارز در روز‌ها و ماه‌های آتی چه روندی را طی خواهد کرد و این یعنی نمی‌توانیم برای ورود به بازار‌های بین‌المللی و فعالیت در آن برنامه‌ریزی داشته باشیم. بی‌ثباتی طی سال‌های اخیر باعث شده است که ما متاسفانه از تمام بازار‌های بین‌المللی دور بمانیم.

مهدی پورقاضی، عضو سابق هیات نمایندگان اتاق تهران نیز گفت: آنچه صنایع را رنج می‌دهد، این است که سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی است که بانک مرکزی و دولت به کار می‌گیرند همان سیاست‌هایی است که سال‌ها به کار برده شده و نتایجش هم معلوم است. برای مثال اصرار دارند که نرخ دستوری پایینی برای ارز اعلام کنند و از این طریق به افراد و گروه‌های خاص ارز ارزان بدهند.

امین مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به مشکلات موجود در حوزه نقل‌وانتقال پول، مبادلات ارزی و بازگشت ارز صادراتی سخن گفت و خواستار رفع آن‌ها شد.

طبق گزارش اتاق بازرگانی تهران، تراز صنعت نساجی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن ۳ برابر منفی شده در حالی که حدود ۸۰درصد کالا‌های ما در کشور در حال تولید است.

مسعود شاه‌بختی، بازرس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک گفت: جهش تولید در صنعت نساجی و به طور کلی دیگر صنایع اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه سیاست‌های بانکی ما اصلاح شود. در حال حاضر بسیاری از کشور‌ها از ما تقاضای کالا دارند، اما همکاران ما در این صنعت به دلیل تحریم‌های بانکی و مشکلات ارزی قادر به صادرات کالا نیستند.
مرکز توزیع کالای استوک

سعید جلالی قدیری، دبیر جدید اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در این نشست با نقد از وضع موجود گفت: مساله اول ما تخصیص ارز و مساله دیگر قاچاق است. در مورد تخصیص ارز شفافیت وجود ندارد و همه اعم از صراف و ترخیص‌کار از رانت‌های موجود استفاده می‌کنند.

او افزود: در مورد قاچاق هم با وجود ممنوعیت واردات پوشاک که ما مخالف آن هستیم؛ ما اکنون مرکز توزیع کالای استوک در منطقه شده‌ایم. پنج سال است تلاش می‌کنیم بگوییم قاچاق بد است. ما نباید واردات را ممنوع کنیم و ممنوعیت واردات مشکلی از ما حل نخواهد کرد. قدیری تاکید کرد: ما در صادرات پوشاک و نساجی مزیت داریم؛ اما اینکه با چه مدلی جلو برویم مهم است.